Nowe wagony pietrowe dla Kolei Mazowieckich

Dział poświęcony prawdziwej Kolei i wszystkiemu co z nią związane czyli tabor, newsy, ciekawostki, itd.

Moderator: mod-Kolej w skali 1:1

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2215
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Nowe wagony pietrowe dla Kolei Mazowieckich

Post autor: oelka »

ArturSch pisze:Może by jakaś DOBRA dusza obfotografowała te wagony tak by się pojawiła kompletna dokumentacja fotograficzna do wykonania malowania i napisów na modelu ??
Mysle, ze okazja bedzie najpozniej po wakacjach. Czyms sie KMy beda chcialy pochwalic na DTP.

Krzysztof
Ostatnio zmieniony 18 maja 2008, 06:43 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10855
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Nowe wagony pietrowe dla Kolei Mazowieckich

Post autor: ArturSchŁ »

Może by jakaś DOBRA dusza obfotografowała te wagony tak by się pojawiła kompletna dokumentacja fotograficzna do wykonania malowania i napisów na modelu ??
Mechanik TS
Posty: 10
Rejestracja: 04 maja 2008, 13:58
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Nowe wagony pietrowe dla Kolei Mazowieckich

Post autor: Mechanik TS »

Witam,

Rzeczywiście, lokomotywy EU07 po liftingu dla PR mają usunięte mufy sterowania wielokrotnego! Ja jednak nie pisałem, że akurat te lokomotywy wchodzą w grę.

Jak podano w miesięczniku wewnętrznym Kolei Mazowieckich: "Moja Kolej" :
..."rozpisany zostanie przetarg nieograniczony na wykonanie usługi przeciągania lokomotywą elektryczną wraz z obsługą trakcyjną składów pociągów złożonych z wagonów "push-pull""...
Czyli teoretycznie każdy przewoźnik może mieć szansę ze swymi elektrowozami.

Jest mowa o pozyskaniu 18 takich lokomotyw, przy czym:
..."w okresie od 1 września 2008r. do 31 stycznia 2009 r. przewidywane jest wykorzystywanie 7 sztuk lokomotyw, w okresie od 1 lutego 2009 r. do 31 sierpnia 2010 r. przewidywane jest wykorzystywanie 11 sztuk lokomotyw."... Rozumiem, że te liczby się sumują.
Natomiast docelowo ma być zakupionych dla KM 11 nowych lokomotyw przystosowanych do właściwej obsługi składów. Termin dostarczenia tych nowych podaje się - do 31 sierpnia 2010.
Same wagony piętrowe, najpierw środkowe, tu rozbieżność w podawanych informacjach:
..."Na przełomie sierpnia i września 2008 r. pojawią się 24 wagony środkowe."...
w innym miejscu czytamy:
..."We wrześniu 2008 r. Spółka KM otrzyma do eksploatacji 26 wagonów środkowych..."...

Wagony sterownicze-skrajne mają być dostarczone w terminie późniejszym /do końca listopada 2009 r./.
A tak z ostatniej chwili :
- dzisiaj o godzinie 7.18 widziałem jak lokomotywa Et22 przyciągnęła na stację Warszawa Wschodnia dwa wagony piętrowe środkowe KM. Są to zapewne te pierwsze dwa, których zdjęcia zamieszczono na forum. Teraz będą zapewne przeprowadzane jazdy kontrolne i dopuszczenia, a potem... no zobaczymy, czy razem z kolejnymi będą tworzyć kolejkę stojących wagonów, aż do sygnalizowanego września, czy też będą sukcesywnie kierowane do ruchu.
Tylko te lokomotywy...

Serdecznie pozdrawiam

Tadeusz
Ostatnio zmieniony 17 maja 2008, 12:53 przez Mechanik TS, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2215
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Nowe wagony pietrowe dla Kolei Mazowieckich

Post autor: oelka »

Furia pisze:czytałem kiedyś w Kolejach Dawniej i Dziś o zespole zmiennokierunkowym zrobionym z TKt 48 i kilku ryflakami, z czego ostatni/pierwszy miał zabudowaną prostą kabinę w drzwiach przejścia między wagonowego.
Tylko ze w przypadku opisanym przez Andrzeja Etmanowicza skonczylo sie na wstepnych probach.
Potem bylo gorzej, zamierzano stworzyc zespoly zmiennokierunkowe zlozone z wagonow motorowych SN61 i wagonow doczepnych 102A oraz wagonow wyposazonych w kabine sterownicza, jednak sprawa skonczyla sie tylko na imporcie dokumentacji zlacz i kabli do wagonow doczepnych. Dokumentacji niezbednej do skonstruowania samej kabiny sterowniczej nie sprowadzono z Wegier.
Natomiast warto zwrocic uwage na samo okreslenie zespol zmiennokierunkowy. Jest tu zawarta informacja o ktorej wspomina tez Tadeusz piszac o nierozdzielnosci skladu. Ale wszytko jest w rekach specjalistow z IPS Tabor i UTK.
Mechanik TS pisze:Problem jednak w tym, że nie wiadomo, czy tak zechcą na to spojrzeć decydujący o przepisach. No i oczywiście drobnostka, to ten brak lokomotyw.
Ponoć mają być do tych składów wynajmowane od PR.
Jesli to faktycznie beda EP07 z PR, to niewatpliwie problem sterowania wielokrotnego tam nie istnieje bo podczas modernizaci zlikwidowano w nich gniazda.

Krzysztof
Ostatnio zmieniony 17 maja 2008, 08:36 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
DBv
Administrator
Posty: 1951
Rejestracja: 04 kwie 2006, 23:05
Lokalizacja: Wałbrzych-Wrocław
Kontakt:

Re: W kwestii oświecenia

Post autor: DBv »

Mechanik TS pisze:Proste obejście tego problemu widzę w odczytywaniu składu typu "push-pull" jako EZT, czyli jako całość nierozłączna.
Pierwsze moje skojarzenie pada na węgierskie zespoły MDmot, które spoglądając na ich zdjęcie wyglądają raczej jak skład pasażerski [lokomotywa]+[2 wagony osobowe]+[wagon sterowniczy]. Nie jestem ekspertem odnośnie taboru węgierskiego, ale oznaczenia tych pojazdów wskazują chyba, że całość traktowana jest jednak jako zespół trakcyjny a nie typowy skład z lokomotywą i wagonem sterowniczym.
Ostatnio zmieniony 17 maja 2008, 08:35 przez DBv, łącznie zmieniany 1 raz.
Furia
Posty: 391
Rejestracja: 07 lut 2008, 16:37
Lokalizacja: Dopiewo (E-20)
Kontakt:

Re: Nowe wagony pietrowe dla Kolei Mazowieckich

Post autor: Furia »

czytałem kiedyś w Kolejach Dawniej i Dziś o zespole zmiennokierunkowym zrobionym z TKt 48 i kilku ryflakami, z czego ostatni/pierwszy miał zabudowaną prostą kabinę w drzwiach przejścia między wagonowego. Bardzo fajny pomysł, aczkolwiek zastosowanie parowozu wymagało kolejnego maszynisty, jak w przykładzie Pana Tadeusza, w kabinie ryflaka. Było proste urządzenie komunikacyjne, przypominające taką wajchę z okrętów którą kapitan informował maszynownie z jaką prędkością mają pracować silniki. Był też radiotelefon i dodatkowe reflektory w ścianie czołowej.

Jak widać pierwsze zespoły takiego typu to w Polsce nie będą ;)

pozdrawiam ;)
Ostatnio zmieniony 17 maja 2008, 08:34 przez Furia, łącznie zmieniany 1 raz.
Mechanik TS
Posty: 10
Rejestracja: 04 maja 2008, 13:58
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

W kwestii oświecenia

Post autor: Mechanik TS »

Witaj gbbsoft,

po części tak, tzn. oczywiście że może być tak, że lokomotywa "obleci" w drugi koniec i tradycyjnie pociągnie skład wagonów z powrotem, ale idea prowadzenia pociągów typu "push-pull" ( z angielskiego = pchaj-ciągnij, nie wiem czy akurat Anglicy to wymyślili, ale tak jakoś się przyjęło określać tę zasadę po angielsku ) polega właśnie na tym, aby tego uniknąć. Daje to zaoszczędzenie czasu na manewrowanie oraz eliminuje potrzebę posiadania toru dodatkowego - bocznego. W stacji jest to oczywiście w większości przypadków egal, ale taki pociąg może swobodnie wjeżdżać w tor zakończony kozłem oporowym i wracać z niego.
Lokomotywy do prowadzenia takich składów muszą oprócz możliwości zdalnego sterowania, w tym wypadku nie drogą radiową ale poprzez łącza kablowe, być wyposażone w zderzaki o odpowiedniej wytrzymałości na zgniatanie, czyli nie uginać się tak elastycznie jak przy normalnych zderzakach. Można zatem powiedzieć, że wystarczy normalną lokomotywę o sterowaniu wielokrotnym wyposażyć tylko w inne zderzaki i jazda. Dlaczego u nas nie jest to takie oczywiste? ano zapewne z dwu powodów, po pierwsze jest to nowość, zatem ostrożnie. Po drugie wagony do składów "push-pull" Bombardier produkuje już od ładnych kilkunastu lat i zapewne nie będzie ich wyposażał w mufy kablowe takie jak mają np. EU07, tylko instaluje swoje, niewątpliwie znormalizowane. Teraz krok po naszej stronie, aby się do tego dostosować. No i tu jest problem w naszych zwapniałych strukturach kolejowych i przepisach, bo najdrobniejsza zmiana w konstrukcji odczytywana jest od razu jako ciężkie naruszenie licencji i status quo. Trzeba od razu wniosek, rozpatrzenie, zatwierdzenie, badania, testy, opinię, zgodę... czy coś pominąłem? a to trwa latami.
Owszem, ja również zwracałem przy odpowiedniej okazji na potrzebę zmiany w przepisach lub podejściu do tej nowości, bo nasze R1 nie pozwala na prowadzenie pociągu przez lokomotywę pchającą z prędkością rozkładową. Mało tego, w dodatku bez obsługi na jej pokładzie - maszynista będzie w kabinie sterowniczej w drugim końcu składu.
Proste obejście tego problemu widzę w odczytywaniu składu typu "push-pull" jako EZT, czyli jako całość nierozłączna. W normalnej eksploatacji nie rozczepia się lokomotywy od wagonów na trasie. Przecież w typowych EZT też mamy jakby lokomotywę w postaci wagonu silnikowego gdzieś tam w składzie, np. przy EW51 jak wypadło, to był to czasami dokładnie wagon na końcu składu, czyli pchający. Tak jest przecież np. w niemieckich składach ICE, gdzie pierwszy i ostatni człon składu to są lokomotywy.
Problem jednak w tym, że nie wiadomo, czy tak zechcą na to spojrzeć decydujący o przepisach. No i oczywiście drobnostka, to ten brak lokomotyw.
Ponoć mają być do tych składów wynajmowane od PR.
Zobaczymy...

Serdecznie pozdrawiam ,
Tadeusz
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2215
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Nowe wagony pietrowe dla Kolei Mazowieckich

Post autor: oelka »

Marcin pisze:Najprostszym wyjściem byłoby wynając ze dwie BR 114 od DB Bahn. Tam latają one non stop i sa do tego przystosowane.
Zapomniales o innym systemie zasilania. Wynajac mozesz lokomotywy w Czechach, na Slowacji, Chorwacji we Wloszech i w Belgii, bo tam jest =3kV. Niemcy, Austria, Szwajcaria stosuja prad przemienny 15kV - czestotliwosci 15 i 2/3 fazy. Francja, Wegry, czesciowo Czechy, Slowacja, Chorwacja, Slowenia i kilka innych krajow przemienny 25kV o czestotliowsci 50Hz.
Tak wiec rynek lokomotyw pradu stalego jest dosc ograniczony.
gbbsoft pisze:Oświećcie mnie... To taka lokomotywa na stacji końcowej nie może zostać przerzucana na drugi koniec pociągu i pojechać w druga stronę już będąc na początku pociągu?
Sklad zmiennokierunkowy moze prowadzic kazda lokomotywa, ale jesli nie jest przystosowana do sterowania z kabiny wagonu sterowniczego to musi znalezc sie na czele skladu.
Jednak zmiana czola i oblot skladu to strata czasu i dlatego wymyslono system "push-pull". Przedziwna jest sytuacja, gdy KMy zakupily wagony, a zapomnialy o zakupie lokomotyw. Zapewne skonczy sie na wypozyczeniu lokomotyw z Cargo i znow skarzyskie ET22 beda prowadzily pociagi KM. Jednak wagony sterownicze beda sie w tym ukladzie marnowac, poniewaz zadna lokomotywa PKP Cargo, z wyjatkiem EU43 nie moze wspolpracowac z wagonem sterowniczym.
KMy teraz sie obudzily i urzadzic maja dwa przetargi: na wynajem, a drugi na zakup lokomotyw. W drugim przypadku czas na realizacje kontraktu wyniesie 18 miesiecy od podpisania umowy. Oba przetargi sa jeszcze w bardzo poczatkowej fazie przygotowan. A wagony juz jada do Polski...

Krzysztof
Ostatnio zmieniony 16 maja 2008, 17:18 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: Nowe wagony pietrowe dla Kolei Mazowieckich

Post autor: gbbsoft »

Oświećcie mnie... To taka lokomotywa na stacji końcowej nie może zostać przerzucana na drugi koniec pociągu i pojechać w druga stronę już będąc na początku pociągu?
Awatar użytkownika
Marcin
Posty: 2022
Rejestracja: 10 kwie 2006, 05:36
Lokalizacja: Toruń
Kontakt:

Re: Nowe wagony pietrowe dla Kolei Mazowieckich

Post autor: Marcin »

Najprostszym wyjściem byłoby wynając ze dwie BR 114 od DB Bahn. Tam latają one non stop i sa do tego przystosowane.
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2215
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Nowe wagony pietrowe dla Kolei Mazowieckich

Post autor: oelka »

Marcin pisze:Z tego co wiem w Polsce nie wolno prowadzić zespołów "push-pull". Wiem to od maszynisty. Jak to obejdą?
Inaczej. Mozna jechac wagonami na przod ale z ograniczona predkoscia. Na razie zreszta problem nie istnieje, poniewaz lokomotywy przystosowane od jazdy w zespolach zmienno kierunkowych potocznie nazywanych "push-pull", beda dopiero za jakies dwa lata. I wowczas bedzie trzeba przeprowadzic badadania i czekac, ze UTK zmieni przepisy. Na razie KM ma rozpisac przetarg na wynajem lokomotyw, aby w ogole wagony pietrowe mogly jezdzic, gdyz KM poki co posiada tylko EZT.

Krzysztof
Ostatnio zmieniony 16 maja 2008, 15:32 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Marcin
Posty: 2022
Rejestracja: 10 kwie 2006, 05:36
Lokalizacja: Toruń
Kontakt:

Re: Nowe wagony pietrowe dla Kolei Mazowieckich

Post autor: Marcin »

Z tego co wiem w Polsce nie wolno prowadzić zespołów "push-pull". Wiem to od maszynisty. Jak to obejdą?
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2215
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Nowe wagony pietrowe dla Kolei Mazowieckich

Post autor: oelka »

Za http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... 17&page=27
Zdjecia wagonow pietrowych dla Kolei Mazowieckich wyprodukowanych w Görlitzer Bombardier-Werk.
Dwa juz wtyprodukowane wagony otrzymaly numery: 50512678001-2 oraz 505126780002-0

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Szykuje sie kolejny wagon do przemalowania w TT :)
Docelowo zespoly zmienno kierunkowe maja obslugiwac polaczenia na trasie Warszawa Wschodnia - Skarzysko Kamienna.
Tymczasem narazie KM nie posiada narazie zadnych lokomotyw do prowadzenia pociagow zestawionych z wagonow pietrowych, a tym bardziej przystosowanych do wspolpracy z zespolami zmienno kierunkowymi.
Wagony sterownicze maja byc wyprodukowane na jesieni. Tyle, ze nie beda to wagony sterownicze wystepujace w ofercie Tilliga - roznia sie ksztaltem sciany czolowej. Model Tilliga to starsza wersja tego wagonu.

Krzysztof
Ostatnio zmieniony 16 maja 2008, 21:06 przez oelka, łącznie zmieniany 2 razy.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Kolej w skali 1:1”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości