Powiedzmy ZNTK Olsztyn
Moderator: mod-Moja TT
-
- Posty: 4
- Rejestracja: 13 kwie 2008, 17:45
- Lokalizacja: Olsztyn
- Kontakt:
Re: Powiedzmy ZNTK Olsztyn
Witam ponownie.Dzięki za wszelkie sugestie i wyjasnienia.Jestem powiedzmy zielony w temacie sterowania i stąd wiele wiele pytań.Są tez pomysły ,nie twierdzę że idealne.Często wynika coś z niewiedzy i z tym się liczę.Liczę też na pomoc przy rozpracowywaniu szczegółów.Jedno jest pewne.Moją pracą w tym zakresie napewno będę się dzielił na forum.Wiem ,że jest duże grono ludzi pracujących w analogu a ja pragnę dostosować go do DCC przy jak najmniejszym zapotrzebowaniu na fachową wiedzę(elektronika).Rozwiązanie kol.Whowho uwazam za bardzo dobre i warte przemysleń i modyfikacji już na poziomie projektu.Myslę że wszyscy mogliby na tym skorzystać.Widzę ,że muszę mocniej zagłębić się w temacie sterowania,zasad i standartów zarowno analogu jak i DCC.Jestem wdzięczny za wszelkie słowa zarówno krytyczne jak i za wszelkie rady.Pozdrawiam Kacio1
- gbbsoft
- Moderator
- Posty: 2027
- Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
- Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
- Kontakt:
Re: Powiedzmy ZNTK Olsztyn
http://wiki.gbbkolejka.pl/tiki-index.ph ... sja+polskakacio1 pisze:Mógłbym prosic o bardziej szczegółowe informacje lub jakis odnosnik o tym temacie.
punkt 2.4.2
Ostatnio zmieniony 28 kwie 2008, 18:18 przez gbbsoft, łącznie zmieniany 1 raz.
- drlukasz
- Posty: 1040
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:03
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontakt:
Re: Powiedzmy ZNTK Olsztyn
Ja równieżkacio1 pisze:Witam serdecznie.
To samo co na prawdziwej kolei:kacio1 pisze:Jeżeli kolega z sąsiedniego modułu puszcza powiedzmy skład co chroni Twoją stację przed demolką?
1. Zapowiadanie pociągów + rozkład jazdy.
2. Poprawny układ torowy stacji (np. określone przebiegi na stacji, żeberka ochronne itp.)
Poza tym skoro zdecydowaliśmy się na sterowanie makiety modułowej poprzez DCC, to wiąże się to nierozerwalnie z podziałem roli na zawiadowców i maszynistów. Zawiadowca ma uzyskać zgodę na wyprawienie pociągu w drogę i przygotować dla niego przebieg. Maszynista jedzie też nie "na pałę" ale ma zwracać uwagę na to co się dzieje na szlaku, na semafory itp. Bawimy się w model kolei, wraz ze wszystkimi tego konsekwencjami.
Proponuję przejrzeć wszelkie normy modułowe. Wszystkie ograniczają do minimum ilość przewodów. Obecnie sTTandard zakłada okablowanie stałe takie jak FREMO - 2 kable magistrali wysokoprądowej.kacio1 pisze:Połączenie elektryczne czyli co? Wiązka przewodów z jednego modułu do drugiego z sygnałami sterującymi?
Więc skomplikowane i trudne do zmontowania/skonstruowania przez przeciętnego modelarza.kacio1 pisze:Ad 2 .Dekoder modułowy rozumiem jako centralkę sterowaną zarówno recznie jak i programowo przy DCC.
Pulpit Grześka jest bardzo sympatyczną rzeczą, tym nie mniej wielu osobom się po prostu nie podoba... Może przy innym sposobie jego obsługi, bym go polubiłkacio1 pisze:Wracając do pomysłu kol.Whowho.Jest to bardzo dobry pomysł i warty powielenia.Po modyfikacjach może współpracować z DCC.

Czyli dochodzimy do sytuacji "niech sobie jeździ". Rozwiązanie dobre dla makiety domowej, czy klubowego automatu. Na pewno nie na spotkania modułowe.kacio1 pisze:Ja widzę temat następująco. (...)
Co do sposobu zasilania i sterowania makiety modułowej opartej o sterowanie DCC, to niestety, ale Twoja wypowiedź znacząco mija się ze stanem faktycznym.
Pod modułami mamy dwa kable o dużym przekroju (wysokoprądowa magistrala zasilająca tory). Do tego dochodzi ruchome, niezależne od modułów, okablowanie DCC - sześciożyłowy kabel prowadzony wzdłuż całej makiety, łączący ze sobą tzw. boxy (zestawy gniazd umożliwiające wpięcie manipulatorów cyfrowych), centralkę DCC i boostery. Magistrala ta przenosi zarówno niskonapięciowy sygnał DCC pomiędzy centralką a boosterami, jak i sygnały protokołu XpressNet/Loconet.
Ostatnio zmieniony 28 kwie 2008, 14:34 przez drlukasz, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 4
- Rejestracja: 13 kwie 2008, 17:45
- Lokalizacja: Olsztyn
- Kontakt:
Re: Powiedzmy ZNTK Olsztyn
Witam serdecznie.Odpowiem na uwagi kol Drlukasz.
Ad 2 .Dekoder modułowy rozumiem jako centralkę sterowaną zarówno recznie jak i programowo przy DCC.Rozwiązanie kompatybilne analogu z DCC.W DCC ostatnim elementem sterującym np.rozjazdem ,jest przekaźnik podający napiecie.To samo napięcie można podać recznie (analog).
Wracając do pomysłu kol.Whowho.Jest to bardzo dobry pomysł i warty powielenia.Po modyfikacjach może współpracować z DCC.
Ja widzę temat następująco.Mam zaprogramowane sterowanie (automat)Pilnuje on bezkolizyjności działań na makiecie.(Moim module spiętym z sasiadem)Jeżeli sterujemy rozjazdem np.nr1 automat pilnuje by w tej sytuacji nie mogło nastąpic kolidujące zdarzenie.Po połączeniu z modułem sąsiada automat potrzebuje praktycznie jednego sygnału od niego.Jeżeli sasiad kieruje do mnie skład automat pilnuje bezkolizyjności.Wszystko zalezne od właściwego zaprogramowania.Mamy zatem do połączenia modułów ,potrzebne zasilenie torowiska=2 przewody, plus jeden lub max 2 przewody z informacją dla automatu.np.przez podanie masy.W DCC sygnały mamy po szynie a tu tylko dodatkowe jeden lub 2 przewody.
Ad3
Pomoże mi to w moich przemyśleniach
Pozdrawiam Kacio1 ZNTK Olsztyn
Jeżeli kolega z sąsiedniego modułu puszcza powiedzmy skład co chroni Twoją stację przed demolką?Połączenie elektryczne czyli co?Wiązka przewodów z jednego modułu do drugiego z sygnałami sterującymi?kacio1 napisał/a:
Chodzi o współdziałanie modułów od różnych wykonawców. Jak wygląda to w analogu, a jak w DCC.
Add
Tak samo. Jeśli da się moduły połączyć mechanicznie i elektrycznie ze sobą, to sposób sterowania lokomotywami nie ma znaczenia.
Ad 2 .Dekoder modułowy rozumiem jako centralkę sterowaną zarówno recznie jak i programowo przy DCC.Rozwiązanie kompatybilne analogu z DCC.W DCC ostatnim elementem sterującym np.rozjazdem ,jest przekaźnik podający napiecie.To samo napięcie można podać recznie (analog).
Wracając do pomysłu kol.Whowho.Jest to bardzo dobry pomysł i warty powielenia.Po modyfikacjach może współpracować z DCC.
Ja widzę temat następująco.Mam zaprogramowane sterowanie (automat)Pilnuje on bezkolizyjności działań na makiecie.(Moim module spiętym z sasiadem)Jeżeli sterujemy rozjazdem np.nr1 automat pilnuje by w tej sytuacji nie mogło nastąpic kolidujące zdarzenie.Po połączeniu z modułem sąsiada automat potrzebuje praktycznie jednego sygnału od niego.Jeżeli sasiad kieruje do mnie skład automat pilnuje bezkolizyjności.Wszystko zalezne od właściwego zaprogramowania.Mamy zatem do połączenia modułów ,potrzebne zasilenie torowiska=2 przewody, plus jeden lub max 2 przewody z informacją dla automatu.np.przez podanie masy.W DCC sygnały mamy po szynie a tu tylko dodatkowe jeden lub 2 przewody.
Ad3
Mógłbym prosic o bardziej szczegółowe informacje lub jakis odnosnik o tym temacie.gbbsoft pisze:Jeżeli rozjazdy i semafory mają być sterowane przez DCC, to najlepiej do tego użyć własnej centralki i nie podłączać się do centralki "głównej" (tak jest np we Fremo). Dzieki temu np: nigdy nie będzie kolizji adresów.
Pomoże mi to w moich przemyśleniach
Pozdrawiam Kacio1 ZNTK Olsztyn
Ostatnio zmieniony 28 kwie 2008, 14:35 przez kacio1, łącznie zmieniany 1 raz.
- gbbsoft
- Moderator
- Posty: 2027
- Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
- Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
- Kontakt:
Re: Powiedzmy ZNTK Olsztyn
Jeżeli rozjazdy i semafory mają być sterowane przez DCC, to najlepiej do tego użyć własnej centralki i nie podłączać się do centralki "głównej" (tak jest np we Fremo). Dzieki temu np: nigdy nie będzie kolizji adresów.drlukasz pisze:Możesz przybliżyć co to niby są "dekodery modułowe"![]()
Ostatnio zmieniony 28 kwie 2008, 10:41 przez gbbsoft, łącznie zmieniany 1 raz.
- drlukasz
- Posty: 1040
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:03
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontakt:
Re: Powiedzmy ZNTK Olsztyn
Tak samo. Jeśli da się moduły połączyć mechanicznie i elektrycznie ze sobą, to sposób sterowania lokomotywami nie ma znaczenia.kacio1 pisze:Chodzi o współdziałanie modułów od różnych wykonawców. Jak wygląda to w analogu, a jak w DCC.
Możesz przybliżyć co to niby są "dekodery modułowe"kacio1 pisze:Rozumiem że DCC rozwiązuje łatwo problem poprzez odpowiednie oprogramowanie i nadanie odpowiednich adresów dekoderom modułowym.

Jeśli da się moduły połączyć mechanicznie i elektrycznie ze sobą, to sposób sterowania lokomotywami nie ma znaczenia.kacio1 pisze:Co z kompatybilnością i bezwypadkowością w analogu?
Zakładając nowy temat w którym wyłuszczysz o co chodzikacio1 pisze:Gdzie możemy swobodnie porozmawiać łącząc te tematy, a nie powielając ich.

Ostatnio zmieniony 26 kwie 2008, 21:54 przez drlukasz, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 4
- Rejestracja: 13 kwie 2008, 17:45
- Lokalizacja: Olsztyn
- Kontakt:
Re: Powiedzmy ZNTK Olsztyn
Witam serdecznie wszystkich. Rozmawiałem trochę z Ernie_Gdynia w temacie naszego bakcyla. Mam troche pomysłów, lecz potrzebuję ukierunkowania. Pisaliśmy z Ernie o modułach oraz pomyśle z linku http://forumtt.pl/viewtopic.php?t=2478& ... terowniczy. Chodzi o współdziałanie modułów od różnych wykonawców. Jak wygląda to w analogu, a jak w DCC. Rozumiem że DCC rozwiązuje łatwo problem poprzez odpowiednie oprogramowanie i nadanie odpowiednich adresów dekoderom modułowym. Co z kompatybilnością i bezwypadkowością w analogu? Mam parę pomysłów w tym temacie nawiązując też do pulpitu kolegi Whosho. Gdzie możemy swobodnie porozmawiać łącząc te tematy, a nie powielając ich. Pozdrawiam Wojciech
Ostatnio zmieniony 26 kwie 2008, 20:04 przez kacio1, łącznie zmieniany 1 raz.
- oelka
- Moderator
- Posty: 2215
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
Re: Powiedzmy ZNTK Olsztyn
Namow ich, tych "onych" do otwarcia takiego sklepu...Kolejka pisze:Ci co tam będą robić ten nowy sklep (czy co tam będzie).
Krzysztof
Ostatnio zmieniony 25 kwie 2008, 08:03 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
- Kolejka
- Posty: 574
- Rejestracja: 07 sie 2006, 19:23
- Lokalizacja: Tychy
- Kontakt:
Re: Powiedzmy ZNTK Olsztyn
Ci co tam będą robić ten nowy sklep (czy co tam będzie).
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10874
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Powiedzmy ZNTK Olsztyn
Przepraszam, jacy ONIKolejka pisze:Mogliby ... zrobić tam jakiś modelarski.

- Kolejka
- Posty: 574
- Rejestracja: 07 sie 2006, 19:23
- Lokalizacja: Tychy
- Kontakt:
Re: Powiedzmy ZNTK Olsztyn
W Tychach do niedawna jeszcze istniała Składnica, ale ją zlikwidowali. Mogliby tak dla odmiany zamiast kolejnych butików, czy innych, zrobić tam jakiś modelarski.
- Jacula
- Posty: 541
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 22:02
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Powiedzmy ZNTK Olsztyn
W Krakowie jest, ale rzeczywiście już tylko harcerska...ArturSch pisze:...Ś.P. Składnice Harcerskie to zlikwidowano chyba wszędzie (czy ktoś wie o jakiejś działającej - ale nie o sklepie w tej samej siedzibie)..
Pzdr - J
Ostatnio zmieniony 24 kwie 2008, 08:04 przez Jacula, łącznie zmieniany 1 raz.
- Mariusz
- Posty: 2544
- Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
- Lokalizacja: Łubowo
- Kontakt:
Re: Powiedzmy ZNTK Olsztyn
Możemy zaryzykowac stwierdzenie, iż sama przez to upadła



- mencin
- Posty: 210
- Rejestracja: 12 lis 2007, 14:11
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Powiedzmy ZNTK Olsztyn
Samopomoc Chłopska nam zniszczyla rynek TT?
))


- oelka
- Moderator
- Posty: 2215
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
Re: Powiedzmy ZNTK Olsztyn
Ciekawe ze w fizycznie istniejacym sklepie jakis czas temu mieli. Malo i raczej dosc drogo, ale bylo. I zdaje sie, ze tak jest nadal.Mariusz pisze:Nie ma nic innego jak tylko H0
Krzysztof
Ostatnio zmieniony 23 kwie 2008, 00:14 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 1 gość