Rekord prędkości pociągu w Polsce?

Dział poświęcony prawdziwej Kolei i wszystkiemu co z nią związane czyli tabor, newsy, ciekawostki, itd.

Moderator: mod-Kolej w skali 1:1

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
drlukasz
Posty: 1040
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:03
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: Rekord prędkości pociągu w Polsce?

Post autor: drlukasz »

PiotrZ - faktycznie zapomniałem wpisać prędkości dla rekordu :oops:

Dokładne wiadomości o rekordzie TGV po polsku można znaleźć na Wikipedii:
http://pl.wikipedia.org/wiki/TGV
http://pl.wikipedia.org/wiki/Rekord_TGV_Atlantique
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3239
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Re: Rekord prędkości pociągu w Polsce?

Post autor: Maciej »

et22 pisze:TGV ustanowił rekord światowy na torze klasycznym (515 km/h o ile mnie pamięć nie myli). I to ten właśnie gościł kilka lat temu w Polsce. Ale czy u nas ustanowił jakiś rekord to nie słyszałem.
Tak nie do końca - rekord ustanowiono 18 maja 1990 roku pociągiem TGV - A nr 325 na torze próbnym włączonym do sieci SNCV na odcinku Paryż - Tours, dla pociągów dużych prędkości. Odcinek ten jest oczywiście dwutorowy a znajduje się 166,8 km od Paryża. Odcinek "odizolowany jest murem betonowym ochronnym z wiadomych przyczyn, o wysokości ok 3 metrów. Pociąg rozpędzono na odcinku 5-6 km, a w końcowej fazie rozpędzania wykorzystano 25 promilowy spadek przy zjeżdzie na most nad Loarą. Punkt krytyczny prędkości uzyskano tuz przed mostem gdzie dziś stoi tablica pamiątkowa. Sład do bicia rekordu był specjalnie przygotowany. Złożóno go z 5 wagonów (dwie głowice napędowe i trzy wagony doczepne - pomiarowe o łacznej masie 250 ton). Skład miał zwiększone średnice kół z 920 mm do 1090 mm. Podwyższono na odcinku prób również napięcie w sieci trakcyjnej z 25 do 29,5 KV. Na 3/4 trasy znajduje się stacja Vendome gdzie zakończono bicie rekordu. Hamowanie pociągu nastąpiło na 30 km odcinku. Obecnie przeszkodą w zwiększeniu prędkosci dla seryjnych pociągów są czynniki fizyczne. Po próbach stwierdzono że pomiędzy pantografem a przewodem wytwarza się przy tak dużej prędkości łuk elektryczny, który topi okładziny na pantografie. Zwiększenie średnicy kół zmniejsza komfort jazdy, hałas również daje się we znaki (mieszkańcy przez które przebiegają nitki TGV) i wreszcie zużycie prądu.
Polecam "Pociagi dużych prędkości TGV"
A. Harrasek
M. Rabsztyn
J. Raczyński
Emi press 1996 r
Ostatnio zmieniony 16 mar 2008, 21:58 przez Maciej, łącznie zmieniany 2 razy.
PiotrZ
Posty: 708
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Rekord prędkości pociągu w Polsce?

Post autor: PiotrZ »

Dla pociągów ciągniętych lokomotywą rekord ustanowiono 29 marca 1955, również we Francji. Rekord pobiła lokomotywa BB9004 ze składem 3 wagonów
Rekord ten wynosi 331km/h
Ostatnio zmieniony 16 mar 2008, 21:59 przez PiotrZ, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
drlukasz
Posty: 1040
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:03
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: Rekord prędkości pociągu w Polsce?

Post autor: drlukasz »

et22 pisze:TGV ustanowił rekord światowy na torze klasycznym (515 km/h o ile mnie pamięć nie myli). I to ten właśnie gościł kilka lat temu w Polsce. Ale czy u nas ustanowił jakiś rekord to nie słyszałem.
Zgadza się. Trzeba tylko pamiętać, że napięcie w sieci trakcyjnej na czas tego przejazdu zostało podniesione powyżej nominalnego, koła TGV również były większe niż nominalne, wymieniono transformatory w lokomotywach (na większą moc) i jeszcze kilka modyfikacji. Zresztą wszystkie informacje są tu: http://www.trainweb.org/tgvpages/rec-intro.html

Druga sprawa - jest to rekord prędkości dla zespołów trakcyjnych.
Dla pociągów ciągniętych lokomotywą rekord ustanowiono 29 marca 1955, również we Francji. Rekord pobiła lokomotywa BB9004 ze składem 3 wagonów (103 tony na haku). Po jeździe cały odcinek na którym się ona odbywała nadawał się do kapitalnego remontu - na filmach widać rozciągniętą sieć trakcyjną, szyny "ścięte" i wytłuczone od kół lokomotywy. Lokomotywa musiała przejść remont, w związku ze zużyciem obręczy kół jezdnych, zniszczeniem pantografów (ślizgacz jednego z nich został prawie przecięty przez drut jezdny) i licznymi uszkodzeniami pudła (kamienie, itp. uderzające w pudło). Swoją drogą, szyby czołowe miały grubość około 15 cm, dodatkowo chroniła je specjalna siatka.
Zdjęcia tej lokomotywy można znaleźć np. tu:
http://www.photosdetrains.net/images/ph ... otos35.jpg
http://www.photosdetrains.net/images/ph ... otos34.jpg
http://www.photosdetrains.net/images/ph ... otos33.jpg
A tu trochę informacji (po angielsku)
http://www.joueftrains.com/430.htm
Ostatnio zmieniony 16 mar 2008, 21:59 przez drlukasz, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
drlukasz
Posty: 1040
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:03
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: Rekord prędkości pociągu w Polsce?

Post autor: drlukasz »

Papcio pisze:Widocznie kiepsko, ale po to jest forum zeby zapytac :)
Oczywiście, że tak.
To, że rekord pobiło Pendolino, a nie TGV, było spowodowane głównie tym, że PKP planowało zakup pociągów dużej prędkości. Ponieważ TGV Ressau które u nas gościło, było dopiero w trakcie prób (i dodatkowo okazało się, że podstacje energetyczne niekiedy rozpoznawały go jako zwarcie ;) ) a Pendolino ETR460 jeździło już we Włoszech, więc lepszym rozwiązaniem było przetestowanie sprawdzonej konstrukcji, co do której nie było obaw o jej parametry i zachowanie podczas jazdy.
ArturSch pisze:Fantastyczne fotki
Fotki jak fotki, ani nie świetne, ani nie beznadziejne... ;) Po prostu zwykłe pokazanie taboru i okolic szopy PCC (min. stacja Sosnowiec Jęzor, mosty na tzw. "Granicy trzech zaborów") a i stonka Lotos Kolej jak widać się tam przypałętała... ;)
Autorem tych konkretnie fotek jest mój brat.
Ostatnio zmieniony 16 mar 2008, 21:58 przez drlukasz, łącznie zmieniany 1 raz.
et22
Posty: 552
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Rekord prędkości pociągu w Polsce?

Post autor: et22 »

TGV ustanowił rekord światowy na torze klasycznym (515 km/h o ile mnie pamięć nie myli). I to ten właśnie gościł kilka lat temu w Polsce. Ale czy u nas ustanowił jakiś rekord to nie słyszałem.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10859
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Rekord prędkości pociągu w Polsce?

Post autor: ArturSchŁ »

drlukasz pisze:Fotki z szopy PCC Szczakowa ("Ludmiły", Tamary, T448p, M62, "Szestikolak" czyli Czeska seria 181) masz tu
Fantastyczne fotki !! Tę Ludmiłę (Szczakowa) widzieliśmy wracając z Radomia ....
:)
Ostatnio zmieniony 16 mar 2008, 21:57 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 1 raz.
BarTT
Posty: 294
Rejestracja: 09 kwie 2006, 13:57
Lokalizacja: PL
Kontakt:

Re: Rekord prędkości pociągu w Polsce?

Post autor: BarTT »

Widocznie kiepsko, ale po to jest forum zeby zapytac :) ja slyszalem plotke, iz to TGV ustanowilo rekord, wiec zapytalem.

Dzieki za informacje. Jesli ktos mialby cos jeszcze do dodania bede wdzieczny :>
Awatar użytkownika
drlukasz
Posty: 1040
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:03
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: Rekord prędkości pociągu w Polsce?

Post autor: drlukasz »

Rekord prędkości (250,1km/h na CMK, 11.V.1994) należy do Pendolino ETR460 http://pl.wikipedia.org/wiki/Pendolino
Strona mechanika jeżdżącego na Pendolino podczas testów: http://www.republika.pl/parlin/


Fotki z szopy PCC Szczakowa ("Ludmiły", Tamary, T448p, M62, "Szestikolak" czyli Czeska seria 181) masz tu

Zdjęcia w pełnym wymiarze po uzgodnieniu.
Ostatnio zmieniony 23 maja 2006, 18:14 przez drlukasz, łącznie zmieniany 1 raz.
BarTT
Posty: 294
Rejestracja: 09 kwie 2006, 13:57
Lokalizacja: PL
Kontakt:

Rekord prędkości pociągu w Polsce?

Post autor: BarTT »

Swego czasu slyszalem o tym, iz rekord prędkości pociagu ustanowiony w Polsce ladnych pare lat temu wynosi 250km/h. Czy jest to prawda? Jesli tak cóz to za maszyna rozwineła taka predkosc?

Kilka lat temu Polskę odwiedził skład TGV. Czy to on jest odpowiedzialny za rekord??? Informacje znalezione w necie nie udzielają odpowiedzi (np http://pl.wikipedia.org/wiki/Wizyty_poc ... V_w_Polsce

Mam tez pytanie innego rodzaju: czy ktoś ma jakieś fotki nietypowego (albo raczej niespotykanego na polskich szlakach) taboru (chodzi mi glownie o lokomotywy) znajdujacego sie w Polsce (zapewne w calosci w posiadaniu spolek prywatnych)??? Bede wdzieczny za takowe wraz z informacją gdzie ów pojazd sie znajduje (miasto/region). :)
Ostatnio zmieniony 16 mar 2008, 21:59 przez BarTT, łącznie zmieniany 2 razy.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Kolej w skali 1:1”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości