Makieta od podstaw jeszcze raz!

Dyskusja, o naszych makietach, dioramach itd.

Moderator: mod-Makieta

ODPOWIEDZ
lucero
Posty: 22
Rejestracja: 19 lut 2008, 11:07
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Makieta od podstaw jeszcze raz!

Post autor: lucero »

Nie wiem, jak moglem przeoczyc ten watek http://forumtt.pl/viewtopic.php?t=1636& ... c&start=30

Tego sie wlasnie w DCC obawialem, takich niespodzianek :) a juz mi sie wydawalo, iz zastosowanie ABC i BM1 bedzie stosunkowo latwe.

Czyzby rozwiazaniem dla laika bylo niestosowanie wagonow z przewodzeniem pradu? Ograniczenie spore, ale......
Awatar użytkownika
michuchu
Posty: 321
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:08
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Re: Makieta od podstaw jeszcze raz!

Post autor: michuchu »

gbbsoft pisze:
lucero pisze:Czy z napedami nadmakietowymi mozna sie pokusic o sterowanie cyfrowe
Każdy napęd rozjazdu można sterować za pomocą dekodera akcesoriów. Tylko czasami trzeba jakieś diodki dodać, aby wyprostować napięcie zmienne... (gdy napęd wymaga napięcia stałego)
A jak wiemy, te napędy namakietowe są na napięcie zmienne, więc nie będzie problemu z użyciem DCC.
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: Makieta od podstaw jeszcze raz!

Post autor: gbbsoft »

lucero pisze:Czy z napedami nadmakietowymi mozna sie pokusic o sterowanie cyfrowe
Każdy napęd rozjazdu można sterować za pomocą dekodera akcesoriów. Tylko czasami trzeba jakieś diodki dodać, aby wyprostować napięcie zmienne... (gdy napęd wymaga napięcia stałego)
lucero
Posty: 22
Rejestracja: 19 lut 2008, 11:07
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Makieta od podstaw jeszcze raz!

Post autor: lucero »

>Zauważ, że na rysunku jest BM2 a nie BM1

Jasne nie doczytalem ze jest jeszcze BM1- ten mi w zupelnosci wystarczy :)

To jeszcze pytanko o sterowanie rozjazdami, bo jest o tym watek, ale nie wyjasniony do konca. Czy z napedami nadmakietowymi mozna sie pokusic o sterowanie cyfrowe, czy z uwgi na elektromagnes jest to dostepne tylko w napedach podmakietowych. W sumie jestem zdecydowany na DCC przy sterowaniu taborem i analogowym dla rozjazdow/semaforow, ale zapytac nie zaszkodzi :)

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: Makieta od podstaw jeszcze raz!

Post autor: gbbsoft »

lucero pisze:Jezeli mozna to jeszcze pytanie, a ramach planowania torowiska: Czy ten schemat jest ok? http://wiki.gbbkolejka.pl/tiki-index.ph ... 57ba50aeb2 Punkt 6.4.1
Zauważ, że na rysunku jest BM2 a nie BM1...
Ostatnio zmieniony 23 lut 2008, 07:54 przez gbbsoft, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
michuchu
Posty: 321
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:08
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Re: Makieta od podstaw jeszcze raz!

Post autor: michuchu »

lucero pisze:czyli odcinek izolowany musi skladac sie z trzech odcinkow G4? Myslelem ze dla sygnalizatora czerwony/zielony wystarczy odcinek izolowany podobny do tego z manuala, czyli tylko dwa G4
Ile i jakie odcinki zastosujesz, to już zależy od tego jak długi chcesz mieć odcinek izolowany.
Ale jak widać na rys. we wspomnianym pkt6.4.1 widać, że "pełnowartościowy" odcinek izolowany w DCC składa się z dwóch odcinków izolowanych. Cały odcinek jest na tyle długi aby pomieścił w sobie cały najdłuzszy skład. Cały odcinek jest podzielony na dwie części - jedna krótsza, w której zatrzyma się lok przed semaforem i druga część - dłuższa, w której pomieszczą się wagony z (np) sterowanym cyfrowo oświetleniem wnętrza.
Ten dłuższy odcinek służy również do tego, żeby rozpoznać, że w dany odcinek izolowany wjeżdża pociąg i można rozpocząć proces hamowania.
Jeślli założymy, że nie będzie składów pchanych, lub wagonów z cyfrowo sterowanym oświetleniem itp., to odcinek izolowany DCC może ograniczyć się tylko do jednego krótszego odcinka, w którym będzie zatrzymywała się loka.

UWAGA! Nie jestem specem od DCC i nie chcę moncić w głowie, ale jakby co to na pewno mnie zaraz poprawią eksperci z tej dziedziny, a mi się dostanie, że gadam głupoty :)

Pozdrawiam,
Michał
lucero
Posty: 22
Rejestracja: 19 lut 2008, 11:07
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Makieta od podstaw jeszcze raz!

Post autor: lucero »

Jezeli mozna to jeszcze pytanie, a ramach planowania torowiska: Czy ten schemat jest ok?
http://wiki.gbbkolejka.pl/tiki-index.ph ... 57ba50aeb2
Punkt 6.4.1

czyli odcinek izolowany musi skladac sie z trzech odcinkow G4? Myslelem ze dla sygnalizatora czerwony/zielony wystarczy odcinek izolowany podobny do tego z manuala, czyli tylko dwa G4

Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony 22 lut 2008, 12:49 przez lucero, łącznie zmieniany 1 raz.
ArJu
Posty: 488
Rejestracja: 07 kwie 2006, 23:19
Lokalizacja: Wrocław / Warszawa
Kontakt:

Re: Makieta od podstaw jeszcze raz!

Post autor: ArJu »

Cobrix pisze:Trzeba poczytac co jest w zestawach bo Tillig moze dawac loki z plytkami TE a tam sa wbudowane jakies Lenze ale nie wiem czy maja obsluge ABC
W przypadku płytek TE2 ABC jest dostępne.
Ostatnio zmieniony 21 lut 2008, 09:02 przez ArJu, łącznie zmieniany 1 raz.
Cobrix
Posty: 440
Rejestracja: 10 kwie 2006, 13:15
Lokalizacja: wlkp
Kontakt:

Re: Makieta od podstaw jeszcze raz!

Post autor: Cobrix »

Silvery tez maja ABC.

Trzeba poczytac co jest w zestawach bo Tillig moze dawac loki z plytkami TE a tam sa wbudowane jakies Lenze ale nie wiem czy maja obsluge ABC.

Tillig w wiekszosci niestety nie rozpieszcza pod wzgledem gniazd pod dekodery i trzeba lutowac. Nowo opracowane loki z reguly juz maja gniazda i wystarczy tylko wlozyc dekoder na miejsce analogowej zaslepki.
lucero
Posty: 22
Rejestracja: 19 lut 2008, 11:07
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Makieta od podstaw jeszcze raz!

Post autor: lucero »

No dobrze, w takim razie jeszcze pytania, ktore zapewne pozwola mi rozpoczac nauke na zywym obiekcie

Czy jest zestaw startowy z dekoderami gold? Bo jak sadze, to one maja tylko funkcje ABC

Najblizej mi do Tilliga z BR215 ale nie moge doczytac na jakich to chodzi dekoderach a nie chcialbym zrobic pierwszej inwestycji lekko w ciemno

I pytanie trywialne- czy zabawa z dekoderami wymaga doswiadczenia chociazby w lutowaniu :), czy sa to styki bez ingerencji takich urzadzen.

Pozdrawiam
Cobrix
Posty: 440
Rejestracja: 10 kwie 2006, 13:15
Lokalizacja: wlkp
Kontakt:

Re: Makieta od podstaw jeszcze raz!

Post autor: Cobrix »

Pojac sie da. Juz sie poruszasz w tematyce i nie strzelasz kula w plot :mrgreen: wiec z pewnoscia sobie poradzisz jakby co to ktos napewno pomoze.

Generalnie analoga nie bralbym juz pod uwage. Sam zaczynalem od niego bo DCC brzmialo groznie (wracalem do TT po 20 latach) ale teraz juz nie zrobilbym tego bledu.
Nawet jezeli jak piszesz "wystarczy mi jeden kierunek jazdy" to w pewnym momencie nie wystarczy bo trzeba bedzie jakies manewry wykonac, sklady przetoczyc. Musisz wtedy jednym lokiem dojechac na odcinek izolowany, wylaczyc mu zasilanie zeby nie ruszyl. Potem sie okaze ze jednak zle zaprojektowales uklad torow i nagle sklad zostaje na rozjezdzie przez ktory chciales przetoczyc inny sklad w innym kierunku ;) W DCC masz ten komfort ze zatrzymujesz loka gdzie chcesz, jedziesz w dowolnym kierunku kilkoma lokami z roznymi predkosciami.

Co do ABC, constance breaking, BM1 itp. polecam moje watki. Znajdziesz latwo wpisujac w wyszukiwarce ABC. Sporo z tym walczylem i sa tam wszystkie wnioski do jakich doszedlem wraz z opiniami kolegow.
Najpierw eksperymentalnie patrzysz jakie loki maja wybiegi. Najwazniejsze zeby nie zrobic odcinka zbyt krotkiego. Jezeli bedzie dlugi to nie ma problemu bo zmieniajac odpowiedni CV mozesz spowalniac hamowanie i loko dotoczy sie tam gdzie chcesz. Wszystko dziala idealnie. Problemy zaczynaja sie ze skladami osobowymi ktorych osie przewodza prad. Ale nie bede sie powtarzal bo duzo o tym juz napisalem.
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: Makieta od podstaw jeszcze raz!

Post autor: gbbsoft »

lucero pisze:Wyzsza szkola jazdy, czy da sie to pojac?
Najlepiej zrobić tak jak zrobił wmac27 ( http://forumtt.pl/viewtopic.php?t=3206 ):
makieta doświadczalna: kółko, dwa semafory, jeden lok, dwa odcinki izolowane, dwa układy BM1 i pobawić się w ustawianie CV i jeździć w kółko do upadłego...
A dopiero po tym przenieść doświadczenie na makietę...
Ostatnio zmieniony 19 lut 2008, 17:24 przez gbbsoft, łącznie zmieniany 1 raz.
lucero
Posty: 22
Rejestracja: 19 lut 2008, 11:07
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Makieta od podstaw jeszcze raz!

Post autor: lucero »

gbbsoft pisze:Jest to własnie rozwiązanie zaproponowane przez Lenz'a dla tych, co chcą DCC, nie chcą komputerów ...
Wyzsza szkola jazdy, czy da sie to pojac?
Ostatnio zmieniony 19 lut 2008, 17:24 przez lucero, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: Makieta od podstaw jeszcze raz!

Post autor: gbbsoft »

lucero pisze:czy to co napisal gbbsoft jest rozwiazaniem na cale zlo?
Jest to własnie rozwiązanie zaproponowane przez Lenz'a dla tych, co chcą DCC, nie chcą komputerów i chcą aby lok odpowiednio zachowywał się przed semaforem.
Ostatnio zmieniony 19 lut 2008, 17:23 przez gbbsoft, łącznie zmieniany 1 raz.
lucero
Posty: 22
Rejestracja: 19 lut 2008, 11:07
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Makieta od podstaw jeszcze raz!

Post autor: lucero »

Zrobie male zamieszanie :), ale przeczytalem jeszcze raz wszystkie watki abc i czy to co napisal gbbsoft jest rozwiazaniem na cale zlo? I czy zaprogramowanie czegos takiego to poziom n-ty wtajemniczenia, czy czlowiek jakos sobie z tym poradzi

Wg normalnego sposobu hamowania...

I tu właśnie kłania się kolejna "nowość", która jest w dekoderach Lenz'a: Constant braking distance.
Polega na tym, że trasa hamowania lokomotywy nie zalezy od prędkości przy jakiej dostaje sygnał "prędkość zero".
Odległość (empirycznie) ustawia się w jednym CV, a całą funkcjonalność włącza się pewnym bitem.

W ten sposób kazda lokomotywa może się zatrzymywać dokładnie przed semaforem, o ile
(a) długość odcinka izolowanego jest przed każdym semaforem stała
(b) wszystkie lokomotywy mają tą "nowość"
(c) mają ustawione prawie identyczne długości drogi hamowania.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Makieta”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość