Bhp (Bipa) PKP ep IV, V

FABRYCZNY tabor TT : czyli testy, porównania, dyskusje, przeróbki itp.

Moderator: mod-Tabor

BarTTek
Posty: 825
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:20
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: Bhp (Bipa) PKP ep IV, V

Post autor: BarTTek »

Taka propagandowa fotka:
Obrazek
Oczywiście napisy nie są kompletne (odwinąłem mały numer z nimi :oops: )
Awatar użytkownika
Adamczewski
Posty: 569
Rejestracja: 23 lip 2007, 16:44
Lokalizacja: Pomorskie/UK
Kontakt:

Re: Bhp (Bipa) PKP ep IV, V

Post autor: Adamczewski »

Może wersje z większą ilością wywietrzników do wagony dla palących? Chociaż biorąc pod uwagę materiały z których zostały zbudowane bipy, nie wiem czy takie w ogóle były...
BarTT
Posty: 294
Rejestracja: 09 kwie 2006, 13:57
Lokalizacja: PL
Kontakt:

Re: Bhp (Bipa) PKP ep IV, V

Post autor: BarTT »

Te dodatkowe wywietrzniki rzadko się zdarzają. Na oko to 90% piętrusów ma standardowy układ 12 wywietrzników na człon.
odlew złożony z dwóch form, a wstrzykanie żywicy poprzez kanały.
No własnie, to już troszkę trudniejsze. Ale życzę powodzenia i pochwal się efektem końcowym.
Ostatnio zmieniony 06 sty 2008, 12:15 przez BarTT, łącznie zmieniany 1 raz.
BarTTek
Posty: 825
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:20
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: Bhp (Bipa) PKP ep IV, V

Post autor: BarTTek »

Fakt napisałem bzdurę :mrgreen: W BTTB jest 5 a u nas w realu 6 na stronę. Te dodatkowe wywietrzniki nad czołem też widziałem. Co do odlewania- trzeba wszystko dobrze przemyśleć, dokładnie wymieszać utwardzacz z silikonem, a samo zalewanie żywicą i wyciąganie to już czysta przyjemność ;) U mnie ściany są odlewane na płasko jednynie dach będzie bardziej skomplikowany- odlew złożony z dwóch form, a wstrzykanie żywicy poprzez kanały.
BarTT
Posty: 294
Rejestracja: 09 kwie 2006, 13:57
Lokalizacja: PL
Kontakt:

Re: Bhp (Bipa) PKP ep IV, V

Post autor: BarTT »

A w BTTB nie ma przypadkiem 5 wywietrzników? Pięć po lewej stronie dachu, pięć po prawej stronie i do tego jeden centralny wywietrznik nad czołem wagonu. W sumie 11.

W Bhp-ach kojarzę 12 wywietrzników (6 po każdej stronie) na człon. Są też inaczej rozmieszczone.

Zdarzają się jednak takie Bhp-y, które mają więcej wywietrzników (13 lub 14 - nie jestem pewien). Są to dodatkowe wywietrzniki nad czołem. Oczywiście cały czas mam na myśli piętrusy z prostym dachem.

Widzę, że ruszyłeś odlewanie :) nie było problemów po drodze?
BarTTek
Posty: 825
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:20
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: Bhp (Bipa) PKP ep IV, V

Post autor: BarTTek »

Mam problem: przy przeglądaniu daszków bip zauważyłem, że w obecnie eksploatowanych egz. jest 7 wywietrzników, a w modelu BTTB jest ich 6. No i lepiej zostawić jak jest czy kombinować ?? Jaka jest historia tych wywietrzników ktoś może wie ?? :)
BarTTek
Posty: 825
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:20
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: Bhp (Bipa) PKP ep IV, V

Post autor: BarTTek »

Może trochę lepiej widać szczgóły ...

Obrazek

Jeszcze muszę wkleić ważniejsze sentencje z poprzedniego topicu:
oelka pisze:
BarTTek pisze:PS ile bip, wagonów środkowych, może być maksymalnie między końcowymi członami ??
W przypadku zespolow tego typu nie bylo zespolow zlozonych z wiekszej ilosci wagonow niz 4. A wiec dwa skrajne i dwa srodkowe.
jaki powinien być kolor gumy miedzy wagonami ??
Zacznijmy od tego, ze to nie jest guma. Przejsce miedzywagonowe w wagonach Bipa(Bhp) jest pokryte brezentem, ktory nawet nie ma ksztaltu gumowej harmonii takiej jak w Ikarusie 280. Kolor materialu byl najczesciej szary, ewenetualnie szaro-zielony, lub w jakims dosc jasnym i zlamanym odcieniu zieleni.

Krzysztof
J.R. pisze:Bipy z prostymi ścianami miały przeprojektowane rynienki - właśnie brak ich na dole a nad górnymi oknami nie zakręcają ale ciągną się prosto. Tak samo inny był układ siedzeń 2+2 a w członach środkowych masz na dolnej kondygnacji dodatkowe przedziały WC. W świecie kolei jest szczegółowy opis różnic oraz dokładne plany - polecam tam zaglądnąć :) W końcu modele buduje się nie tylko w oparciu o zdjęcia ;)
oelka pisze:Uklad siedzen 2+2, oraz dodatkowe toalety w dolnym poziomie wagonow srodkowych pojawil sie jeszcze w Bipach ze scietym przodem z drugiej serii produkcyjnej sprowadzonej od 1963 roku. Stary ulad 2+3 posiadalo tylko 65 zespolow z lat 1959-61. Byc moze, ze juz jeden ze sprowadzonych w 1961 roku mial uklad 2+2.
Natomiast wagony czolowe z wysoka sciana zamiast scietego dachu pojawily sie w dostawach od 1974 do 1977 roku, kiedy to import tych zespolow zostal zakonczony.
Jeszcze moze powroce do zestawiania zespolow. Fabrycznie zespoly byly czterowagonowe. Jednak ze wzgledu na uszkodzienia sprowadzono tez 57 wagonow czolowych w latach 1967, 1971-73, oraz 1976. Czesc wagonow uzupelniajacych do czasu wykorzystania ich zamiast wagonow uszkodzonych byla zestawiona w zespoly dwowagonowe. W pozniejszym czasie zaczeto zestawiac wagony w zespoly trzywagonowe.
W świecie kolei jest szczegółowy opis różnic oraz dokładne plany - polecam tam zaglądnąć :) W końcu modele buduje się nie tylko w oparciu o zdjęcia ;)
Dokladnie to: Krzysztof Koj. Wagony piętrowe na PKP Swiat Kolei 5/2001, str. 12-17.

Krzysztof
Ostatnio zmieniony 03 sty 2008, 18:11 przez BarTTek, łącznie zmieniany 1 raz.
BarTTek
Posty: 825
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:20
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Bhp (Bipa) PKP ep IV, V

Post autor: BarTTek »

Oczywiście model nie jest gotowy, został jeszcze daszek do zrobienia jednak nie sądzę abym wyrobił się w tym roku. Wagon powstał na bazie mojej przeróbki BTTB i jej główne założenia zostały spełnione. Ściana czołowa została wykonana w większości na bazie elementu fototrawionego projektu WitkaM. Autor wyraził zgodę na nieograniczone kopiwanie tegoż elementu. No i zmierzamy do sedna sprawy- w zależności od zainteresowania zamierzam "produkować" jak narazie skrajne budy wagonów, które uważane są za kultowe na ziemiach polskich. Opierajac sie nadal na wielkości zainteresowania może będą oferowane kalkomanie na jajecznicę, bipę żółto-niebieską (oczywiście jeżeli gemol wyrazi chęć współpracy [jeszcze się go nie pytałem]). WitekM uznał ten pomysł za niezły. Fotki nie są najlepsze gdzyż robione wieczorem.

Do moderatorów: proszę nie podpinać tego postu pod stary topic o mojej bipie bo tamten ma już niedługo odejść w niepamięć.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Ostatnio zmieniony 01 sty 2008, 13:02 przez BarTTek, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Tabor”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości