Makieta testowa DCC

Prąd i elektronika na makiecie

Moderator: mod-Elektryka i DCC

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
wmac27
Posty: 398
Rejestracja: 23 paź 2006, 09:28
Lokalizacja: Dolice
Kontakt:

podłączenie semafora trójstawnego

Post autor: wmac27 »

Okazuje się, że użytkownicy Gbbkolejki powinni inaczej podłączyć semafor. Kable zielony i żółty powinny być zamienione miejscami. Dotyczy to dekoderów Lenza LS150. Dla dekodera Viessmanna 5211, powinno być jak w instrukcji. Ale może, tam jest błąd, na rysunku. Jeżeli, ktoś ma taki dekoder Viessmanna, to może to zweryfikować.
Obrazek
Ostatnio zmieniony 15 gru 2007, 20:57 przez wmac27, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: Makieta testowa DCC

Post autor: gbbsoft »

http://www.lenz.com/manuals/accessorydecoders/LS150.pdf strona 6

Napisali, że zasilać należy napięciem zmiennym, nie wolno stałym - do 16V.

Mało tego. Tam jest napisane (czego nie wiedziałem), że zasilanie nie wolno pociągnąć z centralki/boostera (wyjścia JK z boostera). Do tej pory wiedziałem, że w prostych układach można podłączyć zasilanie torów do wejścia JK oraz do wejścia ~~. A tu ciach... piszą, że nie wolno...

Na stronie 4 też jest napisane maksymalne napięcie:
wejście JK: 24V
wejście ~~: 16V

Pewnie dlatego, jak się podłączy wyjście JK z centralki do ~~, to można przekroczyć 16V :mrgreen:

Dodatkowo zasilacz nie powinnen być mocniejszy niż 45VA... 8)
Awatar użytkownika
wmac27
Posty: 398
Rejestracja: 23 paź 2006, 09:28
Lokalizacja: Dolice
Kontakt:

Re: Makieta testowa DCC

Post autor: wmac27 »

gbbsoft pisze:LS też ma oddzielne zasilanie :D Tylko trzeba sprawdzić, czy przyjmuje napięcie stałe... Coś mi się wydaje, że nie...
Tutaj, przy LS, żadnych kombinacji z napięciami nie radzę. Jest 16V AC i tak ma być. Elektronika jest na to za wrażliwa, co innego cewka przekaźnika, jest bardziej tolerancyjna.
Ostatnio zmieniony 30 lis 2007, 15:17 przez wmac27, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: Makieta testowa DCC

Post autor: gbbsoft »

LS też ma oddzielne zasilanie :D Tylko trzeba sprawdzić, czy przyjmuje napięcie stałe... Cos mi się wydaje, że nie...
Awatar użytkownika
wmac27
Posty: 398
Rejestracja: 23 paź 2006, 09:28
Lokalizacja: Dolice
Kontakt:

Re: Semafory świetlne na makiecie DCC

Post autor: wmac27 »

ArturSch pisze:Sam przekaźnik zasilać z osobnego zasilania (dodatkowy układ).
Nie widzę tego. To z LS-a wychodzi napięcie sterujące (tu: zasilające) na cewkę przekaźnika/semafora. Styki pomocnicze przekazują, napięcie na semafor i tutaj może być inne/niezależne źródło zasilania poprzez styki pomocnicze.
Ostatnio zmieniony 30 lis 2007, 13:56 przez wmac27, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10804
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Semafory świetlne na makiecie DCC

Post autor: ArturSchŁ »

wmac27 pisze:Jak widzisz to rozwiązanie?
Sam przekaźnik zasilać z osobnego zasilania (dodatkowy układ).
Awatar użytkownika
wmac27
Posty: 398
Rejestracja: 23 paź 2006, 09:28
Lokalizacja: Dolice
Kontakt:

Re: Semafory świetlne na makiecie DCC

Post autor: wmac27 »

ArturSch pisze: ... (lub zasilać przez prostownik).
Jak widzisz to rozwiązanie?
Obawiam się, że w tym przypadku mogą być kłopoty z LS-em, a i semaforem, którego cewka jest jednak na napięcie przemienne.
Ja nie martwiłbym się za bardzo napięciem. Oczywiście te zbliżone do 16V jest najlepsze, myślę o 12V. 5V odpada a przy 24V może nie zadziałać. Impuls domyślny w LS jest krótki, ale można go regulować.
Ostatnio zmieniony 30 lis 2007, 13:30 przez wmac27, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10804
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Semafory świetlne na makiecie DCC

Post autor: ArturSchŁ »

wmac27 pisze:Najważniejsza jest idea jak to zrobić,
KrzyszTTof polecił mi ten: tu
Trzeba sobie tylko dopasowć napięcie pracy na 12-20 V (a nie 5V) i ew AC zamiast DC (lub zasialać przez prostownik).
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: Semafory świetlne na makiecie DCC

Post autor: gbbsoft »

wmac27 pisze:Jak możesz to podaj jakieś inne przykłady, z linkami. KrzyszTTof polecił mi ten: tu
Tylko ten trudniej zamontować... :D
Awatar użytkownika
wmac27
Posty: 398
Rejestracja: 23 paź 2006, 09:28
Lokalizacja: Dolice
Kontakt:

Re: Semafory świetlne na makiecie DCC

Post autor: wmac27 »

ArturSch pisze:Zamiast zawodnych (bo wiekowych) przekaźników 08410 można użyć nowszych dedykowanych do kolejek (może 08415) lub ogónego zastosowania ...
Masz rację. Nie upieram się przy tych wiekowych przekaźnikach, znalazłem je na strychu i zastosowałem. To jest tylko przykład, zastosowania przekaźnika. Oczywiście, może być każdy inny przekaźnik !! . Szkoda tylko, że ten 08415 jest taki drogi, zdaje się ok. 75 zł.
Najważniejsza jest idea jak to zrobić, i tak każdy podłączy taki jaki ma pod ręką.
Jak możesz to podaj jakieś inne przykłady, z linkami. KrzyszTTof polecił mi ten: tu
Ostatnio zmieniony 30 lis 2007, 09:28 przez wmac27, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10804
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Semafory świetlne na makiecie DCC

Post autor: ArturSchŁ »

wmac27 pisze:... po zadziałaniu pozostaje w stanie beznapięciowym...
Taki typ przekaźnika nazywa się BISTABILNY czyli po podaniu impulsu ustawia się w jednym z dwóch położeń.

Zamiast zawodnych (bo wiekowych) przekaźników 08410 można użyć nowszych dedykownych do kolejek (może 08415) lub ogónego zastosowania np coś takiego:
Obrazek
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: Makieta testowa DCC

Post autor: gbbsoft »

Oczywiście trzeba tu podkreślić, że powyższy pomysł wynika z obraniczeń jakie posiada LS150 - nie umie podać prądu na kilka wyjść jednocześnie. Przy sterowaniu rozjazdami ta cecha jest bardzo przydatna - dzięki niej nie ma sytuacji poboru zbyt dużej ilości prądu - rozjazdy przełączają się jeden po drugim, nawet jeżeli komendy przyszły prawie jednocześnie. Ale niestety przy semaforach świetlnych ta zaleta staje się totalną wadą. Nie można np: obsłużyć dwóch semaforów za pomocą jednego LS150, ani semafora, który ma zaświecić dwa światła.

Oczywiście jest jeszcze kilka innych możliwości:
- użyć innego dekodera, np: Martinezo - wtedy przekaźnik w ogóle jest niepotrzebny
- można też użyć innego przekaźnika
- można poczekać na LS-160, który ma być dedykowany do semaforów świetlnych
albo można zrobić tak jak powyżej
:D
Awatar użytkownika
wmac27
Posty: 398
Rejestracja: 23 paź 2006, 09:28
Lokalizacja: Dolice
Kontakt:

Semafory świetlne na makiecie DCC

Post autor: wmac27 »

Witam

Oto schemat podłączenia do systemu DCC semafora świetlnego dwustawnego.

Żeby prawidłowo podłączyć semafor świetlny do dekodera LS150 trzeba zastosować przekaźnik. Dekoder LS150 podaje tylko impuls, co jest wystarczające dla semafora kształtowego, który posiada cewkę sterującą ramieniem. Czas tego impulsu można regulować, ale nie ma to zastosowania do ustawienia czasu potrzebnego do wyświetlania sygnału na semaforze świetlnym. Ja wykorzystałem starej konstrukcji przekaźnik produkcji TT-Zeuke nr kat. 08410. Ma on tę zaletę, że po zadziałaniu pozostaje w stanie beznapięciowym, po prostu przełącza styki i wyłącza się. W tym przykładzie wykorzystujemy styki pomocnicze B
Obrazek

Można oczywiście też podłączać semafory o większej ilości wyświetlanych sygnałów, wykorzystując styki pomocnicze A i B. Można też zastosować drugi przekaźnik dla bardziej zaawansowanych semaforów świetlnych. Należy pamiętać, że te semafory będą wymagały więcej niż jeden przekaźnik oraz zajęcia więcej adresów (wyjść) z dekodera LS 150. Tutaj w tym przykładzie wykorzystujemy jeden adres (dwa wyjścia).

Oto drugi przykład wykorzystania obydwóch styków pomocniczych A i B podłaczając semafor świetlny i tarcze ostrzegawczą tego semafora. Tutaj też wykorzystamy jeden adres dekodera.
Obrazek

Można oczywiście połączyć przewody semafora i tarczy odpowiednio, do styków , np A. Pamiętać, należy, ze to nie jest problem przy LED-ch, przy żarówkach już jest większe obciążenie prądowe dla styków pomocniczych. Łatwiej o kłopot z przekaźnikiem.

Należy pamiętać też, że 16V AC to te same napięcie co na stykach oznaczonych U i V, jak to było na poprzednich schematach.

Programowanie LS 150 analogicznie jak przy semaforze kształtowym.
Ostatnio zmieniony 30 lis 2007, 07:55 przez wmac27, łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
wmac27
Posty: 398
Rejestracja: 23 paź 2006, 09:28
Lokalizacja: Dolice
Kontakt:

semafor trójpołożeniowy na makiecie DCC

Post autor: wmac27 »

Witam

Teraz podłączenie semafora trójsygnałowego, podającego sygnały Sr1, Sr2, Sr3 lub jak kto woli Hp0, Hp1,Hp2 do dekodera LS 150.
Obrazek
Przewody oznaczone rot(czerwony) i braun (brązowy) które w analogu są wykorzystane do zasilania toru, przy makiecie DCC są niewykorzystane. Zasilanie jest realizowane poprzez przewody J,K (połączenia pokazane na poprzednich schematach).
1. Sterowanie takim semaforem może być realizowane przez LH100, który programujemy tak:
- semafor 1, kontrola sygnałów Sr1 i Sr2
- semafor 2, kontrola sygnału Sr3
Tutaj (w analogu) przy sygnale Sr3 (wolna droga ze zmniejszoną prędkością) można podłączyć opornik 1,5 k Ohm / 0,25W,do toru, dla realizacji tego sygnału przez pociąg.

2. Sterowanie poprzez PC-ta, tutaj program GbbKolejka:
- programowanie tak samo jak przy LH100


Na ekranie PC-ta jest ikonka semafora trójpołożeniowego i operowanie nim polega tylko na "klikaniu myszką" ale semafor musi być poza blokiem. W bloku, jeszcze program tego nie obsługuje, ale następna wersja już tak.
Sterowanie przy pomocy LH100 (podobnie przy Compakcie) jest bardziej skomplikowane za każdym razem trzeba odszukać sterowanie semaforem/rozjazdem (S/T), wybrać numer semafora, "Enter" a potem "+" lub "-" zmienia położenie semafora. Jest to bardzo kłopotliwe i zmiana sygnału i kontrola pociągu jest utrudniona. Ja mam podłączone równolegle PC-ta (GbbKolejka) i LH100 i Compacta (musi być ustawiony jako "myszka". Wtedy np. z LH100 sterujemy pociągami a Compact ustawiamy na rozjazdy/semafory. Jeżeli robi się to we trójkę, to każdy ma swój sterownik, oczywiście nadal najdogodniejszym miejscem jest PC.

Wkrótce, opiszę jak podłączyć semafor świetlny do LS150.
Ostatnio zmieniony 29 lis 2007, 11:57 przez wmac27, łącznie zmieniany 1 raz.
andrzejc
Posty: 362
Rejestracja: 09 kwie 2006, 18:04
Lokalizacja: Warszawa-Wola
Kontakt:

Re: Makieta testowa DCC

Post autor: andrzejc »

czy przy odpowiednim zasilaniu odcinków boosterami ma to jakieś znaczenie?
Nie ma znaczenia
ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka i DCC”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 1 gość