Historię DRG można podzielić na dwie części : od 1920 - powołanie Deutsche Reichseisenbahnen, a od 1924 roku jako spółka - Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft. Ten okres zamyka rok 1937, kiedy spółka została przejęta przez państwo. Od 10 lutego 1937 kolej znalazła się pod bezpośrednią kontrolą władz państwowych.DBv pisze:Określenie, że DRG funkcjonowało od 1920 do 1945 też z resztą nie jest prawidłowe. Jedynie Liliput w swoim katalogu próbował kiedyś z tym powszechnym uogólnieniem walczyć, ale chyba też poległ...
Czasem okres po 1937 roku oznacza się skrótem DRB, zamiast DRG. Po 1937 roku na taborze niemieckim pojawia się symbol rzeszy - swastyka. Rok później DRB "połyka" koleje austriackie (BBÖ).
Koleje austriackie powrócą w 1945 jako Österreichische Staatseisenbahn - ÖStB, a od 1947 roku pod obecną nazwą: Österreichische Bundesbahnen - ÖBB.
Lata 1937 - 1945 są, z wiadomych powodów dość niechętnie opisywane w literaturze niemieckiej, również tej poświęconej historii kolei. Dlatego często można się spotkać z rozciąganiem okresu 1920 (1924) aż po 1945 rok. Przy czym szeroko omawia się okres Republiki Weimarskiej i początków III Rzeszy, a okres przygotowań i II wojny już bardzo zdawkowo.
Na marginesie tej dyskusji: Podobna czarna dziura funkcjonuje tez w literaturze historycznej innego europejskiego kraju - Francji.
Koniec działalności DRG/DRB to okres miedzy 1945 rokiem, a więc upadkiem Rzeszy, a powołaniem w 1949 roku na obszarze zachodnich stref okupacyjnych i powstającej w RFN Deutsche Bahn, a w NRD pod dotychczasową nazwą Deutsche Reichsbahn - DR. W przypadku Niemiec Norma NEM806 D jako koniec drugiej epoki wskazuje rok 1950.
Krzysztof
Więcej: TU.