Kwasiarka i hamulce

FABRYCZNY tabor TT : czyli testy, porównania, dyskusje, przeróbki itp.

Moderator: mod-Tabor

ODPOWIEDZ
Marek Sz
Posty: 42
Rejestracja: 10 cze 2006, 14:58
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Re: Kwasiarka i hamulce

Post autor: Marek Sz »

T_Domagalski pisze:W H0 jest produkowany wagon polskiej konstrukcji 75W w dwóch wersjach: Kddt(szary) oraz Gkk-x(brązowy)
Dlaczego wagon, stanowiący wzór dla modelu wagonu Gkk-x (z okresu lat 80-tych) nie ma hamulców, skoro model przedstawiajacy wagon z wcześniejszego okresu (szary Kddt) jest wyposażony w hamulce? Czyżby w czasie kolejnych napraw pod koniec "życia" tych wagonów usuwano np. niesprawne instalacje?
Przypuszczam, ze w tym wypadku chodzi o 2 wersje 75W.
75W był budowane w bodajze 13 wersjach - 75W/1, 75W/2 itd - w róznych konfiguracjach - z hamulcem, z pomostem, bez zarówno do Polski jak i na eksport.
Z tego co wiem to raczej zakładano hamulce po pewnym czasie do wagonów mających tzw tylko "przelotkę" niż likwidowano niesprawne hamulce, choć ze wzgledu na ilosć wagonów nie da sie takze takiego wariantu wykluczyć


pozdr
Marek
Ostatnio zmieniony 16 cze 2007, 15:21 przez Marek Sz, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Kwasiarka i hamulce

Post autor: T_Domagalski »

oelka pisze:W przypadku braku oznaczen przypomne jeszcze, ze zasadniczo poczawszy od lat 50. nie budowano juz wagonow bez hamulca powietrznego. Tak wiec jesli wiemy, ze wagon jest powojenny to mozna spokojnie ten hamulec zalozyc.
Niestety trudniej jest to ustalic w przypadku wagonow budowanych wczesniej.
Mam przy okazji trochę offtopiczne pytanie:

W H0 jest produkowany wagon polskiej konstrukcji 75W w dwóch wersjach: Kddt(szary) oraz Gkk-x(brązowy)
Dlaczego wagon, stanowiący wzór dla modelu wagonu Gkk-x (z okresu lat 80-tych) nie ma hamulców, skoro model przedstawiajacy wagon z wcześniejszego okresu (szary Kddt) jest wyposażony w hamulce? Czyżby w czasie kolejnych napraw pod koniec "życia" tych wagonów usuwano np. niesprawne instalacje?
Ostatnio zmieniony 16 cze 2007, 15:20 przez T_Domagalski, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2215
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Kwasiarka i hamulce

Post autor: oelka »

Fantomas pisze:No to żeby było ciekawiej, jak nie ma tych oznaczeń namalowanych, to nie wiadomo czy i jakie hamulce są zamontowane? Innymi słowy wagon PKP: http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalogi. ... 7&kat=2007 nie ma oznaczeń, ale ma korbkę na pomoście, więc hamulce ma.
O tym modelu napisalem na samym poczatku. Oba znane mi wagony PKP: typu 13S, jak i typu 207S posiadaly hamulec powietrzny Westingouse'a lub Oerlikona, niezaleznie od hamulca recznego, do ktorego korba znajdowala sie na pomoscie lub w budce.
Zreszta gdyby nanosic skrupulatnie oznaczenia, to model powinien miec oznaczenia hamulca na narozach scian, poniewaz oba polskie wagony posiadaly dopuszczenie do ruchu miedzynarodowego. I znaki wyposazenia w hamulec mozna zobaczyc na zdjeciach oryginalow!
W przypadku braku oznaczen przypomne jeszcze, ze zasadniczo poczawszy od lat 50. nie budowano juz wagonow bez hamulca powietrznego. Tak wiec jesli wiemy, ze wagon jest powojenny to mozna spokojnie ten hamulec zalozyc.
Niestety trudniej jest to ustalic w przypadku wagonow budowanych wczesniej.

Krzysztof
Ostatnio zmieniony 10 cze 2007, 07:13 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Fantomas
Posty: 705
Rejestracja: 21 kwie 2006, 15:54
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: Kwasiarka i hamulce

Post autor: Fantomas »

oelka pisze:Jesli wagon nie mial dopuszczenia do ruchu miedzynarodowego, oznaczen moglo nie byc.
No to żeby było ciekawiej, jak nie ma tych oznaczeń namalowanych, to nie wiadomo czy i jakie hamulce są zamontowane? Innymi słowy wagon PKP: http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalogi. ... 7&kat=2007 nie ma oznaczeń, ale ma korbkę na pomoście, więc hamulce ma.
Ostatnio zmieniony 10 cze 2007, 07:12 przez Fantomas, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10876
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Kwasiarka i hamulce

Post autor: ArturSchŁ »

oelka pisze:W sumie to nie dziwne, gdy opis opiera sie na wyobrazni czytajacego.
ROZUMIEM. Idę sobie, zrobię dziurkę w ziemi, zakopię się i w głowie sobie kamień nagrobny umieszczę.
:mrgreen:
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2215
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Kwasiarka i hamulce

Post autor: oelka »

ArturSch pisze:
oelka pisze:..... ewnetualnie figura bedaca polaczeniem prostokata z trojkatem ustawionym "do dolu" sama lub z dodatkiem paskow
....tu już się zgubiłem ....
W sumie to nie dziwne, gdy opis opiera sie na wyobrazni czytajacego. Ale teraz bedzie latwiej:
Obrazek

To co widzimy to symbol wagonu z hamulcem powietrznym wyposazonym w urzadzeniem do przestawiania na towarowy-osobowy. Gdyby byl tylko dolny symbol to wagon posiadal by tylko hamulec dla wagonow osobowych. Gdyby na gorze byly dwie kreski to hamulec nie spelnial by wszytkich stawianych mu wymagan.
W tym przypadku mamy tez pokazany sposob malowania oznaczen na bialym wagonie.
Jesli wagon nie mial dopuszczenia do ruchu miedzynarodowego, oznaczen moglo nie byc.

Krzysztof
Ostatnio zmieniony 09 cze 2007, 18:29 przez oelka, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
DBv
Administrator
Posty: 1951
Rejestracja: 04 kwie 2006, 23:05
Lokalizacja: Wałbrzych-Wrocław
Kontakt:

Re: Kwasiarka i hamulce

Post autor: DBv »

... albo po prostu zamiast Bremserhaus napisać Bremserstand i też byłoby ok.
Awatar użytkownika
Fantomas
Posty: 705
Rejestracja: 21 kwie 2006, 15:54
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: Kwasiarka i hamulce

Post autor: Fantomas »

Zmyłka znaczy się jest w instrukcji montażu: "Für den Güterwagen mit Bremserhaus liegen Bremsbacken als Zurüstteile bei." powinno być chyba "Für den Güterwagen mit Bremserhaus oder Bremserbühne liegen Bremsbacken als Zurüstteile bei." i wszystko by było w porządku.
Awatar użytkownika
DBv
Administrator
Posty: 1951
Rejestracja: 04 kwie 2006, 23:05
Lokalizacja: Wałbrzych-Wrocław
Kontakt:

Re: Kwasiarka i hamulce

Post autor: DBv »

To tutaj parę przykładów tych oznaczeń (należy zwrócić uwagę na krawędź wagonu)

DWA paski

PASEK + TRAPEZ (ja bym to nazwał trapezem a nie prostokątem połączonym z trójkątem)

A tu ciekawy przykład wagonu ze schyłku lat 80-tych, o którym już kiedyś pisałem TUTAJ (w tym o tym jak to jest w tym wagonie z hamulcami):
JEDEN pasek
Ostatnio zmieniony 09 cze 2007, 17:57 przez DBv, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10876
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Kwasiarka i hamulce

Post autor: ArturSchŁ »

oelka pisze:..... ewnetualnie figura bedaca polaczeniem prostokata z trojkatem ustawionym "do dolu" sama lub z dodatkiem paskow
....tu już się zgubiłem ....
:oops:
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2215
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Kwasiarka i hamulce

Post autor: oelka »

Jeszcze jedna uwaga, ktora mi przyszla do glowy w kwestii jak i kiedy montowac hamulce.
Nie mam pod reka zadnego wagonu, ktory by posiadal instrukcje na temat montowania hamulcow, ale podejrzewam, ze jest ona dodawana nie tylko do kwasiarek, ale tez do wielu innych wagonow Tilliga.
Tak wiec czytajac ten papierek nalezy to wziac pod uwage, a nastepnie spojrzec na oznaczenia wagonu.
Jesli na narozniku scian bocznych i czolowych jest narysowany jeden bialy pasek - (na bialym tle, bedzie to bialy pasek w ciemnej obwodce) to oznacza, ze wagon posiada tylko przewod hamulcowy. Jesli wagon nie posiada tez budki ani pomostu hamulcowego to hamulcow nie montujemy.
W przypadku innych oznaczen: dwa lub trzy biale paski, ewnetualnie figura bedaca polaczeniem prostokata z trojkatem ustawionym "do dolu" sama lub z dodatkiem paskow na nia oznacza, ze wagon posiada hamulec do wagonow towarowych, osobowych, lub z mozliwoscia przestawiania rodzaju hamulca. W tym przypadku hamulce zakladamy w modelu.
Problem bedzie tam, gdzie brak jest tych oznaczen.
Jednak i tu, jesli jest to wagon konstrukcji powojennej mozna hamulce zalozyc, gdyz zasadnoczo poczawszy od lat 50. nie budowano juz wagonow bez hamulca powietrznego.

Krzysztof
Awatar użytkownika
Marcin
Posty: 2022
Rejestracja: 10 kwie 2006, 05:36
Lokalizacja: Toruń
Kontakt:

Re: Kwasiarka i hamulce

Post autor: Marcin »

A dziękuję. Miło mi. :D
Awatar użytkownika
Fantomas
Posty: 705
Rejestracja: 21 kwie 2006, 15:54
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: Kwasiarka i hamulce

Post autor: Fantomas »

Ok, dzięki za wyczerpujące i precyzyjne wyjaśnienia. Obaj dostajecie punkty 'pomógł'. To teraz tylko "kropelka" i po bólu...
Awatar użytkownika
Marcin
Posty: 2022
Rejestracja: 10 kwie 2006, 05:36
Lokalizacja: Toruń
Kontakt:

Re: Kwasiarka i hamulce

Post autor: Marcin »

Amen.
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2215
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Kwasiarka i hamulce

Post autor: oelka »

Fantomas pisze:No tak, czyli te wagony we wspomnianym katalogu: 14443, 14444 niesłusznie nie mają hamulców zamontowanych? (w pierwszym przypadku na pomoście JEST korba, w drugim JEST budka).
Korba na pomoscie, lub w budce to jest hamulec reczny. Potrzebny podczas postoju wagonu, lub podczas jazdy bez uzycia hamulca powietrznego, co juz swiadczy o tym przynajmniej na jedej osi hamulce nalezalo by zalozyc. Ale na wagonach i z budka i bez budki sa tez oznaczenia, sugerujace, ze wagony wyposazono w normalny hamulec na sprezone powietrze i to jest kolejny powod by hamulce zamontowac. Ja w kazdym razie we wszytkich tych wagonach (14441, 14443, 14444) hamulce bym zalozyl na obu osiach, by model byl zgodny z oznaczeniami naniesionymi na jego scianach.

Krzysztof
Ostatnio zmieniony 09 cze 2007, 09:06 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Tabor”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość