ABC, BM1 i BM2

Prąd i elektronika na makiecie

Moderator: mod-Elektryka i DCC

Cobrix
Posty: 440
Rejestracja: 10 kwie 2006, 13:15
Lokalizacja: wlkp
Kontakt:

Re: ABC, BM1 i BM2

Post autor: Cobrix »

W CV52 ustawiasz dystans po jakim ma sie zatrzymać ale żeby włączyć stały odcinek hamowania musisz ustawić Bit 1 w CV51.
Ostatnio zmieniony 29 sie 2008, 09:03 przez Cobrix, łącznie zmieniany 2 razy.
lucero
Posty: 22
Rejestracja: 19 lut 2008, 11:07
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: ABC, BM1 i BM2

Post autor: lucero »

Dopiero zaczynam przygodę z ABC i już problem którego nie mogę zwalczyć.

Otóż podłączyłem semafor kształtowy, moduł BM1 aby było najprościej, aktywowałem w dekoderze funkcje ABC, ale niestety lokomotywa nie staje w tych samych miejscach.

Owszem zatrzymuje się po włączeniu czerwonego światła, ale w dowolnym miejscu zależnym od prędkości. Od pewnej tylko, zdąży zwolnic :(

Ustawianie CV52 nic nie pomogło, objaw jest prawie taki sam, nie wiem może skopałem sprawę w samym podłączeniu kabli, ale nie wiem czy zdołam przedstawić tutaj schemat :)
Ostatnio zmieniony 29 sie 2008, 09:02 przez lucero, łącznie zmieniany 1 raz.
tuchol
Posty: 274
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:37
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: ABC, BM1 i BM2

Post autor: tuchol »

Mam jeszcze pytanie czy ktoś rozwiązał sterowanie wyłącznikiem W1 z semafora. Jaki dać tu przekaźnik? Prądy płynace przez ledy są rzędu 10mA.
tuchol
Posty: 274
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:37
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: ABC, BM1 i BM2

Post autor: tuchol »

Racja. Choć dotyczy to raczej najdłuższego składu osobowego z oświetleniem.
ArJu
Posty: 488
Rejestracja: 07 kwie 2006, 23:19
Lokalizacja: Wrocław / Warszawa
Kontakt:

Re: ABC, BM1 i BM2

Post autor: ArJu »

tuchol pisze:Kontaktron K2 powinien być zaraz przed separowanym odcinkiem, a K1 w odległości co najmniej równej zdefiniowanej długości hamowania przed semaforem.
Warto jeszcze zwrócić uwagę na to, aby odległość od początku separowanego odcinka do kontaktronu K1 była równa przynajmniej długości najdłuższego składu, jaki się tam pojawi. W przeciwnym wypadku metalowe koła oraz wózki np. wagonów pasażerskich będą powodowały zwarcia z odcinkiem zasilanym "normalnie", co będzie zakłócało hamowanie.

Pozdrawiam,
Artur
Ostatnio zmieniony 13 cze 2007, 23:25 przez ArJu, łącznie zmieniany 1 raz.
tuchol
Posty: 274
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:37
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: ABC, BM1 i BM2

Post autor: tuchol »

U mnie przerwy w torach wynikają z podziału modułów. Układ z kontaktronem powoduje, że mocując tory nie trzeba znać miejsca rozpoczecia hamowania pociągu. Można w kilku miejscach umocowac kontaktrony, zasypać szutrem, a w przypadku zmiany drogi hamowania nie trzeba nic rozwiercać.
Kontaktron K2 powinien być zaraz przed separowanym odcinkiem, a K1 w odległości co najmniej równej zdefiniowanej długości hamowania przed semaforem.

Poszukam odpowiednich przekaźników (bistabilnych) i jak coś zmontuję i przetestuję dam znać.
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: ABC, BM1 i BM2

Post autor: gbbsoft »

tuchol pisze:Co o tym sądzicie?
Ma szanse działać... Proponuję przetestować praktycznie i podzielić się spostrzeżeniami...
Np: w jakiej odległości te kontaktrony powinno się ustawić?
tuchol
Posty: 274
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:37
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: ABC, BM1 i BM2

Post autor: tuchol »

Układ Grzegorza jest ciekawy, ale wymaga dodatkowego cięcia torów a ja mam je już przymocowane.
Wymyśliłem coś takiego. Dla ułatwienia jest tylko jedna szyna i nie narysowałem przekaźników.

Obrazek

światło czerwone na semaforze - W1 rozwarty. W2 zwarty gdy wjeżdza pociąg zgodnie ze strzałką. Gdy najedzie na kontaktron K1, W2 się otwiera i skład zaczyna hamować.
Jednakże pociąg jadący z przeciwka też spowodowałby otwarcie W2 (stąd moje pytanie o wykrycie kierunku jazdy pociągu). Dlatego dodałem kontaktron K2 zamykający W2. Wtedy pociąg jadacy zgodnie ze strzałką będzie miał droge wolną do momentu wjechania na kontaktron K1. Co o tym sądzicie?
Ostatnio zmieniony 13 cze 2007, 13:20 przez tuchol, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: ABC, BM1 i BM2

Post autor: gbbsoft »

andrzejc pisze:...
Ale jaka radocha będzie jak się coś wymyśli i to zacznie działać...
andrzejc
Posty: 362
Rejestracja: 09 kwie 2006, 18:04
Lokalizacja: Warszawa-Wola
Kontakt:

Re: ABC, BM1 i BM2

Post autor: andrzejc »

Panowie to co chcecie osiągnąć robi układ BM2.
W sposób amatorski można to zrobić inaczej, mianowicie trzeba zastosować
dwa odcinki izolowane i układ wykrywania obecności lokomotywy na docinku
izolowanym, bliższym semafora. Jak działa taki układ wykrywania pokazywałem
na spotkaniu DCC. Jeżeli na wyjściu układu dodamy przekaźnik który przełączy
diody na oba odcinki izolowane dostaniemy to co chcecie.
Zrobię układ po powrocie z Bielska.
Obecnie siedzę nad uproszczoną myszą komunikującą się z centralką po XPressNecie.
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: ABC, BM1 i BM2

Post autor: gbbsoft »

W sumie ciekawie wygląda... Teraz czas na testy praktyczne... Jak zrobisz, daj znać... :lol:
Kilkujadek
Posty: 3295
Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
Lokalizacja: Ciechanów
Kontakt:

Re: ABC, BM1 i BM2

Post autor: Kilkujadek »

Obrazek
Prosty układ czasowy + czujnik w szynach (np.. kontaktron)chyba załatwi sprawę ??

Diody 1N5402 (3A/200V)
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: ABC, BM1 i BM2

Post autor: gbbsoft »

tuchol pisze:Chciałbym wrócić do tematu BM-1. Gdyby przełącznik z rysunku:
http://www.gbbkolejka.pl/wiki/tiki-index.php?page=ABC
był sterowany (tu otwierany) przez pociąg (magnes + kontaktron) to można byłoby tak zdefiniować odseparowany odcinek aby loko rozpoczynała hamowanie gdy jest na nim cały skład. Nie byłoby problemu nawet wtedy gdy są tam wagony z oświetleniem.

Pewnym problemem jest wykrycie kierunku jazdy pociągu. Może macie jekis dobry, sprawdzony patent?
Rozumiem, że ten "dodatkowy włącznik" byłby równoległy z włącznikiem sterowanym przez semafor.
- problemu z kierunkiem nie ma. To załatwia dekoder, który odróżnia kierunki
- problem jest z przytrzymaniem otwartego tego przycisku, tak aby po zjechaniu magnesu z kontaktronu sytuacja nie zmieniła się.
- no i jak długo ten nowy włącznik ma być otwarty? Kolejny kontaktron i przełacznik?
Ostatnio zmieniony 12 cze 2007, 15:13 przez gbbsoft, łącznie zmieniany 1 raz.
tuchol
Posty: 274
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:37
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: ABC, BM1 i BM2

Post autor: tuchol »

Chciałbym wrócić do tematu BM-1. Gdyby przełącznik z rysunku:
http://www.gbbkolejka.pl/wiki/tiki-index.php?page=ABC
był sterowany (tu otwierany) przez pociąg (magnes + kontaktron) to można byłoby tak zdefiniować odseparowany odcinek aby loko rozpoczynała hamowanie gdy jest na nim cały skład. Nie byłoby problemu nawet wtedy gdy są tam wagony z oświetleniem.

Pewnym problemem jest wykrycie kierunku jazdy pociągu. Może macie jekis dobry, sprawdzony patent?
Ostatnio zmieniony 12 cze 2007, 13:37 przez tuchol, łącznie zmieniany 1 raz.
Blue
Posty: 33
Rejestracja: 15 paź 2006, 20:33
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: ABC, BM1 i BM2

Post autor: Blue »

gbbsoft pisze:A dużo Was?
Dwa, a wkrótce może będzie trzy. Nie chcę zapeszać, ale tym razem przedsięwzięcie ma wymiar komercyjny i będzie firmowane przez poważną firmę. Prototypy za ok. miesiąc, a produkcję przewidujemy na jesień. Gotujemy dwie rodziny produktów, ale do czasu uzyskania działających prototypów jeszcze trochę potajniaczę. Potem zaczniemy nęcić ;)
Ostatnio zmieniony 06 cze 2007, 22:31 przez Blue, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka i DCC”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość