LVT i DCC

Prąd i elektronika na makiecie

Moderator: mod-Elektryka i DCC

ODPOWIEDZ
andrzejc
Posty: 362
Rejestracja: 09 kwie 2006, 18:04
Lokalizacja: Warszawa-Wola
Kontakt:

Re: LVT i DCC

Post autor: andrzejc »

Nie jestem przekonany, czy rozwiązanie przytoczone przez AndrzejaC zachowa się OK po obróceniu zestawu (lewa będzie prawą :mrgreen: ).
Źle się wyraziłem; powinienem powiedzieć lewe koła lub zbierak podłączony do lewych kół.
Tak jest łączone oświetlenie przy gnieździe 6 polowym.
Po za tym łączenie oświetlenia do silnika jak proponuje Krzysztof nie pozwala nim sterować,
i będzie zależało od prędkości lokomotywy, a to zaprzecza idei oświetlenia w DCC.
Ostatnio zmieniony 30 kwie 2007, 15:15 przez andrzejc, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Gdyniak
Moderator
Posty: 579
Rejestracja: 09 kwie 2006, 14:12
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: LVT i DCC

Post autor: Gdyniak »

ArturSch pisze:Dodatkowo można dodać oświetlenie wnętrza wagonu, ale już łączone tylko do zbieraków prądu z kół (zawsze świeci).
Ale co tam oświetlać wewnątrz? Nie ma w LVT wnętrza jak choćby w wagonach Y czy juz nie wspomnę o np. Desiro.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10874
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: LVT i DCC

Post autor: ArturSchŁ »

krzysztof pisze:a dlaczego chcesz łączyć 3 przewodami?
BIAŁY przewód do LEDa czerwonego,
ŻÓŁTY do białych,
NIEBIESKI - wspólny.
Mówimy tu o oświetleniu tylnym zestawu LVT.

Nie jestem przekonany, czy rozwiązanie przytoczone przez AndrzejaC zachowa się OK po obróceniu zestawu (lewa będzie prawą :mrgreen: ).
krzysztof pisze:to jest rozwiązanie, które zastosowałem w analogu.
I tylko w analogu jest OK.
W DCC masz w szynach napięcie płynące w obie strony naprzemiennie, więc naprzemiennie palą się białe i czerwone światła, z częstotliwością większą niż nasze oko zauważy zminę -> czyli palą się oba na raz.

Połączenie 3 przewodów pomiędzy motorowym a wleczonym najprościej zrobić na miękkiej lince (w teflonie, gumie) a nie DRUTEM. Proponowałbym dodać jeszcze dwa przewody od zbieraków prądu z kół by zestaw był zasilany zarówno z motorowego jak i wleczonego wagonu. To daje 5 przewodów CIENIUTKIEJ linki. Są takie nawojowe linki, cieńkie w emalii lub jedwabiu od cewek w.cz. o średnicy rzędu 0,5 mm - trzeba poszukać w starych radioodbiornikcach.

Dodatkowo można dodać oświetlenie wnętrza wagonu, ale już łączone tylko do zbieraków prądu z kół (zawsze świeci).
Ostatnio zmieniony 30 kwie 2007, 10:28 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Gdyniak
Moderator
Posty: 579
Rejestracja: 09 kwie 2006, 14:12
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: LVT i DCC

Post autor: Gdyniak »

Charakterek pisze:Nad jednym się zastanów. To tylko cztery kółka przewodzące prąd do lekkiej jednostki. w Analogu ona co najwyżej iskrzyła i jechała dalej. W DCC w takim przypadku może Cię czekać koszmar...
No właśnie a jak to jest rozwiązane w nowym modelu LVT oznaczonym jako BR 172 nr.katalogowy 02840 gdzie on przygotowany jest do DCC i też ma tylko 4 kółka w wagonie i w jednostce?
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 1742
Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
Lokalizacja: Tczew
Kontakt:

Re: LVT i DCC

Post autor: krzysztof »

Charakterek pisze:Nad jednym się zastanów. To tylko cztery kółka przewodzące prąd do lekkiej jednostki. w Analogu ona co najwyżej iskrzyła i jechała dalej. W DCC w takim przypadku może Cię czekać koszmar...
domyślam się że to nie do mnie, ale powiedz proszę Charakterku (bo na dzisiaj nie mam doświadczenia z dcc, ale jak będzie za miesiąc, rok nie wiem) jaki to będzie koszmar? co przewidujesz?
Ostatnio zmieniony 30 kwie 2007, 00:47 przez krzysztof, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Charakterek
Posty: 1760
Rejestracja: 02 kwie 2006, 21:06
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: LVT i DCC

Post autor: Charakterek »

Nad jednym się zastanów. To tylko cztery kółka przewodzące prąd do lekkiej jednostki. w Analogu ona co najwyżej iskrzyła i jechała dalej. W DCC w takim przypadku może Cię czekać koszmar...
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 1742
Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
Lokalizacja: Tczew
Kontakt:

Re: LVT i DCC

Post autor: krzysztof »

no tak, ale mieliśmy ominąć pobieranie prądu z szyn w wagonie doczepnym. w praktyce bowiem blaszki zbierające prąd blokują obracanie się kół.
czyli jednak 3 przewody lub trzecim przewodem byłby ten sprzęg z materiału przewodzącego.
a te trzy przewody to ewentualnie jakaś splotka trzech cienkich linek - przewodów... ale to już chyba prościej puścić dwa przewody od silnika i zamontować w doczepnym diody wg mojego schematu, natomiast w jednostce napędowej dać światło z dekodera.
Ostatnio zmieniony 29 kwie 2007, 23:52 przez krzysztof, łącznie zmieniany 2 razy.
andrzejc
Posty: 362
Rejestracja: 09 kwie 2006, 18:04
Lokalizacja: Warszawa-Wola
Kontakt:

Re: LVT i DCC

Post autor: andrzejc »

W DCC też wystarczą dwa przewody.
Biały z dekodera podłączamy do sterowania ledów żółtych, natomiast żółty przewód
do czerwonych. Wspólnym przewodem jest wtedy lewa szyna.
Awatar użytkownika
Krasiu-Michałek
Posty: 118
Rejestracja: 18 lut 2007, 14:00
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: LVT i DCC

Post autor: Krasiu-Michałek »

Widzę, że sporo pracy przede mną. Nie chodzi o drobiazgi i czas. Od lat dłubię także przy modelach kartonowych okrętów. Jak się kilka miesięcy biedzi nad okrętem to i przy LVT nerwy nie puszczą. Brakuje mi tylko wiedzy "elektrycznej" stąd moje pytania, które czasem mogą się okazać zaskakująco dziwne (to tak tytułem uprzedzenia na przyszłość:)
Na razie wiem już, że jest sens kupić dekoder i że trzeba postudiować różnego rodzaju instrukcje przerabiania BTTB na DCC.
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 1742
Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
Lokalizacja: Tczew
Kontakt:

Re: LVT i DCC

Post autor: krzysztof »

zgoda - nie mam praktyki w dcc.
ideą tego postu było pokazanie, że do drugiego wagonu nie trzeba prowadzić 3 przewodów, że wystarczą 2.
a jak to zrobić w praktyce... różne są sposoby.
andrzejc
Posty: 362
Rejestracja: 09 kwie 2006, 18:04
Lokalizacja: Warszawa-Wola
Kontakt:

Re: LVT i DCC

Post autor: andrzejc »

Tylko to rozwiązanie dla DCC jest bez sensu. Jeżeli mam dostęp do silnika to prościej
podłączyć się do właściwych wyjść dekodera przeznaczonych dla oświetlenia.
Pytającemu chodziło o zastosowanie oświetlenia w drugim wagonie bez stosowania dodatkowego dekodera.
Proponuję zrobić zaczep łączący wagony z cienkiego laminatu szklanoepoksydowego
tak jak jest to zrobione w ICE i w ten sposub przesłać sygnały sterujące diodami oświetlenia
w drugim wagonie.
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 1742
Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
Lokalizacja: Tczew
Kontakt:

Re: LVT i DCC

Post autor: krzysztof »

nie zdążyłem edytować...

Obrazek

to jest rozwiązanie, które zastosowałem w analogu. czerwone diody przykleiłem do żółtych, nie wierciłem żadnych otworów, zółte diody umieściłem naprzeciw imitacji świateł i otuliłem czarnym termokurczem. działa, a światła czerwone są dyskretne.
w dcc, o ile mnie logika nie zawodzi, trzeba wziąć napięcie ze sterowania silnika. diody nie pobierają zbyt wiele - to nie żarówki.
Ostatnio zmieniony 29 kwie 2007, 20:10 przez krzysztof, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 1742
Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
Lokalizacja: Tczew
Kontakt:

Re: LVT i DCC

Post autor: krzysztof »

ale oświetlenie na led-ach możesz zrobić poza dekoderem!
bierzesz dwie żółte i dwie czerwone, rozdzielasz je opornikiem 1,5 - 2,2 kiloohma i do szyn!
tylko żółte a czerwone podłączasz odwrotnie względem siebie.
Awatar użytkownika
Krasiu-Michałek
Posty: 118
Rejestracja: 18 lut 2007, 14:00
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: LVT i DCC

Post autor: Krasiu-Michałek »

Manipulowanie przy oświetleniu jest na razie poza zasięgiem moich umiejętności. Na razie wyzwaniem będzie samo podłączenie kabelkowego dekodera.
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 1742
Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
Lokalizacja: Tczew
Kontakt:

Re: LVT i DCC

Post autor: krzysztof »

ArturSch pisze:- połączenie LEDów 2-go wagonu, do pierwszego, 3 przewodami - są one widoczne pomiędzy wagonami (oprócz sprzęgu) no i problem z łączeniem/rozłączaniem kabelków gdy rozpinamy wagony,
:lol:
a dlaczego chcesz łączyć 3 przewodami?
wystarczą 2 przewody prowadzące prąd z szyn (obojętnie czy prąd stały czy zmienny, obojętnie czy z wagonu motorowego, czy doczepnego - ale z tego akurat nie polecam) i odpowiednie połączenie led-ów.
Ostatnio zmieniony 29 kwie 2007, 16:35 przez krzysztof, łącznie zmieniany 2 razy.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka i DCC”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość