Seria 810 obejmuje wagony motorowe dawnej serii M152.0. Zostaly wyprodukowane w ilosci 678 sztuk dla ČSD, w latach 1973-82, oraz 2 sztuki serii M152.5 (obecnie 810.

. Producentem byly zaklady Vagonka Studénka. Producent oznaczyl prototypy jako typ 8-102-0, a wagony produkowane seryjnie jako typ 8-104-0. Wyposazony zostal w silnik LIAZ ML 634 znany z autobusow Karosa SM11, oraz hydromechaniczna przekladnie Praga 2M70.
Po podziale ČSD, wagony te znalazly sie na stanie ČD i ŽSR.
Z oznaczeniem Bzmot mozna je spotkac do dzis na stanie MAV - kolei wegierskich, ktore zakupily 205 wagonow motorowych w latach 1979-86, oraz 284 wagony doczepne serii Bzx a w latach 1983-86 96 takich wagonow doczepnych, ale z przedzialem sluzbowym, oznczone seria BDzx. Dodatkowo 4 takie wagony doczepne znalazly sie tez na kolei GySEV.
W 1977 roku wagon M152.0186 ČSD samodzielnie przyjechal ze Studénki do Warszawy, na prezentacje. Niestety ze wzgledow finansowych PKP nie zakupilo ostatecznie tych wagonow.
Na terenie Czech oprocz ČD wagony motorowe tej serii sa w posiadaniu prywatnych przewoznikow:
Viamont, Connex Morava. GJW:
GJW 810.425 i kilku innych.
Czesc wagonow motorowych serii 810 zostala zmodernizowana i otrzymala nowe oznaczenia serii 809 ČD. W podobny sposob inna grupa modernizowanych wagonow otrzymala oznaczenia serii 811, 812, 912. W wagonach wprowadzano rozne modernizacje od wymiany przekladni i silnka, do przebudowy na wagon niskowejsciowy wlacznie.
Do wagonow motorowych skonstruowano rowniez w latach 1976-83, 909 wagonow doczepnych typu 8-407.0, ktore sa oznacznone jako seria 010, 011-015 ČD i 011 ŽSR. Seria literowa do 1983 roku Blm, a pozniej Btaafx.
Wagony motorowe serii 810 wykorzystano tez jako podstawe do budowy pojazdow technicznych dla potrzeb ČD i ŽSR.
Krzysztof