"Efekt Radomia", czyli zmiany, zmiany, zmiany...
Moderator: mod-Makieta Modułowa
- gbbsoft
- Moderator
- Posty: 2027
- Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
- Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
- Kontakt:
Re: "Efekt Radomia", czyli zmiany, zmiany, zmiany...
20zł?!! Uważam, że należy to dołączyć do standardu.
Między każdymi dwoma kolejnymi stacjami powinno takie coś być!
Widziałem jak koledzy rozmawiają mimo, że stali 10m od siebie. Ale w tym hałasie można było albo krzyczeć, albo rozmawiac przez taki telefon.
No i możliwość dania dzwonka, to było coś... Tylko co będzie jak 7 aparatów będzie naraz dzwonić... Czy dzwonek miał potwierdzenie w postaci jakiejś żarówki?
Między każdymi dwoma kolejnymi stacjami powinno takie coś być!
Widziałem jak koledzy rozmawiają mimo, że stali 10m od siebie. Ale w tym hałasie można było albo krzyczeć, albo rozmawiac przez taki telefon.
No i możliwość dania dzwonka, to było coś... Tylko co będzie jak 7 aparatów będzie naraz dzwonić... Czy dzwonek miał potwierdzenie w postaci jakiejś żarówki?
Ostatnio zmieniony 24 kwie 2007, 09:28 przez gbbsoft, łącznie zmieniany 1 raz.
- drlukasz
- Posty: 1040
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:03
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontakt:
Re: "Efekt Radomia", czyli zmiany, zmiany, zmiany...
Ponieważ "telefon" to moja sprawka, więc odpowiadam.
http://www.allegro.pl/item185288368_dom ... atis_.html
To było dokładnie to
Zwyczajny unifon, łączność tylko pomiędzy 2 aparatami. Dla potrzeb makiety modułowej - wystarczające rozwiązanie (i tak szczerze mówiąc interesuje mnie to co się dzieje na najbliższym posterunku, a nie na drugim końcu makiety).
Kable zostały podwieszone na koziołkach.
Zasilanie z 3 baterii AA, układ elektroniczny na tyle mały i banalny, że zmieściłby się z powodzeniem w samejn słuchawce...
Próby praktyczne wykazały, że na 30m słyszalność jest bardzo dobra.
W Radomiu łączność sprawdziła się doskonale, nie było konieczności "darcia się"
na zawiadowcę nast. posterunku by dowiedzieć się co i jak...
A składanie przepisowych meldunków nt. szlaku i składów - super zabawa
http://www.allegro.pl/item185288368_dom ... atis_.html
To było dokładnie to

Zwyczajny unifon, łączność tylko pomiędzy 2 aparatami. Dla potrzeb makiety modułowej - wystarczające rozwiązanie (i tak szczerze mówiąc interesuje mnie to co się dzieje na najbliższym posterunku, a nie na drugim końcu makiety).
Kable zostały podwieszone na koziołkach.
Zasilanie z 3 baterii AA, układ elektroniczny na tyle mały i banalny, że zmieściłby się z powodzeniem w samejn słuchawce...
Próby praktyczne wykazały, że na 30m słyszalność jest bardzo dobra.
W Radomiu łączność sprawdziła się doskonale, nie było konieczności "darcia się"

A składanie przepisowych meldunków nt. szlaku i składów - super zabawa

- gbbsoft
- Moderator
- Posty: 2027
- Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
- Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
- Kontakt:
Re: "Efekt Radomia", czyli zmiany, zmiany, zmiany...
Zgadzam się, boxy mi się podobają...
Nie uwierzę w żadne pomysły, które mówią, że zmniejszy się ilość przewodów wiszących!
Od czasu Spectruma do dzisiaj wszyscy to obiecują i nic z tego...
Zawsze będzie coś wisieć, jak nie kable XPRessNet, to kable do boosterów, czy kable do łączności telefonicznej...
A kolega z H0 pyta się o te dwa tefony: co to było? To zwykłe dwa telefony - zabawki dla dzieci, czy coś bardziej skomplikowanego?
Nie uwierzę w żadne pomysły, które mówią, że zmniejszy się ilość przewodów wiszących!
Od czasu Spectruma do dzisiaj wszyscy to obiecują i nic z tego...
Zawsze będzie coś wisieć, jak nie kable XPRessNet, to kable do boosterów, czy kable do łączności telefonicznej...
A kolega z H0 pyta się o te dwa tefony: co to było? To zwykłe dwa telefony - zabawki dla dzieci, czy coś bardziej skomplikowanego?
Ostatnio zmieniony 23 kwie 2007, 23:25 przez gbbsoft, łącznie zmieniany 1 raz.
- gbbsoft
- Moderator
- Posty: 2027
- Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
- Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
- Kontakt:
Re: "Efekt Radomia", czyli zmiany, zmiany, zmiany...
Albo zrobić zrobić sobie samemu prostą przejściówkę...ArturSch pisze:ew posiadacze centralek Lenz mogą dodatkowo (poza standartem) dodać adapler 66211, wtedy w ramach swoich modułów mogą używać sprzętu oryginalnego bez przeróbek.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10819
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: "Efekt Radomia", czyli zmiany, zmiany, zmiany...
Na FM mamy dyskusję na ten temat:T_Domagalski pisze:Skrzyneczki, wyposażone w gniazda RJ12, umożliwiające podłączenie myszek będą mocowane zaciskami do boków modułów w wymaganych odstępach i łączone sześciożyłowymi przedłużaczami. Domyślnie w magistrali będzie wykorzystywany protokół X-pressNet, zamiast FREMO'wskiego LocoNet.
http://www.forum.martel.pl/viewtopic.ph ... 622#107622


Układ połączeń skrzyneczki pozwala na podłączenie urządzeń FREMO albo Roco/Lenz , czyli wydaje się być rozwiązaniem otwartym (np także na spotkania międzynarodowe

W przypadku myszek Lenz trzeba tylko się zaopatrzyć w kabelek jak w Roco i po problemie, ew posiadacze centralek Lenz mogą dodatkowo (poza standartem) dodać adapler 66211, wtedy w ramach swoich modułów mogą używać sprzętu oryginalnego bez przeróbek.

Można także we własnym zakresie dodać gniazdo DIN do BOXów ze zdjęć powyżej.

Ostatnio zmieniony 25 maja 2009, 16:09 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 6 razy.
-
- Posty: 3295
- Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
- Lokalizacja: Ciechanów
- Kontakt:
Re: "Efekt Radomia", czyli zmiany, zmiany, zmiany...
Pomysł bardzo ciekawy bo pozwalający przyłączyć się do zabawy większej liczbie kolegów.T_Domagalski pisze:Rozwinięciem tej metody może być dodanie dodatkowego zasilacza szlakowego C, odciążając w ten sposób dyspozytorów stacji A i B od pilnowania jadącego szlakiem pociągu.

Ostatnio zmieniony 23 kwie 2007, 22:02 przez Kilkujadek, łącznie zmieniany 1 raz.
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 2061
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: "Efekt Radomia", czyli zmiany, zmiany, zmiany...

Usymetryzowanie elektryki spowodowało teoretyczną pełną "odwracalnośc" modułów jednotorowych (na przeszkodzie może stać jedynie kształt profili). W przypadku modułów dwutorowych taka odwracalnośc jest niemożliwa ze względu na asymetrię położenia torów.
Rozwiązaniem tego problemu byłoby dodanie do profilu dwutorowego drugiego zestawu otworów montażowych o układzie identycznym jak obecnie, lecz przesuniętym o 36mm (rozstaw osi torów) w strone południową. Skręcenie odwrócowych stronami swiata modułów za pomocą dodatkowych otworów spowoduje, ze będa one między sobą przesunięte o 36mm (powstanie uskok na krawędzi) lecz za to tor północny jednego modułu trafi w południowy drugiego i odwrotnie. Dzięki elektrycznemu łączeniu modułów za pomocą zacisków głosnikowych mozliwe będzie dobranie odpowiedniej kombinacji połaczeń elektrycznych torów.

"Orgia" kolorów boków modułów skłoniła w Radomiu do dyskusji nad ujednoliceniem kolorów tych boków ze względów estetycznych. Ustalono, że zostanie wybrany jeden określony kolor z tabeli RAL, którym powinny zostac pomalowane wszystkie boki modułów.
Ze wstępnych rozmów wynika, że ustalony kolor powinien być stosunkowo ciemny (ciemniejszy od zieleni makiet, zeby się nie "wybijał") oraz obojętny kolorystycznie. W grę wchodza więc ciemne szarości lub brązy. kolor czarny został uznany za zbyt kontrastowy.
Farba o wybranym kolorze, wg zamierzeń, powinna być dostępna na następnych zlotach w celu przemalowania boków niedostosowanych modułów.
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 2061
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: "Efekt Radomia", czyli zmiany, zmiany, zmiany...

Ograniczenie magistrali do 2 przewodów nie uniemożliwia stosowania róznych technik sterowania taborem (sprawa oczywiście dotyczy analogu, w DCC wszystkie moduły sa ze sobą po prostu połączone "na sztywno"). Na 2 przewodach można zrealizowac następujące sposoby sterowania:

Sterowanie klasyczne (schemat górny) było stosowane w Radomiu. Jest najprostsze w realizacji. Ma jedank sporo wad:
- wymaga jednoczesnej uwagi dyspozytorów obu stacji A i B podczas jazdy pociągu po szlaku,
- często dochodziło do niedopasowania wartości i polaryzacji napięcia w momencie przejazdu przez granicę sekcji.
Polepszeniem tego stanu rzeczy byłoby takie zmodyfikowanie układów pulpitów stacji, żeby jeden lub drugi dyspozytor mógł przejąć cały szlak (schemat dolny). Wówczas możliwe będzie podprowadzenie pociągu na jednym zasilaczu aż do semafora wjazdowego sąsiada bez potrzeby jego angażowania. Ideałem byłoby, gdyby możliwe byłoby także zasilenie torów stacyjnych napięciem ze szlaku jako alternatywa dla lokalnego zasilacza. W takiej sytuacji możliwe byłoby płynne przesłanie pociągu z jednej stacji aż na drugą tylko na jednym zasilaczu.
Rozwinięciem tej metody może być dodanie dodatkowego zasilacza szlakowego, odciążając w ten sposób dyspozytorów stacji A i B od pilnowania jadącego szlakiem pociągu.

Ze względu na całkowity brak w magistrali linii sterujących lub zasilających akcesoria, każdy budowniczy stacji, który zamierza sterować urządzeniem znajdującycm sie już poza profilem przejściowym (na szlaku), będzie musiał wykonać własną, niezależną magistralę, łacząca stację z urządzeniem, którą będzie się podwieszać pod modułami oddzielającymi stację od tego urządzenia. Magistrala ta nie jest w żaden sposób normowana.

W Radomiu ustalono, że magistrala DCC będzie montowana niezależnie od magistrali elektrycznej modułów. Przejęte będą dokładnie takie same rozwiązania hardware'owe, jak w przypadku FREMO ( http://fremodcc.sourceforge.net/diy/wire_e.html ). Skrzyneczki, wyposażone w gniazda RJ12, umożliwiające podłączenie myszek będą mocowane zaciskami do boków modułów w wymaganych odstępach i łączone sześciożyłowymi przedłużaczami. Domyślnie w magistrali będzie wykorzystywany protokół X-pressNet, zamiast FREMO'wskiego LocoNet.
Wskazane jest, aby długie moduły posiadały od spodu (najlepiej wewnątrz modułu) haczyki, umożliwiające podwieszenie luźnych przewodów magistrali DCC, w celu zabezpieczenia jej przed zadeptaniem lub zerwaniem oraz w celu zapewnienia większej estetyki.
Ostatnio zmieniony 23 kwie 2007, 22:25 przez T_Domagalski, łącznie zmieniany 3 razy.
-
- Posty: 815
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 11:49
- Kontakt:
Re: "Efekt Radomia", czyli zmiany, zmiany, zmiany...
YESSSSS 
Nareszcie

Nareszcie

- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 2061
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: "Efekt Radomia", czyli zmiany, zmiany, zmiany...
Zmiany proponowane do wprowadzenia w sTTandardzie:
Elektryka
Na dzien dzisiejszy nikt nie wykorzystuje na modułach magistrali sTTandardowej w innym niż minimalnym (2 przewody) zakresie. Ponadto żaden z budowniczych stacji nawet nie spróbował podjąc próby wykorzystania w swoim pulpicie linii pomocniczych do sprawniejszego sterowania pociągami. Nie ma więc sensu utrzymywać tego tworu sztucznie dalej...
Na spotkaniu w Radomiu ustalono, że magistrala zostanie zredukowana jedynie do 2 linii, zasilających tory (dla linii dwutorowej będą to oczywiście 4 przewody), podobnie, jak ma to miejsce w przypadku FREMO:

Powyższy rysunek przewiduje stosowanie na końcach przewodów wtyków i gniazdek typu "banan".
Maja one jednak swoje wady:
- o ile wtyczki dostanie sie bez problemu, to dostanie gniazdek innych niz do zamontowania w obudownie graniczy z niemożliwością,
- majtające się kabelki z banankami będą wymagały zabezpieczania przed urwaniem w czasie transportu.
Z powyższych względów w Radomiu zostało zaproponowane wykorzystanie zamiast bananków zacisków głośnikowych, podobnie jak w N-ormie.

Zaciski głośnikowe dają wystarczającą pewność połączenia, można je zamontować bezpiecznie wewnątrz modułu, ich montaż nie wymaga zbytniej ingerencji w konstrukcję modułu. Łączenia modułow dokonywać się będzie przygotowanymi wcześniej odcinkami przewodów 1,5mm2. Wadą jest możliwość zamiany polaryzacji, dlatego istotna będzie kolorystyka zacisków:

Opisane wyżej zmiany mają też głebszy wydźwięk. Otóż moduły stają się całkowicie symetryczne elektrycznie. Nie ma potrzeby wyróżniać profilu wschodniego i zachodniego. Moduł będzie można obrócić o 180st. i będzie pasował.

Na dzien dzisiejszy nikt nie wykorzystuje na modułach magistrali sTTandardowej w innym niż minimalnym (2 przewody) zakresie. Ponadto żaden z budowniczych stacji nawet nie spróbował podjąc próby wykorzystania w swoim pulpicie linii pomocniczych do sprawniejszego sterowania pociągami. Nie ma więc sensu utrzymywać tego tworu sztucznie dalej...
Na spotkaniu w Radomiu ustalono, że magistrala zostanie zredukowana jedynie do 2 linii, zasilających tory (dla linii dwutorowej będą to oczywiście 4 przewody), podobnie, jak ma to miejsce w przypadku FREMO:

Powyższy rysunek przewiduje stosowanie na końcach przewodów wtyków i gniazdek typu "banan".
Maja one jednak swoje wady:
- o ile wtyczki dostanie sie bez problemu, to dostanie gniazdek innych niz do zamontowania w obudownie graniczy z niemożliwością,
- majtające się kabelki z banankami będą wymagały zabezpieczania przed urwaniem w czasie transportu.
Z powyższych względów w Radomiu zostało zaproponowane wykorzystanie zamiast bananków zacisków głośnikowych, podobnie jak w N-ormie.

Zaciski głośnikowe dają wystarczającą pewność połączenia, można je zamontować bezpiecznie wewnątrz modułu, ich montaż nie wymaga zbytniej ingerencji w konstrukcję modułu. Łączenia modułow dokonywać się będzie przygotowanymi wcześniej odcinkami przewodów 1,5mm2. Wadą jest możliwość zamiany polaryzacji, dlatego istotna będzie kolorystyka zacisków:

Opisane wyżej zmiany mają też głebszy wydźwięk. Otóż moduły stają się całkowicie symetryczne elektrycznie. Nie ma potrzeby wyróżniać profilu wschodniego i zachodniego. Moduł będzie można obrócić o 180st. i będzie pasował.
Ostatnio zmieniony 23 kwie 2007, 21:57 przez T_Domagalski, łącznie zmieniany 2 razy.
- gbbsoft
- Moderator
- Posty: 2027
- Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
- Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
- Kontakt:
Re: "Efekt Radomia", czyli zmiany, zmiany, zmiany...
Właśnie coś takiego przetłumaczyłem: http://www.gbbkolejka.pl/wiki/tiki-inde ... +po+polskuPaweł Basiński pisze:1. Uprościć tą elektrykę - może jednak jakiś standarcik - patrz fremo
Co prawda tam nie ma elektryki, ale to po prostu 2 przewody i banan na końcu...
Coś takiego? http://www.gbbkolejka.pl/wiki/tiki-inde ... %C3%B3w+H0Paweł Basiński pisze:2. Spis modułów - jednak inne skale mają się w tym temacie lepiej - i N i H0 - wiem brak czasu itp ale jednak popatrzmy i bierzmy przykład z innych
Ta strona ma tą cechę, ze wiele osób może tworzyć taka tabelkę - np: właściciele modułów.
Ostatnio zmieniony 23 kwie 2007, 15:53 przez gbbsoft, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- Posty: 583
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 16:51
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: "Efekt Radomia", czyli zmiany, zmiany, zmiany...
No tak zmiany to na pewno....
Propozycje:
1. Uprościć tą elektrykę - może jednak jakiś standarcik - patrz fremo
2. Spis modułów - jednak inne skale mają się w tym temacie lepiej - i N i H0 - wiem brak czasu itp ale jednak popatrzmy i bierzmy przykład z innych
a inne - z czasem i nowymi spotkaniami wyjdą na wierzch - trzeba zacząć od najważniejszych
pozdrawiam
Paweł
Propozycje:
1. Uprościć tą elektrykę - może jednak jakiś standarcik - patrz fremo
2. Spis modułów - jednak inne skale mają się w tym temacie lepiej - i N i H0 - wiem brak czasu itp ale jednak popatrzmy i bierzmy przykład z innych
a inne - z czasem i nowymi spotkaniami wyjdą na wierzch - trzeba zacząć od najważniejszych
pozdrawiam
Paweł
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 2061
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
"Efekt Radomia", czyli zmiany, zmiany, zmiany...
Co dwie glowy to nie jedna, a co dopiero dwadzieścia!
Na spotkaniu w Radomiu, gdzie mniej wiecej tyle nas wlasnie bylo zostaly ustalone dosc istotne plany zmian do wprowadzenia w sTTandardzie. Na razie sie streszczam, bo jestem na szkoleniu, ale rozwine temat wieczorem.
Do zmian naleza:
1. Urealnienie magistrali modulowej do rzeczywistych potrzeb i mozliwisci - ograniczenie jej do jedynie 2 (!) przewodow,
2. Symetryzacja sposobu zasilania, a wiec w konsekwencji porzucenie orientacji PN-PLD oraz W-Z,
3. Dodatkowe otwory w profilach 2-torowych, umozliwiajace ich pewna symetryzacje,
4. Ustalenie sposobu prowadzenia magistrali DCC zgodnie z FREMO,
5. Proby ujednolicenia koloru bokow, bo tecza kolorow od zoltego, poprzez blekitny do brazowego wygladala bardzo nieelegancko....
C.d.n...
Na spotkaniu w Radomiu, gdzie mniej wiecej tyle nas wlasnie bylo zostaly ustalone dosc istotne plany zmian do wprowadzenia w sTTandardzie. Na razie sie streszczam, bo jestem na szkoleniu, ale rozwine temat wieczorem.
Do zmian naleza:
1. Urealnienie magistrali modulowej do rzeczywistych potrzeb i mozliwisci - ograniczenie jej do jedynie 2 (!) przewodow,
2. Symetryzacja sposobu zasilania, a wiec w konsekwencji porzucenie orientacji PN-PLD oraz W-Z,
3. Dodatkowe otwory w profilach 2-torowych, umozliwiajace ich pewna symetryzacje,
4. Ustalenie sposobu prowadzenia magistrali DCC zgodnie z FREMO,
5. Proby ujednolicenia koloru bokow, bo tecza kolorow od zoltego, poprzez blekitny do brazowego wygladala bardzo nieelegancko....
C.d.n...
Ostatnio zmieniony 25 kwie 2007, 23:10 przez T_Domagalski, łącznie zmieniany 5 razy.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości