Nie zgodzę się. Semafor oznaczony R² nie może podać sygnałów S2-S5. Nieporozumienie bierze się zapewne z treści instrukcji WTB-E10 (§8, pkt.2) - ale w tym konkretnym przypadku dwójka przy literce jest w indeksie górnym - więc nie stanowi oznaczenia toru.tydzial pisze:[...] może wyświetlać jedno zielone [...]
Oznaczenia na pulpicie sterowania
Moderator: mod-Kolej w skali 1:1
- Witek M.
- Posty: 976
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 15:32
- Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
- Kontakt:
Re: Oznaczenia na pulpicie sterowania
Ostatnio zmieniony 21 kwie 2007, 23:53 przez Witek M., łącznie zmieniany 1 raz.
- tydzial
- Posty: 892
- Rejestracja: 21 sty 2007, 21:14
- Lokalizacja: Szczecin Pogodno
- Kontakt:
Re: Oznaczenia na pulpicie sterowania
Witek to jest semafor wyjazdowy z stacji i może wyświetlać jedno zielone lub (posiada wskaznik wyjazdu nator niewłaściwy przystosowany do prowadzenia ruchu w obu kierunkach)dwa śwatła i wskazinik w24
- tydzial
- Posty: 892
- Rejestracja: 21 sty 2007, 21:14
- Lokalizacja: Szczecin Pogodno
- Kontakt:
Re: Oznaczenia na pulpicie sterowania
Chłopak pytał o opis pulpitu a tu dostał stek prawdy półprawdy i nie prawdy. Nie będę wyjaśniał i wykładał bo to co czytam jako maszynista z 27lat na kołach to mnie bawi koledzy E1 wyjaśni sygnalizację stosowaną na PKP R1 prowadzenie ruch formawania składów itd.Polecam
- Mariusz
- Posty: 2544
- Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
- Lokalizacja: Łubowo
- Kontakt:
Re: Oznaczenia na pulpicie sterowania
Zapomniałeś Witku,że istnieją jeszcze pasy, zielony i pomarańczowy. Także te możliwości się rozmnożą.
- Witek M.
- Posty: 976
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 15:32
- Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
- Kontakt:
Re: Oznaczenia na pulpicie sterowania
Skoro jest oznaczony R2 to nie ma prawa. Zeby mogl wyswietlac sygnal zezwalajacy na jazde z predkoscia maksymalna to musi sie wabic R1/2 lub Rtuchol pisze: [...] To znaczy ze ten samafor w ogóle nie wyswietli sygnalu do jazdy na maxa.
-
- Posty: 274
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:37
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Oznaczenia na pulpicie sterowania
Dzięki Witku. To znaczy że ten samafor w ogóle nie wyświetli sygnału do jazdy na maxa.
- Witek M.
- Posty: 976
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 15:32
- Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
- Kontakt:
Re: Oznaczenia na pulpicie sterowania
Taki semafor moze wyswietlac nastepujace sygnaly:
1. czerwone (stoj)
2. czerwone+biale migajace (sygnal zastepczy)
3. biale (manewry)
4. zielone+pomaranczowe dolne (vmax 40 km/h nastepny semafor max dozwolona - jezeli jest to semafor wyjazdowy, to ograniczenie obowiazuje do konca okregu zwrotniczego)
5. zielone migajace+pomaranczowe dolne (vmax 40 km/h nastepny semafor vmax 100 km/h)
6. pomaranczowe gorne+pomaranczowe dolne (vmax 40 km/h nastepny semafor stoj)
7. pomaranczowe gorne migajace+pomaranczowe dolne (vmax 40 km/h nastepny semafor vmax 40/60 km/h)
1. czerwone (stoj)
2. czerwone+biale migajace (sygnal zastepczy)
3. biale (manewry)
4. zielone+pomaranczowe dolne (vmax 40 km/h nastepny semafor max dozwolona - jezeli jest to semafor wyjazdowy, to ograniczenie obowiazuje do konca okregu zwrotniczego)
5. zielone migajace+pomaranczowe dolne (vmax 40 km/h nastepny semafor vmax 100 km/h)
6. pomaranczowe gorne+pomaranczowe dolne (vmax 40 km/h nastepny semafor stoj)
7. pomaranczowe gorne migajace+pomaranczowe dolne (vmax 40 km/h nastepny semafor vmax 40/60 km/h)
Ostatnio zmieniony 23 mar 2007, 10:57 przez Witek M., łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 274
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:37
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Oznaczenia na pulpicie sterowania
To żeby jeszcze trochę Was pomęczyć (ale nie dla zabawy
) to jaki sygnał wyświetli semafor :
R2
m
1) dozwolona tylko jazda manewrowa (tylko białe?)
2) dozwolana jazda z największą możliwą prędkością (powinny być dwa światła: zielone i które jeszcze?)

R2
m
1) dozwolona tylko jazda manewrowa (tylko białe?)
2) dozwolana jazda z największą możliwą prędkością (powinny być dwa światła: zielone i które jeszcze?)
- michuchu
- Posty: 321
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Kontakt:
Re: Oznaczenia na pulpicie sterowania
Tutaj jest kilka przykładów tabliczek z oznaczeniami semaforów:
Przykład 1
Przykład 2
Przykład 3
Ten pierwszy przykład jest najbardziej zbliżony do tego z powyższego zdjęcia i wszystko wskazuje na to, że to 'zamazane coś', to właśnie literka 'm'.
Przykład 1
Przykład 2
Przykład 3
Ten pierwszy przykład jest najbardziej zbliżony do tego z powyższego zdjęcia i wszystko wskazuje na to, że to 'zamazane coś', to właśnie literka 'm'.
-
- Posty: 274
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:37
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Oznaczenia na pulpicie sterowania
Dzięki Panowie za szybką odpowiedź!
- Mariusz
- Posty: 2544
- Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
- Lokalizacja: Łubowo
- Kontakt:
Re: Oznaczenia na pulpicie sterowania
R - jego nazwa.
2 - to że zawsze są wyświetlane dwie komory-światełka ZEZWALAJĄCE NA JAZDĘ.
Na dole mogła byc mała literka "m" - czyli, że na tym semaforze jest możliwośc wyświetlenia światła białego dla manewrów.
Ale coś mi to na "m" nie wyglada.
Zdarzają się czasem różne dziwactwa lokalne na kolei.
Ta czarna skrzynka z ukośną białą kreską to wskaźnik W-24 informujący o wyjeździe na tor lewy-niewłaściwy a w obecnej terminologii tor o przeciwnym kierunku jazdy do zasadniczego.
Poloniści się dobrali do kolejowych instrukcji 
2 - to że zawsze są wyświetlane dwie komory-światełka ZEZWALAJĄCE NA JAZDĘ.
Na dole mogła byc mała literka "m" - czyli, że na tym semaforze jest możliwośc wyświetlenia światła białego dla manewrów.
Ale coś mi to na "m" nie wyglada.
Zdarzają się czasem różne dziwactwa lokalne na kolei.
Ta czarna skrzynka z ukośną białą kreską to wskaźnik W-24 informujący o wyjeździe na tor lewy-niewłaściwy a w obecnej terminologii tor o przeciwnym kierunku jazdy do zasadniczego.


- Witek M.
- Posty: 976
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 15:32
- Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
- Kontakt:
Re: Oznaczenia na pulpicie sterowania
No jasne, ze sie pali jedno, bo czerwone jest jedno. Dwa swiatla dotycza zezwolenia na jazde - czyli wyjazd z ograniczeniem do 40 km/h (dolne pomaranczowe, gorne zielone lub pomaranczowe). Dodatkowo widac kasete z sygnalem wyswietlanym podczas wyjazdu na tor niewlasciwy (lewy). A co do oznaczenia, to mysle, ze tam bylo kiedys "m" tylko, ze warstwy farby sie zluszczyly ze starosci.
-
- Posty: 274
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:37
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
- Krzysiek
- Posty: 99
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 09:31
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Oznaczenia na pulpicie sterowania
Trzeba tu dodać, że są odmiany SOT-ów dla stacji i dla szlaków również. SOT-y są zabudowane na przykład na szlakach pomiędzy Skierniewicami a Koluszkami i dalej do Piotrkowa. SOT-y szkalowe i stacyjnie znacznie różnią się między sobą. Natomiast teraz coraz częściej stosuje się tzw. LICZNIKI OSI. Ten układ nie jest związany elektrycznie z torem. Dla czujników tor jest potrzebny po to, aby go przykręcić. Nie ma więc dziwnych zachowań układu na skutek przepływu prądu powrotnego. Niestety wadą tego rozwiązania jest to, że nie ma tu kontroli ciągłości szyn... Ale przecież teraz szyny to mamy naprawdę dobrej jakości!!! 

- KrzyszTTof
- Posty: 1418
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 13:57
- Lokalizacja: Szczecin
- Kontakt:
Re: Oznaczenia na pulpicie sterowania
Obecnie (tzn. od kilku lat) nie stosuje się odcinków izolowanych do stwierdzania zajętości torów tylko układy elektroniczne np. EON lub SOT - takie jasno szare małe skrzynki na międzytorzu lub obok torów (Elektroniczny Obwód Nakładany, Stacyjny Obwód Torowy). One są chyba mniej wrażliwe na zakócenia spowodowane prądem powrotnym. A starsze urządzenia z baaaaardzo kłopotliwymi w utrzymaniu (duża wrażliwość na wilgoć chociażby) tradycyjnymi odcinkami izolowanymi jeszcze pewnie dłuuugo pobędą na PLK.Witek M. pisze:Bez wiedzy o konkretnej sytuacji i schematow stosowanych w danym przypadku urzadzen zrk trudno dokladnie wyrokowac skad sie takie jaja robia - czyli ktoredy powrotny prad trakcyjny grasuje po automatyce. A zjawisko kasownia sygnalu przy rozruchu to znana przypadlosc starszych typow sbl i z tego co pamietam, zwiazane to bylo z opornosciami w torowisku.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości