Trakcja wielokrotna

Prąd i elektronika na makiecie

Moderator: mod-Elektryka i DCC

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: Trakcja wielokrotna

Post autor: gbbsoft »

ArturSch pisze:
gbbsoft pisze:Kiedyś FunH0 testował następujący sposób uzgodnienia parameterów dwóch lokomotyw:
IMHO: najlepszym sposobem jest zestawienie IDENTYCZNYCH lokomotyw, np: dwie ludmiły, które już w analogu chodzą identycznie !!
FunH0 zestawiał IDENTYCZNE lokomotywy i w ten sposób jest robił "bardziej" identyczne. :mrgreen:

PS. On się bawi amerykańskimi lokami, gdzie trakcja wielokrotna jest bardzo popularna...
Ostatnio zmieniony 15 sty 2007, 16:24 przez gbbsoft, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10874
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Trakcja wielokrotna

Post autor: ArturSchŁ »

Cobrix pisze:Moze w przypadku Rocowskich Ludmil i owszem bo wygladaja na bardziej powazne produkcje
...i dlatego je wymieniłem. Na spotkaniu w Gdyni, było całkiem długie kółko (owal), obserwowaliśmy kilka okrążeń, zawsze były o 180 stopni wzgledem siebie (= nie doganiały się).
Cobrix
Posty: 440
Rejestracja: 10 kwie 2006, 13:15
Lokalizacja: wlkp
Kontakt:

Re: Trakcja wielokrotna

Post autor: Cobrix »

ArturSch pisze:IMHO: najlepszym sposobem jest zestawienie IDENTYCZNYCH lokomotyw, np: dwie ludmiły, które już w analogu chodzą identycznie !!
Z tym ze nie zawsze :). Moze w przypadku Rocowskich Ludmil i owszem bo wygladaja na bardziej powazne produkcje i moim zdaniem maja lepsza kulture pracy ale w przypadku Tilligow zapomnij.

Mam dwie 101 w analogu kazda jedzila inaczej - puszczone na kolku potrafily sie dogonic. Co ciekawe w jednym kierunku nastepowalo to szybciej a w drugim wolniej - roznice byly mniejsze. Zalezalo to tez od predkosci - jak mniejsza to roznice miedzy 101 wieksze i szybciej sie dogadaly a jak max na Fz1 to roznice mniejsze i trzeba bylo parunastu kolek zeby sie dogonily.

Podobnie 110 i V100. To ta sama konstrukcja ten sam silnik a jezdza zupelnie inaczej.

Tak bylo w analogu i tak jest w DCC. Dla tego samego kroku obie pary maja rozne predkosci i jedna pcha/ciagnie druga.

Trakcja wielokrotna sie nie zajmowalem i nie wiem jeszcze jak do tego podejsc ale wg mnie bez ingerencji w tablice predkosci nie da sie tych roznic dla lokow zniwelowac.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10874
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Trakcja wielokrotna

Post autor: ArturSchŁ »

gbbsoft pisze:Kiedyś FunH0 testował następujący sposób uzgodnienia parameterów dwóch lokomotyw:
IMHO: najlepszym sposobem jest zestawienie IDENTYCZNYCH lokomotyw, np: dwie ludmiły, które już w analogu chodzą identycznie !!
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: Trakcja wielokrotna

Post autor: gbbsoft »

Kiedyś FunH0 testował następujący sposób uzgodnienia parameterów dwóch lokomotyw:

Robimy sobie kółko i będziemy puszczać po nim dwie lokomtywy, jadące w tym samym kierunku. Startują one po dwóch stronach tego kółka (oddalone o 180stopni od siebie).
Najpierw ustalamy:
:arrow: minimalną prędkość (na najniżeszej prędkości),
:arrow: potem maksymalną (na największej prędkości),
:arrow: a potem średnią (na średniej prędkości) (o ile dekodery w tych lokomotywach obsługują średnią prędkość).
:arrow: (W oryginalnej sposobie FunH0 zamiast średniej prędkości było wybieranie jednej z kilku standardowych krzywych prędkości, ale nie wiele dekoderów je posiada).

Sposób polega na tym, że jak puścimy dwie lokomtoywy, to dośc szybko zobaczymy, że któraś zaczyna doganiać drugą. Oznacza to, że tą co dogania trzeba spowolnić (albo tą drugą przyspieszyć) i tak robimy, aż będa jechac równo.

PS. Jakby co, to kopia tych rozwazań jest tu: http://www.gbbkolejka.pl/wiki/tiki-inde ... ielokrotna
Ostatnio zmieniony 15 sty 2007, 10:19 przez gbbsoft, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Karol
Moderator
Posty: 594
Rejestracja: 07 kwie 2006, 23:19
Lokalizacja: Grybów / Limanowa
Kontakt:

Re: Trakcja wielokrotna

Post autor: Karol »

V180 z TE2 i BR118 z goldem mini.
Oj te to faktycznie sie nie polubią :| wlasnie to przetestowałem
Ostatnio zmieniony 14 sty 2007, 23:50 przez Karol, łącznie zmieniany 1 raz.
romek tt
Posty: 137
Rejestracja: 05 cze 2006, 09:19
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: Trakcja wielokrotna

Post autor: romek tt »

Dzieki Ci Gbb soft,ze tak pieknie to wytłumaczyłeś,bo ja bym to po...../pomylił oczywiście.Z praktycznego punktu widzenia wazne sa dwie lokomotywy których charakterystyka jest bardzo podobna.Bawiłem sie kilkoma i pomimo ustawienia podobnych parametrów zawsze był problem typu 1 juz zahamowała ,a druga ja ciągneła.Bardzo ładnie sprawowały sie V180 z fabrycznymi TE2,najwiekszy problem był w relacji V180 z TE2 i BR118 z goldem mini.
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: Trakcja wielokrotna

Post autor: gbbsoft »

Trochę teorii o jeździe wielokrotnej (kilka lokomotyw w pociągu)...

Jazdę wielokrotną można zrobić na kilka sposobów:
1. ustawić adresy dekoderów w loku na ten sam numer.
2. ustawić CV 19 na adres, pod którym dekodery lokomotyw będą słuchały rozkazów wysyłanych wspólnie do wszystkich lokomotyw w pociągu
3. połączyć kilka lokomotyw w pociąg wykorzystując właściwości niektórych centralek (np: Lenz LZV100)

Każdy z tych sposobów ma zalety i wady:
ad1. Sposób działa we WSZYSTKICH dekoderach, ale trudno go zrobić bezpośrednio wykonac na makiecie. Nawet programowanie PoM nie pomaga, bo (teoretycznie) nie można za pomocą programowania PoM zmieniać adresów dekoderów. Trzeba ręcznie przenosić lokomotywy na tor do programowania. W sumie - w obecnych czasach odradzam.

ad2. Bardzo ciekawy sposób, o ile dekodery to obsługują. Można ustawić CV19 za pomocą programowania PoM na makiecie i juz mamy pociąg z wieloma lokomotywami. Dodatkowo nowsze dekodery posiadają ustawienia definiujące które funkcje mają działać na adresie pociągu, a które na adresach pojedynczych lokomotyw. Dzięki temu mozna np: właczyć oswietlenie w kabinie pierwszej lokomotywy, a nie we wszystkich.

ad3. Też ciekawy sposób, bo łatwy w obsłudze. Przy tej metodzie centralka po prostu wysyła te same rozkazy prędkości i kierunku jazdy do wszystkich lokomotyw złożynych w pociąg. (Więcej informacji w instrukcji do danej centralki).
romek tt
Posty: 137
Rejestracja: 05 cze 2006, 09:19
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Trakcja wielokrotna

Post autor: romek tt »

GDY lokomotywy sa wolne/t.j. nie mają zajecia/ w Dcc-trakcja wielokrotna.Wazne aby loki miały podobne parametry -predkośc,hamowanie,napiecie poczatkowe,kierunek jazdy.itd.Dalej zgodnie z instrukcją LH 100/korzystałem z tłumaczenie GbbSoft/.Działa fajnie

Obrazek Obrazek
ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka i DCC”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot] i 1 gość