HORNBY TT:120, Pullman

Moderator: mod-Tabor

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10844
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: HORNBY TT:120, Pullman

Post autor: ArturSchŁ »

Hornby Magazine 7/2025 na s. 89, anonsuje kolejne dwa wagony Pullman typu 'K', czyli 1 klasy restauracyjne o nazwach Medusa i Iolante. Wersja z działającym oświetleniem lampek na stolikach.

Obrazek

Wagony są dostępne w sklepie: :arrow: Medusa, Iolante.
Widzimy już także dwa kolejne Cynthia i Rosamund. Na zdjęciach mają lampki zgaszone, ale powinny mieć zainstalowane oświetlenie stolików.

W uzupełnieniu 1-go postu, tłumaczenie (google.translator) opisu ze strony producenta.

Przejmując elegancję luksusowych podróży koleją, wagon TT:120 Pullman First Class Kitchen Car jest wykończony w klasycznym malowaniu Pullman z wykwintnymi detalami i lampami stołowymi oświetlającymi wnętrze. Ten misternie wykonany wagon odzwierciedla wyrafinowanie i wygodę posiłków pierwszej klasy na brytyjskich kolejach.
Idealny do łączenia z innymi wagonami Pullman, „Rosamund”/„Cynthia” wnosi ponadczasowy styl i autentyczność do każdego składu TT:120.

Historia
Wagony Pullman pojawiły się po raz pierwszy na brytyjskich kolejach w 1874 roku i były obsługiwane przez Midland Railway między Bradford Forster Square a London St Pancras. Początkowo wagony były importowane z Ameryki, później, założona w 1882 roku brytyjska firma „Pullman Car Company”, nazwana na cześć amerykańskiego pioniera George'a Pullmana, zawarła umowy z różnymi ówczesnymi firmami kolejowymi, aby oferować luksusowe siedzenia pierwszej klasy, w tym obsługę stewarda przy stole.
Przywołując złoty wiek podróży Pullman, ten starannie wykonany wagon emanuje wyrafinowaniem, dzięki czemu jest wyróżniającym się dodatkiem do każdej kolekcji TT:120.
Wykończony w kultowym malowaniu Pullman z wykwintną podszewką i misternie wykonanymi napisami, „Cynthia” uosabia wyrafinowanie i komfort, które uczyniły wagony restauracyjne Pullman legendarnymi. Wnętrze jest misternie zdobione lampami stołowymi, odzwierciedlającymi bogate otoczenie, z którego kiedyś korzystali pasażerowie, podczas gdy dokładnie wymodelowana część kuchenna dodaje kolejną warstwę autentyczności. Każdy stół jadalny w wagonie ma lampę stołową, która zapewnia oświetlenie otoczenia wewnątrz wagonu.
Pullman Car Company wyniosła podróżowanie koleją na wyższy poziom luksusu w czasach, gdy podróżowanie koleją było już doświadczeniem premium. Usługi Pullman obsługiwane przez PCC trwały prawie sto lat, pierwsza usługa została uruchomiona w 1874 r., a ostatnia w 1972 r.
Usługi Pullman, z nielicznymi wyjątkami, składały się z własnego taboru PCC. Tabor ten składał się z wagonów w stylu amerykańskim, które były unikalne dla Wielkiej Brytanii, wykonane z drewna i pomalowane na umbrowo-kremowe barwy. Każdy wagon miał nazwę, nawet wagony trzeciej klasy, chociaż w tym przypadku nazwa zwykle była numerem wagonu. Nazwa ta zdobiła bok każdego wagonu na pomalowanym panelu podobnym do tabliczki znamionowej lokomotywy.
Usługi Pullman działały na każdej z sieci połączeń Wielkiej Czwórki i na późniejszej znacjonalizowanej sieci kolejowej. Operatorem najbardziej sprzeciwiającym się idei usługi był GWR, który uważał swoje własne wagony za wystarczająco luksusowe i nie widział sensu w obsłudze pociągów Pullman. Ostatecznie zlecili oni niektóre usługi. Wiele wagonów Pullman zostało zachowanych na całym świecie, a kilka trafiło do Stanów Zjednoczonych.
Ten elegancki wagon Pullman jest pomalowany w klasyczne barwy Pullman w odcieniach umbry i kremu i kontynuuje grecką konwencję nazewnictwa, nazywając się „Medusa”/„Iolante”. Dbałość o szczegóły jest widoczna w zasłonach nadrukowanych na wewnętrznej stronie okien i bogatym herbie zdobiącym bok wagonu.
Po nacjonalizacji Pullman Car Company została kupiona przez British Transport Commission w 1954 r., w którym to momencie, poza dziesięcioma niedawno zbudowanymi wagonami, flota stała się nieco przestarzała. Podjęto decyzję o modernizacji usług Pullman w ramach Planu modernizacji British Railways z 1955 r., z nowym taborem wagonowym i transportem spalinowym lub elektrycznym.
Choć usługi były umiarkowanie udane, spadły, a ostatnie pociągi Pullman kursowały pod BR w 1972 r. Wszystkie pociągi Pullman miały wagony kuchenne pierwszej klasy, w których pasażerom serwowano gorące posiłki przy stołach.
Wagon „Rosamund” został wprowadzony w 1924 r., a „Cynthia” została wprowadzona w 1925 r.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10844
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: HORNBY TT:120, Pullman

Post autor: ArturSchŁ »

Pullman_284_'Vera'_at_London_Victoria.jpg
Former Brighton Belle Pullman carriage at London Victoria, now part of the Venice-Simplon Orient Express fleet.
Były wagon Brighton Belle Pullman w London Victoria, obecnie część floty Venice-Simplon Orient Express.


Swanage_Station,_Pullman_Car_No._347_-_geograph.org.uk_-_211758.jpg
A former East Coast Main Line Pullman car built by Metro-Cammell in 1960 at Swanage station in 2005.
Były wagon East Coast Main Line Pullman zbudowany przez Metro-Cammell w 1960 roku na stacji Swanage w 2005 roku.


[źródło: Wikipedia, Wikipedia]

Więcej:
:arrow: Brighton Belle,
:arrow: Brighton toy museum.
PiotrZ
Posty: 708
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: HORNBY TT:120, Pullman

Post autor: PiotrZ »

Do opisu "Zenobii" i "Octavii" dodam wzmiankę o elementach dodatkowych w pudełku.
Są to "zaślepki" końca wagonu, czyli drzwi, które można założyć w ostatnim wagonie w składzie. Bez tej "zaślepki" widoczny jest przedsionek.
Obrazek Obrazek Obrazek
Lampki na stolikach robią wrażenie
Awatar użytkownika
Domiss
Posty: 508
Rejestracja: 15 lip 2009, 11:06
Lokalizacja: Świebodzice
Kontakt:

Re: HORNBY TT:120, Pullman

Post autor: Domiss »

Ewidentnie odbiór prądu. Ze zdjęć widać, że każdy wózek zbiera oba bieguny. Na ile skutecznie to robi, to musiałby się wypowiedzieć ktoś, kto takie wagony ma i zakładał już oświetlenie wnętrza.
Awatar użytkownika
wlodar
Posty: 1228
Rejestracja: 11 kwie 2006, 17:52
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: HORNBY TT:120, Pullman

Post autor: wlodar »

A czy osie mają możliwość ruchu pionowego (pytanie do właściciela)? Może to coś w rodzaju resorów? Na oś nawinięte jak sprężynka żeby lepiej trzymać ją niż punktowo (choć oczywiście można to było prościej rozwiązać)... Na środku wózka na stałe, a oś chodzi góra - dół. Nie miałem nigdy angielskiego taboru, więc trudno się tu domyślić co autor inżynier miał na myśli i celu. Może właściciel będzie w stanie przybliżyć temat?
Awatar użytkownika
przemekw
Posty: 223
Rejestracja: 19 lis 2006, 13:26
Lokalizacja: śląsk
Kontakt:

Re: HORNBY TT:120, Pullman

Post autor: przemekw »

Koła lub przynajmniej jedno z nich może być przecież na wcisk, a nie na stałe na osi i to już umożliwia zdjęcie. Bipa miała zestawy kołowe z jednym kołem metalowym, a drugim plastikowym. I to plastikowe bez problemu schodzilo z osi.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2066
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: HORNBY TT:120, Pullman

Post autor: T_Domagalski »

wlodar pisze: 14 mar 2023, 10:56 Podejrzewam, że zbierają prąd z osi...
Do odbioru prądu wystarczyłyby dwa proste "wąsy" lub inne blaszki.
A tu mamy rozwiązanie co najmniej dziwne. Zauważcie, że tych sprężynek nie da się zdjąć w prosty sposób z osi. Zestawy kołowe są więc na stałe "przywiązane" do wózka. Ponadto luźno nawinięta sprężynka wcale nie gwarantuje dobrego kontaktu elektrycznego.

Dlatego jestem ciekawy, czy ma ona jeszcze jakieś dodatkowe, ukryte przeznaczenie.
Awatar użytkownika
wlodar
Posty: 1228
Rejestracja: 11 kwie 2006, 17:52
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: HORNBY TT:120, Pullman

Post autor: wlodar »

Podejrzewam, że zbierają prąd z osi (jedno koło pewnie jest izolowane, drugie nie) celem oświetlenia wnętrza.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2066
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: HORNBY TT:120, Pullman

Post autor: T_Domagalski »

Do czego służą te sprężynki owinięte wokół osi wagonu?
Jakiś bardzo dziwny patent.....
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10844
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

HORNBY TT:120, Pullman

Post autor: ArturSchŁ »

:arrow: Dokładna nazwa modelu
Pullman 1st Class Kitchen „Octavia” with Lights / wagon Restauracyjny 1-kl „Octavia” z oświetleniem
Pullman 1st Class Kitchen „Zenobia” with Lights / wagon Restauracyjny 1-kl „Zenobia” z oświetleniem

Obrazek

:arrow: Liczba osi
4

:arrow: Nazwa producenta modelu
Hornby TT:120

:arrow: Forma
Model gotowy

:arrow: Technologia/Materiał
Odlew ciśnieniowy/Tworzywo sztuczne

:arrow: Charakter produkcji
Model wielkoseryjny

:arrow: Numer katalogowy modelu
TT4003 - „Octavia”
TT4003B - „Zenobia”

:arrow: Zarząd kolejowy
Pullman Car Company

:arrow: Epoka
BR 3 (3 Grouping 1923-1947)

:arrow: Oznaczenie modelu
- „Octavia”
- „Zenobia”

:arrow: Sprzęg
KKS, sprzęgi Kuehn

:arrow: Oświetlenie
Lampy na stołach


„Octavia”
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek


„Zenobia”
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek


Fotki:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
ODPOWIEDZ

Wróć do „Pasażerskie”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość