BR81 BTTB złożenie układu jezdnego

FABRYCZNY tabor TT : czyli testy, porównania, dyskusje, przeróbki itp.

Moderator: mod-Tabor

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: BR81 BTTB złożenie układu jezdnego

Post autor: T_Domagalski »

wlodar pisze: 30 maja 2025, 23:54Jakie czyste, a fuj! :lol:
Oj, tam! Czyste, bo z myjki wyjęte. Teraz czekają na malowanie, "bandażowanie" i patynowanie.
Awatar użytkownika
wlodar
Posty: 1231
Rejestracja: 11 kwie 2006, 17:52
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: BR81 BTTB złożenie układu jezdnego

Post autor: wlodar »

T_Domagalski pisze: 30 maja 2025, 21:13 Proszę, oto koło wyjęte z mojej z BR81 z obu stron (L/P):
Jakie czyste, a fuj! :lol:
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 1741
Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
Lokalizacja: Tczew
Kontakt:

Re: BR81 BTTB złożenie układu jezdnego

Post autor: krzysztof »

T_Domagalski pisze: 30 maja 2025, 21:13
No nie wierzy mi... :roll:
:shock:
nie chce mi się rozbierac moich Tilligowych 81/92... teraz uwierzyłem i może tak tu jest (widzę że koła BTTB).
wlodar pisze: 30 maja 2025, 21:03
krzysztof pisze: 30 maja 2025, 19:50przy okazji Tilligowskiej BR86 która oprócz standartowo pękajacej zębatki 20 na slimaku blokowała się albo niemiłosiernie hałasowała.
Którą wersję masz na myśli? Tilligowską, ale odziedziczoną po BTTB, czy nową, z nowym podwoziem?
odziedziczoną
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: BR81 BTTB złożenie układu jezdnego

Post autor: T_Domagalski »

krzysztof pisze: 30 maja 2025, 19:50jak kiedyś bedziesz miał jakieś "luźne" koło to zobacz.
No nie wierzy mi... :roll:
Proszę, oto koło wyjęte z mojej z BR81 z obu stron (L/P):
Kolo-BR81-L.jpg
Kolo-BR81-P.jpg
W kołach BR56/86 od BTTB jest takie rozróżnienie (z jednej walec, z drugiej prostopadłościan), ale tu mówimy o BR81/92.
Awatar użytkownika
wlodar
Posty: 1231
Rejestracja: 11 kwie 2006, 17:52
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: BR81 BTTB złożenie układu jezdnego

Post autor: wlodar »

krzysztof pisze: 30 maja 2025, 19:50przy okazji Tilligowskiej BR86 która oprócz standartowo pękajacej zębatki 20 na slimaku blokowała się albo niemiłosiernie hałasowała.
Którą wersję masz na myśli? Tilligowską, ale odziedziczoną po BTTB, czy nową, z nowym podwoziem?

PS: Całe szczęście że inżynierowie Tilliga w BR78 przemyśleli kwestię awaryjności napędu i tam na kołach tylko jedna zębatka może pęknąć. :lol:
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 1741
Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
Lokalizacja: Tczew
Kontakt:

Re: BR81 BTTB złożenie układu jezdnego

Post autor: krzysztof »

T_Domagalski pisze: 30 maja 2025, 13:52
Spojrzałem jeszcze raz. 8)
Wszyskie koła w moich dwóch BR81/92 mają otwór (kwadratowy lub walcowy) w odlewie, który z zewnątrz ma kształt walca.
Także to, co napisałeś wcześniej nie jest regułą. Możliwe, że BTTB miało kilka form, które były używane zamiennie. I akurat tobie trafił się taki egzemplarz z kołami pół-na-pół.
różnicę ta widac dobrze przy zdjetych wiązarach ale (co logiczne) nie wymagam odpinania ich tylko dla sprawdzenia. jak kiedyś bedziesz miał jakieś "luźne" koło to zobacz. napewno jest to w każdym parowozie BTTB i Tilliga opartym na wczesniejszych konstrukcjach. ja po raz pierwszy zetknąłem sie z tym przy okazji Tilligowskiej BR86 która oprócz standartowo pękajacej zębatki 20 na slimaku blokowała się albo niemiłosiernie hałasowała. gdzieś na tt-board przeczytałem o tym, zastosowałem i pomogło. później zwracałem na to uwage. każdy parowóz tak ma. ale tez każdy z nas zrobi co uważa za słuszne ;)
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: BR81 BTTB złożenie układu jezdnego

Post autor: T_Domagalski »

michuchu pisze: 29 maja 2025, 20:06...lokomotywa była przerabiana na DCC więc analogowe bebechy są wypatroszone i przylutowany jest roboczo dekoder. Nie wiem teraz czy coś nie tak z tym dekoderem - dodam że podłączony do samego silniczka będącego poza ramą lokomotywy działał poprawnie.
Dla bezpieczeństwa, zanim nie rozwiążesz kwestii mechanicznych napędu, lepiej odłącz dekoder i zasilaj silnik wprost z zasilacza. Szkoda w razie czego spalić dekoder. Brak "analogowych" elementów nie jest problemem, bo to tylko filtry przeciwzakłóceniowe.

krzysztof pisze: 29 maja 2025, 21:58... te otwory (kwadratowy i okrągłe) są po jednej stronie w prostopadłościennym odlewie a po przeciwnej w odlewie w kształcie walca - spójrz proszę jeszcze raz.
Spojrzałem jeszcze raz. 8)
Wszyskie koła w moich dwóch BR81/92 mają otwór (kwadratowy lub walcowy) w odlewie, który z zewnątrz ma kształt walca.
Także to, co napisałeś wcześniej nie jest regułą. Możliwe, że BTTB miało kilka form, które były używane zamiennie. I akurat tobie trafił się taki egzemplarz z kołami pół-na-pół.
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 1741
Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
Lokalizacja: Tczew
Kontakt:

Re: BR81 BTTB złożenie układu jezdnego

Post autor: krzysztof »

T_Domagalski pisze: 27 maja 2025, 20:20Deepfake'i szerzysz. :lol:
mówimy o dwóch RÓŻNYCH sprawach.
jeśli chodzi o same otwory to tak - kwadratowe są tylko na osi silnikowej. ale te otwory (kwadratowy i okrągłe) są po jednej stronie w prostopadłościennym odlewie a po przeciwnej w odlewie w kształcie walca - spójrz proszę jeszcze raz.
Awatar użytkownika
michuchu
Posty: 321
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:08
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Re: BR81 BTTB złożenie układu jezdnego

Post autor: michuchu »

"Walka" trwa.
Wydaje mi się, że dobrze udało mi się założyć układ kół i wiązarów.
Problemem jest teraz silniczek. Nie ma ochoty się kręcić i przenosić napęd na osie. Coś tam brzęczy i z mikroskopijną prędkością się obraca powodując, że koła się obracają w miarę bez oporu.
Ponieważ lokomotywa była przerabiana na DCC więc analogowe bebechy są wypatroszone i przylutowany jest roboczo dekoder. Nie wiem teraz czy coś nie tak z tym dekoderem - dodam że podłączony do samego silniczka będącego poza ramą lokomotywy działał poprawnie.
Popróbuję jeszcze trochę.
Dziękuję za dotychczasowe porady.
Awatar użytkownika
wlodar
Posty: 1231
Rejestracja: 11 kwie 2006, 17:52
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: BR81 BTTB złożenie układu jezdnego

Post autor: wlodar »

Cholera, a może okrągłe i kwadratowe były w BR56 i BR86? :shock: BR81 i BR92 mam u mamy. BR92 jeszcze w pudełku Zeuke z nabazgranym długopisem rokiem 1976, BR81 już w zielonym (ale tym większym, z wkładką styropianową, czyli okolice drugiej połowy lat 80-tych). Akurat będzie możliwość porównać jak (i czy) się zmieniły koła Zeuke i BTTB na przestrzeni ok. dziesięciu lat. Wersji Tilliga nie mam. Żebyś wiedział że sprawdzę jak będę u niej (jak nie zapomnę). :mrgreen:
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: BR81 BTTB złożenie układu jezdnego

Post autor: T_Domagalski »

wlodar pisze: 27 maja 2025, 16:38No chyba nie do końca. Po jednej stronie powinny być koła z gniazdem mocowania wiązara okrągłym, po drugiej kwadratowym.
Deepfake'i szerzysz. :lol:
Akurat mam dwa podwozia od BR81/92 BTTB na warsztacie, więc sprawdziłem organoleptycznie. Kwadratowe otwory są tylko na osi silnikowej, tej z większymi odciążkami. Pozostałe koła mają otwory okragłe z obu stron. Jest to z resztą logiczne, bo szpilki mocujące wiązary są przecież okrągłe.
Może później Tillig coś "udoskonalił", ale w klasycznym BTTB takiego rozróżnienia stron nie było.
Awatar użytkownika
wlodar
Posty: 1231
Rejestracja: 11 kwie 2006, 17:52
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: BR81 BTTB złożenie układu jezdnego

Post autor: wlodar »

T_Domagalski pisze: 27 maja 2025, 16:00 W starych BTTB nie ma znaczenia, w którą stronę włożysz koła.
No chyba nie do końca. Po jednej stronie powinny być koła z gniazdem mocowania wiązara okrągłym, po drugiej kwadratowym.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: BR81 BTTB złożenie układu jezdnego

Post autor: T_Domagalski »

michuchu pisze: 27 maja 2025, 12:59...a potem na to nałożyłem ślimaka mając nadzieję, że równo się ułoży.
I to było niestety błędne założenie. Koła na wiązarach mają taki duży luz, że pewnie po nałożeniu ślimacznicy każde z nich ustawiło się na zębach w inną stronę....

Tak jak już ktoś wcześniej napisał - koła wkłada się na końcu. Jak nie jesteś w stanie nałożyć całego zestawu kół naraz, to zdejmij wiązary i wkładaj koło po kole. Cały proces oczywiście przeprowadza się na lokomotywie ustawionej do góry kołami. Samo wkładaie kół jest (przynajmniej dla mnie) raczej proste - lekko ściskasz pensetą blaszki kontaktujące (obie naraz) i nakładasz koło. W starych BTTB nie ma znaczenia, w którą stronę włożysz koła. Trzeba tylko pamiętać, że oś silnikowa ma być 3-cia od przodu.
Jak wszystkie koła sa włożone i po przesunięciu palcem po obrzeżach ustawiają się pod takim samym kątem, to zakładasz listwę ze szczękami hamulcowymi (BTW, szczęki powinny wypadać od przodu).

Ułamane ucho mocowania silnika da się skleić "kropelką".
Awatar użytkownika
michuchu
Posty: 321
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:08
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Re: BR81 BTTB złożenie układu jezdnego

Post autor: michuchu »

krzysztof pisze: 25 maja 2025, 17:26 i odpowiedziałes sobie co zrobiłeś źle... koła zakłada sie na samym końcu.
no a jeszcze zapytam czy skorzystałeś z mojej uwagi? pamietaj że zęby na osi są pod skosem.
i jeszcze jedno: koła Tilliga nie współgrają ze slimaczycą BTTB i na odwrót. jeśli wymieniłes koła na Tilligowskie to i wymień ślimaka.
Nie wymieniałem kół, model jest całkowicie BTTB. Wiem, że zęby są pod skosem. No tak, podjąłem kilka prób, żeby cały ten zespół kół i wiązarów osadzić na końcu ale nie udawało mi się, za każdym razem coś było krzywo względem ślimacznicy, nie mówiąc już o blaszkach kontaktowych które co chwila uciekały. Tak wiec pomimo najszczerszych chęci nie udało mi się twojej metody wykorzystać i dlatego zrobiłem tak, że włożyłem najpierw zestawy kołowe, a potem na to nałożyłem ślimaka mając nadzieję, że równo się ułoży.

T_Domagalski pisze: 25 maja 2025, 22:54 Mocowanie ślimacznicy w BR81 jest praktycznie jednorazowe. Wyjęcie klamry mocującej często kończy się jej deformacją. Po złożeniu zwykle nie trzyma już dobrze ślimacznicy, która zaczyna przeskakiwać po zębach.
Po wyjęciu klamry trzymającej ślimaka, ta nie odkształciła się. Ewentualnie po włożeniu jej na miejsce faktycznie nie dociska ona ślimaka jak trzeba ale to pewnie kwestia ułamka milimetra niedostrzegalna gołym okiem.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: BR81 BTTB złożenie układu jezdnego

Post autor: T_Domagalski »

michuchu pisze: 25 maja 2025, 16:23Ostatecznie zrobiłem tak, że wyjąłem silnik oraz ślimacznicę.
[...]
Niestety coś nie pykło jednak, bo i tak nie ma przeniesienia napędu na koła :(
A co dokładnie zrobiłeś? Mocowanie ślimacznicy w BR81 jest praktycznie jednorazowe. Wyjęcie klamry mocującej często kończy się jej deformacją. Po złożeniu zwykle nie trzyma już dobrze ślimacznicy, która zaczyna przeskakiwać po zębach.
Możesz pokazać jakieś zdjęcie?
ODPOWIEDZ

Wróć do „Tabor”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość