Oj, tam! Czyste, bo z myjki wyjęte. Teraz czekają na malowanie, "bandażowanie" i patynowanie.
BR81 BTTB złożenie układu jezdnego
Moderator: mod-Tabor
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 2068
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
- wlodar
- Posty: 1231
- Rejestracja: 11 kwie 2006, 17:52
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: BR81 BTTB złożenie układu jezdnego
Jakie czyste, a fuj!

- krzysztof
- Posty: 1741
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
- Lokalizacja: Tczew
- Kontakt:
Re: BR81 BTTB złożenie układu jezdnego
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 2068
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
- wlodar
- Posty: 1231
- Rejestracja: 11 kwie 2006, 17:52
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: BR81 BTTB złożenie układu jezdnego
Którą wersję masz na myśli? Tilligowską, ale odziedziczoną po BTTB, czy nową, z nowym podwoziem?
PS: Całe szczęście że inżynierowie Tilliga w BR78 przemyśleli kwestię awaryjności napędu i tam na kołach tylko jedna zębatka może pęknąć.

- krzysztof
- Posty: 1741
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
- Lokalizacja: Tczew
- Kontakt:
Re: BR81 BTTB złożenie układu jezdnego
różnicę ta widac dobrze przy zdjetych wiązarach ale (co logiczne) nie wymagam odpinania ich tylko dla sprawdzenia. jak kiedyś bedziesz miał jakieś "luźne" koło to zobacz. napewno jest to w każdym parowozie BTTB i Tilliga opartym na wczesniejszych konstrukcjach. ja po raz pierwszy zetknąłem sie z tym przy okazji Tilligowskiej BR86 która oprócz standartowo pękajacej zębatki 20 na slimaku blokowała się albo niemiłosiernie hałasowała. gdzieś na tt-board przeczytałem o tym, zastosowałem i pomogło. później zwracałem na to uwage. każdy parowóz tak ma. ale tez każdy z nas zrobi co uważa za słuszneT_Domagalski pisze: ↑30 maja 2025, 13:52
Spojrzałem jeszcze raz.
Wszyskie koła w moich dwóch BR81/92 mają otwór (kwadratowy lub walcowy) w odlewie, który z zewnątrz ma kształt walca.
Także to, co napisałeś wcześniej nie jest regułą. Możliwe, że BTTB miało kilka form, które były używane zamiennie. I akurat tobie trafił się taki egzemplarz z kołami pół-na-pół.

- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 2068
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: BR81 BTTB złożenie układu jezdnego
Dla bezpieczeństwa, zanim nie rozwiążesz kwestii mechanicznych napędu, lepiej odłącz dekoder i zasilaj silnik wprost z zasilacza. Szkoda w razie czego spalić dekoder. Brak "analogowych" elementów nie jest problemem, bo to tylko filtry przeciwzakłóceniowe.
Spojrzałem jeszcze raz.

Wszyskie koła w moich dwóch BR81/92 mają otwór (kwadratowy lub walcowy) w odlewie, który z zewnątrz ma kształt walca.
Także to, co napisałeś wcześniej nie jest regułą. Możliwe, że BTTB miało kilka form, które były używane zamiennie. I akurat tobie trafił się taki egzemplarz z kołami pół-na-pół.
- krzysztof
- Posty: 1741
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
- Lokalizacja: Tczew
- Kontakt:
Re: BR81 BTTB złożenie układu jezdnego
mówimy o dwóch RÓŻNYCH sprawach.
jeśli chodzi o same otwory to tak - kwadratowe są tylko na osi silnikowej. ale te otwory (kwadratowy i okrągłe) są po jednej stronie w prostopadłościennym odlewie a po przeciwnej w odlewie w kształcie walca - spójrz proszę jeszcze raz.
- michuchu
- Posty: 321
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Kontakt:
Re: BR81 BTTB złożenie układu jezdnego
"Walka" trwa.
Wydaje mi się, że dobrze udało mi się założyć układ kół i wiązarów.
Problemem jest teraz silniczek. Nie ma ochoty się kręcić i przenosić napęd na osie. Coś tam brzęczy i z mikroskopijną prędkością się obraca powodując, że koła się obracają w miarę bez oporu.
Ponieważ lokomotywa była przerabiana na DCC więc analogowe bebechy są wypatroszone i przylutowany jest roboczo dekoder. Nie wiem teraz czy coś nie tak z tym dekoderem - dodam że podłączony do samego silniczka będącego poza ramą lokomotywy działał poprawnie.
Popróbuję jeszcze trochę.
Dziękuję za dotychczasowe porady.
Wydaje mi się, że dobrze udało mi się założyć układ kół i wiązarów.
Problemem jest teraz silniczek. Nie ma ochoty się kręcić i przenosić napęd na osie. Coś tam brzęczy i z mikroskopijną prędkością się obraca powodując, że koła się obracają w miarę bez oporu.
Ponieważ lokomotywa była przerabiana na DCC więc analogowe bebechy są wypatroszone i przylutowany jest roboczo dekoder. Nie wiem teraz czy coś nie tak z tym dekoderem - dodam że podłączony do samego silniczka będącego poza ramą lokomotywy działał poprawnie.
Popróbuję jeszcze trochę.
Dziękuję za dotychczasowe porady.
- wlodar
- Posty: 1231
- Rejestracja: 11 kwie 2006, 17:52
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: BR81 BTTB złożenie układu jezdnego
Cholera, a może okrągłe i kwadratowe były w BR56 i BR86?
BR81 i BR92 mam u mamy. BR92 jeszcze w pudełku Zeuke z nabazgranym długopisem rokiem 1976, BR81 już w zielonym (ale tym większym, z wkładką styropianową, czyli okolice drugiej połowy lat 80-tych). Akurat będzie możliwość porównać jak (i czy) się zmieniły koła Zeuke i BTTB na przestrzeni ok. dziesięciu lat. Wersji Tilliga nie mam. Żebyś wiedział że sprawdzę jak będę u niej (jak nie zapomnę). 


- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 2068
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: BR81 BTTB złożenie układu jezdnego
Deepfake'i szerzysz.

Akurat mam dwa podwozia od BR81/92 BTTB na warsztacie, więc sprawdziłem organoleptycznie. Kwadratowe otwory są tylko na osi silnikowej, tej z większymi odciążkami. Pozostałe koła mają otwory okragłe z obu stron. Jest to z resztą logiczne, bo szpilki mocujące wiązary są przecież okrągłe.
Może później Tillig coś "udoskonalił", ale w klasycznym BTTB takiego rozróżnienia stron nie było.
- wlodar
- Posty: 1231
- Rejestracja: 11 kwie 2006, 17:52
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: BR81 BTTB złożenie układu jezdnego
No chyba nie do końca. Po jednej stronie powinny być koła z gniazdem mocowania wiązara okrągłym, po drugiej kwadratowym.T_Domagalski pisze: ↑27 maja 2025, 16:00 W starych BTTB nie ma znaczenia, w którą stronę włożysz koła.
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 2068
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: BR81 BTTB złożenie układu jezdnego
I to było niestety błędne założenie. Koła na wiązarach mają taki duży luz, że pewnie po nałożeniu ślimacznicy każde z nich ustawiło się na zębach w inną stronę....
Tak jak już ktoś wcześniej napisał - koła wkłada się na końcu. Jak nie jesteś w stanie nałożyć całego zestawu kół naraz, to zdejmij wiązary i wkładaj koło po kole. Cały proces oczywiście przeprowadza się na lokomotywie ustawionej do góry kołami. Samo wkładaie kół jest (przynajmniej dla mnie) raczej proste - lekko ściskasz pensetą blaszki kontaktujące (obie naraz) i nakładasz koło. W starych BTTB nie ma znaczenia, w którą stronę włożysz koła. Trzeba tylko pamiętać, że oś silnikowa ma być 3-cia od przodu.
Jak wszystkie koła sa włożone i po przesunięciu palcem po obrzeżach ustawiają się pod takim samym kątem, to zakładasz listwę ze szczękami hamulcowymi (BTW, szczęki powinny wypadać od przodu).
Ułamane ucho mocowania silnika da się skleić "kropelką".
- michuchu
- Posty: 321
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Kontakt:
Re: BR81 BTTB złożenie układu jezdnego
Nie wymieniałem kół, model jest całkowicie BTTB. Wiem, że zęby są pod skosem. No tak, podjąłem kilka prób, żeby cały ten zespół kół i wiązarów osadzić na końcu ale nie udawało mi się, za każdym razem coś było krzywo względem ślimacznicy, nie mówiąc już o blaszkach kontaktowych które co chwila uciekały. Tak wiec pomimo najszczerszych chęci nie udało mi się twojej metody wykorzystać i dlatego zrobiłem tak, że włożyłem najpierw zestawy kołowe, a potem na to nałożyłem ślimaka mając nadzieję, że równo się ułoży.krzysztof pisze: ↑25 maja 2025, 17:26 i odpowiedziałes sobie co zrobiłeś źle... koła zakłada sie na samym końcu.
no a jeszcze zapytam czy skorzystałeś z mojej uwagi? pamietaj że zęby na osi są pod skosem.
i jeszcze jedno: koła Tilliga nie współgrają ze slimaczycą BTTB i na odwrót. jeśli wymieniłes koła na Tilligowskie to i wymień ślimaka.
Po wyjęciu klamry trzymającej ślimaka, ta nie odkształciła się. Ewentualnie po włożeniu jej na miejsce faktycznie nie dociska ona ślimaka jak trzeba ale to pewnie kwestia ułamka milimetra niedostrzegalna gołym okiem.T_Domagalski pisze: ↑25 maja 2025, 22:54 Mocowanie ślimacznicy w BR81 jest praktycznie jednorazowe. Wyjęcie klamry mocującej często kończy się jej deformacją. Po złożeniu zwykle nie trzyma już dobrze ślimacznicy, która zaczyna przeskakiwać po zębach.
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 2068
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: BR81 BTTB złożenie układu jezdnego
A co dokładnie zrobiłeś? Mocowanie ślimacznicy w BR81 jest praktycznie jednorazowe. Wyjęcie klamry mocującej często kończy się jej deformacją. Po złożeniu zwykle nie trzyma już dobrze ślimacznicy, która zaczyna przeskakiwać po zębach.
Możesz pokazać jakieś zdjęcie?
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość