Napęd zwrotnicowy.

Czyszczenie, konserwacja, naprawy, budowa itd

Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Niejeden
Posty: 470
Rejestracja: 18 sie 2009, 20:47
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Napęd zwrotnicowy.

Post autor: Niejeden »

Ja kiedyś popełniłem takie coś, chociaż ten procek w obudowie DIP jest obecnie sporo droższy. Ale może przyda się jako inspiracja.
viewtopic.php?t=12250
Awatar użytkownika
Misiek
Posty: 1703
Rejestracja: 23 kwie 2007, 22:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Napęd zwrotnicowy.

Post autor: Misiek »

Sterownik dostępny na forum/modelarstwo.info od czasu do czasu albo pisać do https://forum.modelarstwo.info/members/lucky.392/
też ok. 30zł (jak brałem w lipcu 2024)
20250209_154132.jpg
https://www.youtube.com/watch?v=kKdZIE5Za10
Awatar użytkownika
Borczy
Posty: 2385
Rejestracja: 03 kwie 2015, 11:41
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Napęd zwrotnicowy PIKO 55272

Post autor: Borczy »

BarTTmań pisze: 05 lut 2025, 17:40 Panowie, czy ktoś z Was używał/testował nowe napędy serwo PIKO 55272 ?
Czy pasują/nadają się do naszej skali ?
Serwo SG90 - niecałe 6zł na Temu. Do tego możesz dać PeLi MSD1A03 za 31zł u Makieciarza.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10869
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Napęd zwrotnicowy PIKO 55272

Post autor: ArturSchŁ »

T_Domagalski pisze: 05 lut 2025, 21:31..którego zamiennik pewnie też da się kupić o połowę taniej.
...lub zmontować samemu np. z Arduino, jedno na na kilka serw. W Sieci są już opisy takich rozwiązań.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Napęd zwrotnicowy PIKO 55272

Post autor: T_Domagalski »

BarTTmań pisze: 05 lut 2025, 17:40...napędy serwo PIKO 55272 ?
Czy pasują/nadają się do naszej skali ?
Moim zdaniem to zwykłe serwo modelarskie, jakie można kupić za kilkanaście PLN. Tyle, że PIKO opakowało je w ładny plastikowy uchwyt.

I tak najważniejszym elementem układu jest sterownik do serwa (PIKO 55274), który kosztuje majątek, a którego zamiennik pewnie też da się kupić o połowę taniej.
Awatar użytkownika
BarTTmań
Posty: 590
Rejestracja: 03 paź 2008, 22:06
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Napęd zwrotnicowy PIKO 55272

Post autor: BarTTmań »

Panowie, czy ktoś z Was używał/testował nowe napędy serwo PIKO 55272 ?
Czy pasują/nadają się do naszej skali ?
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Napęd zwrotnicowy.

Post autor: T_Domagalski »

Zasada generalna jest taka, że do rozjazdu prawego pasuje prawy napęd, a do lewego - lewy.
Reszta (kształt napędu, położenie "cycka") to konsekwencja tej ogólnej reguły. Jak sobie wyobrazisz prawy rozjazd, z torem zwrotnym odchodzącym w prawo, to napęd musi znajdować się z lewej strony, a "cycek" do ręcznego przestawiania - w pobliżu iglic tego rozjazdu.

Nie ma znaczenia, czy rozjazd jest prosty czy łukowy. Wyjątkiem jest rozjazd podwójny angielski, gdzie wchodzą dwa napędy prawe.
Awatar użytkownika
Przemo_TT
Posty: 70
Rejestracja: 22 cze 2020, 09:34
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Napęd zwrotnicowy.

Post autor: Przemo_TT »

Czyli jeżeli "cycek" do ręcznego przestawiania jest po lewej stronie, to napęd jest prawy (bo trzpień do mocowania "ściągu iglicowego" jest po prawej stronie).
i vice wersa
Dziękuję
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10869
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Napęd zwrotnicowy.

Post autor: ArturSchŁ »

:arrow: 83531, 83532.
Przyjrzyj się obrazkom.
W obu napędach występuje u góry guziczek do ręcznego przestawienia, w każdym po przeciwnej stronie.
Pod tym guziczkiem znajduje się otwór mechanizmu przesuwającego belkę z iglicami. Drugi otwór jest ślepy.
To wskazuje jak zamontować napęd do rozjazdu.
W sekcji rozjazdów EW1 przy lewej/prawej podano nr właściwego napędu.

W przypadku DKW zobacz: 83300.
Awatar użytkownika
Przemo_TT
Posty: 70
Rejestracja: 22 cze 2020, 09:34
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Napęd zwrotnicowy.

Post autor: Przemo_TT »

Panowie jak rozróżnić napęd Tilliga. 83531 to napęd prawy; 83532 to napęd lewy. A jak je w praktyce rozróżnić?
Czy do rozjazdu łukowego lewego to napęd lewy czy prawy? A jakie napędy do r. krzyżowego?
gonzoTTom
Posty: 228
Rejestracja: 06 kwie 2011, 17:25
Lokalizacja: Bergstadt Tarnowitz
Kontakt:

Re: Napęd zwrotnicowy.

Post autor: gonzoTTom »

Opis napędu MP7 (MTB) w MIBA 2018-03 str.32-34.
ko20
Posty: 89
Rejestracja: 11 sie 2015, 08:14
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Napęd zwrotnicowy.

Post autor: ko20 »

swiderskik pisze:Jeśli na sucho słyszysz trzask przeskakującej zębatki to jest to dziwne tym bardziej ze mechanizm działa poprzez ruch po okręgu. Przeskakiwanie zębatki może pojawić się gdy napęd masz zamontowany i jest źle ustawiony względem jednej ze skrajnych pozycji ( ale możliwości regulacji są na tyle duże ze łatwo można to zniwelować).
Może źle założyłeś przy zmianie skoku ten czerwony element który pracuje w poziomie? jeśli dasz go odwrotnie to jest źle spasowany i po dokręceniu obudowa blokuje przesuw.
NIe skacze na sucho, tylko pod zwrotnica. Skok potrzebny zwrotnicy to jakies 2mm. Ale skoro u innych działa bez problemu to musze jeszcze nad regulacja w takim razie popracowac.

dzieki
swiderskik
Posty: 124
Rejestracja: 10 sty 2014, 13:55
Lokalizacja: Małopolska
Kontakt:

Re: Napęd zwrotnicowy.

Post autor: swiderskik »

Jeśli na sucho słyszysz trzask przeskakującej zębatki to jest to dziwne tym bardziej ze mechanizm działa poprzez ruch po okręgu. Przeskakiwanie zębatki może pojawić się gdy napęd masz zamontowany i jest źle ustawiony względem jednej ze skrajnych pozycji ( ale możliwości regulacji są na tyle duże ze łatwo można to zniwelować).
Może źle założyłeś przy zmianie skoku ten czerwony element który pracuje w poziomie? jeśli dasz go odwrotnie to jest źle spasowany i po dokręceniu obudowa blokuje przesuw.
Awatar użytkownika
womo
Posty: 2500
Rejestracja: 19 maja 2008, 13:53
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Napęd zwrotnicowy.

Post autor: womo »

Reklamuj ...
ko20
Posty: 89
Rejestracja: 11 sie 2015, 08:14
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Napęd zwrotnicowy.

Post autor: ko20 »

womo pisze:3 mm jest ok.
Tam nie ma szansy przeskoczyć zębatka. Ten trzask to przełączanie mikrowyłączników . Tam niżej są moje zdjęcia. Na ostatnim widać czerwony wał który naciska te czerwone łapki odpowiedzialne za nacisk na włączniki. I to one trzaskają.
Ja to rozbierałem, wiem jak jest zbudowane.
Przeskakuje zębatka. Odróżniam odgłos przełącznika od przeskakującej zębatki.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Tory, rozjazdy, sieć trak., sygnalizacja itp”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości