Napędy czeskiej firmy MTB

Czyszczenie, konserwacja, naprawy, budowa itd

Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie

ODPOWIEDZ
manfred
Posty: 290
Rejestracja: 19 lis 2016, 13:23
Lokalizacja: hamburg/gdańsk
Kontakt:

Re: Napędy czeskiej firmy MTB

Post autor: manfred »

Napędy MP1 mam już zamontowane , chciałem ucyfrowić widząc te nowe, ale chyba dałeś mi do myślenia że można coś takiego zamontować do napędów już istniejących. Na pewno będzie taniej niż wymiana. Dzięki.
PiotrZ
Posty: 719
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Napędy czeskiej firmy MTB

Post autor: PiotrZ »

Ja do konwencjonalnych napędów MP1 z powodzeniem testowałem moduł elektroniczny RB4310 firmy Railbox. On obsługuje 4 napędy. Używałem myszy Multimaus Roco i aplikacji na tablet Railbox.
Jeśli więc masz już zamontowane napędy MP1, to taniej i bez roboty wyjdzie ci zakup tego modułu (akurat brak na stanie :oops: )
Na obrazku jest schemat podłączenia, pochodzący ze strony dystrybutora wyrobów Railbox https://bogos.pl/pl/p/Uniwersalny-dekod ... -4310/1616

PS. Ja też nie jestem biegły w elektronice, więc wszystko muszę mieć "podłącz i działa" :P
Załączniki
moduł zwrotnic RB4310.jpg
manfred
Posty: 290
Rejestracja: 19 lis 2016, 13:23
Lokalizacja: hamburg/gdańsk
Kontakt:

Re: Napędy czeskiej firmy MTB

Post autor: manfred »

To działa z centralką ROCO i z21 biały? Pytam bo nie jestem biegły w temacie DCC i jeśli tak to bym wymienił napędy zwykłe MTB na te DP1
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10977
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Napędy czeskiej firmy MTB

Post autor: ArturSchŁ »

BTW: na stronie MTB pojawiły się napędy DCC:
Przełączniki DPx zostały zaprojektowane z myślą o łatwej instalacji i sterowaniu przełącznikami za pomocą DCC, bez konieczności zakupu, montażu i konfiguracji oddzielnych akcesoriów dekodera DCC.

DP1 - Podstawowy, silnikowy napęd rozjazdu ze zintegrowanym interfejsem DCC.
Obrazek

• Zintegrowany dekoder DCC, niska cena
• Wymiary i funkcjonalność mechaniczna identyczne jak w MP1
• 3 poziomy skoku: 3, 6, 9 mm
• pomocniczy styk przełączny, podłączony do wejść DCC
• Szybka konfiguracja za pomocą przycisku konfiguracyjnego

Przełączniki DP1 wyposażone są w interfejs DCC, który zapewnia odbiór sygnałów cyfrowych i jednocześnie zasilanie przełącznika. Do zasilania przełączników przewidziany jest 1 styk pomocniczy, który podaje sygnał DCC do krzyżownicy. Dioda LED sygnalizuje stany, a przycisk pomocniczy służy do konfiguracji i testowania.
Obrazek


DP4, DP10 - Rozszerzony napęd zwrotnicowy ze zintegrowanym interfejsem DCC.

Obrazek Obrazek

• Zintegrowany dekoder DCC, niska cena
• Wymiary i funkcjonalność mechaniczna identyczne jak w MP4 (MP10 jest przeznaczony dla większych wielkości/skal)
• 4 poziomy skoku: 3, 6, 9 i 12 mm (DM4) / 3.5, 6, 9.5 i 12.5 mm (DM10)
• Zintegrowany podwójny styk przełączny
• Szybkie nastawianie przyciskiem konfiguracyjnym

Przełączniki DP4/10 wyposażone są w interfejs DCC, który zapewnia odbiór sygnałów cyfrowych i jednocześnie zasilanie przełącznika. Wyposażone są również w przełączniki pomocnicze AUX1, AUX2 do sygnalizacji i zasilania krzyżownicy. Dioda LED sygnalizuje stany, a przycisk pomocniczy służy do konfiguracji i testowania.
Obrazek
:arrow: Instrukcja do DP4-DP10 (CZ).


DP16 - Rozszerzony napęd zwrotnicowy ze zintegrowanym interfejsem DCC.

Obrazek

• Zintegrowany dekoder DCC, niska cena
• 2 wejścia do sterowania ręcznego
• Wymiary i funkcjonalność mechaniczna identyczne jak w MP10
• 4 poziomy skoku: 3,5, 6, 9,5 i 12,5 mm
• 1 niezależny styk przełączny + 1 wyjście do zasilania krzyżownicy AUX2
• Szybkie ustawienie przyciskiem konfiguracyjnym

Przełącznik DP16 wyposażony jest w interfejs DCC, który zapewnia odbiór komend cyfrowych i jednocześnie zasilanie krzyżownicy. Zawiera również pomocniczy styk przełączny AUX1 do sygnalizacji i zasilania żaby. Dla uproszczenia zasilania żaby można również wykorzystać sygnał AUX2, który jest podłączony do wejść DCC.

Do ręcznego sterowania pracą przełącznika zaprojektowano 2 wejścia biDIR, które sterują pracą przełącznika polaryzacją +- (12 V/4 mA). Dzięki zastosowaniu 2 rezystorów można je również wykorzystać jako połączenie 3-przewodowe. Sterowanie komendami DCC ma wyższy priorytet.

Wskaźnik LED służy do sygnalizacji stanu, a przycisk pomocniczy do konfiguracji i testowania.
Obrazek
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10977
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Napędy czeskiej firmy MTB

Post autor: ArturSchŁ »

W DiMo (Digitale Modellbahn 4/2025 s. 63-65):
Obrazek
W wielu przypadkach warto wyposażyć napędy zwrotnicowe bezpośrednio w pojedynczy dekoder. Idealnie byłoby, gdyby był on zintegrowany bezpośrednio z silnikiem – tak jak w przypadku nowych napędów zwrotnicowych serii DP czeskiego producenta MTB. Jörg Plitz używał już kilku napędów MP1 i nie chciał ich wymieniać.
Rozwiązaniem jest specjalnie opracowany dekoder DCC, który wystarczy przykleić do istniejącego napędu zwrotnicowego. Jörg Plitz opisuje proces rozwoju i sposób samodzielnego zbudowania dekodera.

:arrow: PDF.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10977
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Napędy czeskiej firmy MTB

Post autor: ArturSchŁ »

DP1, DP4 i DP10

Obrazek
Na przedostatniej stronie katalogu MTB, u dołu, można znaleźć informację o napędach z wbudowanym dekoderem DCC.
Na stronie jeszcze ich brak.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10977
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Napędy czeskiej firmy MTB

Post autor: ArturSchŁ »

romanpumas pisze: 03 lis 2023, 13:32Czyli dobrze rozumiem MP1 do pojedyńczego rozjazdu a kilku rozjazdów to MP5?
Jeden napęd ma tylko jeden mechanizm i może przerzucić tylko jeden rozjazd (jedną parę iglic). Zarówno MP1, MP5 jak i pozostałe, są więc "do pojedynczego rozjazdu".

Jeśli chcemy uzyskać efekt jakiejś automatyki czy grupowego sterowania kilkoma rozjazdami, to każdemu napędowi (przy jednym rozjeździe) musimy dostarczyć osobno sterowanie/zasilanie.
W analogu można to uzyskać łącząc przewody zasilania kilku rozjazdów do zacisków klawiaturki (pod jeden klawisz).
W DCC można sterować każdy kanał dekodera osobno (czyli poszczególne napędy) z programu sterującego dekoderami, który wie, że do ustawienia trasy przejazdu musi ustawić po kolei pierwszy, drugi i kolejne napędy lub ich całą grupę na raz.
romanpumas
Posty: 1007
Rejestracja: 09 sty 2009, 21:46
Lokalizacja: leszno
Kontakt:

Re: Napędy czeskiej firmy MTB

Post autor: romanpumas »

Narazie analogowo ale chcę część już robić cyfrowo.
Awatar użytkownika
womo
Posty: 2502
Rejestracja: 19 maja 2008, 13:53
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Napędy czeskiej firmy MTB

Post autor: womo »

Roman analogowo czy cyfrowo. W cyfrze układasz zależności w programie. A w analogu możesz sobie i 10 pod jeden guzik podpiąć aby tylko produ im starczyło. I tak same się wyłącza bo mają krańcówki. Tylko jak w analogu się kiedyś bawiłem to musiałem klawiaturkę trzymać aż silnik przestał chodzić. To nie działa tak na jeden strzał jak condrad.(Ale dzięki temu skończył się problem z odbijaniem zwrotnicy jak w condradzie się zdarzało)
W cyfrze zmieniasz w CV czas przepływu prądu jak je zamieniasz.
Cały czas mówię o mp1 - może te bardziej rozbudowane inaczej z tymi przyciskami mają.
romanpumas
Posty: 1007
Rejestracja: 09 sty 2009, 21:46
Lokalizacja: leszno
Kontakt:

Re: Napędy czeskiej firmy MTB

Post autor: romanpumas »

Czyli dobrze rozumiem MP1 do pojedyńczego rozjazdu a kilku rozjazdów to MP5?
Bo na jednym przełącznik mam nieraz 3 CONRADY to tutaj ten MP5?
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10977
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Napędy czeskiej firmy MTB

Post autor: ArturSchŁ »

Zasada: im prościej tym lepiej.

Każdy napęd MPx da się sterować z dekodera akcesoriów DCC (vide YouTube).

Jeśli potrzebne jest tylko:
- przestawienie iglic (mechaniczne),
- polaryzacja krzyżownicy (elektryka)
to wystarczy MP1, analogicznie ze semaforami kształtowymi.

Jeśli potrzebne coś więcej, np scalenie dwóch rozjazdów by synchronicznie się przestawiały (uzależnienie drugiego od położenia pierwszego na trapezie) to mamy 2 możliwości:
- użyć napęd z co najmniej dwoma zestawami styków wyjściowych (jeden do polaryzacji, drugi do sterowania uzależnionym rozjazdem, tam już MP1)
- zastosować do MP1 dodatkowe mikro przełączniki i przez mechanicznie uzależnienie sterować drugim (bardziej skomplikowane bo mechanika).

różny mechanizm sterowania (ciągły/impulsowy),
Napędy mają styki krańcowe, więc jeśli zasilasz napęd przez 2 sekundy czy non stop, efekt jest ten sam.


Uwaga na koniec:
jeśli nie wiesz po co kolejny MPx ma tyle styków i na co one, to na pewno nie jest on Tobie potrzebny.
:lol:
Awatar użytkownika
womo
Posty: 2502
Rejestracja: 19 maja 2008, 13:53
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Napędy czeskiej firmy MTB

Post autor: womo »

Mam tylko mp1 bo jak kupowałem innych nie było. Zwrotnice ew2 i semafory Viessmann obsługują idealnie.
Sterowanie komputerem przez Lenza i dekodery Martineza.
Te wyjmowane wtyczki mi się podobają bo pewnie było by wygodniej je mocować w rogach lub ciasnych miejscach. Tylko czy było by miejsce aby je wpiąć?. Nie widzę u siebie potrzeby kupować droższych niż mp1.
Awatar użytkownika
DBv
Administrator
Posty: 1951
Rejestracja: 04 kwie 2006, 23:05
Lokalizacja: Wałbrzych-Wrocław
Kontakt:

Re: Napędy czeskiej firmy MTB

Post autor: DBv »

Świetne zestawienie ale mam jedno zasadnicze pytanie do osób bardziej obytych z tematem. Przymierzam się trochę do tych napędów ale przyznam, że mnogość wariantów chyba trochę mnie przerasta... Przy tym - różnica w cenie zauważalna... O ile dobrze rozumiem, są pomiędzy nimi różnice obejmujące zasadniczo następujące elementy:
- różne połączenia kabli wejściowych (na zaciski, ułatwiające wszystko wymienne wtyczki itp),
- różny mechanizm sterowania (ciągły/impulsowy),
- różny mechanizm skoku przełożenia

I teraz pytanie: jeżeli mam rozjazd Tillig EW2 lub EW3, całość sterowana cyfrowo w oparciu o aplikację Z21, centralkę Z21 i dekoder zwrotnic Z21 (czyli taki prosty szkolny przykład) to teraz który napęd można podłączyć aby to działało? Każdy spośród wymienionych zadziała? A jeżeli każdy to który miałby się wyróżniać jakimiś zauważalnymi przewagami w użytkowaniu aby chcieć zainwestować w wersję wyższą niż MP1?
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10977
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Napędy czeskiej firmy MTB

Post autor: ArturSchŁ »

MP 4

mp4.jpg

• Zamiennik dla MP5
• Miniaturowe wymiary
• Uniwersalne przyłącze jako przełącznik elektromagnetyczny lub silnikowy
• 4 stopnie podnoszenia 3, 6, 9 i 12 mm
• Zintegrowany podwójny styk przełączny
• Wygodny montaż dzięki wyjmowanemu złączu

Skok jest regulowany w czterech stopniach po 3, 6, 9 i 12 mm, w zależności od położenia sworznia w nośniku. Mechanizm przesuwny zapewnia płynne dojście do pozycji końcowej i jej zatrzymanie.

Podłączenie napędu MP4 jest uniwersalne – trójprzewodowe (jako elektromagnetyczny) lub dwuprzewodowe (silnikowy), dzięki czemu oryginalne typy można łatwo wymienić bez zmiany instalacji elektrycznej toru. Kompatybilny z popularnymi dekoderami DCC, np. Lenz LS100, LS150 i dekoderami do napędów silnikowych. Dla dodatkowego zastosowania napęd wyposażony jest w dwa styki przełączające o obciążalności 1A. Wyłączniki krańcowe zapewniają dotarcie do pozycji nawet po przywróceniu zasilania.
[Za str. MTB]

MP4_schema.png
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10977
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Napędy czeskiej firmy MTB

Post autor: ArturSchŁ »

zibi33 pisze: 01 paź 2023, 11:20...mam pytanie co do przekaźnika zaznaczonego jako F1 i F2...
Tak na prawdę to nie jest PRZEKAŹNIK, tylko styki (wyjściowe) zależne o położenia mechanizmu napędu. Wykorzystuje się je do polaryzacji elementów rozjazdu, które muszą być podłączone raz do lewej, raz do prawej szyny.
Są sytuacje gdy pojedyncze styki wykonawcze to za mało, np jeden zestaw do iglic/krzyżownicy, a drugi komplet jest potrzebny do sterowania dalszymi układami (kolejny rozjazd, sygnały lub przekaźnik) - wtedy możemy użyć napędu MP5.
Oczywiście, jeśli ich nie używamy, można nimi bezpośrednio sterować lampkami informacji zwrotnej.
ZTCMW są na ON, dopiero gdy następuje zakończenie ruchu mechanizmu.

Opisywane przez Grega rozwiązanie pozwala zaoszczędzić styki wykonawcze mechanizmu.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Tory, rozjazdy, sieć trak., sygnalizacja itp”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: józek i 1 gość