Cemenciarki 408S czyli Uacs od UMF

UniqueModelFactory - www.eaos.pl

Moderator: mod-Tabor

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3944
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Cemenciarki 408S czyli Uacs od UMF

Post autor: Ranger »

Wracamy do budowy.

Rama.
IMG_20230726_182759.jpg
Budowę ramy zaczynamy od belek czopów skrętu.
Wlutowujemy nakrętki a boczki zaginamy o więcej niż 90 stopni oraz formujemy trumienkę. Przymierzamy do ramy.
IMG_20230726_183853.jpg
IMG_20230726_184224.jpg
Sama rama składa się zasadniczo z jednej części.
IMG_20230726_184752.jpg
Najpierw odginamy boki o 90st.
IMG_20230726_185253.jpg
Dolne belki z uszkami też o 90st.
IMG_20230726_193439.jpg
IMG_20230726_193443.jpg
IMG_20230726_193449.jpg
Wlutowujemy belkę z nakrętką.
IMG_20230726_194443.jpg
Następnie zamykamy belki z nakrętką zaginając ramę o kolejne 90st.
IMG_20230726_200831.jpg
Belki pionowe z języczkami wejdą w uszka w ramie. Języczki zaginamy o 90st i zalutowujemy.
Wszystkie połączenia zaginane, połączenia warstw blachy itd. oblutowujemy ostrożnie aby nie zwichrować ramy od temperatury.
IMG_20230726_200839.jpg
Podnosimy tablice przestawcze oraz wspornik poła hamulcowego. Wszystko delikatnie wzmacniamy lutem.
IMG_20230726_201047.jpg
IMG_20230726_201106.jpg
Belki pionowe ramy zaginamy o 90st i lutujemy.
IMG_20230726_201249.jpg
IMG_20230726_202044.jpg
Czołownice ramy zaginamy o 90st.
IMG_20230726_202130.jpg
Gniazda sprzęgu KKS nawlekamy na dyszel. Dyszel z gniazdem postawiony w miejsce pracy ma tworzyć przerwę 1mm między czołownicą a krawędzią gniazda.
IMG_20230726_203945.jpg
IMG_20230726_204007.jpg
Nadmiar dyszla obcinamy.
IMG_20230726_204400.jpg
KKS lutujemy do ramy. Czoło gniazda sprzęgu ma się równać z czołownicą.
IMG_20230726_205000.jpg
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3944
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Cemenciarki 408S czyli Uacs od UMF

Post autor: Ranger »

Mi nie przeszkadza to, ze Wojtek robi swoje wagony. Jego wagon to inna technologia itd.
Czy będziemy się bić o rynek jak SM i Piko? Nie sądzę. Tam są inne ilości i pieniądze, które napędzają tą wojnę.

Taka mała uwaga jeszcze. Osoby, które wykonują coś hobbystycznie i nie prowadzą działalności gospodarczej w pewnym momencie dochodzą do ściany. Ja takich ograniczeń nie mam.

O planach na przyszłość ciężko coś mówić kiedy się walczy ze swoim zdrowiem.
Wojtek_Kraków
Posty: 1614
Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Cemenciarki 408S czyli Uacs od UMF

Post autor: Wojtek_Kraków »

mae pisze: 27 lip 2023, 09:48 Wagony z druku 3D znowu wychodzą dość kosztownie i jednocześnie są mało odporne.
Nie zgodzę się z tym.
Blaszki znacznie łatwiej uszkodzić niż druk 3d. Łatwiej pogiąć nawet w palcach. W kontakcie ziemią z wysokości 1m i jeden i drugi model będzie pokiereszowany.
Druk 3d ma inne minusy. Blaszki inne.
Ja czekam aż w 4 kwartale na firmie będę miał chemiczne wygladzanie. Wtedy modele drukowane z proszku (czyli takie jak robi Witek) z PA11 czy PA12 będą gładkie
Domiss pisze: 27 lip 2023, 09:12 Kopiujecie najgorsze strategie największych producentów (wypuścić to samo, co konkurencja) - tylko komu ma to służyć? Nie chciałbym, aby za kilka lat się okazało, że wykończyliście się nawzajem na tyle, że poza wielkimi graczami nie będzie już producentów rodzimego taboru. Obym się mylił.
Nie krytykuję tu jakoś specjalnie UMF, po prostu warto jednak (a) wypuścić coś, czego na rynku nie ma (b) zapowiedzieć trochę wcześniej, co się szykuje. Szczególnie, że nie podejrzewam żadnego z wielkich producentów o próbę wypuszczenia wagonu takiego jak 408S po to, aby wykończyć małych producentów lokalnych.
U mnie pomysł wagonów dla ogółu wziął się z tego, że kolega poprosił mnie o wydrukowanie samych baniaczków bo przerabiał czeskie kity.
Poszukałem dokumentacji i okazało się, że jest łatwo dostępna. Postanowiłem zrobić dla siebie.
Zobaczyło to kilka osób i zaczęło mnie namawiać żebym zrobił więcej.
Pomyślałem czemu nie, ale chciałem dać ludziom sprawdzoną w boju konstrukcję. A najlepiej gotowca. Stąd testy w Czeladzi.
Mam jeszcze parę pomysłów na inne wagony. Czy ujrzą światło dzienne? Czas pokaże.
Na pewno nie mam ochoty się z nikim ścigać i toczyć wojen jak w przypadku producentów samochodów.
Ogólnie miałem nie odzywać się w wątku Konrada bo nie chcę być posądzony o czarny marketing.
Tak jak pisał Tadek, każdy wybierze coś dla siebie.
Kazda technologia ma swoje plusy i minusy.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Cemenciarki 408S czyli Uacs od UMF

Post autor: T_Domagalski »

Domiss pisze: 27 lip 2023, 09:12W tej chwili mamy już (co najmniej) trzech producentów wagonu 408S. Tak, jakby nie było innych wagonów PKP, których nie ma na rynku. Kopiujecie najgorsze strategie największych producentów (wypuścić to samo, co konkurencja) - tylko komu ma to służyć?
Odpowiem tak - takie działanie służy klientowi, czyli mi osobiście. Dzięki temu mogę wybrać, czy chcę wagon gotowy (Wojtek), czy zestaw do montażu (Ostbahn, UMF). A wśród zestawów mam dodatkowo do wyboru różne poziomy jakości wykonania. Oczywiście każda opcja w innej cenie, adekwatnej do użytych materiałów, ilości detali, itp..
Moim zdaniem to dobrze, że nie mamy zmowy producentów, która - przypomnijmy - w świetle ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji stanowiłaby czyn karalny...

A co do braku modeli innych wagonów PKP, to sądzę, że największy problem jest w tym, kto by je kupił? Wagon 408S zna każdy. Cysterny 406R i Rt500 też każdy widział.
Jaki kolejny typ wagonu byś zaproponował, który miałby podobny potencjał sprzedażowy?
mae
Posty: 256
Rejestracja: 12 mar 2018, 18:25
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Cemenciarki 408S czyli Uacs od UMF

Post autor: mae »

Mi odpowiada konstrukcja modelu, nie mam żadnej cemenciarki. Ostbahn od dawna oferuje Uacs w TT natomiast nie mam pojęcia jakiej jest jakości, bo producent wypuszcza blachy bez instrukcji, więc nie kupuję jego wagonów. Inna sprawa, że nie opublikował też złożonego modelu w tt, więc nie wiem czy to nie jest po prostu przeskalowany z H0 model. Wagony z druku 3D znowu wychodzą dość kosztownie i jednocześnie są mało odporne.
Awatar użytkownika
Domiss
Posty: 508
Rejestracja: 15 lip 2009, 11:06
Lokalizacja: Świebodzice
Kontakt:

Re: Cemenciarki 408S czyli Uacs od UMF

Post autor: Domiss »

A mnie ostatnie działania kolegów-producentów nieco podłamały. W tej chwili mamy już (co najmniej) trzech producentów wagonu 408S. Tak, jakby nie było innych wagonów PKP, których nie ma na rynku. Kopiujecie najgorsze strategie największych producentów (wypuścić to samo, co konkurencja) - tylko komu ma to służyć? Nie chciałbym, aby za kilka lat się okazało, że wykończyliście się nawzajem na tyle, że poza wielkimi graczami nie będzie już producentów rodzimego taboru. Obym się mylił.
Nie krytykuję tu jakoś specjalnie UMF, po prostu warto jednak (a) wypuścić coś, czego na rynku nie ma (b) zapowiedzieć trochę wcześniej, co się szykuje. Szczególnie, że nie podejrzewam żadnego z wielkich producentów o próbę wypuszczenia wagonu takiego jak 408S po to, aby wykończyć małych producentów lokalnych.
Sam zapowiadany model wygląda ciekawie, pewnie bym się skusił, gdyby nie to, że już mam cały skład takich wagonów, w tym pół składu złożone, pomalowane i okalkowane. Trochę niepokoją mnie odlewane rurki, bo z tymi odlewami jest zawsze dużo roboty (a drut miedziany bez izolacji dostępny jest w bardzo dużym wyborze średnic ;) ). Poza tym konstrukcja z blach plus odlewane zbiorniki to bardzo dobra i odporna konstrukcja (skądś już to znamy ;) ). Odlewane wózki mocno na plus - wprawdzie trzeba się przy nich trochę napracować przy usuwaniu nadlewek, ale za to środek ciężkości będzie bardzo nisko.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10870
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Cemenciarki 408S czyli Uacs od UMF

Post autor: ArturSchŁ »

Tadziu,
parę lat minęło od naszych pierwszych zabaw...
Technologia poszła do przodu, a właściwie: trafiła pod strzechy, a i parę pokoleń młodych, pomysłowych modelarzy się objawiło.
:lol:
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Cemenciarki 408S czyli Uacs od UMF

Post autor: T_Domagalski »

Wow!
Najpierw nie było polskich wagonów w TT, a teraz jest ich do wyboru, do koloru! I jak kto lubi, albo w blachach, albo w druku 3D. :P
Tak trzymać!
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3944
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Cemenciarki 408S czyli Uacs od UMF

Post autor: Ranger »

Odlewy
IMG_20230726_135852.jpg

Te najpierw trzeba pozbawić kanałów wlewowych:
IMG_20230726_141929.jpg

Wózki

Należy nawiercić pod śruby M1,6 wiertłem fi 1,3mm i gwintować gwintownikiem M1,6.
IMG_20230726_143446.jpg

Powierzchnie styku belki i wózka można zeszlifować na płasko, krawędź belki lekko fazować.

IMG_20230726_144458.jpg

W zależności od zastosowanych osi panewki można pogłębić wiertłem fi 1,3mm.
Ja używam zestawów kołowych 7,7mm RP25, które mają długość osi 18,4mm.
Panewki planuję tak aby stożek osi schował się na 3/4 długości.
IMG_20230726_150157.jpg
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3944
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Cemenciarki 408S czyli Uacs od UMF

Post autor: Ranger »

Na początek parę założeń projektowych.
Wagon mógłby być w całości z druku 3D ale wg mnie nie tędy droga do uzyskania bardzo ładnego efektu, ostrych krawędzi i estetycznego wykończenia.
Stąd zbiorniki jak i ich osprzęt zostały zaprojektowane na wcześniej wykonanym pudle fototrawionym. Do projektu przerysowanym jedynie na potrzeby modelowania zbiorników, rur itd.
Załączniki
IMG_20230621_155228.jpg
IMG_20230621_155241.jpg
IMG_20230621_155307.jpg
IMG_20230621_155313.jpg
IMG_20230622_114219.jpg
IMG_20230622_124724.jpg
IMG_20230622_124813.jpg
IMG_20230622_125226.jpg
IMG_20230622_125445.jpg
IMG_20230622_133738.jpg
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3944
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Cemenciarki 408S czyli Uacs od UMF

Post autor: Ranger »

:arrow: Wagon 408S Uacs UMF to konstrukcja metalowo żywiczna.
Rama, pudło wagonu, wózki, zderzaki itd to połączenie elementów fototrawionych oraz odlewów z mosiężnych/z brązu.
Wózki są przykręcane do ramy, same również są skręcane.

:arrow: Zbiorniki wagonu to w przypadku prototypu elementy z druku 3D. Podobnie rury pomiędzy zbiornkami jak i spustowe tutaj również są wydrukowane.
Finalnie w wersji seryjnej zbiorniki będą odlewane z żywicy poliuretanowej a rurki z mosiądzu lub brązu.

:arrow: Model został zaprojektowany tak, żeby nie było wielkich trudności z jego montażem.
Rama jest więc praktycznie jednoczęściowa. Jedynie belki mocujące wózki są oddzielnym elementem.
Instalacja powietrzno/hamulcowa jest również dokładana.
W ramie, która jest współna z wagonem 408W (w 408S uproszczona ze względu na pudełkową budowę),
posiada KKS naszej konstrukcji. Wózki przykręcamy za pomocą śrub M2 do nakrętem wlutowanych w ramę.

Same wózki skręcane są śrubami M1.6. Konstukcja taka sama jak w modelu 29R.

Części zestawu prezentują się jak poniżej.
IMG_20230726_093109.jpg
IMG_20230726_093113.jpg
IMG_20230726_093119.jpg
IMG_20230726_093234.jpg

:arrow: Ostatecznie będzie on zawierał:

- elementy fototrawine (rama, pudło itd)
- mosieżne wózki + śruby do skręcania i przykręcania
- mosiężne nakrętki
- mosiężny KKS + spręzynka
- mosięzne zderzaki
- mosięzne elementy instalacji hamulcowo/powietrznej
- kalkomania (ep IV-epVI.)
- koła 7,7mm RP25
- żywiczne zbiorniki dwu częściowe 4 szt
- mosiężne rury zbiorników jak i spustowe.

:arrow: Pierwszy wagon będziemy budować wspólnie na forum. Na podstawie tej budowy powstanie instrukcja.
Wszelkie uwagi sa mile widziane. Pomogą w czytelnym i klarownym sformułowaniu ostatecznej wersji przewodnika budowy.
:arrow: Zaczynamy...
ODPOWIEDZ

Wróć do „UMF”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 1 gość