Cemenciarki 408S czyli Uacs od UMF
Moderator: mod-Tabor
- Ranger
- Posty: 3944
- Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
- Lokalizacja: Lublin
- Kontakt:
Re: Cemenciarki 408S czyli Uacs od UMF
Wracamy do budowy.
Rama.
Budowę ramy zaczynamy od belek czopów skrętu.
Wlutowujemy nakrętki a boczki zaginamy o więcej niż 90 stopni oraz formujemy trumienkę. Przymierzamy do ramy.
Sama rama składa się zasadniczo z jednej części.
Najpierw odginamy boki o 90st.
Dolne belki z uszkami też o 90st.
Wlutowujemy belkę z nakrętką.
Następnie zamykamy belki z nakrętką zaginając ramę o kolejne 90st.
Belki pionowe z języczkami wejdą w uszka w ramie. Języczki zaginamy o 90st i zalutowujemy.
Wszystkie połączenia zaginane, połączenia warstw blachy itd. oblutowujemy ostrożnie aby nie zwichrować ramy od temperatury.
Podnosimy tablice przestawcze oraz wspornik poła hamulcowego. Wszystko delikatnie wzmacniamy lutem.
Belki pionowe ramy zaginamy o 90st i lutujemy.
Czołownice ramy zaginamy o 90st.
Gniazda sprzęgu KKS nawlekamy na dyszel. Dyszel z gniazdem postawiony w miejsce pracy ma tworzyć przerwę 1mm między czołownicą a krawędzią gniazda.
Nadmiar dyszla obcinamy.
KKS lutujemy do ramy. Czoło gniazda sprzęgu ma się równać z czołownicą.
Rama.
Budowę ramy zaczynamy od belek czopów skrętu.
Wlutowujemy nakrętki a boczki zaginamy o więcej niż 90 stopni oraz formujemy trumienkę. Przymierzamy do ramy.
Sama rama składa się zasadniczo z jednej części.
Najpierw odginamy boki o 90st.
Dolne belki z uszkami też o 90st.
Wlutowujemy belkę z nakrętką.
Następnie zamykamy belki z nakrętką zaginając ramę o kolejne 90st.
Belki pionowe z języczkami wejdą w uszka w ramie. Języczki zaginamy o 90st i zalutowujemy.
Wszystkie połączenia zaginane, połączenia warstw blachy itd. oblutowujemy ostrożnie aby nie zwichrować ramy od temperatury.
Podnosimy tablice przestawcze oraz wspornik poła hamulcowego. Wszystko delikatnie wzmacniamy lutem.
Belki pionowe ramy zaginamy o 90st i lutujemy.
Czołownice ramy zaginamy o 90st.
Gniazda sprzęgu KKS nawlekamy na dyszel. Dyszel z gniazdem postawiony w miejsce pracy ma tworzyć przerwę 1mm między czołownicą a krawędzią gniazda.
Nadmiar dyszla obcinamy.
KKS lutujemy do ramy. Czoło gniazda sprzęgu ma się równać z czołownicą.
- Ranger
- Posty: 3944
- Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
- Lokalizacja: Lublin
- Kontakt:
Re: Cemenciarki 408S czyli Uacs od UMF
Mi nie przeszkadza to, ze Wojtek robi swoje wagony. Jego wagon to inna technologia itd.
Czy będziemy się bić o rynek jak SM i Piko? Nie sądzę. Tam są inne ilości i pieniądze, które napędzają tą wojnę.
Taka mała uwaga jeszcze. Osoby, które wykonują coś hobbystycznie i nie prowadzą działalności gospodarczej w pewnym momencie dochodzą do ściany. Ja takich ograniczeń nie mam.
O planach na przyszłość ciężko coś mówić kiedy się walczy ze swoim zdrowiem.
Czy będziemy się bić o rynek jak SM i Piko? Nie sądzę. Tam są inne ilości i pieniądze, które napędzają tą wojnę.
Taka mała uwaga jeszcze. Osoby, które wykonują coś hobbystycznie i nie prowadzą działalności gospodarczej w pewnym momencie dochodzą do ściany. Ja takich ograniczeń nie mam.
O planach na przyszłość ciężko coś mówić kiedy się walczy ze swoim zdrowiem.
-
- Posty: 1614
- Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Cemenciarki 408S czyli Uacs od UMF
Nie zgodzę się z tym.
Blaszki znacznie łatwiej uszkodzić niż druk 3d. Łatwiej pogiąć nawet w palcach. W kontakcie ziemią z wysokości 1m i jeden i drugi model będzie pokiereszowany.
Druk 3d ma inne minusy. Blaszki inne.
Ja czekam aż w 4 kwartale na firmie będę miał chemiczne wygladzanie. Wtedy modele drukowane z proszku (czyli takie jak robi Witek) z PA11 czy PA12 będą gładkie
U mnie pomysł wagonów dla ogółu wziął się z tego, że kolega poprosił mnie o wydrukowanie samych baniaczków bo przerabiał czeskie kity.Domiss pisze: ↑27 lip 2023, 09:12 Kopiujecie najgorsze strategie największych producentów (wypuścić to samo, co konkurencja) - tylko komu ma to służyć? Nie chciałbym, aby za kilka lat się okazało, że wykończyliście się nawzajem na tyle, że poza wielkimi graczami nie będzie już producentów rodzimego taboru. Obym się mylił.
Nie krytykuję tu jakoś specjalnie UMF, po prostu warto jednak (a) wypuścić coś, czego na rynku nie ma (b) zapowiedzieć trochę wcześniej, co się szykuje. Szczególnie, że nie podejrzewam żadnego z wielkich producentów o próbę wypuszczenia wagonu takiego jak 408S po to, aby wykończyć małych producentów lokalnych.
Poszukałem dokumentacji i okazało się, że jest łatwo dostępna. Postanowiłem zrobić dla siebie.
Zobaczyło to kilka osób i zaczęło mnie namawiać żebym zrobił więcej.
Pomyślałem czemu nie, ale chciałem dać ludziom sprawdzoną w boju konstrukcję. A najlepiej gotowca. Stąd testy w Czeladzi.
Mam jeszcze parę pomysłów na inne wagony. Czy ujrzą światło dzienne? Czas pokaże.
Na pewno nie mam ochoty się z nikim ścigać i toczyć wojen jak w przypadku producentów samochodów.
Ogólnie miałem nie odzywać się w wątku Konrada bo nie chcę być posądzony o czarny marketing.
Tak jak pisał Tadek, każdy wybierze coś dla siebie.
Kazda technologia ma swoje plusy i minusy.
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 2068
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Cemenciarki 408S czyli Uacs od UMF
Odpowiem tak - takie działanie służy klientowi, czyli mi osobiście. Dzięki temu mogę wybrać, czy chcę wagon gotowy (Wojtek), czy zestaw do montażu (Ostbahn, UMF). A wśród zestawów mam dodatkowo do wyboru różne poziomy jakości wykonania. Oczywiście każda opcja w innej cenie, adekwatnej do użytych materiałów, ilości detali, itp..
Moim zdaniem to dobrze, że nie mamy zmowy producentów, która - przypomnijmy - w świetle ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji stanowiłaby czyn karalny...
A co do braku modeli innych wagonów PKP, to sądzę, że największy problem jest w tym, kto by je kupił? Wagon 408S zna każdy. Cysterny 406R i Rt500 też każdy widział.
Jaki kolejny typ wagonu byś zaproponował, który miałby podobny potencjał sprzedażowy?
-
- Posty: 256
- Rejestracja: 12 mar 2018, 18:25
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Cemenciarki 408S czyli Uacs od UMF
Mi odpowiada konstrukcja modelu, nie mam żadnej cemenciarki. Ostbahn od dawna oferuje Uacs w TT natomiast nie mam pojęcia jakiej jest jakości, bo producent wypuszcza blachy bez instrukcji, więc nie kupuję jego wagonów. Inna sprawa, że nie opublikował też złożonego modelu w tt, więc nie wiem czy to nie jest po prostu przeskalowany z H0 model. Wagony z druku 3D znowu wychodzą dość kosztownie i jednocześnie są mało odporne.
- Domiss
- Posty: 508
- Rejestracja: 15 lip 2009, 11:06
- Lokalizacja: Świebodzice
- Kontakt:
Re: Cemenciarki 408S czyli Uacs od UMF
A mnie ostatnie działania kolegów-producentów nieco podłamały. W tej chwili mamy już (co najmniej) trzech producentów wagonu 408S. Tak, jakby nie było innych wagonów PKP, których nie ma na rynku. Kopiujecie najgorsze strategie największych producentów (wypuścić to samo, co konkurencja) - tylko komu ma to służyć? Nie chciałbym, aby za kilka lat się okazało, że wykończyliście się nawzajem na tyle, że poza wielkimi graczami nie będzie już producentów rodzimego taboru. Obym się mylił.
Nie krytykuję tu jakoś specjalnie UMF, po prostu warto jednak (a) wypuścić coś, czego na rynku nie ma (b) zapowiedzieć trochę wcześniej, co się szykuje. Szczególnie, że nie podejrzewam żadnego z wielkich producentów o próbę wypuszczenia wagonu takiego jak 408S po to, aby wykończyć małych producentów lokalnych.
Sam zapowiadany model wygląda ciekawie, pewnie bym się skusił, gdyby nie to, że już mam cały skład takich wagonów, w tym pół składu złożone, pomalowane i okalkowane. Trochę niepokoją mnie odlewane rurki, bo z tymi odlewami jest zawsze dużo roboty (a drut miedziany bez izolacji dostępny jest w bardzo dużym wyborze średnic
). Poza tym konstrukcja z blach plus odlewane zbiorniki to bardzo dobra i odporna konstrukcja (skądś już to znamy
). Odlewane wózki mocno na plus - wprawdzie trzeba się przy nich trochę napracować przy usuwaniu nadlewek, ale za to środek ciężkości będzie bardzo nisko.
Nie krytykuję tu jakoś specjalnie UMF, po prostu warto jednak (a) wypuścić coś, czego na rynku nie ma (b) zapowiedzieć trochę wcześniej, co się szykuje. Szczególnie, że nie podejrzewam żadnego z wielkich producentów o próbę wypuszczenia wagonu takiego jak 408S po to, aby wykończyć małych producentów lokalnych.
Sam zapowiadany model wygląda ciekawie, pewnie bym się skusił, gdyby nie to, że już mam cały skład takich wagonów, w tym pół składu złożone, pomalowane i okalkowane. Trochę niepokoją mnie odlewane rurki, bo z tymi odlewami jest zawsze dużo roboty (a drut miedziany bez izolacji dostępny jest w bardzo dużym wyborze średnic


- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10870
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Cemenciarki 408S czyli Uacs od UMF
Tadziu,
parę lat minęło od naszych pierwszych zabaw...
Technologia poszła do przodu, a właściwie: trafiła pod strzechy, a i parę pokoleń młodych, pomysłowych modelarzy się objawiło.

parę lat minęło od naszych pierwszych zabaw...
Technologia poszła do przodu, a właściwie: trafiła pod strzechy, a i parę pokoleń młodych, pomysłowych modelarzy się objawiło.

- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 2068
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Cemenciarki 408S czyli Uacs od UMF
Wow!
Najpierw nie było polskich wagonów w TT, a teraz jest ich do wyboru, do koloru! I jak kto lubi, albo w blachach, albo w druku 3D.
Tak trzymać!
Najpierw nie było polskich wagonów w TT, a teraz jest ich do wyboru, do koloru! I jak kto lubi, albo w blachach, albo w druku 3D.

Tak trzymać!
- Ranger
- Posty: 3944
- Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
- Lokalizacja: Lublin
- Kontakt:
Re: Cemenciarki 408S czyli Uacs od UMF
Odlewy
Te najpierw trzeba pozbawić kanałów wlewowych:
Wózki
Należy nawiercić pod śruby M1,6 wiertłem fi 1,3mm i gwintować gwintownikiem M1,6.
Powierzchnie styku belki i wózka można zeszlifować na płasko, krawędź belki lekko fazować.
W zależności od zastosowanych osi panewki można pogłębić wiertłem fi 1,3mm.
Ja używam zestawów kołowych 7,7mm RP25, które mają długość osi 18,4mm.
Panewki planuję tak aby stożek osi schował się na 3/4 długości.
Te najpierw trzeba pozbawić kanałów wlewowych:
Wózki
Należy nawiercić pod śruby M1,6 wiertłem fi 1,3mm i gwintować gwintownikiem M1,6.
Powierzchnie styku belki i wózka można zeszlifować na płasko, krawędź belki lekko fazować.
W zależności od zastosowanych osi panewki można pogłębić wiertłem fi 1,3mm.
Ja używam zestawów kołowych 7,7mm RP25, które mają długość osi 18,4mm.
Panewki planuję tak aby stożek osi schował się na 3/4 długości.
- Ranger
- Posty: 3944
- Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
- Lokalizacja: Lublin
- Kontakt:
Re: Cemenciarki 408S czyli Uacs od UMF
Na początek parę założeń projektowych.
Wagon mógłby być w całości z druku 3D ale wg mnie nie tędy droga do uzyskania bardzo ładnego efektu, ostrych krawędzi i estetycznego wykończenia.
Stąd zbiorniki jak i ich osprzęt zostały zaprojektowane na wcześniej wykonanym pudle fototrawionym. Do projektu przerysowanym jedynie na potrzeby modelowania zbiorników, rur itd.
Wagon mógłby być w całości z druku 3D ale wg mnie nie tędy droga do uzyskania bardzo ładnego efektu, ostrych krawędzi i estetycznego wykończenia.
Stąd zbiorniki jak i ich osprzęt zostały zaprojektowane na wcześniej wykonanym pudle fototrawionym. Do projektu przerysowanym jedynie na potrzeby modelowania zbiorników, rur itd.
- Ranger
- Posty: 3944
- Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
- Lokalizacja: Lublin
- Kontakt:
Cemenciarki 408S czyli Uacs od UMF

Rama, pudło wagonu, wózki, zderzaki itd to połączenie elementów fototrawionych oraz odlewów z mosiężnych/z brązu.
Wózki są przykręcane do ramy, same również są skręcane.

Finalnie w wersji seryjnej zbiorniki będą odlewane z żywicy poliuretanowej a rurki z mosiądzu lub brązu.

Rama jest więc praktycznie jednoczęściowa. Jedynie belki mocujące wózki są oddzielnym elementem.
Instalacja powietrzno/hamulcowa jest również dokładana.
W ramie, która jest współna z wagonem 408W (w 408S uproszczona ze względu na pudełkową budowę),
posiada KKS naszej konstrukcji. Wózki przykręcamy za pomocą śrub M2 do nakrętem wlutowanych w ramę.
Same wózki skręcane są śrubami M1.6. Konstukcja taka sama jak w modelu 29R.
Części zestawu prezentują się jak poniżej.

- elementy fototrawine (rama, pudło itd)
- mosieżne wózki + śruby do skręcania i przykręcania
- mosiężne nakrętki
- mosiężny KKS + spręzynka
- mosięzne zderzaki
- mosięzne elementy instalacji hamulcowo/powietrznej
- kalkomania (ep IV-epVI.)
- koła 7,7mm RP25
- żywiczne zbiorniki dwu częściowe 4 szt
- mosiężne rury zbiorników jak i spustowe.

Wszelkie uwagi sa mile widziane. Pomogą w czytelnym i klarownym sformułowaniu ostatecznej wersji przewodnika budowy.

Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 1 gość