T_Domagalski pisze: ↑14 wrz 2022, 21:28
Ranger pisze: ↑14 wrz 2022, 17:47A dlaczego miały by nie? Ktoś potrzebował piasku to dostawał w tych wagonach.
Ja pytam poważnie.
Te wagony można rozładowywać tylko na dedykowanych estakadach z prowadnicami podnoszącymi pudło wagonu za rolki. O ile wiem, to takie estakady (nieliczne już) posiadają tylko kopalnie. Stąd moje wątpliwości, czy te wagony można uświadczyć gdziekolwiek indziej.
Jak ktoś potrzebuje piasku (np. na budowę autostrady) to raczej zamawia go w dumpcar-ach, z których można wysypać zawartość na dowolny plac.
No to poważnie.
Wagony te jak piszesz były rozładowywane na specjalnie skonstruowanych mostach i pomostach.
Nie dyskwalifikuje ich to z ruchu na torach PKP.
Dla mnie jazda nimi z zwartym składzie obok wagonów "normalnych" na pewno będzie bardziej wiarygodna niż jazda elektrykiem bez drutu.
Dodaję wrzutkę z sąsiedniego forum:
Jeśli dziś koleje piaskowe funkcjonowałyby w formie ze swojej świetności przyćmiłaby dzisiejszych prywatnych przewoźników. Przeszło 3000 wagonów do przewozu piasku w 4 kopalniach, których zasięg ograniczał się do naszego regionu budzi podziw do dziś. Zdaję sobie sprawę, że 15W we wszystkich swoich odmianach, czy 22W, to modele dość niszowe. Dlatego w ankiecie umieściłem również pytanie w kwestii wagonów 401V. Nie piszę tutaj konkretnie o żadnej z odmian wagonu 401V, bo należałoby wybrać taki, który będzie najprostszym do adaptacji na największą ilość przewoźników. Wagony piaskowe do dziś lub niedawna eksploatowała spora ilość przewoźników:
- przede wszystkim PMP-PW i kopalnie piasku: KPP Kotlarnia, KPP Szczakowa, KPP Kuźnica Warężyńska, KPP Maczki-Bór. Poniżej Ty51-136 prowadzi załadunek piasku na polu Ortowice KPP Kotlarnia, lata 80-te.
- Kopalnia Piasku Kotlarnia, będąca pozostałością po jednym z zakładów PMP-PW i wozi piasek do dziś na skład piasku budowlanego - most Wojciech.
- DB Schenker, który wyrósł na fundamentach Kopalni Piasku Szczakowa, która jak dobrze wszyscy miłośnicy kolei wiedzą woziła piasek BR232, M62, TEM2... dziś DB wozi piasek tylko TEM2 i sporadycznie T448p na dwa mosty rozładunkowe. Jeszcze wcześniej 2E, czy 3E.
- CTL powstały na bazie KPP Maczki-Bór do dziś wożą piasek na szyby Witczak, Agata i Wentylacyjny KWK Wujek.
- o dziwo nawet PKP Cargo Service woził piasek na szyb Witczak KWK Bobrek-Centrum, a i odpady na Haldex. Przewozy odbywały się różnymi lokomotywami, bo ST44, SM42 w tym 6Dg, SM31, TEM2. Poniżej ST44-1204 na stacji Zygmunt August w 2012 roku.
Jest też kwestia PTKiGK Zabrze, PTKiGK Rybnik... i wielu innych epizodów, jak choćby Pol-Miedź Trans, która transportowała piasek ze swojego pola w Oborze na mosty swoich kopalń. Możliwości modelarzy dla wagonów 401V są ogromne, jednak należy też pamiętać o przedmiotowych 15W, bo i one znajdowały się niemal w każdym zakątku górnośląskiego przemysłu.