Zasilanie torów
Moderator: mod-Elektryka i DCC
-
- Posty: 61
- Rejestracja: 04 sty 2009, 13:21
- Lokalizacja: Vänersborg, Szwecja
- Kontakt:
Re: Zasilanie torów
Po przeczyszczeniu i regulacji rozjazdów wszystko działa, chociaż Conrady czsami za mocno odbijają.
Teraz, może to nie tutaj ale mam pytanie dotyczące sterowania makietą.
Do kańca nie wiem jak to wszystko wykożystać a więc jeszcze raz, centralka Z21, moduł pętli zwrotnej Roco 10797 działa bez problemu, dwa dekodery roco 10836 do rozjazdów i moduł DR4088LN-CS do informacji zwrotnej.
Chciałbym sterować makietę przez komputer, zrobić schemat w przyszłości podłączyć sygnalizację świetlną.
Nie wiem czy Z21 Maintenance Tool wszystko to obejmie, jaki program ewentualnie proponujecie?
Wgrałem app Z21 ale co dalej? Co jeszcze potrzebuj?
Teraz, może to nie tutaj ale mam pytanie dotyczące sterowania makietą.
Do kańca nie wiem jak to wszystko wykożystać a więc jeszcze raz, centralka Z21, moduł pętli zwrotnej Roco 10797 działa bez problemu, dwa dekodery roco 10836 do rozjazdów i moduł DR4088LN-CS do informacji zwrotnej.
Chciałbym sterować makietę przez komputer, zrobić schemat w przyszłości podłączyć sygnalizację świetlną.
Nie wiem czy Z21 Maintenance Tool wszystko to obejmie, jaki program ewentualnie proponujecie?
Wgrałem app Z21 ale co dalej? Co jeszcze potrzebuj?
- Wąski
- Posty: 262
- Rejestracja: 07 paź 2014, 15:32
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Re: Zasilanie torów
W ew2/3 też można przeciąć szyny krzyżownicy ok 1-1,5 cm i loki przejadą bez zatrzymania.
-
- Posty: 90
- Rejestracja: 11 sie 2015, 08:14
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Zasilanie torów
Pytanie czy chodzi o zwarcie na Z21, czy brak zasilania? I jakie zwrotnice?andsaw pisze:Dzięki za informację ale musze wyjaśnić jeszcze jedną kwestię. Torowisko z torów Tilliga modelowe ale nie dodałem, że zasilanie nie bezposrednio z transformatora a przez centralke Z21. Mam 20 rozjazdów i zdarza się, że po przejechaniu rozjazdu lokomotywa zatrzymujee się, nie ma napięcia, w niektórych miejscach dolutowałem extra kable ale powinienem chyba zrobić to co kilkadziesiąt centymetrów. Czy przeciągnąć kable z toru zasilającego czy jakieś inne rozwiązanie?
Andrzej
Zwarcie:
Z mojej obserwacji metalowe koła robią często zwarcie pomiędzy iglacami, tam gdzie iglce są naibliżej siebie. Na pewno tak maja EW1 i łukowe. Róznie ludzie podpowiadają - pomalować wewnętrzne części tych iglic farbą, lekko je od siebie jakoś odsunąć. Różne są metody. Wersja 100%, to przeciąc
Brak zasilania.
Na EW2 i EW3 dzioby zawrotnicy wymagają polaryzowania (podłączenie jedno lub drugiego bieguna zależnie od położenia zwrotnicy). Jeśli tej polaryzacji nie podłaczysz to dobre 5cm nie masz zasialania. Wtedy może lokomotywa stanąć.
-
- Posty: 61
- Rejestracja: 04 sty 2009, 13:21
- Lokalizacja: Vänersborg, Szwecja
- Kontakt:
Re: Zasilanie torów
Właśnie pociągnąłęn extra magistrale i połaczyłem z torowiskiem wszystko działa. Musiałem połączyć w kilku miejscach i jeszcze mam kilka punktów tak na wszelki wypadek.
Dzięki za wszelkie wakazówki i pomoc.Temat jest chyba wyczerpany.
Andrzej
Dzięki za wszelkie wakazówki i pomoc.Temat jest chyba wyczerpany.
Andrzej
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10621
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Zasilanie torów
A TU cała dyskusja o kabelkach i zasilaniu.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10621
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Zasilanie torów
A bo to może być inna sprawa: podczas przejazdu przez rozjazd mogą następować mikro zwarcia (krótkie), a z21 szybko reaguje i dlatego się blokuje - dokładnie tak samo się dzieje z modułami p.zwarciowymi na pętli.
Należy prawidłowo doprowadzić zasilanie do iglic tak, by iglica, która nie opiera się o szynę nie była zasilana - wtedy unikamy zwarcia przez obręcz koła pomiędzy szyną i odwrotnie spolaryzowaną iglicą.
Warto także dodać żarówkę (12V/5W) w zasilaniu krzyżownicy, wtedy zabezpieczamy się przed zwarciem przy najeździe na rozprucie.
Schematy już były na FTT cytowane i są w sieci.
BTW:
Zajrzyj TU.
Należy prawidłowo doprowadzić zasilanie do iglic tak, by iglica, która nie opiera się o szynę nie była zasilana - wtedy unikamy zwarcia przez obręcz koła pomiędzy szyną i odwrotnie spolaryzowaną iglicą.
Warto także dodać żarówkę (12V/5W) w zasilaniu krzyżownicy, wtedy zabezpieczamy się przed zwarciem przy najeździe na rozprucie.
Schematy już były na FTT cytowane i są w sieci.
BTW:
Zajrzyj TU.
-
- Posty: 61
- Rejestracja: 04 sty 2009, 13:21
- Lokalizacja: Vänersborg, Szwecja
- Kontakt:
Re: Zasilanie torów
Dzięki za informację ale musze wyjaśnić jeszcze jedną kwestię. Torowisko z torów Tilliga modelowe ale nie dodałem, że zasilanie nie bezposrednio z transformatora a przez centralke Z21. Mam 20 rozjazdów i zdarza się, że po przejechaniu rozjazdu lokomotywa zatrzymujee się, nie ma napięcia, w niektórych miejscach dolutowałem extra kable ale powinienem chyba zrobić to co kilkadziesiąt centymetrów. Czy przeciągnąć kable z toru zasilającego czy jakieś inne rozwiązanie?
Andrzej
Andrzej
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10621
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Zasilanie torów
Jeśli makieta (torowisko) ma więcej niż powiedzmy 2m, to należy pod torami przeprowadzić magistralę zasilającą (2 różne kolory), o przekroju zalecanym 2,5 mm2 i co jakiś czas prowadzić od niej do szyn przewody zasilające (0,5 - 1 mm2) lutując do szyn.
Zobacz w sTTandardzie, przy długości modułu rzędu 90 cm zasilanie toru ma miejsce z obu stron skrzynki ( co najmniej w 2 punktach na szynę) i nie chodzi tylko o potencjalne oderwanie się przewodu zasilającego od szyny.
Jeśli w torze mamy przerwy, np: rozjazd, moduły wykrywania zajętości itp., to zasilanie należy dodatkowo doprowadzić po obu stronach przecięć torów tak by zmostkować wycięty (elektrycznie) odcinek szyny.
Zerknij.
Zobacz w sTTandardzie, przy długości modułu rzędu 90 cm zasilanie toru ma miejsce z obu stron skrzynki ( co najmniej w 2 punktach na szynę) i nie chodzi tylko o potencjalne oderwanie się przewodu zasilającego od szyny.
Jeśli w torze mamy przerwy, np: rozjazd, moduły wykrywania zajętości itp., to zasilanie należy dodatkowo doprowadzić po obu stronach przecięć torów tak by zmostkować wycięty (elektrycznie) odcinek szyny.
Zerknij.
- Domiss
- Posty: 485
- Rejestracja: 15 lip 2009, 11:06
- Lokalizacja: Świebodzice
- Kontakt:
Re: Zasilanie torów
Tak. Tak. Jeśli układ byłby naprawdę duży i zamierzałbyś puszczać po nim znacznie więcej pociągów na raz, to należałoby wziąć wtedy pod uwagę możliwości zasilacza. Tor zasilający - zależy, jakie masz tory. Zasilanie można lutować bezpośrednio do torów, ale U-rurki z czasów BTTB źle się lutuje (choć jest to możliwe).
-
- Posty: 61
- Rejestracja: 04 sty 2009, 13:21
- Lokalizacja: Vänersborg, Szwecja
- Kontakt:
Zasilanie torów
Witam
Mam pytanie czy z jednego transformatora można zasilac to samo torowisko np. na dwóch końcach makiety?
Czy mogę po prostu przeciągnąć równolegle extra przewody? Czy extra zasilanie musi być przez tor zasilający?Torowisko ok. 15m
Pozdrawiam
Andrzej
Mam pytanie czy z jednego transformatora można zasilac to samo torowisko np. na dwóch końcach makiety?
Czy mogę po prostu przeciągnąć równolegle extra przewody? Czy extra zasilanie musi być przez tor zasilający?Torowisko ok. 15m
Pozdrawiam
Andrzej
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości