Bipa
Moderator: mod-Tabor
Re: Bipa
Ten RAL nadawałby się na "świeżo malowany" ale na "w eksploatacji" nie specjalnie.
Tutaj
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 17,5896991
za Ok1-181 widać 120A w typowym odcieniu z okresu PRL. Z zielenią to on za dużo wspólnego nie ma.
Tutaj
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 17,5896991
za Ok1-181 widać 120A w typowym odcieniu z okresu PRL. Z zielenią to on za dużo wspólnego nie ma.
-
- Posty: 749
- Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 7 times
Re: Bipa
Szybki mnie rozwaliły! Super przejrzystość.
Jeśli chodzi o kolor to chyba RAL 6008 byl stosowany na budę. Pamiętam jak robiłem swoją lata temu to znalazłem na modelarstwo.info
Jeśli chodzi o kolor to chyba RAL 6008 byl stosowany na budę. Pamiętam jak robiłem swoją lata temu to znalazłem na modelarstwo.info
Re: Bipa
W trakcie prac okazało się że niestety okna trzeba wyciąć z ramek. Ramki są za grube i nie dałoby się wcisnąć wnętrza. Po obcięciu, przeszlifowaniu i polerowaniu wyglądają tak.
https://www.fotosik.pl/zdjecie/1bfedf24b0956b5e
Polerka dla płaskich jak na zdjęciu (z tym że tylko tył bo przód nie był ruszany) to papier ścierny 1500 i "szorowanie" po kartce papieru. Niestety dla tych górnych z załamaniem to będzie klasyk czyli filc, dremel i pasta do zębów.
Pozostałe części już się wytrawiły i wydrukowały (przykład poniżej) czyli koniec zabawy i czas zabrać się do modelarskiej roboty.
https://www.fotosik.pl/zdjecie/7879a95bd136a11d
Najpierw malowanie detali poniżej sekcja schodowa po wstępnym pokryciu.
https://www.fotosik.pl/zdjecie/3a92c84f3df1b01e
W temacie malowania.
Wnętrze zostanie potraktowane VALLEJO ze względu na zbyt małą paletę TAMIYA (którą standardowo stosuję), a ze względu na dużą ilość planowanych wagonów mieszanie, poza szczególnymi przypadkami, nie wchodziło w grę.
Kolory wnętrza zostały dobrane jak następuje (podałem nr "stojakowy")
Sufit 005, ściany 007, podłoga 43+35 w proporcji 50/50 - niestety gotowca na to linoleum się nie dało znaleźć, futryny drzwi 139, elementy malowane ścian i osłony grzejników 158, elementy aluminiowe 178, poręcze 137/178 (pręt/mocowanie), fotele 073. Co do foteli to wybrana została taka wersja z kilku rodzajów dermy (były co najmniej dwa zielone, brązowy i czerwony).
Przy okazji futryn i ram klap inspekcyjnych to została zastosowana specjalna metoda polegająca na malowaniu najpierw kolorem ramy a potem ściany. Po wyschnięciu rama jest skrobana z farby (na wydruku 3D wystaje jak w oryginale) i wychodzi jej kolor. W najgorszym przypadku potrzebne są drobne poprawki.
Kolory zewnętrzne (TAMIYA)
Model ma być w wersji po rewizji czyli cały jednolity (bok i dach) plus czarne podwozie. Największy problem był z zielonym. Formalnie wagony za PRL były malowane w khaki ciemny, ten sam co do sprzętu wojskowego, ale w eksploatacji nabierały specyficznego szaro-buro-zielonego koloru. Można zobaczyć na zdjęciach w necie. Po wielu próbach stanęło na XF51. W świetle dziennym jest prawie idealny natomiast w sztucznym jest ciut gorzej bo ciemniej.
https://www.fotosik.pl/zdjecie/1bfedf24b0956b5e
Polerka dla płaskich jak na zdjęciu (z tym że tylko tył bo przód nie był ruszany) to papier ścierny 1500 i "szorowanie" po kartce papieru. Niestety dla tych górnych z załamaniem to będzie klasyk czyli filc, dremel i pasta do zębów.
Pozostałe części już się wytrawiły i wydrukowały (przykład poniżej) czyli koniec zabawy i czas zabrać się do modelarskiej roboty.
https://www.fotosik.pl/zdjecie/7879a95bd136a11d
Najpierw malowanie detali poniżej sekcja schodowa po wstępnym pokryciu.
https://www.fotosik.pl/zdjecie/3a92c84f3df1b01e
W temacie malowania.
Wnętrze zostanie potraktowane VALLEJO ze względu na zbyt małą paletę TAMIYA (którą standardowo stosuję), a ze względu na dużą ilość planowanych wagonów mieszanie, poza szczególnymi przypadkami, nie wchodziło w grę.
Kolory wnętrza zostały dobrane jak następuje (podałem nr "stojakowy")
Sufit 005, ściany 007, podłoga 43+35 w proporcji 50/50 - niestety gotowca na to linoleum się nie dało znaleźć, futryny drzwi 139, elementy malowane ścian i osłony grzejników 158, elementy aluminiowe 178, poręcze 137/178 (pręt/mocowanie), fotele 073. Co do foteli to wybrana została taka wersja z kilku rodzajów dermy (były co najmniej dwa zielone, brązowy i czerwony).
Przy okazji futryn i ram klap inspekcyjnych to została zastosowana specjalna metoda polegająca na malowaniu najpierw kolorem ramy a potem ściany. Po wyschnięciu rama jest skrobana z farby (na wydruku 3D wystaje jak w oryginale) i wychodzi jej kolor. W najgorszym przypadku potrzebne są drobne poprawki.
Kolory zewnętrzne (TAMIYA)
Model ma być w wersji po rewizji czyli cały jednolity (bok i dach) plus czarne podwozie. Największy problem był z zielonym. Formalnie wagony za PRL były malowane w khaki ciemny, ten sam co do sprzętu wojskowego, ale w eksploatacji nabierały specyficznego szaro-buro-zielonego koloru. Można zobaczyć na zdjęciach w necie. Po wielu próbach stanęło na XF51. W świetle dziennym jest prawie idealny natomiast w sztucznym jest ciut gorzej bo ciemniej.
Re: Bipa
Buda zostanie potraktowana tak jak każda czyli
1.Montaż części (tu akurat fabryka mnie wyręczyła
)
2.Szpachlowanie zgrubne szpachlówką (tu tez ARNOLD był szybszy)
3.Malowanie wstępne (kolor i farba jak ostateczny)
4.Szpachlowanie dokładne (podeschniętą farbą) razem z polerką papierem ściernym 800
5.Powtórka 3 i 4 o ile model jest kłopotliwy co się zdarzyło kilka razy
6.Malowanie ostateczne.
Ujmując w skrócie: jak coś będzie wystawać to załatwi to punkt 4, a farba jest na tyle ciemna (olive drab) że wszystko pokryje
1.Montaż części (tu akurat fabryka mnie wyręczyła

2.Szpachlowanie zgrubne szpachlówką (tu tez ARNOLD był szybszy)
3.Malowanie wstępne (kolor i farba jak ostateczny)
4.Szpachlowanie dokładne (podeschniętą farbą) razem z polerką papierem ściernym 800
5.Powtórka 3 i 4 o ile model jest kłopotliwy co się zdarzyło kilka razy
6.Malowanie ostateczne.
Ujmując w skrócie: jak coś będzie wystawać to załatwi to punkt 4, a farba jest na tyle ciemna (olive drab) że wszystko pokryje

Re: Bipa
Raczej chodziło mi o grubość finalnej powłoki - nie ma efektu "plasteliny" przy detalach ? czy to po prostu ładnie wygląda, czy małe detale nie stają się grubaśne przez kolejne warstwy lakieru. Nie przebija stara czcionka napisów ?AK pisze:Lakieru nie zmywam - brak uzasadnienia. TAMIYA nic nie rozpuszcza a trzymanie powierzchni jest ok.
-
- Posty: 749
- Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 7 times
Re: Bipa
Kurcze to spory jednak koszt.
Ale jakbyś miał wywietrzniki w jakiś sensownych pieniądzach to pewnie "kilka" bym odkupił
Ale jakbyś miał wywietrzniki w jakiś sensownych pieniądzach to pewnie "kilka" bym odkupił
Re: Bipa
Lakieru nie zmywam - brak uzasadnienia. TAMIYA nic nie rozpuszcza a trzymanie powierzchni jest ok.
Co do ramek to zapomniałem napisać że okna zostają oryginalne. Przejrzystość jest ok.
Przy okazji zapominania: zeszlifowane zostały także nadlewy na narożnikach ścian przy przedziale służbowym/WC.
Co do kosztów
- blacha ok. 70 PLN (produkcja własna z blach BUNGARD)
- wydruk ok 500 PLN (dokładnie trudno określić bo to idzie dużymi grupami nie tylko dla tego projektu ale dla nstępnych osobowych także (np. 150 wywietrzników
)
Sporo do zbicia kosztów dałoby lanie foteli (250-300 PLN) ale nie mam dobrej taniej odlewni a po spieprzeniu 3 podejść lania 401Ka (Łotwa, Czechy, Polska) z dalszymi testami dałem sobie spokój. Jedyne co wyszło tą technologią to 202Lc z tym że koszt był niewiele mniejszy niż wydruk a jakość nie powalała (z 24 które odlali 15 do produkcji z trudem dało się zakwalifikować - długość im się rozeszła o 0,5-0,8 mm)
Co do ramek to zapomniałem napisać że okna zostają oryginalne. Przejrzystość jest ok.
Przy okazji zapominania: zeszlifowane zostały także nadlewy na narożnikach ścian przy przedziale służbowym/WC.
Co do kosztów
- blacha ok. 70 PLN (produkcja własna z blach BUNGARD)
- wydruk ok 500 PLN (dokładnie trudno określić bo to idzie dużymi grupami nie tylko dla tego projektu ale dla nstępnych osobowych także (np. 150 wywietrzników

Sporo do zbicia kosztów dałoby lanie foteli (250-300 PLN) ale nie mam dobrej taniej odlewni a po spieprzeniu 3 podejść lania 401Ka (Łotwa, Czechy, Polska) z dalszymi testami dałem sobie spokój. Jedyne co wyszło tą technologią to 202Lc z tym że koszt był niewiele mniejszy niż wydruk a jakość nie powalała (z 24 które odlali 15 do produkcji z trudem dało się zakwalifikować - długość im się rozeszła o 0,5-0,8 mm)
-
- Posty: 749
- Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 7 times
Re: Bipa
Ramki do okien też drukujesz?
Jaki przewidujesz koszt dodatków drukowanych i trawionych?
Pozdrawiam
WF
Jaki przewidujesz koszt dodatków drukowanych i trawionych?
Pozdrawiam
WF
Re: Bipa

Wagony zostały rozmontowane do pojedynczego elementu. Budy zostały oskrobane z wywietrzników, rynienek nad drzwiami i obwódek wokół świateł końca pociągu. Z oryginalnych części zostaną prądnice na wózkach, uchwyty pod zderzakami dla manewrowego i zderzaki. Dorobione w 3D zostaną poręcze przy drzwiach i sprzęgi zasilania pociągu. Te ostatnie w importowanych do nas zespołach były odmiany ASa standardowej do lat 80-ych (potem zastąpiła ją odmiana ZW-1) więc ten z modelu za bardzo nie pasuje. Do dorobienia będzie także gniazdo zasilania zewnętrznego na końcu członu A (oznaczeń będę się trzymał producenta czyli od końca A człony A,C,D,B).
Co do wnętrza to się trawi i drukuje.
-
- Posty: 749
- Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 7 times
Re: Bipa
Wnętrze w prawidłowej wersji po rozrysowaniu





Added in 1 minute 18 seconds:
Za dokładnie nie wyszło (+/-0,5mm przy standardzie +/-0,05mm) ale niestety za dokładnie ta buda nie jest zrobiona w środku
Added in 1 minute 22 seconds:
Największy problem to podłoga z jej podniesieniem o 2 mm ale zakładam że przez te małe okienka za bardzo nie będzie widać (oświetlenie nie jest planowane)





Added in 1 minute 18 seconds:
Za dokładnie nie wyszło (+/-0,5mm przy standardzie +/-0,05mm) ale niestety za dokładnie ta buda nie jest zrobiona w środku

Added in 1 minute 22 seconds:
Największy problem to podłoga z jej podniesieniem o 2 mm ale zakładam że przez te małe okienka za bardzo nie będzie widać (oświetlenie nie jest planowane)
-
- Posty: 749
- Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 7 times
Bipa
W założeniu ma to być relacja z waloryzacji modelu ARNOLD HN9500 do wykonania 123 (dostawa 1971/1972) czteroczłonowej jednostki piętrowej importowanej z NRD i eksploatowanej na PKP, więc:
Po porównaniu z oryginałem wyszły następujące różnice:
- układ wywietrzników
- układ wnętrza (brak WC w członach środkowych, inna konfiguracja przedziałów służbowych, inny układ ławek, podłoga wyżej o 2mm niż powinna być)
- układ poręczy przy drzwiach
ponadto oczywiście malowanie i oznakowanie.
Wózki i pudło są ok więc zostają. Co do KKS to się okaże bo na przejściu łuk lewy na prawy R310 się wykoleja
.
Cdn
Po porównaniu z oryginałem wyszły następujące różnice:
- układ wywietrzników
- układ wnętrza (brak WC w członach środkowych, inna konfiguracja przedziałów służbowych, inny układ ławek, podłoga wyżej o 2mm niż powinna być)
- układ poręczy przy drzwiach
ponadto oczywiście malowanie i oznakowanie.
Wózki i pudło są ok więc zostają. Co do KKS to się okaże bo na przejściu łuk lewy na prawy R310 się wykoleja

Cdn
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości