Borczy pisze:Witek, ja myślę ,że jako autor "rozdziewiczenia" tematu

mógłbyś wrzucić manuala jak to okiełznać krok po kroku. Urządzenie ciekawe i myślę ,że jak będzie łopatologicznie wytłumaczone to pewnie większość pokusi się o zakup ( przynajmniej tak stałoby się w moim przypadku bo z cyfrą mam kontakt od około 4 miesięcy i jeszcze trochę nauki przede mną

)
To wszystko zależy od rodzaju dekodera.
Poza tym nie ja pierwszy rozdziewiczyłem temat tego ustrojstwa i nie chciałbym się tu wymądrzać bo guru CV nie jestem, ale to co wydaje mi się ważne to:
1) Należy przed zakupem mieć świadomość (czego nigdzie nie podają), że sprzęg posiada dwa kable sterujące długości ok. 14-14,5 cm (pewnie też zależy jak się trafi). Należy się zastanowić, bo może się okazać, że dla długich lokomotyw z dekoderem w tendrze, kabel może się okazać za krótki i będzie wymagał sztukowania. Myślę oczywiście o przednim sprzęgu ciągniętym przez całą długość lokomotywy.
2) Dekoder powinien mieć wolne wyjście funkcyjne FO1-FOn.
3) Sam montaż to przeciągnięcie kabli do dekodera i wpięcie sprzęgu w gniazdo.
4) Sprzęg posiada dwa kable, oba czarne. Jeden maźnięty białą farbą jest "plusem" i powinien być podłączony do styku "Common +" dekodera (oczywiście trzeba sobie samemu ustalić który to styk w zależności od wersji dekodera). Drugi kabel to "minus" i powinien być podłączony do dowolnego wyjścia funkcyjnego dekodera (np. FO1 - FO4). Jak pisałem sprzęg posiada polaryzację i złe podłączenie kabli będzie skutkowało tym, że ruchomy ząb (zaczep) sprzęgu zamiast podniesienia dla wysprzęglenia, będzie przez cewkę przyciągany. Łatwo wtedy spalić uzwojenia cewki, gdyż nie widać, czy ząb leży swobodnie, czy leży i jest przyciągany przez zasilaną właśnie cewkę.
5) Żeby nie spalić cewki przez zbyt długie włączenie klawisza funkcyjnego, polecam korzystać z funkcji automatycznego wysprzęgania. Posiadają ją bodaj wszystkie modele dekoderów Zimo. Z tego co widzę np. Kuehn N025, Lenz Silver Mini, takiej funkcji nie posiadają i trzeba bawić się sprzęgiem na zasadzie ON/OFF guzikiem funkcyjnym. Funkcja automatyczna działa na tej zasadzie, że lokomotywa sama cofa i dopycha (lub nie, zależnie od konfiguracji) wagony, podnosi ząb sprzęgu (na ustawiany czas), odjeżdża od składu rozsprzęgając wagon (na zadaną odległość, z zadaną prędkością), wyłącza napięcie cewki sprzęgu - opuszcza ząb sprzęgu. Funkcja jest bezpieczna o tyle, że nie trzeba pamiętać o wyłączeniu napięcia (wyłaczeniu funckji przyciskiem), co chroni cewkę przed przepaleniem. Producent podaje, że normalny czas zasilania cewki to 4-5 sekund, maksymalny - 10 sek. Nie przekraczałbym jednak dla bezpieczeństwa tych 5 sek.
6) Programowanie dekodera to przypisanie wyjścia funkcyjnego, do którego dolutowaliśmy sprzęg do wybranego klawisza funkcyjnego myszy.
I tyle w temacie
Natomiast samo programowanie automatyki rozsprzęgania w dekoderze Zimo to odpowiednie ustawienie trzech CV.
W CV115 podawany jest czas włączenia napięcia cewki w sek. oraz % wysokości napięcia cewki w stosunku do napięcia torów. Do CV115 Zapisujemy 2-cyfrową liczbę XY, gdzie cyfra X to czas podania napięcia (0=0sek, 1=0,1sek, 2=0,2sek, 3=0,4sek, 4=0,8sek, 5=1sek, 6=2sek, 7=3sek, 8=4sek, 9=5sek) a cyfra Y oznacza % obniżenia napięcia torów (od 0 o 0%, czyli 100% wartości napięcia torów, do 9, czyli obniżenie o 90%, czyli 10% wartości napięcia torów. Przykładowo zapis CV115=60 oznacza, że sprzęg dostanie zasilanie na 2sek o pełnej 100% wartości napięcia torów (obniżenie 0%) a zapis CV115=68 oznacza, że sprzęg dostanie na 2sek napięcie 20% wartości napięcia torów (obniżenie napięcia o 80%).
W CV116 podawana jest liczba 3-cyfrowa XYZ, gdzie X=1 dopychanie składu (X=0 bez dopychania), Y oznacza czas w sek odjazdu lokomotywy od składu (wartości j.w.), Z oznacza szybkość odjazdu lokomotywy od składu. Przykładowo CV=166 oznacza: rozsprzęg z dopchnięciem, odjazd loki od składu przez 2 sek., z prędkością 6 (czyli jak dla CV3 - czas w sekundach razy wskaźnik 0,9 od startu do osiągnięcia pełnej prędkości - 0=największe przyspieszenie), czyli "umiarkowaną" prędkością.
Na koniec trzeba określić "zachowanie" wyjścia funkcyjnego do którego podpięty jest sprzęg jako "rozsprzęgacz", poprzez zapis wartości 48 do CV: FO1-CV127, FO2-CV128, FO3-CV129, itd.