Jazda WIELOKROTNA

Prąd i elektronika na makiecie

Moderator: mod-Elektryka i DCC

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Marcin
Posty: 2022
Rejestracja: 10 kwie 2006, 05:36
Lokalizacja: Toruń
Kontakt:

Re: Jazda WIELOKROTNA

Post autor: Marcin »

NIgdy nie miałem z tym problemu, po dwie ludmiły, po dwa gagary roco , para V180, dekodery o tych samych symbolach ustawiam tak samo i nie kombinuję w ustawieniach.

W ostateczności mozna zdjąc gumki z kół z jednej loki i zapewnic jej poślizg.
Awatar użytkownika
Slawek77
Posty: 2054
Rejestracja: 04 lut 2015, 18:06
Lokalizacja: Chorzów
Kontakt:

Re: Jazda WIELOKROTNA

Post autor: Slawek77 »

Miałem uszkodzona jedna lokomotywę więc ją wybebeszyłem.
Choć zdemontowałem wszystko to lokomotywa jest nadal ciężka bo sama obudowa jest metalowa i sporo waży.
więc muszę jeszcze coś wykombinować by straciła na wadzę.
https://youtu.be/KD5WW16Sp-U
JarUs
Posty: 1452
Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
Lokalizacja: Białystok
Kontakt:

Re: Jazda WIELOKROTNA

Post autor: JarUs »

womo pisze:
JarUs pisze:Twierdzisz, ... że istnieje powtarzalność w produkcji?
Jak patrze na łopaty w garażu to jestem więcej niż pewien :mrgreen:
[offtopic]To do zimy jesteś przygotowany :mrgreen: oby śnieg napadał.
Jak się zagłębisz w szczegóły to łopata łopacie nie równa - a "diabeł tkwi w szczegółach"[/offtopic]
:mrgreen:
Awatar użytkownika
womo
Posty: 2500
Rejestracja: 19 maja 2008, 13:53
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Jazda WIELOKROTNA

Post autor: womo »

JarUs pisze:Twierdzisz, ... że istnieje powtarzalność w produkcji?
Jak patrze na łopaty w garażu to jestem więcej niż pewien :mrgreen:
JarUs
Posty: 1452
Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
Lokalizacja: Białystok
Kontakt:

Re: Jazda WIELOKROTNA

Post autor: JarUs »

ArturSchŁ pisze:Nadal twierdzę, że jazda wielokrotna ma sens tylko dla BLIŹNIACZYCH lokomotyw, inaczej czeka nas żmudne parowanie krzywych prędkości i na prawdę nie ma znaczenia czy będzie to robione smatfonem, multimausem czy patykiem.
Twierdzisz, że BLIŹNIACZE lokomotywy są identyczne? że istnieje powtarzalność w produkcji?
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10874
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Jazda WIELOKROTNA

Post autor: ArturSchŁ »

miano pisze:4. Pytanie jak duża różnica jest istotna i powoduje ślizg jednej z lokomotyw prowadzący do potencjalnego uszkodzenia - zależy zapewne od typu lokomotywy ale ja uważam że aby nic się nie stało różnica prędkości musi być poniżej 1%.
Nikt takich doświadczeń nie robił, :roll: crash-testów też. :mrgreen: :mrgreen:
Awatar użytkownika
miano
Posty: 654
Rejestracja: 04 maja 2006, 13:56
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Jazda WIELOKROTNA

Post autor: miano »

Dwa czy trzy lata temu miałem w Sopocie 2 Ludmiły PCC w trakcji wielokrotnej zrealizowanej przez jazdę na tym samym adresie. Dekodery były takie same Kuehna - nawet z 1 serii. Jedna Ludmiła była dotarta druga nowa, dlatego pierwotnie jeździły różnie. Do tej bardziej dotartej przełożyłem podwozie/napęd od nieużywanej 234 (mniej więcej ten sam okres produkcji co Szczakowa Roco + ilość napędzanych osi). Po równym ustawieniu dekoderów uzyskałem w miarę równą jazdę - na obwodzie 25 metrów z odstępu 10 cm robiło się około 15 cm.
Po Sopocie gdzie połączone przejechały bardzo dużo byłem zadowolony. Natomiast w domu po powrocie okazało się że na 25 metrach jedna wyprzedza drugą o ponad metr. Co ciekawe gdy założyłem oryginalne dotarte podwozie do wolniejszej + ten sam dekoder to okazało się że różnica na obwodzie wynosi około 20 cm, czyli lepiej.
Zrobiłem dzisiaj podobne testy na Traxach, róźnica na obwodzie też jest i wynosi 12 cm.
Moje wnioski:
1. Da się zrobić trakcję wielokrotną przez jazdę na tym samym adresie ale przy użyciu tego samego typu dekoderów z ustawionymi identycznymi parametrami oraz tego samego typu loki.
2. Istotny może być kierunek ustawienia lokomotyw bo po obróceniu jednej może się okazać że różnie jadą.
3. Gdy się je ustawi do testów obok siebie mierząc odległości przed i po małe różnice są nieistotne, gdyż po sprzężeniu giną na luzach trybów przekładni
4. Pytanie jak duża różnica jest istotna i powoduje ślizg jednej z lokomotyw prowadzący do potencjalnego uszkodzenia - zależy zapewne od typu lokomotywy ale ja uważam że aby nic się nie stało różnica prędkości musi być poniżej 1%.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10874
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Jazda WIELOKROTNA

Post autor: ArturSchŁ »

Nadal twierdzę, że jazda wielokrotna ma sens tylko dla BLIŹNIACZYCH lokomotyw, inaczej czeka nas żmudne parowanie krzywych prędkości i na prawdę nie ma znaczenia czy będzie to robione smatfonem, multimausem czy patykiem.
:mrgreen:
JarUs
Posty: 1452
Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
Lokalizacja: Białystok
Kontakt:

Re: Jazda WIELOKROTNA

Post autor: JarUs »

Misiek pisze:
JarUs pisze:
Misiek pisze:- Dać te same adresy
Nie polecam
Dlaczego?
Dlatego:
Misiek pisze:3 pierwsze lokomotywy miały wspólny adres, 2 ostatnie lokomotywy miały inny adres.
oba komplety "sprzągłem" w trakcję za pomocą JMRI, i sterowałem smarkfonem.
Po prostu braki sprzętowe. Mając do dyspozycji multimausa i dekodery zimo w lokomotywach, ciężko jest sparować lokomotywy do jazdy wielokrotnej. Nie piszę, że nie jest to niewykonalne. Można to zrobić. W moim przypadku, (wnioskuję na podstawie obserwacji zachowań lokomotyw) fabryczne ustawienia krzywych prędkości w dekoderach w/w firmy są różne, więc pozostaje ręczne wpisywanie cv najpierw do jednej, a później tych samych do drugiej. Można również, aby zmarginalizować ryzyko uszkodzenia lokomotywy zdjąć gumki przyczepnościowe z kółek jednej lub obu lokomotyw.
Dlatego nie polecam.
Misiek, z niecierpliwość i z zainteresowaniem czekam na [fade]cdn[/fade]
Awatar użytkownika
Misiek
Posty: 1703
Rejestracja: 23 kwie 2007, 22:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Jazda WIELOKROTNA

Post autor: Misiek »

JarUs pisze:
Misiek pisze:- Dać te same adresy
Nie polecam
Dlaczego?
:arrow:
Misiek pisze:dekoderami (przynajmniej 3 typów) i ze zgraną prędkością.
[hidden]Spróbowałem, na lokomotywach Tilliga: M62 i ITL. Na tym samym adresie, o takich samych dekoderach, nie szczepione ze sobą ( w odległości 5 cm) pojechały po owalu i .... się rozjechały :/
Przy różnych prędkościach odległość miedzy lokomotywami to się zwiększała to zmniejszała.[/hidden]
:arrow:
Misiek pisze:Trzeba tylko trochę posiedzieć przy taborze.
U mnie działa

Na przedstawionym filmie lokomotywy mają dekodery (nie w kolejności jechania):
TCS M1
TCS CN-GP
Digitrax DZ125
ESU Loksound micro
Digitrax DN163A0

Nie dość, że z różnej stajni, to inne modele, nie wspomnę, że każda lokomotywa mogła mieć inne charakterystyki jazdy w analogu lub bez wcześniejszego programowania (tzn. "posiedzenia przy nich")

W przypadku wspomnianego filmu z Kobylnicy widzę jeszcze kilka problemów:
Zakładam, że modele są z jednej kolekcji, czyli posiedzi przy nich właściciel.
Gorzej jak modele są z różnych półek. Wtedy ustawienia biorą w łeb w momencie zmiany DCC.
:arrow: swoje programowałem na DCC Fleischmann i ustawiłem Vmax na ~105km/h (65mil/godz). Wystarczyło zmienić centralkę na Digitraxa i całe ustawienie Vmax poszło się wietrzyć.
U N-as jest tak, że jak dorwę czyjś model to ustawiam wg klucza partyjnego :-).


Aha - trakcję w/w o ile pamiętam spowodowałem tak:
3 pierwsze lokomotywy miały wspólny adres, 2 ostatnie lokomotywy miały inny adres.
oba komplety "sprzągłem" w trakcję za pomocą JMRI, i sterowałem smarkfonem.

Eksperymenty z dodaniem modeli w trakcję wielokrotną z poziomu centralki (fleischmann DCC) i sterowania FREDEkiem się jakoś nie udawały, po którymś przestawieniu kierunku jazdy, jakaś lokomotywa z zestawu zapominała się też przestawić (radośnie się siłowały w przeciwnych kierunkach).

cdn
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10874
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Jazda WIELOKROTNA

Post autor: ArturSchŁ »

Dodam do tego, że warto wybrać lokomotywy mniej-więcej takie same oraz z identycznymi dekoderami.
Robiłem to tak, że stawiałem 2 Ludmiły (ze starej produkcji, z Lenz Silver mini) na jednym kółku, na jednym adresie, pozwalałem im parę minut jeździć w kółko.
Okazywało się, że najczęściej idą łeb w łeb, z BR 120 Tilliga już tak dobrze nie było.
Dopiero takie sparowane dawałem do jazdy wielokrotnej.
CV19 (consist address) =
1-99 na Lenz'u,
1-127 u Zimo czy
0-255 u Kuehn'a.

Czy to takie wkurzające ?
JarUs
Posty: 1452
Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
Lokalizacja: Białystok
Kontakt:

Re: Jazda WIELOKROTNA

Post autor: JarUs »

Misiek pisze:- Dać te same adresy
Nie polecam

[hidden]Spróbowałem, na lokomotywach Tilliga: M62 i ITL. Na tym samym adresie, o takich samych dekoderach, nie szczepione ze sobą ( w odległości 5 cm) pojechały po owalu i .... się rozjechały :/
Przy różnych prędkościach odległość miedzy lokomotywami to się zwiększała to zmniejszała.[/hidden]
Ostatnio zmieniony 10 lis 2015, 18:20 przez JarUs, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Misiek
Posty: 1703
Rejestracja: 23 kwie 2007, 22:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Jazda WIELOKROTNA

Post autor: Misiek »

- Dać te same adresy
- Dodać do trakcji wielokrotnej (wkurzające z centralki, bardzo fajnie się robi w JMRI)
- Ostatecznie jedną wybebeszyć ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=Xk8qu_HSa_Q wczęśniej podwójnie, w minucie "2.30" - 5sztuk. Wszystkie z napędem, dekoderami (przynajmniej 3 typów) i ze zgraną prędkością.

I proszę bez komentarzy "To Ameryka, to tam jest inaczej"
Trzeba tylko trochę posiedzieć przy taborze.
Awatar użytkownika
KrzyszTTof
Posty: 1418
Rejestracja: 09 kwie 2006, 13:57
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Kobylnica k. Słupska 7-8.11.2015

Post autor: KrzyszTTof »

monique222 pisze:Filmiki na yt fajne Panowie jak zrobić aby dwie loki ciągnęły wagony coś się przestawia w dekoderach ??
Ja od lat praktykuję drugą lokomotywę z "wybebeszonym" napędem. BR120 ITL na filmiku jedzie jako "wagon". Dodatkowo z Ludmiły wyjąłem światłowody od świateł czerwonych.
bartowe
Posty: 240
Rejestracja: 07 lip 2007, 09:24
Lokalizacja: Słupsk
Kontakt:

Re: Kobylnica k. Słupska 7-8.11.2015

Post autor: bartowe »

najłatwiej wybebeszyć jedną z nich i przerobić na tzw "wydmuszkę"

drugi sposób to synchronizacja parametrów pracy silników w dekoderach zaprogramowanie jazdy w synchronicznej. Digitrax to potrafi inne systemy myślę że też, ale nie jestem pewien na 100%
ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka i DCC”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości