Cysterna 2-os. Zh / Uhk / Zces: Tillig 17401, 14991, 14999

FABRYCZNY tabor TT : czyli testy, porównania, dyskusje, przeróbki itp.

Moderator: mod-Tabor

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
kaine
Posty: 447
Rejestracja: 02 lut 2008, 22:54
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Cysterna 2-os. Zh / Uhk / Zces: Tillig 17401, 14991, 14999

Post autor: kaine »

Wagon ze zdjęć 4-5 został fizycznie skasowany chyba rok temu więc nici z dokumentacji.
Awatar użytkownika
LemingAnadyrski
Posty: 145
Rejestracja: 25 lut 2011, 20:41
Lokalizacja: Wlk.bet.wieś/Mazowsze
Kontakt:

Re: Cysterna 2-os. Zh / Uhk / Zces: Tillig 17401, 14991, 14999

Post autor: LemingAnadyrski »

kaine pisze:Link do Picassy
Szwedzka cysterna widoczna na zdjęciach nr 1 i 6 pod podanym linkiem jest najprawdopodobniej tego typu (20 74 070 1 971-1[P] .Uh, rozstaw osi 5,0 m,
ost. rewizja '76, fot. Christer Andersson):
Obrazek.
Na zdjęciu może tego dobrze nie widać, ale zbiornik jest elementem konstrukcji nośnej wagonu (w modelu Tilliga jest rama na całej długości). Długość
całkowita wagonu jest ewidentnie jednocyfrowa (+jedna cyfra po przecinku), więc to też nie pasuje.

Cysterna ze zdjęć 4 i 5 to na moje oko 230R i aż się prosi o dokładniejsze obfotografowanie napisów, to byłaby baza do zrobienia modelu na przełomie
ep. IVc/Va. (Nn śr. 1992 - dobrze widzę? :-))
Ostatnio zmieniony 06 lip 2015, 21:00 przez LemingAnadyrski, łącznie zmieniany 5 razy.
Awatar użytkownika
kaine
Posty: 447
Rejestracja: 02 lut 2008, 22:54
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Cysterna 2-os. Zh / Uhk / Zces: Tillig 17401, 14991, 14999

Post autor: kaine »

Rzuć okiem tutaj:
Link do Picassy
Powybierałem zdjęcia z dysku które mogą pasować chodź trudno o opis bo słabo widoczne opisy na taborze
Awatar użytkownika
LemingAnadyrski
Posty: 145
Rejestracja: 25 lut 2011, 20:41
Lokalizacja: Wlk.bet.wieś/Mazowsze
Kontakt:

Cysterna 2-os. Zh / Uhk / Zces: Tillig 17401, 14991, 14999

Post autor: LemingAnadyrski »

Witam.
Szukam oryginału cysterny występującej pod oznaczeniami Zh / Uhk / Zces (Tillig 17401, 14991, 14999 i inne).

Obrazek
Model wg danych katalogowych ma 92 mm długości ze zderzakami czyli 11,04 m (1:1). Pierwsza z wymienionych powyżej wersji modelu,
Tillig 17401 jest serii .Uh - dawna Zh (co producent był łaskaw zamienić miejscami) i ma numer 071 0388-4. Wg. bazy dr-wagen.pxtr.de
w zakresie numeracji 071 0xxx DR (1970-1984, ep. IVb) występuje nieco różnych wagonów, z których najdłuższe mają 9,0 m. Żaden nie
pasuje do tego konkretnego modelu cysterny. Zdjęcie podobnego zewnętrznie (otulina izolacyjna zbiornika) wagonu częściowo uprawdopodobnia
użyte w modelu Tillig 17401 oznaczenia i ich rozmieszczenie, aczkolwiek jak widać np. oznaczenie zakładu będącego właścicielem wagonu
jest tutaj na oddzielnej tablicy, a nie jak w modelu na jednym ze wsporników zbiornika. DR .Uh Zh 21 50 071 0293-6 P, VEB PCK Schwedt:
Obrazek

Obrazek Obrazek
Idziemy dalej, Tillig 14991. Cysterna barwy srebrzystej, mającej imitować nowe fabrycznie stalowe pokrycie otuliny zbiornika, podobnie
jak to ma miejsce w cysternach Roco 37619 i 37620. Oznakowanie modelu wygląda nieco inaczej niż w wyżej opisanej czarnej cysternie -
pojemność zbiornika i dopuszczalna ładowność znalazły się na tablicy z boku wagonu zamiast na ostoi. Wygląda to analogicznie, jak we
wspomnianych już cysternach Roco, których oznakowanie znajduje odbicie w dokumentacji zdjęciowej, więc i w przypadku 2-os. cysterny
można byłoby przyjąć je jako prawdopodobne. Jednakże, naniesiony numer boczny (071 4343-5) w konfrontacji z bazą dr-wagen.pxtr.de
znów nie daje pozywytnych wyników: w zakresie numeracji 071 4xxx znajdujemy praktycznie tylko wagony o długości 9,0 m, bez izolacji
i instalacji ogrzewczej, za to z wyglądającymi znajomo barierkami na zbiorniku (cóż za pocieszenie ;-)) i z pasującymi do oznakowania
modelu Tillig datami budowy (początek lat '70).

Obrazek
Postanowiłem się nie poddawać i sprawdziłem jeszcze Tillig 14999, 7475 104-7 D-GATXD, bo na nuż Tillig poszedł na łatwiznę i wykonał
w IV epoce historyczne malowanie wagonu nowszego typu. Cysterna znów srebrzysta, a więc jakoby nowa bądź po remoncie, z nowym
poszyciem warstwy izolacyjnej. W bazie dr-wagen numeracja 747 5xxx dla okresu po 1994 r. daje wagony dł. 10,2 m lub 9,8 m produkowane
w połowie lat '80 (1983-1989). Jak widać poniżej, poza różnicą długości(!) jest jeszcze kwestia wsporników zbiornika, wyglądu czoła zbiornika
czy choćby przewodów instalacji grzewczej. 80 747 5 876-0 Zces, 23 80 747 5 859-6 Zces, 23 80 747 5 860-4 Zces
Obrazek

Pytanie zatem: które z malowań tej cysterny Tilliga są realistyczne, a jeśli jakiekolwiek, to czy jest wśród nich malowanie z epoki IV?
Mam nadzieję, że ktoś z forumowiczów też był tego ciekaw i może przedstawi kolejne materiały, rozszerzające bądź korygujące to, co zostało
powyżej napisane.
Ostatnio zmieniony 20 cze 2015, 18:13 przez LemingAnadyrski, łącznie zmieniany 9 razy.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Tabor”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: BarTTek, Bing [Bot] i 1 gość