kolor wagonów Y CSD oraz węglarka DR El-u
Moderator: mod-Tabor
-
- Posty: 1054
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 10:33
- Lokalizacja: Radom
- Kontakt:
Re: kolor wagonów Y CSD oraz węglarka DR El-u
1. Wagon jak najbardziej miał szansę jeździć w początkach IV epoki. Węglarki o takim nadwoziu były budowane w różnych krajach przez szereg lat i na pierwszy rzut oka nie różniły się między sobą. Diabeł tkwi w szczegółach konstrukcyjnych głównie podwozia.
- LemingAnadyrski
- Posty: 145
- Rejestracja: 25 lut 2011, 20:41
- Lokalizacja: Wlk.bet.wieś/Mazowsze
- Kontakt:
kolor wagonów Y CSD oraz węglarka DR El-u
Witam.
Najpierw krókie pytanie do kolegów bardziej zaznajomionych z 2-os. niemieckimi węglarkami budowy drewnianej: czy wagon
odwzorowany w modelu Tillig 14275 miał szansę jeździć w rzeczywistości w ep. IVa jako DR El-u (oraz ew. dotrwać do ep. IVb)?

Powyższe pytanie może wydaje się dziwne, bo w latach 70 na DR była jeszcze całkiem zauważalna ilość 2-os. węgl. budowy
drewnianej, ale zaintrygowało mnie to, bo istnienie innego modelu - Tillig 14284 - sugeruje że te węglarki były już w użyciu
przed I Wojną Światową (ozn. z I ep).

* * *
Druga kwestia - kiedy nastąpiła zmiana barwy wagonów osobowych CSD, w szczególności typu Y importowanych z NRD,
z ciemnozielonej na ciemnozielony wpadający w zieleń morską? Czeskie strony podają, że teoretycznie w 1983 r. została
zmieniona seria wagonów z Ba na Bm. Dostępne kolorowe zdjęcia z tamtego okresu (m.in. na stronie prototypy.cz) nie
pozwalają na jednoznaczną ocenę czy mamy do czynienia z przybrudzonym wagonem w nowych barwach (jak modele Y CSD
Tilliga i Kuehn 41737) czy w starych (Kuehn 41714/41734 i inne), zwłaszcza iż często dochodzi do tego zafarb zdjęcia.
Tutaj przykład (zdj. niestety współczesne, wagon historyczny) starego oznaczenia (Aa) i nowszej barwy.

Zdjęcia powyżej nie są oczywiście mojego autorstwa.
Najpierw krókie pytanie do kolegów bardziej zaznajomionych z 2-os. niemieckimi węglarkami budowy drewnianej: czy wagon
odwzorowany w modelu Tillig 14275 miał szansę jeździć w rzeczywistości w ep. IVa jako DR El-u (oraz ew. dotrwać do ep. IVb)?

Powyższe pytanie może wydaje się dziwne, bo w latach 70 na DR była jeszcze całkiem zauważalna ilość 2-os. węgl. budowy
drewnianej, ale zaintrygowało mnie to, bo istnienie innego modelu - Tillig 14284 - sugeruje że te węglarki były już w użyciu
przed I Wojną Światową (ozn. z I ep).
* * *
Druga kwestia - kiedy nastąpiła zmiana barwy wagonów osobowych CSD, w szczególności typu Y importowanych z NRD,
z ciemnozielonej na ciemnozielony wpadający w zieleń morską? Czeskie strony podają, że teoretycznie w 1983 r. została
zmieniona seria wagonów z Ba na Bm. Dostępne kolorowe zdjęcia z tamtego okresu (m.in. na stronie prototypy.cz) nie
pozwalają na jednoznaczną ocenę czy mamy do czynienia z przybrudzonym wagonem w nowych barwach (jak modele Y CSD
Tilliga i Kuehn 41737) czy w starych (Kuehn 41714/41734 i inne), zwłaszcza iż często dochodzi do tego zafarb zdjęcia.
Tutaj przykład (zdj. niestety współczesne, wagon historyczny) starego oznaczenia (Aa) i nowszej barwy.

Zdjęcia powyżej nie są oczywiście mojego autorstwa.
Ostatnio zmieniony 16 lip 2014, 19:18 przez LemingAnadyrski, łącznie zmieniany 5 razy.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości