platforma 6-osiowa

Dział poświęcony prawdziwej Kolei i wszystkiemu co z nią związane czyli tabor, newsy, ciekawostki, itd.

Moderator: mod-Kolej w skali 1:1

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Ciora
Posty: 471
Rejestracja: 03 wrz 2013, 09:21
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: platforma 6-osiowa

Post autor: Ciora »

DBv pisze:A czy ktoś ma ten zestaw wogóle i może coś napisać o kłonicach?
Obiecałem coś napisać po długim weekendzie, to piszę. Zestaw dotarł. Jak chodzi o dodatkowe elementy, to jest wypraska z wężami i hakami oraz po 10 szt. kłonic na wagon (choć otworów w podłodze jest 8 ), 2 "paczki" kłonic montowane na bokach wagonu oraz 2 uchwyty do tychże kłonic, kiedy są umocowane w podłodze. Wówczas na boku wagonu można umieścić pusty uchwyt. Oto fotki:
Obrazek,Obrazek
Jakby Kolega, który nie jest zainteresowany militariami na platformach nabył ten składzik, to chętnie bym przygarnął te BWP-y za niewielką opłatą.
Dotarłem też do książki Janusza Magnuskiego "Wozy bojowe LWP 1943-1983", żeby sprawdzić numerację BWP-ów. Napisano, że "obecnie stosowane są przede wszystkim czterocyfrowe numery taktyczne mówiące o przynależności danego wozu bojowego, choć spotkać można także trzy-, a nawet pięciocyfrowe numery stosowane głównie podczas dużych ćwiczeń. Są one malowane głównie na pojazdach gąsienicowych: na czołgach i działach samobieżnych oraz niektórych transporterach opancerzonych i wozach bojowych piechoty (na wieżach oraz na kadłubach) zaraz po biało-czerwonym rombie." Na paru ilustracjach są też widoczne numery 5-cyfrowe. Więc "nasz" skład mógł być w drodze na lub z takich dużych ćwiczeń :P Książka wydana w r. 1985 więc pewnie nie o wszystkim można było jeszcze pisać, może więc nie wszystkie informacje są pełne (wiadomo: tajne/poufne, wróg nie śpi, imperializm amerykański i niemiecki rewanżyzm itd :mrgreen:
).
Dziękuję wszystkim, którzy dodali tu jakiekolwiek informacje.
Ostatnio zmieniony 07 maja 2014, 13:25 przez Ciora, łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
Robcio1910
Posty: 713
Rejestracja: 20 kwie 2007, 12:49
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: platforma 6-osiowa

Post autor: Robcio1910 »

Lech Makowiecki pisze:
DBv pisze:A czy ktoś ma ten zestaw wogóle i może coś napisać o kłonicach?
Nie wiem co więcej można napisać o kłonicach, tym bardziej, że samo pytanie dotyczy faktu czy są czy nie. W zestawie który posiadam z BWP polskimi tak jak pisałem wśród elementów dołączonych do samodzielnego montażu haki, węże (wypraska jak na zdjęciach powyżej) luzem dołączone są kłonice. Nie wiem może są tam przez nieuwagę, a może jest to zestaw de luxe, ale są dokładnie takie same jak w platformie ze skrzynią od Cegielskiego.

Potwierdzam:
W moim zestawie są kłonice luzem, po 8szt. na wagon (zresztą widać to w instrukcji dołączonej do każdego wagonu), sprawdziłem dosłownie przed chwilką. :D
Ostatnio zmieniony 24 kwie 2014, 19:09 przez Robcio1910, łącznie zmieniany 1 raz.
Lech Makowiecki
Posty: 94
Rejestracja: 18 sty 2012, 14:00
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Re: platforma 6-osiowa

Post autor: Lech Makowiecki »

Naprawdę nie ma za co przepraszać, jęśli sformułowanie było zbyt szorstkie to tylko dlatego że nie bardzo wiedziałem co mogę jeszcze dodać. Jak widać kłonice do jednych zestawów są dodawane do innych nie. Ze swojego doświadczenia mogę dać radę ,że takie dodatkowe elementy można zamówić extra w sklepie gdzie kupuje się wagon, a pewnie i u dystrybutora. Mi się poszczęściło.
Awatar użytkownika
DBv
Administrator
Posty: 1951
Rejestracja: 04 kwie 2006, 23:05
Lokalizacja: Wałbrzych-Wrocław
Kontakt:

Re: platforma 6-osiowa

Post autor: DBv »

Lech Makowiecki pisze:Nie wiem co więcej można napisać o kłonicach, tym bardziej, że samo pytanie dotyczy faktu czy są czy nie. W zestawie który posiadam z BWP polskimi tak jak pisałem wśród elementów dołączonych do samodzielnego montażu haki, węże (wypraska jak na zdjęciach powyżej) luzem dołączone są kłonice. Nie wiem może są tam przez nieuwagę, a może jest to zestaw de luxe, ale są dokładnie takie same jak w platformie ze skrzynią od Cegielskiego.
OK- nie zauważyłem postu. Przepraszam (!)

Co do kłonić to jest to dla mnie o tyle istotne, że czołgi/transportery/inne wyposażenie armijne wogóle mnie nie interesuje a wtedy kłonice jednak w większości przypadków są potrzebne. Bo co jeśli wagon bez kłonic, a ja tego wojskowego ustrojstwa nie chcę tam oglądać? Jedynie jakieś "ponadgabarytowe" ładunku przychodzą mi do głowy...
Ostatnio zmieniony 24 kwie 2014, 17:57 przez DBv, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
womo
Posty: 2500
Rejestracja: 19 maja 2008, 13:53
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: platforma 6-osiowa

Post autor: womo »

Ale w te uchwyty na kłonice po środku wchodzą te bolce z transportera. Dzięki temu nie ma problemu jak z czołgami Roco i transporter jest przymocowany mocno.
Ostatnio zmieniony 24 kwie 2014, 08:59 przez womo, łącznie zmieniany 1 raz.
Lech Makowiecki
Posty: 94
Rejestracja: 18 sty 2012, 14:00
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Re: platforma 6-osiowa

Post autor: Lech Makowiecki »

Wariantu aby włożone były kłonice i stał na wagonie transporter może nie dać się zrealizować bo nie próbowałem czy transporter zmieści się miedzy kłonicami
Ostatnio zmieniony 24 kwie 2014, 08:40 przez Lech Makowiecki, łącznie zmieniany 1 raz.
Lech Makowiecki
Posty: 94
Rejestracja: 18 sty 2012, 14:00
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Re: platforma 6-osiowa

Post autor: Lech Makowiecki »

DBv pisze:A czy ktoś ma ten zestaw wogóle i może coś napisać o kłonicach?
Nie wiem co więcej można napisać o kłonicach, tym bardziej, że samo pytanie dotyczy faktu czy są czy nie. W zestawie który posiadam z BWP polskimi tak jak pisałem wśród elementów dołączonych do samodzielnego montażu haki, węże (wypraska jak na zdjęciach powyżej) luzem dołączone są kłonice. Nie wiem może są tam przez nieuwagę, a może jest to zestaw de luxe, ale są dokładnie takie same jak w platformie ze skrzynią od Cegielskiego.
Ostatnio zmieniony 24 kwie 2014, 07:59 przez Lech Makowiecki, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
przemekw
Posty: 223
Rejestracja: 19 lis 2006, 13:26
Lokalizacja: śląsk
Kontakt:

Re: platforma 6-osiowa

Post autor: przemekw »

Z forum n-ormy:
T-34

Kilka zdjęć jako gif + holenderski opis:
SSys & SSyms

odkrywca.pl
fotki

Tak od około 3/5 strony:
transport czołgów
Awatar użytkownika
womo
Posty: 2500
Rejestracja: 19 maja 2008, 13:53
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: platforma 6-osiowa

Post autor: womo »

Kłonic w zestawie nie ma, jest na nie miejsce, 2 BWP nie da się dać na platformę.
Załączniki
DSCF1311.JPG
DSCF1310.JPG
DSCF1309.JPG
DSCF1308.JPG
Ostatnio zmieniony 23 kwie 2014, 22:01 przez womo, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
przemekw
Posty: 223
Rejestracja: 19 lis 2006, 13:26
Lokalizacja: śląsk
Kontakt:

Re: platforma 6-osiowa

Post autor: przemekw »

No to ja uzupełnię o cały opis, który mam:
"Dokumentacja pierwszych powojennych platform do przewozu ciężkich ładunków powstała poprzez adaptację konstrukcji wagonów budowy niemieckiej, których znaczna liczba znajdowała się w posiadaniu PKP. W 1948r. CBK PTK w Poznaniu opracowało projekt wagonu typu 48W (później 11Z), bazując na konstrukcji sześcioosiowego wagonu serii SSyms niemieckiej budowy z 1943r. do przewozu czołgów. W porównaniu z pierwowzorem, wagony budowane w Pafawagu miały masę większą o około 2 tony i mniejszą nośność (70t wobec 82t), co wynikało z ograniczeń konstrukcyjnych układu biegowego (16t/oś). Cechą charakterystyczną wagonu były masywne ostojnice w formie belek o zmiennym przekroju. W podłodze wykonanej z bali drewnianych znajdowały się gniazda dla czterech par stalowych kłonic. Hamulec ręczny był uruchamiany korbą z poziomu podłogi z jednego końca wagonu. Barierka ochronna i wrzeciono hamulca mogły być zdejmowane dla przejazdu na sąsiedni wagon lub rampę czołową. Przejazd pojazdów gąsienicowych umożliwiały wsporniki na czołownicach. Pierwsza partia 71 wagonów z 1949r. była dostarczona bez kłonic, które uzupełniono w późniejszym okresie. W latach 80. opisywane wagony zostały zastąpione przez sześcioosiowe platformy typu 622Za.”

Numeracja UIC od 1968r. – 4828
Numeracja UIC po 1980r. - 4821
AK
Posty: 364
Rejestracja: 13 cze 2008, 18:47
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: platforma 6-osiowa

Post autor: AK »

Kilka doprecyzowań
.../ Barierka ochronna i wrzeciono hamulca mogly byc zdejmowane dla przejazdu na sasiedni wagon lub rampe czolowa. Przejazd pojazdow gasienicowych umozliwialy wsporniki na czolownicach. /.../
Barierka nie jest zdejmowana tylko opuszczana. Po wyciągnięciu swożni blokujących "łamie" się w 1/3 wysokości od dołu i opada na zawiasach w kierunku na zewnątrz. Te pałąkowate wybrzuszenia na poziomej poręczy powinny wpasować się w zderzaki.

Co do numerów taktycznych to w PRL typowo 4 cyfrowe + szachownice na czole wieżyczki ale zgodnie z instrukcjami powinny być zasłonięte podczas transportu więc problemem jest nie tyle numer co jak oni go zasłaniali bo zdjęcia żadnego nie widziałem a kolega który służył w pancerniakch twierdzi że była to pełna improwizacja (brezent,gałęzie itp.)

Co do wycofania tych platform to raczej po 90 roku (jeszcze w polowie lat 80-ych opracowano w CBK modernizację hamulca na Oerlikon :mrgreen: )
Ostatnio zmieniony 23 kwie 2014, 17:19 przez AK, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Ciora
Posty: 471
Rejestracja: 03 wrz 2013, 09:21
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: platforma 6-osiowa

Post autor: Ciora »

Parę postów wyżej napisał Lech Makowiecki, co prawda 1 zdanie, ale zawsze. ;)
Czekam, jak dostanę paczkę, to sfotografuję i zamieszczę na forum. Ale chyba trzeba poczekać na koniec długiego weekendu. Pozdr.
Awatar użytkownika
DBv
Administrator
Posty: 1951
Rejestracja: 04 kwie 2006, 23:05
Lokalizacja: Wałbrzych-Wrocław
Kontakt:

Re: platforma 6-osiowa

Post autor: DBv »

A czy ktoś ma ten zestaw wogóle i może coś napisać o kłonicach?
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3239
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Re: platforma 6-osiowa

Post autor: Maciej »

Ciora pisze:A coś o numeracji wozów bojowych ktoś wie?
Numeracja jest bardzo złożona i uzależniona od czasu i miejsca (w naszym przypadku od epoki). Wspólny mianownik jest jeden każdy pojazd otrzymuje indywidualny numer taktyczny/rejestracyjny tak jak w cywilu. W starych przepisach wystarczyły numery namalowane wg wzoru na pojazdach (burty, pancerz, drzwi kabiny itd) białą farbą. Niektóre dodatkowo posiadały i posiadają znaki rozpoznawcze danej jednostki wg przyjętego wzoru. Obecnie dodatkowo stosuje się na pojazdach typu transporter i czołg tablice rejestracyjne. Numeracja i znaki rozpoznawcze, taktyczne mogą być zmieniane lub celowo zamaskowane czy zamalowane na czas ćwiczeń lub na czas wojny. Te sprawy regulują dzienniki ustaw MON i odrębne przepisy dotyczące niektórych jednostek. W czasach LWP i okresie 1989-2005 istniała samowola w nadawaniu znaków rozpoznawczych. Od 2005 roku ich nanoszenie regulują ustawy MON. Po wstąpieniu do NATO na pojazdach pojawiły się znaki taktyczne umieszczane na zderzakach, pancerzach, z tyłu i przodu pojazdu. Nie zmienił się system nadawania numeracji pojazdów, każda jednostka ma pulę numerów lub otrzymuje je z MON. Numery są traktowane jak w cywilu (są w dowodach rejestracyjnych i kartach pojazdów itd.) To tak w bardzo dużym skrócie. :D
Ostatnio zmieniony 23 kwie 2014, 14:01 przez Maciej, łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
Ciora
Posty: 471
Rejestracja: 03 wrz 2013, 09:21
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: platforma 6-osiowa

Post autor: Ciora »

PKP użytkowało takie platformy i to nie podlega dyskusji, gorzej z takim transportem BWP1. Nie spotkałem się by na 6 - cio osiowej platformie "podróżował" jeden BWP 1. Jeśli tak to musiał być to naprawdę wyjątek !! Generalnie BWP1 ładowano po 2 szt na jedną platformę 4 - osiową. Czołgi szły na czteroosiowe po 1 sztuce lub na 6 - osiowe.
Twoje ostatnie zdanie - pewnie masz rację. Trzeba więc będzie trochę pokombinować ze składem: np. na te platformy ze zdjęcia dać po jednym T55, a BWP-y wstawić na Rgs-a, Res-a lub Rs-a. Dzięki za info.
A coś o numeracji wozów bojowych ktoś wie?
Ostatnio zmieniony 23 kwie 2014, 07:36 przez Ciora, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Kolej w skali 1:1”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot] i 1 gość