Sądzę, że nie ma o co kruszyć kopii. Prawdziwa Ok1 z jakimkolwiek numerem inwentarzowym ale o takim osprzęcie kotła i o oświetleniu z końca lat pięćdziesiątych (czyli poniemieckim) powinna mieć jeszcze stary wzór ostrzeżeń o obecności trakcji elektrycznej (nie na żółtym tle). Trzeba otwarcie powiedzieć, że jest to zwykła przemalowanka, która w takiej postaci na PKP mogła zaistnieć do połowy lat pięćdziesiątych (oczywiście bez owych nieszczęsnych żółtych tabliczek), zresztą swoistą niekonsekwencją jest zamieszczenie na OK1-316 oznaczenia "woda zatruta" charakterystycznego dla epoki IIIb.Zarówno w modelu Ok1-359, jak i 316, żółte tabliczki ostrzeżeń na budce są z przodu przed oznaczeniem serii a nie za - przy samym wejściu - jak to byłoby logiczne.
Ok1-359, BR 38, ROCO
Moderator: mod-Tabor
-
- Posty: 504
- Rejestracja: 18 gru 2006, 08:22
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Ok1-359, BR 38, ROCO
Ostatnio zmieniony 20 lut 2014, 10:30 przez cichonęk, łącznie zmieniany 4 razy.
- Marcin
- Posty: 2022
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 05:36
- Lokalizacja: Toruń
- Kontakt:
Re: Ok1-359, BR 38, ROCO
A po co Roco ma robic BR 24 w TT? Za czasów kiedy dobry, dopracowany model Gutzolda był dostępny to nasycił sie rynek, i loka leżała po niemieckich sklepach, aż Gutzold wyciągnął firmowe kopyta... teraz być może pod nowym szyldem ją wznowią ale po co? Szału na nią nie będzie..... bo i tania nigdy nie będzie... jak zresztą ich rewelacyjna BR 65....
- LemingAnadyrski
- Posty: 145
- Rejestracja: 25 lut 2011, 20:41
- Lokalizacja: Wlk.bet.wieś/Mazowsze
- Kontakt:
Re: Ok1-359, BR 38, ROCO
A jaką informację niby miałoby się dać uzyskać? :-) Ot, taka polityka cenowa Roco: wszyscy rzucają się na zakupy na Święta,Robcio1910 pisze:Co Koledzy na takie propozycje?:
http://www.mojswiatmodeli.pl/pl/p/Parow ... 6057/15370
http://www.mojswiatmodeli.pl/pl/p/Parow ... 6048/11393
Dzwoniłem, pani bardzo miła, ale żadnej konkretnej informacji nie uzyskałem?!
to po nich trzeba jakoś klientów zmobilizować do pozbycia się kolejnej porcji mamony. Czeszka (CSD 377, której notabene
było po II WŚ w Czechosłowacji circa 20 razy mniej niż Ok1 na PKP, czyli model dość niszowy) też jest w podobnej promocji,
BR44 swego czasu można było dostać poniżej 700 zł; w skali niesłusznie za dużej także podobnie się dzieje:
http://www.lokomodel.pl/fl413703-lokomo ... urers_id=2 (niby Fleischmann, ale to przecież jedna firma; swoją drogą (swoim torem?)
ciekawe kiedy/czy Roco zrobi BR24 w TT...)
Wracając do właściwej tematyki wątku, pogrzebałem trochę, poszukałem i... dalej nic ciekawego nie znalazłem odnośnie
Ok1-316 (wbrew twierdzeniu Artura, że "Roco wyszło z tarczą"). Pragnę zwrócić uwagę, że tabliczka znamionowa z numerem
na budce jest charakterystycznie odsunięta od oznaczenia serii, które z kolei jest zaraz pod orzełkiem; oznacznie przydziału
również zgadza się z utrwalonym na zdjęciu z 1975 r. (włącznie z "MI F.Schwarz"). Raczej mała szansa, żeby nawet jeśli przy
naprawie zamieniono budki z innym egzemplarzem Ok1, to tabliczki i napisy miały potem dokładnie taki sam układ i odstępy
(z zastrzeżeniem błędu poniżej).
Zarówno w modelu Ok1-359, jak i 316, żółte tabliczki ostrzeżeń na budce są z przodu przed oznaczeniem serii a nie za - przy
samym wejściu - jak to byłoby logiczne. Prawdziwa 316 pod koniec eksploatacji, jak i praktycznie wszystkie Ok1, których
zdjęcia widziałem, miały odwrotnie, niż zrobiło Roco - wyjątek Ok1-394. (A jeśli Roco miało dobry powód, by zrobić tak jak
jest, to z ciekawością go obejrzę - wszak człowiek całe życie się uczy czegoś nowego. :-))
Ostatnio zmieniony 19 lut 2014, 19:54 przez LemingAnadyrski, łącznie zmieniany 4 razy.
- daraśekp
- Posty: 979
- Rejestracja: 22 mar 2010, 19:58
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Ok1-359, BR 38, ROCO
Jakiś dłuższy czas temu Artur wysyłał zapytanie do kolegów o drugą edycję loki (pewnie planując tańszy zbiorowy zakup), pytając jaka cena by nas interesowała...
Gdy mu odpisałem, że 700-750zł była by ceną odpowiednią, to odniosłem wrażenie, że się obraził na mnie...
Kupiłem 353 w poprzedniej promocji bez łachy za 738(z tego co pamiętam), a teraz kupię sobie 316 jeszcze taniej
Gdy mu odpisałem, że 700-750zł była by ceną odpowiednią, to odniosłem wrażenie, że się obraził na mnie...
Kupiłem 353 w poprzedniej promocji bez łachy za 738(z tego co pamiętam), a teraz kupię sobie 316 jeszcze taniej

Ostatnio zmieniony 17 lut 2014, 18:03 przez daraśekp, łącznie zmieniany 1 raz.
- Robcio1910
- Posty: 713
- Rejestracja: 20 kwie 2007, 12:49
- Lokalizacja: Radom
- Kontakt:
Re: Ok1-359, BR 38, ROCO
Co Koledzy na takie propozycje?:
http://www.mojswiatmodeli.pl/pl/p/Parow ... 6057/15370
http://www.mojswiatmodeli.pl/pl/p/Parow ... 6048/11393
Dzwoniłem, pani bardzo miła, ale żadnej konkretnej informacji nie uzyskałem?!
P.S.
Jeśli nie w tym dziale to proszę Admina o korektę ...

http://www.mojswiatmodeli.pl/pl/p/Parow ... 6057/15370
http://www.mojswiatmodeli.pl/pl/p/Parow ... 6048/11393
Dzwoniłem, pani bardzo miła, ale żadnej konkretnej informacji nie uzyskałem?!
P.S.
Jeśli nie w tym dziale to proszę Admina o korektę ...


Ostatnio zmieniony 17 lut 2014, 17:47 przez Robcio1910, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 462
- Rejestracja: 20 sty 2012, 08:17
- Lokalizacja: Z miasta
- Kontakt:
Re: Ok1-359, BR 38, ROCO
Przenumerować i po sprawie.LemingAnadyrski pisze:Na powyższych fotografiach za to numer jest widoczny wyraźnie, za to ani śladu po wywietrznikach...
Ostatnio zmieniony 17 lut 2014, 11:35 przez jafrap, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 504
- Rejestracja: 18 gru 2006, 08:22
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Ok1-359, BR 38, ROCO
W książce A. Paszke "Parowozy serii Ok1" jest zdjęcie z lipca 1976, na którym Ok1-316 ma budkę z wywietrznikami (nota bene nie widać wyraźnie numeru sfotografowanej maszyny i trzeba wierzyć autorowi na słowo)
Ostatnio zmieniony 16 lut 2014, 21:34 przez cichonęk, łącznie zmieniany 1 raz.
- LemingAnadyrski
- Posty: 145
- Rejestracja: 25 lut 2011, 20:41
- Lokalizacja: Wlk.bet.wieś/Mazowsze
- Kontakt:
Budka w Ok1-316
Czy Ok1-316 we wcześniejszym okresie eksploatacji na PKP miała budkę nowszego typu (z wywietrznikami dachowymi) a potem
podmieniono ją na starszą? Bo jeśli nie, to Roco w pewnej kwestii[1] jest lepsze niż Bułgarki stojące przy szosach prowadzących
z kraju nad Wisłą na zachód.
Międzyrzecz, 1979 r.: Ok1_31
Choszczno, 1975 r.: Ok1-316
Roco, zagubione w czasie?
[1] Lepsze w kwestii dawania wiadomej części ciała :->
podmieniono ją na starszą? Bo jeśli nie, to Roco w pewnej kwestii[1] jest lepsze niż Bułgarki stojące przy szosach prowadzących
z kraju nad Wisłą na zachód.
Międzyrzecz, 1979 r.: Ok1_31
Choszczno, 1975 r.: Ok1-316
Roco, zagubione w czasie?

[1] Lepsze w kwestii dawania wiadomej części ciała :->
Ostatnio zmieniony 16 lut 2014, 20:30 przez LemingAnadyrski, łącznie zmieniany 6 razy.
- Alteo
- Posty: 637
- Rejestracja: 19 gru 2007, 18:13
- Lokalizacja: Rawicz
Re: Ok1-359, BR 38, ROCO
Wielkie dzięki.
Po przeczytaniu Twojego postu ogarnęło mnie przerażenie. Z moim wzrokiem chyba nie podejmę się wykonania tych wszystkich czynności. Zastanawiam się czy zareklamować brak wyprowadzonych przewodów do podłączenia głośnika. Jak to wygląda w innych lokach?
A może ktoś na forum zainstalowałby ten głośnik.

Po przeczytaniu Twojego postu ogarnęło mnie przerażenie. Z moim wzrokiem chyba nie podejmę się wykonania tych wszystkich czynności. Zastanawiam się czy zareklamować brak wyprowadzonych przewodów do podłączenia głośnika. Jak to wygląda w innych lokach?

A może ktoś na forum zainstalowałby ten głośnik.

- drlukasz
- Posty: 1040
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:03
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontakt:
Re: Ok1-359, BR 38, ROCO
Montaż głośnika w OK1 analog.
1. Ściągamy obudowę, tj.
a) zdejmujemy pokrywę 2 zbieralnika, wykręcamy śrubę
b) zdejmujemy wiatrownice (są wciśnięte w kocioł i pomost)
c) wykręcamy środkową śrubę z podwozia
Pozwoliłem sobie pożyczyć zdjęcia Artura:

pomost zdejmujemy i odkładamy na bok.
Wykręcamy dwie śrubki które zostały w podwoziu i zdejmujemy czarny spód podwozia.
Teraz najprościej wyjąć wiązary z ostatniej osi, wyjąć oś i mamy dostęp do płytki stykowej. Głośnik lutujemy do 3 i 4 styku. Ostrzegam, że bez lupy, precyzyjnej lutownicy i pewnej ręki się nie obędzie. Styki na płytce są tuż obok zaczepu sprężynki KKSu od dołu.
Żeby wyjąć płytkę, musisz odkręcić przedni wózek (naklejka gwarancyjna), porozpinać wiązary, zdjąć silniki parowe (odginasz je na boki i ściągasz do góry) wykręcić śrubkę w przedniej części trzymającą płytkę i dopiero teraz jest ona wolna i swobodna
Składanie w kolejności odwrotnej.
Szczerze mówiąc, jestem zaskoczony, bo kupiłem wersję analogową, ale instalacja była gotowa, tzn z płytki miałem wyciągnięte kable i zwinięte w miejscu na głośnik.
1. Ściągamy obudowę, tj.
a) zdejmujemy pokrywę 2 zbieralnika, wykręcamy śrubę
b) zdejmujemy wiatrownice (są wciśnięte w kocioł i pomost)
c) wykręcamy środkową śrubę z podwozia
Pozwoliłem sobie pożyczyć zdjęcia Artura:

pomost zdejmujemy i odkładamy na bok.
Wykręcamy dwie śrubki które zostały w podwoziu i zdejmujemy czarny spód podwozia.
Teraz najprościej wyjąć wiązary z ostatniej osi, wyjąć oś i mamy dostęp do płytki stykowej. Głośnik lutujemy do 3 i 4 styku. Ostrzegam, że bez lupy, precyzyjnej lutownicy i pewnej ręki się nie obędzie. Styki na płytce są tuż obok zaczepu sprężynki KKSu od dołu.
Żeby wyjąć płytkę, musisz odkręcić przedni wózek (naklejka gwarancyjna), porozpinać wiązary, zdjąć silniki parowe (odginasz je na boki i ściągasz do góry) wykręcić śrubkę w przedniej części trzymającą płytkę i dopiero teraz jest ona wolna i swobodna

Składanie w kolejności odwrotnej.
Szczerze mówiąc, jestem zaskoczony, bo kupiłem wersję analogową, ale instalacja była gotowa, tzn z płytki miałem wyciągnięte kable i zwinięte w miejscu na głośnik.
Ostatnio zmieniony 08 sty 2014, 22:03 przez drlukasz, łącznie zmieniany 4 razy.
- Alteo
- Posty: 637
- Rejestracja: 19 gru 2007, 18:13
- Lokalizacja: Rawicz
Re: Ok1-359, BR 38, ROCO
Temat założyłem przed rozebraniem loki, nie mając pojęcia jak wygląda środek loki. Liczyłem na to, że po zdemontowania kotła na wierzchu będzie płytka i punkty lutownicze do podłączenia głośnika . Niestety ale omomierzem nie udało się wyszukać na widocznej stronie płytki miejsc wlutowania głośnika. Liczyłem, że są te dwa punkty lutownicze na lewo od śrubki na płytce.
Później odkryłem zdjęcie Artura w tym wątku.
Sprawa stała się jasna, że punkty lutownicze są w spodniej części płytki. Stąd moje pytanie. Jak można się dostać do tych punktów lutowniczych, a konkretnie jak wymontować płytkę. Po odkręceniu śrubki mocującej płytkę, płytka jest nadal nieruchoma. Dostęp do płytki od spodu ramy jest niemożliwy.
Jak to rozebrać aby wlutować głośnik.
Jestem chyba pierwszy na forum, który montuje dekoder dźwięku w Ok1 i sądzę, że zawartość tego wątku w przyszłości przyda się innym. 

Później odkryłem zdjęcie Artura w tym wątku.

Sprawa stała się jasna, że punkty lutownicze są w spodniej części płytki. Stąd moje pytanie. Jak można się dostać do tych punktów lutowniczych, a konkretnie jak wymontować płytkę. Po odkręceniu śrubki mocującej płytkę, płytka jest nadal nieruchoma. Dostęp do płytki od spodu ramy jest niemożliwy.
Jak to rozebrać aby wlutować głośnik.


Ostatnio zmieniony 08 sty 2014, 11:55 przez Alteo, łącznie zmieniany 2 razy.
- drlukasz
- Posty: 1040
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:03
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontakt:
Re: Ok1-359, BR 38, ROCO
Możesz zrobić zdjęcie części o którą Ci chodzi? Mam wrażenie, że nie do końca się rozumiemy.
W lokomotywie, patrząc od tyłu styki w złączu są: lewe koła, +, głośnik, głośnik, światła przód, prawe koła.
Dawno nie rozkręcałem OK1 ale nie przypominam sobie jakichś kombinacji i problemów z dostępem do punktów lutowniczych itp.
Zrób zdjęcia, obiecuję, że dostaniesz fotorelację w zamian
W lokomotywie, patrząc od tyłu styki w złączu są: lewe koła, +, głośnik, głośnik, światła przód, prawe koła.
Dawno nie rozkręcałem OK1 ale nie przypominam sobie jakichś kombinacji i problemów z dostępem do punktów lutowniczych itp.
Zrób zdjęcia, obiecuję, że dostaniesz fotorelację w zamian

- Alteo
- Posty: 637
- Rejestracja: 19 gru 2007, 18:13
- Lokalizacja: Rawicz
Re: Ok1-359, BR 38, ROCO
W lokomotywie przewody z gniazda 1-6 są przylutowane od spodu do płytki drukowanej i ścieżki do podłączenia głośnika znajdują się w spodniej części płytki. Płytka jest umiejscowiona w górnej części ramy parowozu a od spodu w ramie jest "chyba" balast, który uniemożliwia dostęp do płytki. Moje pytanie dotyczyło jak bez uszkodzeń dostać się do płytki od spodu. Jak się patrzy na tę ramę to wygląda na to, że płytka z "balastem" jest połączona w całość nitem rurkowym. Boję się, że mogę coś uszkodzić /mam szacunek do pieniędzy za, które kupiłem loko/ i nie chcę niczego robić w ciemno.
Stąd moje pytanie do kogoś kto jest w temacie.

Temat dot. instalacji głośnika w lokomotywie a nie tendra.

Stąd moje pytanie do kogoś kto jest w temacie.


Temat dot. instalacji głośnika w lokomotywie a nie tendra.
Ostatnio zmieniony 08 sty 2014, 01:14 przez Alteo, łącznie zmieniany 2 razy.
- drlukasz
- Posty: 1040
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:03
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontakt:
Re: Ok1-359, BR 38, ROCO
Alteo, odpowiedź na Twoje pytanie masz po części w rozpisce gniazda na 6 stronie wątku...
Trzymając tender tak, że łączówka jest po prawej stronie (pin indeksowy gniazda w prawym rzędzie) kolejność kabli jest następująca (od góry, wtyczka stroną z zagłębieniem do góry):
1. PIN14 - track left (lewe koła, zasilanie)
2. PIN9 (pod indeksem) - + zasilania oświetlenia
3. PIN15 - Speaker A
4. PIN17 - Speaker B
5. PIN7 - F0f (F0 forward) - światło przednie
6. PIN12 -(obok indeksu) - track right (prawe koła)
Przy czym PIN 17 jest najwyżej w prawym rzędzie, pod nim jest PIN15, index to PIN11, na dole koniec na pin3, lewy rząd to od góry od pin18 w dół do pin4
Instalacja kabli jak również miejsce na głośnik są przygotowane fabrycznie w lokomotywie - mieszczą się "kostki cukru" od Zimo, oraz nowe głośniki ESU (od v4.0 - niskoomowe, budowa jak Zimo)
Trzymając tender tak, że łączówka jest po prawej stronie (pin indeksowy gniazda w prawym rzędzie) kolejność kabli jest następująca (od góry, wtyczka stroną z zagłębieniem do góry):
1. PIN14 - track left (lewe koła, zasilanie)
2. PIN9 (pod indeksem) - + zasilania oświetlenia
3. PIN15 - Speaker A
4. PIN17 - Speaker B
5. PIN7 - F0f (F0 forward) - światło przednie
6. PIN12 -(obok indeksu) - track right (prawe koła)
Przy czym PIN 17 jest najwyżej w prawym rzędzie, pod nim jest PIN15, index to PIN11, na dole koniec na pin3, lewy rząd to od góry od pin18 w dół do pin4
Instalacja kabli jak również miejsce na głośnik są przygotowane fabrycznie w lokomotywie - mieszczą się "kostki cukru" od Zimo, oraz nowe głośniki ESU (od v4.0 - niskoomowe, budowa jak Zimo)
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10805
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Ok1-359, BR 38, ROCO
Dopóki dekoder nie jest wetknięty w gniazdo, to masz do czynienia tylko z elementami biernymi i niczego omomierzem nie uszkodzisz.Alteo pisze:Jutro uruchomię omomierz i wyszukam ścieżki na płytce.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: orzelek i 1 gość