Rozjazdy (EW2, EW3) należy zabezpieczyć przed zwarciem przy jeździe na rozprucie. Była
już o tym mowa, ale wyciągnę samo zabezpieczenie, jako osobny wątek:
WM-MODEL pisze:
(...), ta żarówka (12V 5W) jest zabezpieczeniem przeciw -zwarciowym, w razie np. rozprucia wajchy prąd zwarciowy płynący przez nią powoduje świecenie, gdy się rozgrzeje zwiększa się opór włókna i prąd nieco maleje.
Proponowaną przez Kilkujadka żarówką jest np:
Oczywiście może być inna, ale o takich samych parametrach elektrycznych.
Taką, łatwo zamontować w kostce elektrycznej po wyprostowaniu drucików:
Piotr Kwasny pisze:Jak działa zabezpieczenia zwarciowe dzioba rozjazdu
FILMIK
Dodam od siebie jeszcze jedną uwagę.
Przedstawiona, na powyższym
rysunku metoda polaryzacji iglic "na sztywno" może doprowadzić, szczególnie w przypadku grubszych kół lub nie trzymania rozstawu kół na ośce dokładnie 12 mm (BTTB, ROKAL) do sporadycznych krótkich zwarć podczas normalnego (nie na rozprucie) przejazdu składu przez rozjazd.
By temu zapobiec możemy zastosować zasilanie iglic, nie na stałe, ale przez przekaźnik bistabilny tak by tylko była zasilana ta iglica, po której jedziemy, druga wtedy wisi w powietrzu:

Przekaźnik (dwu sekcyjny) zasilamy równolegle do Conrada, metodą prób i błędów odnajdujemy właściwe styki.