Problem z zasilaczem MEHANO

Prąd i elektronika na makiecie

Moderator: mod-Elektryka i DCC

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
biker
Posty: 412
Rejestracja: 18 lut 2008, 16:20
Lokalizacja: Wieliczka
Kontakt:

Re: Problem z zasilaczem MEHANO

Post autor: biker »

http://www.fotoszok.pl/upload/348d5d01.jpg

Zewrzyj śrubokrętem nóżkę zakreśloną w kółku ze środkową ( na rysunku pierwsza do góry od kółka) i jak lokomotywa stanie to na bank potencjometr.
Ostatnio zmieniony 27 lis 2012, 21:10 przez biker, łącznie zmieniany 1 raz.
gonzoTTom
Posty: 228
Rejestracja: 06 kwie 2011, 17:25
Lokalizacja: Bergstadt Tarnowitz
Kontakt:

Re: Problem z zasilaczem MEHANO

Post autor: gonzoTTom »

Jeżeli nie masz miernika, to na podłączonym zasilaczu do torów, zewrzyj potencjometr (dwie nogi są już zwarte, więc te dwie zewrzyj z trzecią), jak lok stanie to znaczy, że jest uszkodzony potencjometr, jeżeli nadal jedzie, to możliwe, że jest uszkodzony LM317.
Do tego wystarczy pęseta lub spinacz.
Samowarek
Posty: 745
Rejestracja: 30 paź 2010, 02:05
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Problem z zasilaczem MEHANO

Post autor: Samowarek »

Jak wcześniej pisałem wymień układ (najprawdopodobniej LM317).Koszt http://elecena.pl/product/491247/stabil ... f306ccd74b i moim zdaniem będzie po remoncie :/
Awatar użytkownika
Bufor
Posty: 52
Rejestracja: 26 paź 2012, 12:10
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Problem z zasilaczem MEHANO

Post autor: Bufor »

TTygrysek_P-ń pisze:Zabierz go z sobą do Technikum jutro to się zobaczy.
Trochę za późno odczytałem :P

Spokojnie. Ten zasilacz jest mega ważną sprawą.. Myślałem ze jednak idzie coś przy nim zrobić. Jednak po tym co już zostało napisane bez odpowiednich narzędzi nie ma co rosząc :mrgreen:
Awatar użytkownika
TTygrysek_P-ń
Posty: 446
Rejestracja: 21 paź 2008, 19:53
Lokalizacja: 52.413076,16.90123
Kontakt:

Re: Problem z zasilaczem MEHANO

Post autor: TTygrysek_P-ń »

Zabierz go z sobą do Technikum jutro to się zobaczy.
kapitanwasyl
Posty: 126
Rejestracja: 14 lis 2009, 10:53
Kontakt:

Re: Problem z zasilaczem MEHANO

Post autor: kapitanwasyl »

Ja również stawiam na potencjometr , włącznik polaryzacji wyłącza zasilanie po niepełnym wciśnięciu ale to normalne raczej. I ta płytka wygląda na wcześniej "dłubaną" zobacz czy nie ma połączonych ze sobą lutów między ścieżkami (zwarcia) Bo albo mi się wydaje albo z foki widzę co najmniej dwa zlane ze sobą luty ....
Awatar użytkownika
Bufor
Posty: 52
Rejestracja: 26 paź 2012, 12:10
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Problem z zasilaczem MEHANO

Post autor: Bufor »

Poprawienie lotów nic nie dało. Przypadkiem trafiłem na ciekawy fenomen. Mianowicie kiedy się zmienia kierunek jazdy jest "klik" a kiedy nie wcisnę przełącznika aż do "klik" (czyli jak by na wpół wciśnięty) to lok zatrzymuje się. Czyli na moje coś nie tak jest z tym guzikiem...
Samowarek
Posty: 745
Rejestracja: 30 paź 2010, 02:05
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Problem z zasilaczem MEHANO

Post autor: Samowarek »

Jak ostatecznie wyszła naprawa czy się powiodło czy "klapa" ?? ?? ??
Awatar użytkownika
nikos68
Posty: 141
Rejestracja: 06 cze 2008, 00:03
Lokalizacja: Zielona Góra
Kontakt:

Re: Problem z zasilaczem MEHANO

Post autor: nikos68 »

Popraw wszystkie luty i napisz co się dzieje ;)
Awatar użytkownika
Bufor
Posty: 52
Rejestracja: 26 paź 2012, 12:10
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Problem z zasilaczem MEHANO

Post autor: Bufor »

Zlutuje i napisz co i jak :mrgreen:
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10804
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Problem z zasilaczem MEHANO

Post autor: ArturSchŁ »

nikos68 pisze:Na zdjęciu całej płytki widać zimne luty ....
Obrazek
Chyba rzeczywiście tu jest poluzowane. Polutuj wszystkie niepewne połączenia.
:lol:
Awatar użytkownika
Bufor
Posty: 52
Rejestracja: 26 paź 2012, 12:10
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Problem z zasilaczem MEHANO

Post autor: Bufor »

Wiem po ile sa nowe zasilacze. Naprawa tego nie jest dla mnie sprawa najwalniejszą... nie mniej jednak było by milo gdyby jak by nie patrzeć sprawny sprzęt nie lądował w koszu... Jest ktoś z Poznania chętny to tej sprawy??
Awatar użytkownika
nikos68
Posty: 141
Rejestracja: 06 cze 2008, 00:03
Lokalizacja: Zielona Góra
Kontakt:

Re: Problem z zasilaczem MEHANO

Post autor: nikos68 »

Na zdjęciu całej płytki widać zimne luty na stykach potencjometru,popraw je i powinno być dobrze ;)
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10804
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Problem z zasilaczem MEHANO

Post autor: ArturSchŁ »

Jeśli na "Cała płytka" nie widać by któraś nóżka była luźna (pomimo lutowania, tzw "zimny lut") to chyba bez spojrzenia specjalisty na warsztacie (np RTV) się nie obejdzie.

Prawdopodobnie problem jest z samym potencjometrem. może być jego uszkodzenie (skrzywienie, niekontakt itd) lub któregoś elementu obok. Bez praktyki elektronicznej trudno będzie dociec co się stało.

BTW: http://allegro.pl/listing.php/search?st ... egory=1063
Zobacz jakie są ceny zasilaczy na Allegro, naprawa może się nie kalkulować.
Ostatnio zmieniony 17 lis 2012, 18:06 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 1 raz.
gonzoTTom
Posty: 228
Rejestracja: 06 kwie 2011, 17:25
Lokalizacja: Bergstadt Tarnowitz
Kontakt:

Re: Problem z zasilaczem MEHANO

Post autor: gonzoTTom »

Konstrukcja oparta na LM317, można po kolei wymieniać elementy zaczynając od potencjometru, następnie LM317.....
Lepiej na wyłączonym zasilaczu zmierzyć omomierzem czy potencjometr na minimum ma pełne zwarcie. Jeżeli nie masz miernika, to na podłączonym zasilaczu do torów, zewrzyj potencjometr (dwie nogi są już zwarte, więc te dwie zewrzyj z trzecią), jak lok stanie to znaczy, że jest uszkodzony potencjometr, jeżeli nadal jedzie, to możliwe, że jest uszkodzony LM317.
Do potencjometru możesz psiknąć w małej ilości WD40, choć lepszy byłby jakiś Contaktol.
Potencjometr może mieć : zużyty i odkształcony ślizgacz, wytartą ścieżkę oporową lub nity pomiędzy nóżkami a płytką.
:mrgreen: Jeżeli potencjometr jest made in PRC (China) i ma certyfikat CE ( China Eksport), to zbyt długo nie mógł chodzić. :mrgreen:
Przełącznik jest od zmiany polaryzacji napięcia, czyli kierunku jazdy.
Jeżeli nadal będziesz miał problem, a nie będzie Ci szkoda kosztów, to możesz mi go podesłać, lub znajdź elektronika na miejscu.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka i DCC”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość