MITROPA Restauracja - Reko
Dokładna nazwa modelu
Speisewagen WRge "MITROPA" DR ep IV (Reko) / Wagon restauracyjny towarzystwa "MITROPA" zarząd Deutsche Reichsbahn, epoka IV, wersja REKO
Liczba osi
4
Dokładna nazwa producenta modelu
Tillig Modellbahnen GmBH & Co. , Sebnitz – Niemcy
Forma
Model gotowy
Technologia/Materiał
Odlew ciśnieniowy/Tworzywo sztuczne
Charakter produkcji
Model wielkoseryjny
Numer katalogowy modelu
16750
Zarząd kolejowy
DR
Epoka
IV
Oznaczenie modelu
WRge 51 50 88-45 008-2
Stacjonowanie/Data
Berlin Rummelsburg 14.12.73
Elementy specyficzne
Brak
Wersje modelu
14750 - jedyna dostępna, czerwona, z trzema oknami po stronie dużego napisu
12-5241- planowana wersja w barwach Stadtexpress w secie z trzema wagonami
typu "Y/B" - Modellbahnmanufaktur Sebnitz, zapowiedziana, do dziś niedostępna.
Sprzęg
Model posiada kinematykę sprzęgu oraz gniazdo NEM
Oświetlenie
Jako opcja, po zdjęciu dachu.
Nieco historii:
Pod koniec lat sześćdziesiątych na kolejach DR dał się odczuć brak wagonów restauracyjnych. Z tego powodu, zdecydowano się na przeróbki wagonów starsze budowy.
W tym czasie RAW Halberstadt na bazie nowych części zamiennych przystąpiło do przebudowy wagonów Reko na restauracje. Powstał wagon restauracyjny z małą liczbą: 24 miejsc do siedzenia oraz przedziałem bufetowym- z racji jego wymiarów, był to pewnego rodzaju kompromis. Pierwsze 20 sztuk włączono do służby w roku 1973. Druga seria - 30 sztuk dołączyła w 1975 roku. Pod szyldem "Mitropa" wagony jeździły w normalnych pociągach pospiesznych. W późniejszych latach również włączano je do pociągów Stadtexpress w typowym malowaniu dwukolorowym. W 1985 rok dokonano przebudowy partii wagonów na bufety w barwach kość słoniowa/jasnobrunatny - typowy bufet.
Do 1994 roku większość wagonów zezłomowano, do dzisiaj pozostało kilka w malowaniu czerwonym w różnym stanie technicznym, np jeden jest w posiadaniu towarzystwa OGEG. Taki wagon przyjeżdżał na paradę do Wolsztyna w składzie innych wagonów Reko. W barwach DBAG tego typu wagony nie jeździły.
Uwagi
Nowego typu wózki. Odlew pozostawia co nieco do życzenia, odmiennie niż w wagonach typu B. Widać nadlewy, Tillig lub małe chińskie, zaczęli montować hamulce klockowe na wózkach (nie ma ich już w woreczkach do montażu) jakość odlewu jest również słaba, co powoduje, że trzeba poprawić fabrykę - bez tego wagon nie jedzie. Ramy klocków hamulcowych haczą o zestawy kołowe, należy to ustawić i podgiąć tak aby był luz. Sam zestaw kołowy (było o nich już na forum) jest dość ciasno spasowany w gniazdach, ale smarowanie i rozjeżdżenie daje dobry efekt.
Kinematyka sprzęgu - bez zarzutu.
Nowa obudowa i nowe podwozie - wreszcie realne.
Podsumowanie:
Wagon długo oczekiwany jako następca dotychczasowych "knajp" Reko. Dedykowany jest do wagonów Y/B w zielonym lub beżowo/zielonym malowaniu. Pomysł trafiony w 10, ale pewnie na kolejne malowania poczekamy. Tak naprawdę ten wagon wypuściła Manufaktura Sebnitz, więc pewnie nie jest to model w wyłącznej gestii Tilliga. Sam Wagon w nadwoziu Reko był już w zestawie pociagu ratunkowego TTClubu oraz w zestawie trzech wagonów Reko w zielonym malowaniu - produkcji MMS Sebnitz.
Foto:
Oryginał, bez loga Mitropa:
[Obrazek]
Model:
