Makieta - zarząd DR ep IV

Dyskusja, o naszych makietach, dioramach itd.

Moderator: mod-Makieta

Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 8471
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Has thanked: 37 times
Been thanked: 21 times
Kontaktowanie:

Re: Makieta - zarząd DR ep IV

Postautor: ArturSchŁ » 24 paź 2006, 19:22

maciej_kolej pisze:Pewnie zauważyłeś że sklejak jest bardzo gruba,... A zatem nie musze się tu obawiać zwichrowań D
Tak ?? to wyobraź sobie 10 mb Twoich skrzynek podparte tylko w środku. Albo, że ktoś na końcu tych 10 m Twoje skrzynki przesuwa w lewo albo w prawo o metr, albo o dwa (a Twój koniec jest nieruchomy). Masz teraz pojęcie o skali naprężeń jakie działają na skrzynki ?

PS: Dzięki Tadziu za Twoje uwagi.


Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3131
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: Makieta - zarząd DR ep IV

Postautor: Maciej » 24 paź 2006, 18:21

ArturSch pisze: A co ze stacją Lauscha? Miałem wrażenie, że się do niej przymierzasz, a z pokazanych skrzynek nijak mi ONA nie wychodzi......

Zgadza się, nie są to moduły stacji Lauscha. Po uzbieraniu podstawowego 80 % materiału torowego stwierdziłem że jeszcze jednak za wcześnie na taka "kobyłę", po za tym równolegle modernizowałem stara makietę ;) Po urlopie otrząsnąłem się, zebrałem myśli i...zajrzałem do sttandardu. Tak dojrzała ta koncepcja. Krakowa od razu nie zbudowano a prostsze instalacje dobrze mi zrobią ;)

Skała pisze:Proponuję w skrzynkach wstawić min 2 wręgi, odwrócone T. Usztywni to bardzie skrzynie i będzie podstawą pod płytę styropianową chyba, że kolega ma inne materiały w koncepcji.

Pewnie zauważyłeś że sklejka jest bardzo gruba, za gruba jak na sttandardowa sklejkę ;) A zatem nie muszę się tu obawiać zwichrowań itp. Ale dziękuję za radę :D
Ostatnio zmieniony 26 sty 2007, 13:55 przez Maciej, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Skała
Posty: 285
Rejestracja: 19 maja 2006, 15:17
Lokalizacja: Nykøbing F.
Has thanked: 6 times
Been thanked: 9 times

Re: Makieta - zarząd DR ep IV

Postautor: Skała » 24 paź 2006, 18:02

Proponuję w skrzynkach wstawić min 2 wręgi, odwrócone T. Usztywni to bardzie skrzynie i będzie podstawą pod płytę styropianową chyba, że kolega ma inne materiały w koncepcji.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 8471
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Has thanked: 37 times
Been thanked: 21 times
Kontaktowanie:

Re: Makieta - zarząd DR ep IV

Postautor: ArturSchŁ » 24 paź 2006, 14:52

maciej_kolej pisze:...umieszczam tu moduły ....
Przepraszam, że zapytam tak: A CO ze "Stacja Lauscha (Niemcy)" ? Miałem wrażenie, że się do niej przymierzasz, a z pokazanych skrzynek nijak mi ONA nie wychodzi......
Ostatnio zmieniony 24 paź 2006, 14:58 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3131
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: Makieta - zarząd DR ep IV

Postautor: Maciej » 22 paź 2006, 17:50

miki pisze:Jeszcze jedna sprawa - dziury w profilach. Jeżeli mają 11 mm to wszystko OK, ale jeżeli mniej trzeba je będzie rozwiercić albo skręcać M8.

Otwory maja 10 mm.
Dziś postanowiłem zrobić przymiarki, do ułożenia torów. Przykleiłem korek i nadal szokowała mnie decha (pod tor) szerokości 5 cm, ale analizując dłużej zaczyna mieć to jakiś sens. Luźno położony tor zaczął pobudzać wyobraźnię
Obrazek Obrazek
Korek zagruntowałem, czas dokupić szuter. Na razie przymiarki tunelu który trzeba jeszcze dopieścić (patynowanie portali)
Obrazek
I jak to zwykle bywa nowe pomysły pakują się same do głowy - nad tunelem oczywiście wzgórze, a na nim? Zamek a może schronisko? Ech te pomysły :D Powoli :roll: na jutro zostawiłem sobie układanie toru i podłączenie kabli. Najbardziej obawiam się żądanych 0,5mm pomiędzy modułami, a o utrzymaniu toru w osi nie wspomnę. A wydawało się to takie proste, na zdjęciach i rysunkach. :D
A to stacja od Karola którą zamierzam wykorzystać. Niestety jeszcze nie znalazłem odpowiedniej nazwy dla małej sennej stacyjki w NRD :roll:
Obrazek
Ostatnio zmieniony 26 sty 2007, 13:52 przez Maciej, łącznie zmieniany 4 razy.
miki
Posty: 1258
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:56
Lokalizacja: Lipowo k.Glinianki
Been thanked: 2 times

Re: Makieta - zarząd DR ep IV

Postautor: miki » 21 paź 2006, 07:17

Tu mam wątpliwości - podkładka pod tory ma aż 5 cm!!!!

Wszystko się zgadza, popatrz np tu
Jeszcze jedna sprawa - dziury w profilach. Jeżeli mają 11 mm to wszystko OK, ale jeżeli mniej trzeba je będzie rozwiercić albo skręcać M8.
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3131
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: Makieta - zarząd DR ep IV

Postautor: Maciej » 20 paź 2006, 21:03

Kochani dziękuję za cenne rady - skorzystam z Waszych sugestii i względnie je w swoim czasie.
Dziś miła niespodzianka (zaznaczam że to skrzynki i proszę po raz kolejny
o wyrozumiałość - umieszczam tu moduły tylko dlatego że mogę moderować swoim tematem - ot taka moja korzyść ;) ) - dziś dzwonek o 20.00 do drzwi - stolarz przyniósł moduły. Zaskoczenie i wielkością i w ogóle. Zaczynam mieć respekt do takich makiet (tak jak do nowoczesnych modeli).
Obrazek Obrazek Obrazek
Tu mam wątpliwości - podkładka pod tory ma aż 5 cm!!!! Lekko zdziczałem ale tak jest na rysunku Tadka :shock:
Obrazek Obrazek
Ostatnio zmieniony 26 sty 2007, 13:52 przez Maciej, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Charakterek
Posty: 1760
Rejestracja: 02 kwie 2006, 21:06
Lokalizacja: Radom

Re: Makieta - zarząd DR ep IV

Postautor: Charakterek » 19 paź 2006, 23:25

Tak Artur, masz absolutną rację! Maćku w kwestii przypomnienia:

Semafory:

1. Z jednym ramieniem (możliwość wyświetlania sygnałów Sr1 - stój i Sr2 - droga wolna z największą dozwoloną prędkością). Stosuje się go najczęściej jako semafor wyjazdowy na szlaku jednotorowym umieszczony na torze głównym zasadniczym, gdzie jest możliwy tylko wyjazd na wprost z toru na szlak. Ustawia się go najczęściej 100 m przed pierwszym miejscem niebezpiecznym (najczęściej jest to ukres)

2. Z dwoma sprzężonymi ramionami. (możliwość wyświetlania sygnałów Sr1 - stój i Sr3 - droga wolna z prędkością 40 km/h). Stosuje się go jako semafor wyjazdowy na torze głównym dodatkowym, gdzie wyjazd na tor główny odbywa się z tzw "zboczenia" czyli mówiąc najprościej na rozjeździe trza skręcić. Semafory takie stosuje się także jako osłonowe w przypadku konieczności zwolnienia biegu pociągu do 40 km/h.

2. Z dwoma niezależnymi ramionami (możliwość wyświetlania sygnałów Sr1 - stój, Sr2 - droga wolna z największą dozwoloną prędkością i Sr3 - droga wolna z prędkością 40 km/h). Stosuje się jako semafory wjazdowe ustawiane 100 m od ostatniego miejsca niebezpiecznego na stacji (najczęściej jest nim wskaźnik W5 - koniec granicy przetaczania) oraz jako semafory wyjazdowe na liniach dwutorowych, w przypadku wyjazdu na tor niewłaściwy powinien być zapalony dodatkowo wskaźnik W 24). Gdy semafor jest semaforem wyjazdowym - 100 m od ukresu - z racji możliwości podania sygnału Sr2)

tarcze:

Typ pierwszy - tarcze ostrzegawcze.

1. Tarcza nieruchoma Sygnał On - w odległości hamowania od tarczy znajduje się semafor
2. Tarcza dwustawna - pokazuje sygnały - Od1 - semafor do którego tarcza się odnosi wskazuje sygnał stój, Od2 - semafor do którego tarcza się odnosi wskazuje sygnały Sr2 lub Sr3. Z z tego powodu, że maszynista nie wie jaki sygnał zezwalający pojawi się na semaforze po podaniu przez tarczę dwustawną sygnału Od2 pociąg musi rozpocząć hamowanie, by semafor był minięty z prędkością 40 km/h.
3. Tarcza trzystawna - Sygnał Ot1- semafor do którego tarcza się odnosi wskazuje sygnał stój, Ot2 - semafor do którego tarcza się odnosi wskazuje sygnał Sr2, Ot3 - semafor do którego tarcza się odnosi wskazuje sygnał Sr3.

Tarcze umieszcza się w odległości drogi hamowania od semafora do którego tarcza się odnosi.

Typ drugi - tarcze manewrowe:

Sygnał M1 - jazda manewrowa zabroniona
Sygnał M2 - jazda manewrowa dozwolona
Umieszcza się je najczęściej 50 m od ukresu na torach pomocniczych, gdzie torów tych nie zajmują planowe pociągi, a tylko odbywa się tam jazda manewrowa.

Typ trzeci - tarcze rozrządowe
Sygnał Rt1 - pchanie zabronione
Sygnał Rt2 - pchanie z prędkością nie przekraczającą 3 km/h
Sygnał Rt3 - Pchać z umiarkowaną prędkością (nie przekraczającą 5 km/h)
Ostatnio zmieniony 26 sty 2007, 13:51 przez Charakterek, łącznie zmieniany 1 raz.
ArJu
Posty: 488
Rejestracja: 07 kwie 2006, 23:19
Lokalizacja: Wrocław / Warszawa

Re: Makieta - zarząd DR ep IV

Postautor: ArJu » 19 paź 2006, 23:04

Nie jestem specem w tej materii, ale może przy okazji czegoś się dowiem. Czy semafory nie powinny być ustawione inaczej tj. jednoramienne tam gdzie dwuramienne i odwrotnie? Z czego wynika, że po torze głównym nie można przejechać z max prędkością, a z torów dodatkowych będzie to dozwolone?
Ostatnio zmieniony 26 sty 2007, 13:51 przez ArJu, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3131
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: Makieta - zarząd DR ep IV

Postautor: Maciej » 19 paź 2006, 21:11

Sprawa ma się inaczej - stosuję na przekór rozjazdy EW1. Ale Twoje rady są oczywiście cenne i biorę je pod uwagę. Nie chcę brnąć dlaczego EW1 i wiem czemu Sttandard je odzrzuca - nie oponuję ;) Mam swoje spojrzenie na zastosowanie rozjazdów. Ogólnie zakładam że stacja będzie w stanie przyjąć przeciętny skład pociągu pośpiesznego (6-7 wagonów).
Ostatnio zmieniony 12 lis 2006, 21:22 przez Maciej, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
whosho
Posty: 821
Rejestracja: 09 kwie 2006, 11:49
Lokalizacja: Katowice
Kontaktowanie:

Re: Makieta - zarząd DR ep IV

Postautor: whosho » 19 paź 2006, 20:50

Jeśli na pierwszy segmencie zrobisz głowice i na ostatnim to samo (sttandard przewiduje użycie rozjazdów EW3) to pozostała długość torów umożliwiająca przyjęcie pociągu będzie nieco większa niż długość środkowego modułu (90 cm ). Znam ten problem ze swojej stacji... :/
Ostatnio zmieniony 26 sty 2007, 13:50 przez whosho, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3131
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: Makieta - zarząd DR ep IV

Postautor: Maciej » 19 paź 2006, 20:45

whosho pisze::) OK, jedna uwaga - długości torów do "przechowywania" przyjeżdżających będą mniejsze niż na szkicu, ale to zapewne wiesz.

Co Whosho rozumiesz przez słowo mniejsze? Możesz rozszerzyć tą teorię, może myślimy o dwóch różnych pojęciach ??
Ostatnio zmieniony 26 sty 2007, 13:50 przez Maciej, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
whosho
Posty: 821
Rejestracja: 09 kwie 2006, 11:49
Lokalizacja: Katowice
Kontaktowanie:

Re: Makieta - zarząd DR ep IV

Postautor: whosho » 19 paź 2006, 20:30

:) OK, jedna uwaga - długości torów do "przechowywania" przyjeżdzającyh będą mniejsze niż na szkicu, ale to zapewne wiesz.
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3131
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: Makieta - zarząd DR ep IV

Postautor: Maciej » 19 paź 2006, 20:05

Witam ponownie.
Po przemyśleniach i zebranym materiale torowym ruszyły pierwsze prace.
Oto szkic powstającej stacji:
Obrazek
Stacja położona na trzech modułach o wymiarach 500mmx900mm każdy.
Szkic przedstawia małą stację lokalną stację gdzieś na linii głównej jednotorowej. Co ma się dziać na stacji? Przejazdy pociągu pośpiesznego dwa razy dziennie, ruch pociągów osobowych oraz przejazdy składów towarowych. Niewielka bocznica jest wyposażona w rampę czołową, przy rampie znajduje się niewielki magazyn ekspedycji. Do obsługi podróżnych przewidziano dwa perony - wyspowy i przy budynku dworca. Wstępnie do kierowania ruchem przewidziałem sygnalizację kształtową ale ze względu na koszty nie wykluczam na dzień dzisiejszy świetlnej. Prace manewrowe na stacji prowadzone będą lokomotywą BR107, natomiast moje dwie 118 ki zabezpieczą ruch pociągów liniowych. To na razie tyle.
Nadal nie wymyśliłem nazwy stacji (NRD) ale za to od Karola otrzymałem piękny fallerwoski budynek stacji - wkrótce zamieszczę zdjęcia.
Zdaję sobie sprawę że to makieta modułowa, jednak ze względu na możliwość korygowania własnych wpisów pozwoliłem sobie pisać tu w tym dziale. Zresztą makieta ta stanie się tortem z modułów ;) i chyba będę usprawiedliwiony ;)
Ostatnio zmieniony 26 sty 2007, 13:48 przez Maciej, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3131
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Makieta - zarząd DR ep IV

Postautor: Maciej » 13 paź 2006, 18:49

Większość z Was już wie że zakończyłem definitywnie przebudowę "starej" makiety
w układzie zamkniętym. Niestety reanimacja "trupa" - tak bym to delikatnie określił. Czas zbudować bardziej dojrzały układ i taka myśl i plany ciągle mnie nurtowały od dawna. Próby budowy makiety modułowej były już wiosną, ale zawsze jakiś czynnik stawał na przeszkodzie - czas, nowe koncepcje i wreszcie środki. Efektem na szczęście było zebranie materiału torowego a cała sprawa pokazała ogrom przedsięwzięcia. Te czynniki teraz zaowocują i przydadzą się w budowie makiety modułowej zaplanowanej od podstaw.
Na początek będzie pięć modułów wykonanych w sttandardzie o długości 900mm. Trzy
z nich to moduły stacyjne. Makieta będzie przedstawiać kolej DR w epoce IV, a sama stacja to niewielka miejscowość ze skromnym układem torowym (tor nr 1,2,3 i bocznica).
Reszty nie zdradzam choć są już pierwsze rysunki i szkice. Wkrótce zamieszczę schemat zasilania i wstępny układ makiety. Na razie nie wiem jaką nazwę wybrać dla stacji. Jeżeli macie jakieś pomysły i sugestie odnoście nazwy chętnie rozpatrzę. Oczywiście w rachubę wchodzi nazwa prawdziwej stacji z czasów NRD :D
Ostatnio zmieniony 26 sty 2007, 13:46 przez Maciej, łącznie zmieniany 2 razy.

Wróć do „Makieta”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość