Zapomniana trasa

Nasze fotki z wypraw kolejowych i nie tylko... Pamiętaj tylko by podać źródło, jeśli to nie Twoje zdjęcia.

Moderator: mod-Galeria

Awatar użytkownika
JarUs
Posty: 1417
Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 13 times
Been thanked: 16 times

Re: Zapomniana trasa

Postautor: JarUs » 18 sie 2014, 14:48

Jakby ktoś wybierał się do Zubek B. to niech się nie zszokuje
Obrazek
Obrazek
Dla ludzi jest bezpiecznie.


Awatar użytkownika
JarUs
Posty: 1417
Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 13 times
Been thanked: 16 times

Re: Zapomniana trasa

Postautor: JarUs » 13 sie 2014, 23:07

…. z przekazów ustnych:
W latach 1945-1955 stacja KRYNKI Białostockie (obecnie Zubki Białostockie) obsługiwała pociągi pasażerskie. Była końcową stacją dla ruchu pasażerskiego. Ruchu towarowego przez granicę nie było (granica?). Jednak pociągi towarowe na tę stację przyjeżdżały z dwóch powodów.
Pierwszy to - kontrybucja. Władza ludowa przymusowo skupowała płody rolne. Taki punkt skupu znajdował się na stacji. Na początku obsługiwany przez żołnierzy z KBW z pobliskich Bobrownik, a gdy jednostkę(?) rozwiązano (około 1947r) – cywile.
Drugi to – żwir. Żwir dla odbudowującej się po wojnie stolicy. Kopano go (ręcznie) wzdłuż stacji (od strony północnej, tam gdzie później w 55 roku położono ruskie tory) wprost do wagonów. Praca ciężka, ale dobrze płatna. Na tyle, że chłopom bardziej się opłacało przywieść furmankę żwiru i wsypać do wagonu, niż sprzedać furmankę ziemniaków w ramach kontrybucji. Tak więc najbliższej okolicy stacji zaroiło się od wyrobisk. Około 1950-55 (dokładnej daty nikt nie pamięta, ale przed rozbudową stacji o ruskie tory), aby usprawnić załadunek wybudowano bocznicę, którą podstawiano wagony wprost do wyrobiska. Prawdopodobnie również w tym okresie powstał posterunek rozgałęźny Waliły Las z krótkimi bocznicami do wyrobisk ze żwirem.
Obrazek
Bocznica (tor 1435) około 2 m powyżej punktu trakcyjnego (tor 1520 mm).
Obrazek
Na pierwszym planie plac po punkcie trakcyjnym, powyżej bocznica, jeszcze wyżej (około 2 m) tor 1435 mm główny Zubki B. – Białystok.
Obrazek Obrazek
Zarośnięte wyrobiska po lewej i prawej stronie bocznicy południowej około 50 m od toru głównego.
Awatar użytkownika
JarUs
Posty: 1417
Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 13 times
Been thanked: 16 times

Re: Zapomniana trasa

Postautor: JarUs » 09 sie 2014, 19:22

Jeszcze jeden link:
http://www.radunin.hostit.pl/okolice.ph ... lice_kolej
a tam zdjęcie z lat 60-tych.
Obrazek
Tak naprawdę to pan Antoni sfotografował ludzi dojeżdżających do pracy w SRP Zubki B.
Awatar użytkownika
JarUs
Posty: 1417
Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 13 times
Been thanked: 16 times

Re: Zapomniana trasa

Postautor: JarUs » 09 sie 2014, 12:11

Ostatnio zmieniony 09 sie 2014, 17:29 przez JarUs, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
JarUs
Posty: 1417
Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 13 times
Been thanked: 16 times

Re: Zapomniana trasa

Postautor: JarUs » 01 sie 2014, 14:43

Awatar użytkownika
JarUs
Posty: 1417
Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 13 times
Been thanked: 16 times

Re: Zapomniana trasa

Postautor: JarUs » 01 sie 2014, 14:33

W połowie lat 70-siątych, latem, poszedłem na noc na służbę. Służbę zacząłem od przyjęcia składu pustych cystern. Dzwonię do ruskich czy przejmą – kazali czekać. Minęła godzina. Wysłałem osobowy do Białegostoku i na stację przyjąłem drugi skład cystern. Z Białegostoku jeszcze mają wysłać dwa składy z węglem i osobowy. Zaczyna brakować mi torów. Dzwonię jeszcze raz do ruskich, a oni mi mówią, że cysterny są brudne i ich nie przyjmą dopóki nie będą czyste. Nigdy czegoś takiego nie było, zwłaszcza, że cysterny jadą z Niemiec, więc co nam do nich? Co robić? Dzwonie do Białegostoku i przedstawiam sprawę. Po pół godzinie dzwoni dyrekcja PKP z Białegostoku i nakazuje te dwa składy cystern przetoczyć na północną bocznicę. Dobra. Najpierw przyjmę osobowy (przyj. 22.22), który i tak będzie nocował (odjazd 4.20), te dwa z węglem poczekają w Waliłach, bo muszę mieć wolny główny tor z którego cysterny wjadą na bocznicę. Przyjechał osobowy. Teraz pierwszy skład cystern, po przelocie lokomotywy jedzie z powrotem do Straszewa. W Straszewie – stop – i cofanie. Gdy pierwsza lokomotywa po wepchnięciu składu wróciła na stację pojechał tak samo drugi skład. Gdy wróciła druga lokomotywa, przyjąłem te dwa składy z węglem, które czekały w Waliłach. Odprawa przez celnika , WOP i pojechały na ruską stronę. Z ich strony przyjąłem dwa składy pustych węglarek. Odprawa i pojechały do Białegostoku. A co z cysternami? Z Białegostoku na bocznicę przyjechała Straż Pożarna i całą noc myli te cysterny. Ja skończyłem służbę. Mój następca do południa odprawił je na ruską stronę. Różniej okazało się, że te mycie cystern spowodowało, że uschło kilka hektarów lasu wokół bocznicy. PKP ponoć zapłaciło odszkodowanie dla "Lasów" za te zniszczenia.

Co to było?
Najprawdopodobniej niezapowiedziane ćwiczenia dezaktywacji taboru kolejowego w SRP Zubki B.
Awatar użytkownika
JarUs
Posty: 1417
Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 13 times
Been thanked: 16 times

Re: Zapomniana trasa

Postautor: JarUs » 24 lip 2014, 23:12

Ostatnio miałem przyjemność poznać dyżurnego ruchu (1970-1990) ze stacji Zubki B. pana Arkadiusza D. (lat 86).
Około roku 2010 do Zubek przyjechał biznesmen z Poznania i oglądał bocznice. Szczególnie był zainteresowany bocznicą północna. Powód zainteresowania? Chciał na bocznicy rozładowywać pociągi z TIR-ów.... wozić pociągami z zachodu i tu rozładowywać i na kołach do przejścia w Bobrownikach ..... to raptem niecałe 10 km. Czasami dłuższe są kolejki do przejścia..... zaczynają się od Walił...... Nic z tego nie wyszło, bocznic już nie ma. Nie ma. PKP postawiło takie warunki, że chłop zrezygnował. Pewnie dla PKP zależało by rozebrać bocznice. Taka polityka....
Awatar użytkownika
JarUs
Posty: 1417
Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 13 times
Been thanked: 16 times

Re: Zapomniana trasa

Postautor: JarUs » 20 lip 2014, 18:57

... przed granicą RP
Obrazek
Przedostatni przejazd kolejowy za Zubkami B. w kierunku granicy RP.
Obrazek
Obok przejazdu były "Gierkowski" magazyn/sklep GS pasz i nawozów.
Obrazek
Krzyż św Andrzeja na słupku z szyny (oryginał)
Obrazek
Posterunek dróżnika na ostatnim przejeździe w Gobiatach, odremontowany z nowym właścicielem.
Obrazek
Brama do obserwacji pociągów po stronie Białoruskiej, tuż za mostem na granicznej rzece Świsłocz.
Obrazek
Obok bramy carska koszarka
Awatar użytkownika
JarUs
Posty: 1417
Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 13 times
Been thanked: 16 times

Re: Zapomniana trasa

Postautor: JarUs » 20 lip 2014, 13:08

Przystanek Straszewo
Obrazek
Widok - kierunek Zubki B. Po prawe stronie od toru do słupów oświetleniowych - peron, za linią słupów miejsce po budynku stacyjnym....
Więcej tu
Awatar użytkownika
JarUs
Posty: 1417
Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 13 times
Been thanked: 16 times

Re: Zapomniana trasa

Postautor: JarUs » 20 lip 2014, 11:55

Kierunek - wschód:
Obrazek
Wjazd na stację Waliły od strony Białegostoku
Obrazek
Wyjazd w kierunku Zubek Białostockich
Kierunek - zachód:
Obrazek
Wjazd na stację Waliły od strony Zubek Białostockich
Obrazek
Wyjazd ze stacji Waliły w kierunku Białegostoku

:arrow: W ubiegłym roku 2013 r. ze stacji Waliły zostały zdemontowane semafory kształtowe oraz został "usunięty" budyneczek posterunku rozjazdowego zachodniej głowicy stacji.

Więcej tu
Awatar użytkownika
JarUs
Posty: 1417
Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 13 times
Been thanked: 16 times

Re: Zapomniana trasa

Postautor: JarUs » 10 lip 2014, 00:22

Zapomniałem napisać, że likwidacja bocznic północnej i południowej z torami 1435 i 1520 to również robota krakowskiej firmy.
Awatar użytkownika
JarUs
Posty: 1417
Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 13 times
Been thanked: 16 times

Re: Zapomniana trasa

Postautor: JarUs » 09 lip 2014, 23:45

Dziś otrzymałem ciekawą informację, lecz nie mam możliwości jej zweryfikowania. Jeżeli posiadłby takową wiedzę proszę o podzielenie się informacjami.

Linię kolejową nr 58, rozstaw szyn 1524 mm, długość 7,605 km zdemontowała krakowska firma, która podkłady (znaczącą część) zmagazynowała na terenie prywatnego "kołchozu" (dawniej był państwowy) w m. Zubry, zaś szyny i część podkładów przewiozła samochodami (a nie koleją - złośliwość losu) na południe Polski, na granicę z Czechami, prawdopodobnie na budowę/odbudowę linii kolejowej nr 311.
Awatar użytkownika
JarUs
Posty: 1417
Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 13 times
Been thanked: 16 times

Re: Zapomniana trasa

Postautor: JarUs » 02 lip 2014, 22:42

Około kilometra za stacją Waliły w kierunku Zubek Białostockich znajduje się most kolejowy nad rzeką Supraśl.
Oto most widziany od rzeki.
Obrazek

Więcej tu
Awatar użytkownika
JarUs
Posty: 1417
Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 13 times
Been thanked: 16 times

Re: Zapomniana trasa

Postautor: JarUs » 29 cze 2014, 23:29

Posterunek odgałęźny Waliły Las znajdował się w kilometrze 45,250 linii.

Dziś tak wygląda
Obrazek Obrazek

Więcej tu
Ostatnio zmieniony 29 cze 2014, 23:29 przez JarUs, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Scio
Posty: 596
Rejestracja: 11 mar 2009, 17:09
Lokalizacja: Kielce
Been thanked: 1 time

Re: Zapomniana trasa

Postautor: Scio » 22 cze 2014, 22:02

JarTTek pisze:Niestety, książka jest już niedostępna w sprzedaży - szkoda.
Poszukaj w bibliotekach. Tak dotarłem do książki o OTL Zagnańsk, której nakład też był wyczerpany.
Ostatnio zmieniony 23 cze 2014, 09:31 przez Scio, łącznie zmieniany 1 raz.

Wróć do „Galeria”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość