Mechanizm krótkiego sprzęgu FRED

Precyzyjne modele PKP gotowe i do samodzielnego montażu.

Moderator: mod-Tabor

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
fred3rg
Posty: 362
Rejestracja: 10 kwie 2006, 09:50
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Re: Mechanizm krótkiego sprzęgu FRED

Post autor: fred3rg »

Cud :D
Nie odpowiadam na wiadomości prywatne.
Awatar użytkownika
Sudovia
Posty: 333
Rejestracja: 11 lip 2008, 21:28
Lokalizacja: Suwałki
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Kontakt:

Re: Mechanizm krótkiego sprzęgu FRED

Post autor: Sudovia »

Jak zmusiłeś blaszki, aby tak się same zawijały :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Awatar użytkownika
fred3rg
Posty: 362
Rejestracja: 10 kwie 2006, 09:50
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Re: Mechanizm krótkiego sprzęgu FRED

Post autor: fred3rg »

Mechanizm został nieco zmieniony. Teraz inaczej składa się gniazdo sprzęgu. Myślę, że łatwiej ;)
Poniżej link do animacji przedstawiającej sposób montażu mechanizmu. Dokładnie jest to wersja do wagonów Gags:
KLIK
Awatar użytkownika
fred3rg
Posty: 362
Rejestracja: 10 kwie 2006, 09:50
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Re: Mechanizm krótkiego sprzęgu FRED

Post autor: fred3rg »

Co do rozwoju i przyszłości projektu:

Ostatnio trawione mechanizmy były niemal identyczne jak opisana wersja 1.2, ale zrobione z blachy o 50% grubszej, czyli 0,3mm. To powinno zapewnić większą odporność na sytuacje awaryjne, zderzenia itp. Po zmontowaniu działają OK.
Prawdopodobnie taka wersja znajdzie się w przygotowywanych wagonach Gags .

W najbliższej przyszłości planuję zmienić konstrukcję gniazda sprzęgu. Nie podoba mi się sposób gięcia. Mam pomysł jak go uprościć.

Chciałbym zrobić także wersję z regulacją wysokości gniazda, dla łatwego zastosowania w różnych wagonach, oraz wersję do wagonów 2 osiowych. Ale do tego trzeba całkowicie przeprojektować sprężynkę. Pomysły jak to zrobić są ;)
Nie odpowiadam na wiadomości prywatne.
Awatar użytkownika
fred3rg
Posty: 362
Rejestracja: 10 kwie 2006, 09:50
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Re: Mechanizm krótkiego sprzęgu FRED

Post autor: fred3rg »

Połowy KKSów w wersji 1.2 już nie ma. Starsze dorzucam do poćwiczenia gięcia. To chyba dobre zastosowanie dla nich. Nowe gnie się łatwiej ;)
Nie odpowiadam na wiadomości prywatne.
Awatar użytkownika
daraśekp
Posty: 965
Rejestracja: 22 mar 2010, 19:58
Lokalizacja: Poznań
Podziękował;: 27 razy
Otrzymał podziękowań: 10 razy
Kontakt:

Re: Mechanizm krótkiego sprzęgu FRED

Post autor: daraśekp »

poszło :D
Awatar użytkownika
fred3rg
Posty: 362
Rejestracja: 10 kwie 2006, 09:50
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował;: 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Mechanizm krótkiego sprzęgu FRED

Post autor: fred3rg »

Do skonstruowania własnego mechanizmu krótkiego sprzęgu skłoniła mnie potrzeba zamocowania sprzęgów we własnych modelach. Można co prawda kupić mechanizmy firmy Peho, a od niedawana także Tilliga, ale ceny mnie nie zachęciły, a Tillig nie wszędzie pasuje. Są na rynku bardzo fajne i nieduże mechanizmy H0 produkcji Gutzold'a, ale kosztują jeszcze więcej :/

Chciałem także zmodernizować kilka starych modeli BTTB, a także bardziej współczesne, jak czeskiej firmy Detail. W tych ostatnich sprzęg jest mocowany bez sprężynki, czyli wychylony nie wraca sam do położenia środkowego...

Ponieważ KKS był mi potrzebny przede wszystkim do 4osiowych węglarek, najpierw zbudowałem mechanizm pasujący tylko do wagonów na wózkach. To dało mi sporo miejsca w porównaniu z wagonami 2 osiowymi i pozwoliło użyć prosty drut stalowy Φ ok 0,2mm w charakterze sprężynki. Ze względu na twardość takiego drutu, musi on mieć długość ok 20mm. Ustawienie go w poprzek osi wagonu pozwala na uzyskanie pewnego napięcia wstępnego, dzięki czemu sprzęg nie pozostaje raczej w pozycji lekko wychylonej, tylko wraca do środka.

Pierwsze mechanizmy powstały już dość dawno i miały sporo niedociągnięć. Podczas testów na zlotach bywały problemy z wyskakiwaniem dyszla z korpusu mechanizmu. Na szczęście udało mi się pozbyć większości wad i ostatnio działały już prawidłowo ;)

Cały mechanizm składa się z 3 elementów. 2 trawione + drucik.

:arrow: W tej chwili mam trochę wytrawionych takich mechanizmów. Jeśli ktoś jest zainteresowany kontakt: fred3rg(malpa)o2.pl Do wyczerpania zapasów cena 7zł za parę.

:arrow: Jest też jeszcze kilka kompletów starszych mechanizmów, wymagających dolutowania 3 dodatkowych kawałków blachy, dla poprawnego działania. Trochę trudniej je wygiąć. cena 5zł za parę do wyczerpania zapasów.

Do montażu wystarczy nożyk i szczypce. Po wygięciu KKS wymaga trochę lutowania. Ale nie jest ono trudne. Trudność w montażu polega na wykonaniu wszystkich gięć we właściwą stronę i nie zawsze wychodzi to za pierwszym razem. Zwykle po wygięciu jednego, reszta już się udaje ;) Zatem dodaję jeden na zapas do popsucia ;)

Podstawowa wadą przedstawionego KKS'u jest brak regulacji wysokości gniazda, bo był on projektowany pod konkretny model. Np w Brombergu i 4 osiowych chłodniach podłoga jest na tyle wysoko, że między nią a KKS'em zmieści się jeszcze spory kawałek "czegoś". Ja przymierzam się do wypełnienia wolnej przestrzenie poxiliną. Zobaczymy co z tego wyjdzie.


Link do galerii pokazującej montaż mechanizmu: część 1 część 2
Ostatnie zdjęcie w drugiej galerii pokazuje pierwszy prototyp, który wymagał poprawek.

Obrazek

Obrazek
ODPOWIEDZ

Wróć do „FRED”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości