TENDER SZTYWNORAMOWY 30D42

UniqueModelFactory - www.eaos.pl

Moderator: mod-Tabor

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3827
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

ETAP TRZECI

Post autor: Ranger »

Montaż
Zaczynamy go od przylutowania przewodów do silnika, „+” do „+”, „-‘’ do „–‘’
Obrazek
Montujemy odbieraki.
Obrazek
Najpierw czyścimy podłogę do gołej blachy.
Obrazek
Potem wycinamy z polistyrenu 0,2mm prostokąty. Cztery sztuki 3x4mm i dwie 8,5x4mm.
Obrazek
Przyklejamy je w oczyszczonych miejscach a następnie odbieraki tak aby nie zasłonić przestrzeni dla korpusu napędowego.
Obrazek
Przed włożeniem korpusu napędowego przyginamy w dół odbieraki.
Obrazek
Montujemy napęd smarując go przed skręceniem.
Obrazek Obrazek
Następnie przykręcamy napęd.
Nawlekamy ślimak na silnik wiercąc w nim otwór wiertłem 1,5mm.
Obrazek Obrazek
Montujemy silnik.
Obrazek
Płytka PCB.
Obrazek
Składamy ja tak:
Obrazek Obrazek
Przykręcamy płytkę.
Obrazek
Przewody lutujemy tak.
Obrazek
Lutujemy przewody emaliowane 0,2mm do diodek.
Obrazek
Diody wciągamy do garnków i wklejamy.
Obrazek
Lutujemy parami + i – diodek do wtyczki.
Obrazek Obrazek
Sprawdzamy miernikiem działanie diodek.
Obrazek
Oznaczamy + na wtyczce.
Obrazek
Malujemy garnki od środka na srebrno po wyschnięciu kleju a kiedy wyschnie farba wydrapujemy na środkach diodek kropkę.
Obrazek
Skręcamy wszystko i stawiamy na tory. „+” wtyczki z diodami jest od strony rezystora.
Obrazek
Jeśli wszystko działa zakładamy ramki reflektorów i tabliczki.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Węgiel robimy z węgla, podobna technika jak szutrowanie torów.
Obrazek
No i na koniec mamy.
Obrazek
Całość zajęła ok. 5h 30min.
Połączenie elektryczne tendra z parowozem Ty2 będzie w oddzielnym poście.

Powyższą relację chce wykorzystać do stworzenia instrukcji, jeśli macie jakieś uwago to proszę piszcie.
Ostatnio zmieniony 03 wrz 2013, 01:31 przez Ranger, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3827
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Etap trzeci

Post autor: Ranger »

Połączenie tendra z parowozem.
Wycinamy z rurki lub pręta średnicy 2mm odcinek 4mm, wkładamy i zalutowujemy.
Obrazek Obrazek Obrazek
Wykonujemy kieszenie na obciążenie. Wycinamy cztery paski blachy o wymiarach 25x9mm oraz cztery paski o wymiarach 20x8mm. Lutujemy do podłogi tak aby paski zrównały się z podstawkami płytki PCB.
Obrazek Obrazek Obrazek
Następnie wycinamy dwa paski 16x9mm i lutujemy jak na foto.
Obrazek
Zasypujemy obciążeniem, może być wędkarski śrut ołowiany.
Obrazek
Zalewamy cyną.
Obrazek
W efekcie otrzymujemy obciążona ramę.
Obrazek
Zamykamy skrzynię węglową.
Obrazek
Blaszkę wlutowujemy na głębokości ok. 4mm.
Obrazek
Na koniec prac lutujemy drabinkę do pudła tendra. Dopiero teraz aby podczas całego przymierzania, pasowania części się nie uszkodziła. Należy ją lekko od środka podlutować.
Obrazek Obrazek Obrazek
W tym momencie mamy kompletny zlutowany tender, gotowy do malowania. Należy go umyć bardzo dokładnie z topników w rozpuszczalniku. Potem pomalować podkładem samochodowym i całość kolorem w zależności od wybranego schematu.
Całość tego etapu zajęła 1h 46min.
Ostatnio zmieniony 29 sie 2013, 13:01 przez Ranger, łącznie zmieniany 1 raz.
jafrap
Posty: 462
Rejestracja: 20 sty 2012, 08:17
Lokalizacja: Z miasta
Kontakt:

Re: Etap drugi.

Post autor: jafrap »

Ranger pisze:Rozstaw osi korpusu napędowego parowozu Ok1 nie pasuje idealnie do tendra ale jest to kompromis.
No właśnie zauważyłem. Ale wiadomo, kompromis jakiś zawsze musi być w modelarstwie ;)
Niby "tylko" tender, a jak widać sporo roboty z tym jest. Ładna i przydatna relacja! Brawo.
Ostatnio zmieniony 29 sie 2013, 11:08 przez jafrap, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3827
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Etap drugi.

Post autor: Ranger »

RAMA
Obrazek
Najpierw podłoga.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Bufory i skrzynia sprzęgowa.
Obrazek
Podstawka korpusu napędowego.
Obrazek Obrazek Obrazek
Belki ramy.
Obrazek
Najpierw zaginamy nitowane części.
Obrazek
Potem element na końcu ramy.
Obrazek
Całość składamy w harmonijkę a potem lutujemy.
Obrazek
Paski owijamy dookoła z tyłu taka by wywinąć je do przodu.
Obrazek
Koniec belki wygląda tak.
Obrazek
Teraz z rurki lub pręta 1mm wycinamy sześć 2mm odcinków.
Obrazek
Wkładamy w otwory w belkach I lutujemy od tyłu.
Obrazek
Resory.
Obrazek
Składamy w harmonijkę tak.
Obrazek Obrazek
Lutujemy do ramy.
Obrazek
Druga część resorów.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Maźnice
Obrazek Obrazek
Lutujemy porządnie od tyłu taka by kołpak maźnicy nie odpadł.
Obrazek
Potem zaginamy środkowe wzmocnienie.
Obrazek
Następnie całość tak aby wyszło jak na foto. Maźnic jest nadmiar więc można poćwiczyć.
Obrazek
Potem wkładamy w otwory w belkach i lutujemy.
Obrazek Obrazek
Wzmocnienia.
Obrazek Obrazek
Wlutowujemy 10 sztuk w otwory w belkach.
Obrazek Obrazek
Wzmocnienia 2.
Obrazek
Dwie sztuki wlutowujemy w otwory w belkach.
Obrazek
Belki gotowe.
Obrazek
Lutujemy je do podłogi jak na foto wykorzystując otwory w podłodze.
Obrazek Obrazek
Możemy spasować ramę z budą.
Obrazek Obrazek
Próbne skręcanie zaczynamy od spreparowania śrub.
Obrazek
Łby trzeba oszlifować bo są za duże.
Obrazek
Pierwsze skręcanie.
Obrazek
KKS.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Ucinamy 19mm odcinek drutu średnicy 0,2mm.
Obrazek
Zaginamy jeden koniec o 1mm, wkładamy do mechanizmu I zaginamy drugi koniec.
Obrazek
Wlutowujemy pod podłogę.
Obrazek
Belka końcowa ramy.
Zginamy na pół.
Obrazek
Potem uszka na końcach.
Obrazek
Lutujemy do belek ramy wykorzystując podtrawienia jako miejsce pasowania dla uszek.
Obrazek
Pasowanie mechanizmu.
Obrazek
Składamy.
Obrazek
Preparujemy dwie śruby, obcinamy je na długość, ścianamy łby I przerabiamy pod płaski śrubokręt.
Obrazek
Wkładamy korpus.
Obrazek
Przykręcamy.
Obrazek
Łby mają nie wystawać.
Podstawki płytki elektronicznej.
Obrazek
Skracamy je na długość 10mm, wiercimy otwory na głębokość 5mm wiertłem 1,5mm. Następnie gwintujemy pod śrubę M2.
Obrazek Obrazek
Tak przygotowane przykręcamy do płytki.
Obrazek
Potem przykładamy do podłogi tak aby słupki zasłoniły otwory mocujące. Następnie lutujemy.
Obrazek
Mocowania silnika.
Obrazek Obrazek
Lutujemy wykorzystując wąsy montażowe I otwory w podłodze.
Obrazek
Silnik Mashima 1020D.
Obrazek
Obcinamy wałek os strony blaszek kontaktowych.
Obrazek
Pasujemy do ramy, ma siedzieć dość ciasno.
Obrazek
Przycinamy nakrętki, tylko z tyłu tendra.
Obrazek
Przykręcamy korpus napędowy i płytkę.
Obrazek Obrazek
Widok z góry.
Obrazek
I na koniec prac składamy wszystko.
Obrazek
Całość tego etapu zajęła 5h 50min. Z przerwą na obiad :)
Rozstaw osi korpusu napędowego parowozu Ok1 nie pasuje idealnie do tendra ale jest to kompromis.
Ostatnio zmieniony 28 sie 2013, 23:55 przez Ranger, łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3827
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

TENDER SZTYWNORAMOWY 30D42

Post autor: Ranger »

Instrukcja tendra sztywno ramowego 30D42
Wskazówki ogólne

Model tendra należy do łatwych i nie jest pracochłonny. Należy unikać pośpiechu a podstawowymi zaleceniami jest zachowanie dużej dokładności przy wycinaniu części metalowych, staranne formowanie ich oraz dopasowywanie do siebie przystających elementów ponieważ to zaważy na poprawnym działaniu i końcowym wyglądzie modelu.
Z narzędzi potrzebne nam będą: ostry nóż(skalpel), nożyczki do blaszek (bardzo małe), twarda podkładka do wycinania blaszek, papiery o różnej ziarnistości(300, 600, 1000, 1200), pilnik iglak, zaginarka do blaszek lub noże monterskie(z łamanym ostrzem), linijka, penseta, lutownica z dość ostrym grotem, cyna z małą ilością kalafonii, topnik(Aber lub woda lutownicza), klej cyjanoakrylowy, Dremel lub coś podobnego + tarcze do cięcia, najlepiej jak najcieńsze (ja mam 0,15mm φ 24mm), rurka φ2mm, dużo cierpliwości i ostrożności ;)
Inne wskazówki
Jeśli zamierzamy lutować tender to należałoby wyciąć sobie z cyny cienkie plasterki, ja używam cyny φ1mm i kulek lutowniczych 0,7mm. To pozwoli nam uniknąć tzw. buły podczas lutowania. Zawsze łatwiej dodać cyny niż potem usuwać jej nadmiar. Przy każdym lutowaniu w miejsce gdzie ma być lut dajemy odrobinę topnika. Tak więc za każdym razem kiedy piszę lutujemy mam na myśli spasowanie elementów, zakroplenie topnika, nabranie cyny na grot i zlutowanie elementów.
Lutowanie możemy również zastąpić klejeniem tak więc słowo lutujemy jest tożsame ze słowem kleimy. Ja nie polecam klejenia bo uważam, że nie zapewnia odpowiedniej wytrzymałości.
Cały arkusz podzielony jest na sektory oddzielone cienka przerywana linią. W sektorach pogrupowane są części z poszczególnych podzespołów parowozu.
BUDA TENDRA
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Lutujemy
Obrazek Obrazek
Lutujemy nakrętki.
Obrazek Obrazek
Przycinamy nakrętki.
Obrazek Obrazek
Lutujemy nakrętki.
Obrazek
Lutujemy budę tendra w całość.
Obrazek Obrazek
Lutujemy skrzynię węglową.
Obrazek Obrazek Obrazek
Skrzynia narzędziowa.
Obrazek
Wsporniki reflektorów i reflektory. Wiercimy otwory w garnkach wiertłem 1mm.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Całość lutujemy do budy tendra.
Obrazek
Żebra skrzyni węglowej.
Obrazek Obrazek
Klapy wodne.
Obrazek Obrazek Obrazek
Dźwignie klap wodnych.
Obrazek
Lutujemy tak.
Obrazek
Obrazek
I na koniec mamy.
Obrazek
Góra gotowa, czas pracy z robieniem fotek 1h 17min.
Ostatnio zmieniony 27 sie 2013, 21:41 przez Ranger, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ

Wróć do „UMF”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość