Powrót po latach...i co dalej?
Moderator: mod-Makieta
- Mariusz
- Posty: 2560
- Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
- Lokalizacja: Łubowo
- Kontakt:
Re: Powrót po latach...i co dalej?
No właśnie.
Kategoria linii to nie tylko to co po niej jeździ. Na magistrali śmigają i szynobusy i pociągi zdawcze z kilkoma wagonami.
I na odwrót: na lokalnej linii trafisz na długie składy pasażerskie jak i składy towarowe.
Różnica niekwestionowana to cała infrastruktura tej linii kolejowej. Jej parametry techniczne. Duże promienie łuków, małe spadki. System sterowania ruchem pociągów. Stacje i inne posterunki ruchowe w jakie jest wyposażona. Budowle inżynieryjne obliczone na większe naciski i prędkości wraz z nawierzchnią torową itd. itp.
To nie tylko pociągi !
Owszem, służę pomocą tu jak i na pw.
Pozdrawiam.
Kategoria linii to nie tylko to co po niej jeździ. Na magistrali śmigają i szynobusy i pociągi zdawcze z kilkoma wagonami.
I na odwrót: na lokalnej linii trafisz na długie składy pasażerskie jak i składy towarowe.
Różnica niekwestionowana to cała infrastruktura tej linii kolejowej. Jej parametry techniczne. Duże promienie łuków, małe spadki. System sterowania ruchem pociągów. Stacje i inne posterunki ruchowe w jakie jest wyposażona. Budowle inżynieryjne obliczone na większe naciski i prędkości wraz z nawierzchnią torową itd. itp.
To nie tylko pociągi !
Owszem, służę pomocą tu jak i na pw.
Pozdrawiam.
- Maciej
- Moderator
- Posty: 3211
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
- Lokalizacja: Grudziądz
- Kontakt:
Re: Powrót po latach...i co dalej?
Skoro tak się czujesz to powiem najprościej jak się da na drugorzędnych liniach możesz puszczać sobie składy złożone z pociągów podmiejskich, to forma kolei dojazdowych do małych miejscowości np z miasteczka do wsi. Najprościej zastosować tu wagony spalinowe, pociągi osobowe złożone z lokomotywy i dwóch trzech wagonów, mogą być mieszane z wagonem towarowym. Pociągi towarowe są również niewielkie - np kilka węglarek (dla pobliskiej wsi węgiel), cysterna (dla jakiegoś zakładu po drodze) i np wagon kryty z nawozem To tylko przykład. Nie znajdziesz tu dużych składów pociągów osobowych i towarowych, no może "jeden raz dziennie" - zależy od ciebie. Mała stacyjka ot wszystko co potrzeba. Natomiast decydując się na duża magistralę kolejową ponosisz znacznie większe nakłady - rozbudowane stacje, linia z regóły dwutorowa, pociągi pośpieszne mieszają się z lokalnymi, składy towarowe są rozbudowane itd itd. Definicję linii lokalnej/drugorzędnej najlepiej na PW poda Ci Mariuszrura pisze:Nie wiem co to oznacza....niestety. Czuję się jak przedszkolakrura pisze: Linia główna czy drugorzędna.
Po za tym popatrz na forum na makiety - jest sporo przykładów
A tu taka piguła naszego admina - warto przeczytać:
http://as.rumia.edu.pl/tt/makieta/index.htm
Ostatnio zmieniony 11 kwie 2007, 20:08 przez Maciej, łącznie zmieniany 5 razy.
- Mariusz
- Posty: 2560
- Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
- Lokalizacja: Łubowo
- Kontakt:
Re: Powrót po latach...i co dalej?
A linia drugorzedna to linia o ruchu lokalnym takim przykladem moze byc np. Ostrow Wlkp. - Krotoszyn - Leszno.
Zły przykład.
O kategorii linii nie decyduje ruch na nich tylko jej parametry i znaczenie.
Ta akurat jest pierwszorzędna. To częśc magistrali Łódź Kal.-Zasieki gr. państwa!
A że nic tam prawie nie jeździ to co innego.
Drugorzędna to np: Jarocin-Kąkolewo.
Zły przykład.
O kategorii linii nie decyduje ruch na nich tylko jej parametry i znaczenie.
Ta akurat jest pierwszorzędna. To częśc magistrali Łódź Kal.-Zasieki gr. państwa!
A że nic tam prawie nie jeździ to co innego.
Drugorzędna to np: Jarocin-Kąkolewo.
- oelka
- Moderator
- Posty: 2190
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
Re: Powrót po latach...i co dalej?
Analogowych oczywiscie. W czasie gdy produkowano FZ1 jeszcze sie nikomu sterowanie cyfrowe nie snilo.rura pisze:mam chyba 3 FZ1 ale nie wiem do jakiej kategorii je zaliczyć.maciej_kolej pisze:Czym zasilasz lub czym chcesz zasilać swoją TT (analog, DCC, zsilacze zabawkoe czy profesjonjane).
Wazniejsze jest to, ze modelowe sa jakosciowo znacznie lepsze niz te stare rodem z BTTB. A to ma duze znaczenie, gdy zaczyna sie wykorzystywac na makiecie lokomotywy najnowszej produkcji, ktore sa dosc delikatne i czule na stan torow.Szczerze,to mam ich całe mnóstwo,a modelowe trochę kosztują,choć oczywiście są piękne!!maciej_kolej pisze:Ile masz tych torów
Linia glowna to dla przykladu linia Poznan - Ostrow Wlkp. - Kepno - Kluczbork - Katowice.Nie wiem co to oznacza....niestety.Czuję się jak przedszkolakmaciej_kolej pisze: Linia główna czy drugorzędna.
A linia drugorzedna to linia o ruchu lokalnym takim przykladem moze byc np. Ostrow Wlkp. - Krotoszyn - Leszno.
Krzysztof
Ostatnio zmieniony 11 kwie 2007, 09:12 przez oelka, łącznie zmieniany 2 razy.
Krzysztof Olszak
skalatt.info
skalatt.info
-
- Posty: 14
- Rejestracja: 10 kwie 2007, 13:32
- Lokalizacja: Ostrów Wlkp.
- Kontakt:
Re: Powrót po latach...i co dalej?
mam chyba 3 FZ1 ale nie wiem do jakiej kategorii je zaliczyć.rura pisze:Czym zasilasz lub czym chcesz zasilać swoją TT (analog, DCC, zsilacze zabawkoe czy profesjonjane).
Szczerze, to mam ich całe mnóstwo, a modelowe trochę kosztują, choć oczywiście są pięknerura pisze:Ile masz tych torów
Nie wiem co to oznacza....niestety. Czuję się jak przedszkolakrura pisze: Linia główna czy drugorzędna.
z góry dziękujęrura pisze:Jeżeli mogę to zawsze
Ostatnio zmieniony 11 kwie 2007, 09:11 przez rura, łącznie zmieniany 2 razy.
- Maciej
- Moderator
- Posty: 3211
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
- Lokalizacja: Grudziądz
- Kontakt:
Re: Powrót po latach...i co dalej?
Tylko to co niezbędne do przyszłej pracy z TT, przeanalizuj co posiadasz, co ma dla Ciebie największa wartość historyczną, co możesz wykorzystać niekoniecznie jako model do jazdy (tabor) tylko np odstawić jako stary tabor na bocznicy. Czym zasilasz lub czym chcesz zasilać swoją TT (analog, DCC, zasilacze zabawkowe czy profesjonalne).rura pisze:Nie wiem czy coś zmieniać .
Ile masz tych torów - jeśli to nie sprawi klopotu sprzedaj to co masz i zbieraj na modelowe tory (lepiej przewodzą prąd i są oryginalne )rura pisze: (mam stare rurkowe tory)
Tu poczekaj - ja też tak zaczynałem, skoro dawno nie bawiłeś się TT daj sobie czas, popatrz na nowy tabor, przemyśl w jaki temat kolei chciałbyś "uderzyć", konkretna epoka, zarząd ? A może wszystkiego po trochu? Makieta w układzie zamkniętym (popularny tort) czy z układem torów otwartym? (modułowe). Linia główna czy drugorzędna (tu masz wpływ na wybór taboru). Na początek proponuje zasilanie analogowe do cyfry dojdziesz późniejrura pisze:czy coś przerabiać (analog-cyfra).
Jeżeli mogę to zawszerura pisze:Słowem-totalny mętlik!! Jeśli ktoś pomógłby mi w tym,to będę wdzięczny.
Ostatnio zmieniony 11 kwie 2007, 12:18 przez Maciej, łącznie zmieniany 4 razy.
-
- Posty: 584
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 16:51
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Powrót po latach...i co dalej?
A jak się już bardzo wciągniesz to poszukaj koło siebie osób które organizują spotkania z takimi maniakami TT w realu - wrażenia jak z reklamy - bezcenne.
Co to innych stron to obejrzyj stronkę http://www.ttclub.pl/data/glowna.htm - tam znajdziesz informację na temat przeróbek starego taboru - odświeżenia nowego itp.
Jeżeli chcesz projektować makietkę - to poszukaj programiku do projektowania torowiska w skali TT ( choćby TT-Cad ).
Istnieje też modelarstwo modułowe - większy realizm na małej przestrzeni - http://www.sttandard.org.pl/ itd. itd. w necie jest wszystko
pozdrawiam
Paweł
Co to innych stron to obejrzyj stronkę http://www.ttclub.pl/data/glowna.htm - tam znajdziesz informację na temat przeróbek starego taboru - odświeżenia nowego itp.
Jeżeli chcesz projektować makietkę - to poszukaj programiku do projektowania torowiska w skali TT ( choćby TT-Cad ).
Istnieje też modelarstwo modułowe - większy realizm na małej przestrzeni - http://www.sttandard.org.pl/ itd. itd. w necie jest wszystko
pozdrawiam
Paweł
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10358
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Powrót po latach...i co dalej?
Te tematy były wałkowane na Forum. Proponuję zacząć czytanie np od : Mój tabor BTTB do modernizacji.
O kółkach np: Koła Tillig 8,3 mm w wagonach BTTB,
a szerzej o taborze BTTB/Tillig w wątku No, mam TT i co dalej?
O kółkach np: Koła Tillig 8,3 mm w wagonach BTTB,
a szerzej o taborze BTTB/Tillig w wątku No, mam TT i co dalej?
Ostatnio zmieniony 10 kwie 2007, 15:47 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 2 razy.
- Fantomas
- Posty: 705
- Rejestracja: 21 kwie 2006, 15:54
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontakt:
Re: Powrót po latach...i co dalej?
Nowe metalowe kółka są cięższe, więc obniżają środek ciężkości taboru i polepszają własności trakcyjne (np. wybieg). Ponadto nie brudzą się tak jak plastiki.rura pisze:1.Dlaczego wymienić koła?
Ostatnio zmieniony 10 kwie 2007, 15:46 przez Fantomas, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 14
- Rejestracja: 10 kwie 2007, 13:32
- Lokalizacja: Ostrów Wlkp.
- Kontakt:
Re: Powrót po latach...i co dalej?
Generalnie wszystko jest na chodzie,bo bardzo dbałem o kolekcję. Torowisko jest trochę zaśniedziałe,ale myślę że można je doprowadzić do stanu używalności.
Oto moje pierwsze pytania:
1.Dlaczego wymienić koła?
2.Jak zabrać się do projektu?
3.Czy współczesne sprzęgi są takie jak za czasów BTTB?Mam jeszcze tabor ze sprzęgami haczykowymi i z koszykami nie za bardzo chcą współpracować :-(.Wymienić na jednolite?
Oto moje pierwsze pytania:
1.Dlaczego wymienić koła?
2.Jak zabrać się do projektu?
3.Czy współczesne sprzęgi są takie jak za czasów BTTB?Mam jeszcze tabor ze sprzęgami haczykowymi i z koszykami nie za bardzo chcą współpracować :-(.Wymienić na jednolite?
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10358
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Powrót po latach...i co dalej?
1.
Witamy na Forum kolejnego "zakręconego".
2.
Wymiana wszystkiego łączy się z ogromnymi kosztami. Trzeba przejrzeć swoje skarby co jest w zadowalającym stanie, a co niestety nie. W moim przypadku wszystkie rurki były zardzewiałe i dlatego ani ich oczyścić, ani upchnąc na Allegro.
Na pewno warto :
kupować nowe pozycje taboru,
w taborze Zeuke/BTTB wymienić plastikowe kółka na metalowe (tam gdzie się da),
planować przyszłość na torach modelowych.
Wiadomo główny problem to finanse więc do planów podchodzić spokojnie. Proponuję rozpocząć od zakupu Taurusa/Herkulesa PIKO. To są loki nowej generacji (w rozsądnych cenach) - co natychmiast zauważysz/usłyszysz niezależnie czy rurki czy modelowe.
3.
Z DCC zdążysz można powolutku przesiadać się na cyfrę.
Witamy na Forum kolejnego "zakręconego".
2.
Wymiana wszystkiego łączy się z ogromnymi kosztami. Trzeba przejrzeć swoje skarby co jest w zadowalającym stanie, a co niestety nie. W moim przypadku wszystkie rurki były zardzewiałe i dlatego ani ich oczyścić, ani upchnąc na Allegro.
Na pewno warto :
kupować nowe pozycje taboru,
w taborze Zeuke/BTTB wymienić plastikowe kółka na metalowe (tam gdzie się da),
planować przyszłość na torach modelowych.
Wiadomo główny problem to finanse więc do planów podchodzić spokojnie. Proponuję rozpocząć od zakupu Taurusa/Herkulesa PIKO. To są loki nowej generacji (w rozsądnych cenach) - co natychmiast zauważysz/usłyszysz niezależnie czy rurki czy modelowe.
3.
Z DCC zdążysz można powolutku przesiadać się na cyfrę.
Ostatnio zmieniony 10 kwie 2007, 14:22 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 5 razy.
-
- Posty: 14
- Rejestracja: 10 kwie 2007, 13:32
- Lokalizacja: Ostrów Wlkp.
- Kontakt:
Powrót po latach...i co dalej?
Tetetką bawiłem się już jako smarkacz, i pewnie tak jak większość zaczynałem od zestawu: lokomotywa+2 wagoniki.Czasy były takie, że trzeba było często odwiedzać składnice harcerskie, albo prosić znajomych o zakup sprzętu w DDR. Przez wiele lat uzbierało się trochę taboru i osprzętu. Widzę jednak że od tamtego czasu nawet w tej branży wiele się zmieniło, i powiem szczerze wypadłem z obiegu.Chciałbym wrócić do tego jakże fascynującego hobby.Nie wiem czy coś zmieniać (mam stare rurkowe tory),czy coś przerabiać (analog-cyfra).Słowem-totany mętlik!! Jeśli ktoś pomógłby mi w tym,to będę wdzięczny.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość