Powrót po latach...i co dalej?

Dyskusja, o naszych makietach, dioramach itd.

Moderator: mod-Makieta

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Mariusz
Posty: 2560
Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
Lokalizacja: Łubowo
Kontakt:

Re: Powrót po latach...i co dalej?

Post autor: Mariusz »

No właśnie.
Kategoria linii to nie tylko to co po niej jeździ. Na magistrali śmigają i szynobusy i pociągi zdawcze z kilkoma wagonami.
I na odwrót: na lokalnej linii trafisz na długie składy pasażerskie jak i składy towarowe.
Różnica niekwestionowana to cała infrastruktura tej linii kolejowej. Jej parametry techniczne. Duże promienie łuków, małe spadki. System sterowania ruchem pociągów. Stacje i inne posterunki ruchowe w jakie jest wyposażona. Budowle inżynieryjne obliczone na większe naciski i prędkości wraz z nawierzchnią torową itd. itp.
To nie tylko pociągi !
Owszem, służę pomocą tu jak i na pw.
Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3211
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Re: Powrót po latach...i co dalej?

Post autor: Maciej »

rura pisze:
rura pisze: Linia główna czy drugorzędna.
Nie wiem co to oznacza....niestety. Czuję się jak przedszkolak ;)
Skoro tak się czujesz to powiem najprościej jak się da :mrgreen: na drugorzędnych liniach możesz puszczać sobie składy złożone z pociągów podmiejskich, to forma kolei dojazdowych do małych miejscowości np z miasteczka do wsi. Najprościej zastosować tu wagony spalinowe, pociągi osobowe złożone z lokomotywy i dwóch trzech wagonów, mogą być mieszane z wagonem towarowym. Pociągi towarowe są również niewielkie - np kilka węglarek (dla pobliskiej wsi węgiel), cysterna (dla jakiegoś zakładu po drodze) i np wagon kryty z nawozem :lol: To tylko przykład. Nie znajdziesz tu dużych składów pociągów osobowych i towarowych, no może "jeden raz dziennie" - zależy od ciebie. Mała stacyjka ot wszystko co potrzeba. Natomiast decydując się na duża magistralę kolejową ponosisz znacznie większe nakłady - rozbudowane stacje, linia z regóły dwutorowa, pociągi pośpieszne mieszają się z lokalnymi, składy towarowe są rozbudowane itd itd. Definicję linii lokalnej/drugorzędnej najlepiej na PW poda Ci Mariusz ;)
Po za tym popatrz na forum na makiety - jest sporo przykładów ;)
A tu taka piguła naszego admina - warto przeczytać:
http://as.rumia.edu.pl/tt/makieta/index.htm
Ostatnio zmieniony 11 kwie 2007, 20:08 przez Maciej, łącznie zmieniany 5 razy.
Awatar użytkownika
Mariusz
Posty: 2560
Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
Lokalizacja: Łubowo
Kontakt:

Re: Powrót po latach...i co dalej?

Post autor: Mariusz »

A linia drugorzedna to linia o ruchu lokalnym takim przykladem moze byc np. Ostrow Wlkp. - Krotoszyn - Leszno.



Zły przykład.
O kategorii linii nie decyduje ruch na nich tylko jej parametry i znaczenie.
Ta akurat jest pierwszorzędna. To częśc magistrali Łódź Kal.-Zasieki gr. państwa!
A że nic tam prawie nie jeździ to co innego.

Drugorzędna to np: Jarocin-Kąkolewo.
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2190
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Powrót po latach...i co dalej?

Post autor: oelka »

rura pisze:
maciej_kolej pisze:Czym zasilasz lub czym chcesz zasilać swoją TT (analog, DCC, zsilacze zabawkoe czy profesjonjane).
mam chyba 3 FZ1 ale nie wiem do jakiej kategorii je zaliczyć.
Analogowych oczywiscie. W czasie gdy produkowano FZ1 jeszcze sie nikomu sterowanie cyfrowe nie snilo.
maciej_kolej pisze:Ile masz tych torów
Szczerze,to mam ich całe mnóstwo,a modelowe trochę kosztują,choć oczywiście są piękne!!
Wazniejsze jest to, ze modelowe sa jakosciowo znacznie lepsze niz te stare rodem z BTTB. A to ma duze znaczenie, gdy zaczyna sie wykorzystywac na makiecie lokomotywy najnowszej produkcji, ktore sa dosc delikatne i czule na stan torow.
maciej_kolej pisze: Linia główna czy drugorzędna.
Nie wiem co to oznacza....niestety.Czuję się jak przedszkolak ;)
Linia glowna to dla przykladu linia Poznan - Ostrow Wlkp. - Kepno - Kluczbork - Katowice.
A linia drugorzedna to linia o ruchu lokalnym takim przykladem moze byc np. Ostrow Wlkp. - Krotoszyn - Leszno.

Krzysztof
Ostatnio zmieniony 11 kwie 2007, 09:12 przez oelka, łącznie zmieniany 2 razy.
Krzysztof Olszak
skalatt.info
rura
Posty: 14
Rejestracja: 10 kwie 2007, 13:32
Lokalizacja: Ostrów Wlkp.
Kontakt:

Re: Powrót po latach...i co dalej?

Post autor: rura »

rura pisze:Czym zasilasz lub czym chcesz zasilać swoją TT (analog, DCC, zsilacze zabawkoe czy profesjonjane).
mam chyba 3 FZ1 ale nie wiem do jakiej kategorii je zaliczyć.
rura pisze:Ile masz tych torów
Szczerze, to mam ich całe mnóstwo, a modelowe trochę kosztują, choć oczywiście są piękne !!
rura pisze: Linia główna czy drugorzędna.
Nie wiem co to oznacza....niestety. Czuję się jak przedszkolak ;)
;)
rura pisze:Jeżeli mogę to zawsze ;)
z góry dziękuję :)
Ostatnio zmieniony 11 kwie 2007, 09:11 przez rura, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3211
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Re: Powrót po latach...i co dalej?

Post autor: Maciej »

rura pisze:Nie wiem czy coś zmieniać .
Tylko to co niezbędne do przyszłej pracy z TT, przeanalizuj co posiadasz, co ma dla Ciebie największa wartość historyczną, co możesz wykorzystać niekoniecznie jako model do jazdy (tabor) tylko np odstawić jako stary tabor na bocznicy. Czym zasilasz lub czym chcesz zasilać swoją TT (analog, DCC, zasilacze zabawkowe czy profesjonalne).
rura pisze: (mam stare rurkowe tory)
Ile masz tych torów - jeśli to nie sprawi klopotu sprzedaj to co masz i zbieraj na modelowe tory (lepiej przewodzą prąd i są oryginalne :lol: )
rura pisze:czy coś przerabiać (analog-cyfra).
Tu poczekaj - ja też tak zaczynałem, skoro dawno nie bawiłeś się TT daj sobie czas, popatrz na nowy tabor, przemyśl w jaki temat kolei chciałbyś "uderzyć", konkretna epoka, zarząd ? A może wszystkiego po trochu? Makieta w układzie zamkniętym (popularny tort) czy z układem torów otwartym? (modułowe). Linia główna czy drugorzędna (tu masz wpływ na wybór taboru). Na początek proponuje zasilanie analogowe do cyfry dojdziesz później
;)
rura pisze:Słowem-totalny mętlik!! Jeśli ktoś pomógłby mi w tym,to będę wdzięczny.
Jeżeli mogę to zawsze ;)
Ostatnio zmieniony 11 kwie 2007, 12:18 przez Maciej, łącznie zmieniany 4 razy.
Paweł Basiński
Posty: 584
Rejestracja: 09 kwie 2006, 16:51
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Powrót po latach...i co dalej?

Post autor: Paweł Basiński »

A jak się już bardzo wciągniesz :) to poszukaj koło siebie osób które organizują spotkania z takimi maniakami TT w realu - wrażenia jak z reklamy - bezcenne.
Co to innych stron to obejrzyj stronkę http://www.ttclub.pl/data/glowna.htm - tam znajdziesz informację na temat przeróbek starego taboru - odświeżenia nowego itp.

Jeżeli chcesz projektować makietkę - to poszukaj programiku do projektowania torowiska w skali TT ( choćby TT-Cad ).
Istnieje też modelarstwo modułowe - większy realizm na małej przestrzeni - http://www.sttandard.org.pl/ itd. itd. w necie jest wszystko :mrgreen:

pozdrawiam
Paweł
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10358
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Powrót po latach...i co dalej?

Post autor: ArturSchŁ »

Te tematy były wałkowane na Forum. Proponuję zacząć czytanie np od : Mój tabor BTTB do modernizacji.

O kółkach np: Koła Tillig 8,3 mm w wagonach BTTB,
a szerzej o taborze BTTB/Tillig w wątku No, mam TT i co dalej?
Ostatnio zmieniony 10 kwie 2007, 15:47 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Fantomas
Posty: 705
Rejestracja: 21 kwie 2006, 15:54
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: Powrót po latach...i co dalej?

Post autor: Fantomas »

rura pisze:1.Dlaczego wymienić koła?
Nowe metalowe kółka są cięższe, więc obniżają środek ciężkości taboru i polepszają własności trakcyjne (np. wybieg). Ponadto nie brudzą się tak jak plastiki.
Ostatnio zmieniony 10 kwie 2007, 15:46 przez Fantomas, łącznie zmieniany 1 raz.
rura
Posty: 14
Rejestracja: 10 kwie 2007, 13:32
Lokalizacja: Ostrów Wlkp.
Kontakt:

Re: Powrót po latach...i co dalej?

Post autor: rura »

Generalnie wszystko jest na chodzie,bo bardzo dbałem o kolekcję. Torowisko jest trochę zaśniedziałe,ale myślę że można je doprowadzić do stanu używalności.
Oto moje pierwsze pytania:
1.Dlaczego wymienić koła?
2.Jak zabrać się do projektu?
3.Czy współczesne sprzęgi są takie jak za czasów BTTB?Mam jeszcze tabor ze sprzęgami haczykowymi i z koszykami nie za bardzo chcą współpracować :-(.Wymienić na jednolite?
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10358
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Powrót po latach...i co dalej?

Post autor: ArturSchŁ »

1.
Witamy na Forum kolejnego "zakręconego".

2.
Wymiana wszystkiego łączy się z ogromnymi kosztami. Trzeba przejrzeć swoje skarby co jest w zadowalającym stanie, a co niestety nie. W moim przypadku wszystkie rurki były zardzewiałe i dlatego ani ich oczyścić, ani upchnąc na Allegro.
Na pewno warto :
:arrow: kupować nowe pozycje taboru,
:arrow: w taborze Zeuke/BTTB wymienić plastikowe kółka na metalowe (tam gdzie się da),
:arrow: planować przyszłość na torach modelowych.

Wiadomo główny problem to finanse więc do planów podchodzić spokojnie. Proponuję rozpocząć od zakupu Taurusa/Herkulesa PIKO. To są loki nowej generacji (w rozsądnych cenach) - co natychmiast zauważysz/usłyszysz niezależnie czy rurki czy modelowe.
:P

3.
Z DCC zdążysz :) można powolutku przesiadać się na cyfrę.
Ostatnio zmieniony 10 kwie 2007, 14:22 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 5 razy.
rura
Posty: 14
Rejestracja: 10 kwie 2007, 13:32
Lokalizacja: Ostrów Wlkp.
Kontakt:

Powrót po latach...i co dalej?

Post autor: rura »

Tetetką bawiłem się już jako smarkacz, i pewnie tak jak większość zaczynałem od zestawu: lokomotywa+2 wagoniki.Czasy były takie, że trzeba było często odwiedzać składnice harcerskie, albo prosić znajomych o zakup sprzętu w DDR. Przez wiele lat uzbierało się trochę taboru i osprzętu. Widzę jednak że od tamtego czasu nawet w tej branży wiele się zmieniło, i powiem szczerze wypadłem z obiegu.Chciałbym wrócić do tego jakże fascynującego hobby.Nie wiem czy coś zmieniać (mam stare rurkowe tory),czy coś przerabiać (analog-cyfra).Słowem-totany mętlik!! Jeśli ktoś pomógłby mi w tym,to będę wdzięczny.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Makieta”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość