Jaka ma być wysokość sieci trakcji elektrycznej od główki szyny Jaki prześwit pod wiaduktem
Witek M.@SB pisze: 4900/5600/6100 mm (min/nom/max)
...co po podzieleniu przez 120 daje odpowiednio : 41/47/51 mm.
Postawiłem na tor kilka patyczaków i pomierzyłem wysokości pantografów :
- minimalną, tzn pozycja z której jeszcze się pantograf sam unosi,
- optymalną, tzn taką gdy pantograf wygląda najlepiej, oraz
- maksymalną, tzn najbardziej do góry podniesiony.
Poniżej przedstawiam wyniki pomiarów:
38/50/55 - 47690 - ICE3 wagon 1Kl.
43/50/55 - 47410 - Taurus
43/57/59 - 02321 - BR242 (BTTB)
45/55/60 - 02313 - ЧС1 (BTTB)
42/52/55 - 53001 - E95 05
43/53/58 - 02334 - BR155
42/50/54 - 02427 - E44
39/50/57 - 31440 - BR114
wymiary - nr_kat - loka
Z powyższego wynika, że odległość od główki szyny do drutu jezdnego powinna wynosić 50 - 54 mm co odbiega od wartości uzyskanych z podzielenia wartości 1:1. Pamiętajmy, że w modelu nie wymagamy by pantograf dociskał do drutu nośnego z dużą siłą, gdyż to wpływa na szybkie zużycie ślizgaczy. Wręcz zalecałbym zablokowanie pantografu na wysokości 1 mm poniżej drutu - wygląda prawie jakby się ślizgał, a się nie zużywa.
Idąc dalej tym tropem gdy uwzględnimy grubość korka (3 mm) i wysokość szyny z podkładami (4 mm) okazuje się, że wysokość otworu (prześwit wiaduktu/portalu itp) powinna mieć co najmniej :
3 + 4 + 50/54 mm => 57/61 mm od podłoża gdy chcemy dać tylko sam drut jezdny w otwór lub ok 70 mm gdy także drut nośny.
Wynika stąd wniosek, że dla trakcji elektrycznej wysokość od główki szyny jednego poziomu do główki drugiego poziomu powinna wynosić ok 80 mm gdy skrzyżowanie torów jest widoczne (np wiadukt) lub 70 mm gdy nie musimy odwzorować obu drutów sieci.
PS: to są założenia gdyż dopiero będę przystępował do realizacji pomysłu, a może koledzy, którzy już rozpięli sieć trakcyjną na makiecie podzielą się swoimi uwagami i doświadczeniami.