Trzeba by jeszcze dodac, ze wszystkie wagony te byly wyprodukowane przez Wegmanna. I byly to pierwsze wagony pasazerskie jakie zamowilo DB, a zarazem pierwsze nowe typy wagonow w Niemczech Zachodnich po 1945 roku. Wszystkie byly w ruchu planowym utrzymywane do 1977 roku. W 1957 roku byly rekonstruowane w roznym stopniu. Skasowano wowczas miedzy innymi klase 3.DBv pisze:Wagony tego typu wyprodukowano w oparciu o projekt Bundesbahn-Zentralamt-u w Minden pod kierunkiem A Mielich-a ....
Ten wagon posiadal kolejno oznaczenia serii i typu:Pierwsza seria (długość 22,4metra) obejmowała następujące wagony:
- wagon kl 2/3 35501 (DBC4upwe/30998 DAB4ye)
DBC4üpwe-50 (do 1956 roku); DB4yg-50/57 (lata 1956-66); 548 DByg (1966-76); 548 DByg (od 1976 roku) ponadto numer serii zgodny z UIC (IV epoka): 26-11212.
Odpowiednio jak wyzej:- wagon kl 2 79001 (DC4upwe/DB4ye)
DC4üpwe-50; DB4yg-50/57; 546 DByg; 546 DByg i numer 26-11210.
Odpowiednio:- wagon kl 3 z częścią restauracyjną 79003 (DCR4upwe/DB4ye)
DCR4üpwe-50; DB4yg-50/57; 547 DByg; 547 DByg, oraz numer 26-11211
Inna nowoscia byly wyjscia bezpieczenstwa przez wybrane okna. Na PKP rzecz niespotykana az do lat 90.Wagony posadowiono na typowych dla owego czasu wózkach Minden-Deutz 50 i jako jedne z pierwszych otrzymały one osłonę przejść międzywagonowych w postaci wałków gumowych.
Wagon posiadal oznaczenia odpowiednio jak wyzej:Druga seria prototypowych wagonów piętrowych DB o długości 26,4 metra (1950 rok) obejmowała natomiast następujące egzemplarze:
- wagon kl 2/3 35502 (DBC4uew/DAB4ym30999)
DBC4ymg-51; DB4ym-51/57; 473 DBym; 473 DByl i numer 26-11202
Odpowienio:- wagon kl 3 79002 (DC4uew/DB4ym)
DC4ymg-51; DB4ym-51/57; 471 DBym; 471 DByl i numer 26-11200.
Byl to wagon z miejscami do siedzenia.
Odpowiednio:- wagon kl 2 z częścią restauracyjną 79004 (DBCR4uew/DB4ym)
DBCR4ymg-51; DB4ym-51/57; 472 DBym; 472 DByl i numer 26-11201
Wagon posiadal kuchnie, przedzial restauracyjny i przedzial bagazowy. W 1957 roku zostal przebudowany na wagon z miejscami do siedzenia 2kl.
Krzysztof