DCR4upwe-50

Dział poświęcony prawdziwej Kolei i wszystkiemu co z nią związane czyli tabor, newsy, ciekawostki, itd.

Moderator: mod-Kolej w skali 1:1

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2215
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: DCR4upwe-50

Post autor: oelka »

DBv pisze:Wagony tego typu wyprodukowano w oparciu o projekt Bundesbahn-Zentralamt-u w Minden pod kierunkiem A Mielich-a ....
Trzeba by jeszcze dodac, ze wszystkie wagony te byly wyprodukowane przez Wegmanna. I byly to pierwsze wagony pasazerskie jakie zamowilo DB, a zarazem pierwsze nowe typy wagonow w Niemczech Zachodnich po 1945 roku. Wszystkie byly w ruchu planowym utrzymywane do 1977 roku. W 1957 roku byly rekonstruowane w roznym stopniu. Skasowano wowczas miedzy innymi klase 3.
Pierwsza seria (długość 22,4metra) obejmowała następujące wagony:
- wagon kl 2/3 35501 (DBC4upwe/30998 DAB4ye)
Ten wagon posiadal kolejno oznaczenia serii i typu:
DBC4üpwe-50 (do 1956 roku); DB4yg-50/57 (lata 1956-66); 548 DByg (1966-76); 548 DByg (od 1976 roku) ponadto numer serii zgodny z UIC (IV epoka): 26-11212.
- wagon kl 2 79001 (DC4upwe/DB4ye)
Odpowiednio jak wyzej:
DC4üpwe-50; DB4yg-50/57; 546 DByg; 546 DByg i numer 26-11210.
- wagon kl 3 z częścią restauracyjną 79003 (DCR4upwe/DB4ye)
Odpowiednio:
DCR4üpwe-50; DB4yg-50/57; 547 DByg; 547 DByg, oraz numer 26-11211
Wagony posadowiono na typowych dla owego czasu wózkach Minden-Deutz 50 i jako jedne z pierwszych otrzymały one osłonę przejść międzywagonowych w postaci wałków gumowych.
Inna nowoscia byly wyjscia bezpieczenstwa przez wybrane okna. Na PKP rzecz niespotykana az do lat 90.
Druga seria prototypowych wagonów piętrowych DB o długości 26,4 metra (1950 rok) obejmowała natomiast następujące egzemplarze:
- wagon kl 2/3 35502 (DBC4uew/DAB4ym30999)
Wagon posiadal oznaczenia odpowiednio jak wyzej:
DBC4ymg-51; DB4ym-51/57; 473 DBym; 473 DByl i numer 26-11202
- wagon kl 3 79002 (DC4uew/DB4ym)
Odpowienio:
DC4ymg-51; DB4ym-51/57; 471 DBym; 471 DByl i numer 26-11200.
Byl to wagon z miejscami do siedzenia.
- wagon kl 2 z częścią restauracyjną 79004 (DBCR4uew/DB4ym)
Odpowiednio:
DBCR4ymg-51; DB4ym-51/57; 472 DBym; 472 DByl i numer 26-11201
Wagon posiadal kuchnie, przedzial restauracyjny i przedzial bagazowy. W 1957 roku zostal przebudowany na wagon z miejscami do siedzenia 2kl.

Krzysztof
Ostatnio zmieniony 03 lis 2007, 09:05 przez oelka, łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
brovarek
Posty: 883
Rejestracja: 14 cze 2006, 14:06
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: DCR4upwe-50

Post autor: brovarek »

Kilka znalazłem kiedys tutaj:
http://drehscheibe-online.ist-im-web.de ... sg-1175674
Przeszukaj sobie tę stronkę. Znajdziesz ich na pewno wiecej :)
W tych EJ i MIBA mag, z linków Artura Sch, też był o ile pamietam cały artykuł o tych wagonach. Sporo tam było też fotrk. Pozdrowionka, M
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3239
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Re: DCR4upwe-50

Post autor: Maciej »

Serdeczne dzięki. Ciekawa ta historia i chęć, zdaje się stworzenia niekonwencjalnego taboru. Wydawało by się że tylko NRD pracowała nad "piętrusami". Jeszcze jedno pytanie - czy zachowały się jakieś zdjęcia ??
Awatar użytkownika
DBv
Administrator
Posty: 1951
Rejestracja: 04 kwie 2006, 23:05
Lokalizacja: Wałbrzych-Wrocław
Kontakt:

Re: DCR4upwe-50

Post autor: DBv »

Sa to wagony piętrowe produkowane dla kolei Deutsche Bundesbahn.

W szczegółach wygląda to tak:

Wagony tego typu wyprodukowano w oparciu o projekt Bundesbahn-Zentralamt-u w Minden pod kierunkiem A Mielich-a (czyli "ojca założyciela" późniejszej serii m-wagenów). Były to jedne z pierwszych wagonów na DB o długości 26,4 metra.

Pierwsze trzy próbne egzemplarze miały wprawdzie jeszcze długość 22,4 metra, jednak kolejne trzy miały już 26,4 metra

Pierwsza seria (długość 22,4metra) obejmowała następujące wagony:
- wagon kl 2/3 35501 (DBC4upwe/30998 DAB4ye)
- wagon kl 2 79001 (DC4upwe/DB4ye)
- wagon kl 3 z częścią restauracyjną 79003 (DCR4upwe/DB4ye)

Wagony posadowiono na typowych dla owego czasu wózkach Minden-Deutz 50 i jako jedne z pierwszych otrzymały one osłonę przejść międzywagonowych w postaci wałków gumowych. Początkowo wagony miały malowanie stalowoniebieskie, wkrótce zastapiono je jednak typową barwą zieloną.

Druga seria prototypowych wagonów piętrowych DB o długości 26,4 metra (1950 rok) obejmowała natomiast następujące egzemplarze:
- wagon kl 2/3 35502 (DBC4uew/DAB4ym30999)
- wagon kl 3 79002 (DC4uew/DB4ym)
- wagon kl 2 z częścią restauracyjną 79004 (DBCR4uew/DB4ym)

Wagony o długości 26,4 metra w stosunku do pierwszej serii miały oczywiście nieco inny rozkład wnętrza a dodatkowo były nieco węższe (wagony I serii miały szerokość 2,953m a wagony drugiej serii norm już pod tym względem nie przekraczały)
mradwan
Posty: 403
Rejestracja: 04 lut 2007, 19:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: DCR4upwe-50

Post autor: mradwan »

W zeszycie MIBA Zugbildungs DB Ep. 3 jest cały szereg pociągów zestawionych z takich wgaonów. Głównie dworzec hamburski, ale zestawiano takie składy także i w Nadrenii-Płn. Westfalii z jedyną BR03 w niebieskim malowaniu (z pewnych powodów nie używano jej w F-zugach, jak poczatkowo planowano). Z tego co czytałem były także w tej serii piętrowe wagony bagażowe i bufetowe.
Awatar użytkownika
Mariusz
Posty: 2544
Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
Lokalizacja: Łubowo
Kontakt:

Re: DCR4upwe-50

Post autor: Mariusz »

Na tablicy kierunkowej jest Frankfurt/M. A swego czasu widziałem takie na archiwalnych filmach niemieckich na dworcach hamburskich.
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3239
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

DCR4upwe-50

Post autor: Maciej »

Robiąc porządki wpadła mi w ręce fotka tego wagonu. Zdjęcie przedstawia model wagonu piętrowego nazwijmy go "samodzielnego" - mając na uwadze konstrukcje enerdowskie zespolone (choć "samodzielne" też się w NRD pojawiały o czym kiedys Dbv informował). Wagon ten należy do kolei DB a przynajmniej tak go opisano. Pytanie - co to za konstrukcja, gdzie i w jakich składach jeżdziła.
Obrazek
Ostatnio zmieniony 02 lis 2007, 07:36 przez Maciej, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Kolej w skali 1:1”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość