Sterowanie sygnalizatorami
Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie
- tydzial
- Posty: 904
- Rejestracja: 21 sty 2007, 21:14
- Lokalizacja: Szczecin Pogodno
- Kontakt:
Re: Sterowanie sygnalizatorami
1/2 i 2 mówią że semafor 1/2 może podać sygnał jedno ramię lub dwa a 2 że podaje tylko dwa ramiona niema to żadnego powiązania co oznacza podawany sygnał mówi jakie są jego możliwości.
- Przemo_TT
- Posty: 60
- Rejestracja: 22 cze 2020, 09:34
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Sterowanie sygnalizatorami
Jako, że temat o sygnalizatorach to się "podepnę" do tematu.
Chodzi o indeksy (cyferki) przy semaforach w powiązaniu z "oznakowaniem" z instrukcją Ie-1.
Mamy małą stację pośrednią na linii jednotorowej. Na stacji 1 tor główny zasadniczy i 2 tory główne dodatkowe. Sygnalizacja kształtowa. Przy semaforach wjazdowych mogą być( ale nie muszą - nie ma to zasadniczo związku z "problemem") tarcze ostrzegawcze odnoszące się do semaforów wyjazdowych.
Semafory wjazdowe mogą wskazywać sygnał Sr-1 STÓJ; Sr-2 WOLNA DROGA; Sr-3 WOLNA DROGA ZE ZMNIEJSZONĄ PRĘDKOŚCIĄ.
Semafory wyjazdowe z toru gz mogą wskazywać sygnał Sr-1 STÓJ lub Sr-2 WOLNA DROGA. Semafory wyjazdowe z toru gd mogą wskazywać sygnał Sr-1 STÓJ lub Sr-3 WOLNA DROGA ZE ZMNIEJSZONĄ PRĘDKOŚCIĄ.
I teraz (po przydługawym wstępie) zasadnicza część problemu. Dlaczego semafory wjazdowe ( w tym przypadku A i H) mają indeksy 1/2 ( a nie 2/3 co odpowiadało by wskazaniom Sr-2 lub Sr-3)?
Dlaczego semafory wyjazdowe z torów gd ( przykładowo C, D oraz E i F) mają indeks 2 ( a nie 3 co odpowiadało by Sr-3)?
Takie "studenckie" pytanie z dziedziny srk
Chodzi o indeksy (cyferki) przy semaforach w powiązaniu z "oznakowaniem" z instrukcją Ie-1.
Mamy małą stację pośrednią na linii jednotorowej. Na stacji 1 tor główny zasadniczy i 2 tory główne dodatkowe. Sygnalizacja kształtowa. Przy semaforach wjazdowych mogą być( ale nie muszą - nie ma to zasadniczo związku z "problemem") tarcze ostrzegawcze odnoszące się do semaforów wyjazdowych.
Semafory wjazdowe mogą wskazywać sygnał Sr-1 STÓJ; Sr-2 WOLNA DROGA; Sr-3 WOLNA DROGA ZE ZMNIEJSZONĄ PRĘDKOŚCIĄ.
Semafory wyjazdowe z toru gz mogą wskazywać sygnał Sr-1 STÓJ lub Sr-2 WOLNA DROGA. Semafory wyjazdowe z toru gd mogą wskazywać sygnał Sr-1 STÓJ lub Sr-3 WOLNA DROGA ZE ZMNIEJSZONĄ PRĘDKOŚCIĄ.
I teraz (po przydługawym wstępie) zasadnicza część problemu. Dlaczego semafory wjazdowe ( w tym przypadku A i H) mają indeksy 1/2 ( a nie 2/3 co odpowiadało by wskazaniom Sr-2 lub Sr-3)?
Dlaczego semafory wyjazdowe z torów gd ( przykładowo C, D oraz E i F) mają indeks 2 ( a nie 3 co odpowiadało by Sr-3)?
Takie "studenckie" pytanie z dziedziny srk
- Misiek
- Posty: 1653
- Rejestracja: 23 kwie 2007, 22:26
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Sterowanie sygnalizatorami
-> autor: Misiek » 30 sty 2017, 20:36
- Bobbik
- Posty: 169
- Rejestracja: 12 mar 2017, 21:38
- Lokalizacja: Swarzędz
- Kontakt:
Re: Sterowanie sygnalizatorami
Nie wiem czym sterujecie serwami, ale w arduino można sterowanie oprzeć o bibliotekę VarSpeedServo, a tam orócz sterowania szybkością ruchu ustawiamy (false,true) taki parametr któy mówi programowi czy ma czekać z wykonaniem następnej linii aż do zakończenia założonego ruchu serwa. WIęc świetnie się nadaje do sterowania zaporami, nie trzeba kombinować ze zwłoką czasową żeby nie zaczynało przymykać jak czujnik złapie dziury między wagonami
- dejww
- Posty: 252
- Rejestracja: 25 cze 2013, 11:19
- Lokalizacja: Chorzów
- Kontakt:
Re: Sterowanie sygnalizatorami
Dzięki. Śruba jest ogranicznikiem dla orczyka a sprężyna przejmuje naprężenia. Sposób prosty i mam nadzieję, że niezawodny. Zobaczymy jak się będzie sprawował na imprezach. Dalszy etap zakłada utworzenie niezależnego napędu do dolnego ramienia żeby można było podawać dwa niezależne sygnały
- wicy
- Posty: 1710
- Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Sterowanie sygnalizatorami
Całkiem zmyślny patent z tymi ogranicznikami ruchu
- dejww
- Posty: 252
- Rejestracja: 25 cze 2013, 11:19
- Lokalizacja: Chorzów
- Kontakt:
Re: Sterowanie sygnalizatorami
Ostatnio trochę siedziałem nad opracowaniem napędu do semaforów tak żeby podczas pozycjonowania ich nie uszkadzało. Efekty pracy są dostępne pod linkami:
https://www.youtube.com/watch?v=FFKj7jGrx1s
https://www.youtube.com/watch?v=BrjfRdqwgdI
https://www.youtube.com/watch?v=yLDIu95qybg
https://www.youtube.com/watch?v=FFKj7jGrx1s
https://www.youtube.com/watch?v=BrjfRdqwgdI
https://www.youtube.com/watch?v=yLDIu95qybg
- Misiek
- Posty: 1653
- Rejestracja: 23 kwie 2007, 22:26
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Sterowanie sygnalizatorami
Jak dla mnie problem szarpania znika w momencie zastosowania właściwego serwa, więc raczej nie będę już (na razie) kombinował z podłączaniem rezystorów, tranzystorów.
- wicy
- Posty: 1710
- Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Sterowanie sygnalizatorami
Czytam różne porady odnośnie szarpania i powtarza się często podpowiedź, żeby włączać zasilanie serwa dopiero po podaniu i ustaleniu (delay) sygnału sterującego i żeby kończyć pracę serwa w pozycji bliskiej zerowej, zapamiętując ją w eeprom a odtwarzając na starcie.
Jest to o tyle kłopotliwe, że wymaga dodatkowego rezystora i tranzystora i zajmuje co najmniej jedno dodatkowe wyjście procesora
Jeśli masz chęci i możliwości, przetestuj na płytce stykowej, czy takie rozwiązanie cokolwiek pomoże.
Ja nie będę tego stosował. Mam pamięć pozycji a serwa mam ze sprężystymi popychaczami z podgięciami, więc nawet skok do skrajnej pozycji niczemu nie zaszkodzi.
Jest to o tyle kłopotliwe, że wymaga dodatkowego rezystora i tranzystora i zajmuje co najmniej jedno dodatkowe wyjście procesora
Jeśli masz chęci i możliwości, przetestuj na płytce stykowej, czy takie rozwiązanie cokolwiek pomoże.
Ja nie będę tego stosował. Mam pamięć pozycji a serwa mam ze sprężystymi popychaczami z podgięciami, więc nawet skok do skrajnej pozycji niczemu nie zaszkodzi.
- Misiek
- Posty: 1653
- Rejestracja: 23 kwie 2007, 22:26
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Sterowanie sygnalizatorami
W nawiązaniu do powyższego postu Tomka:
przetestowane na Arduino 3 serwa TowerPro
SG92 "cyfrowe" - szarpie przy włączaniu zasilania - w sumie nie różni się od zwykłego "analogowego" SG90
MG90S - nie szarpie przy włączeniu, lub bardzo mało, w zakresie ustawionego zakresu ruchu - wydaje mi się, że tylko wtedy gdy jest zostawione w skrajnym położeniu innym niż pozycja startowa.
MG91 - j.w. tzn nie szarpie, minimalnego ruchu przy starcie nie zaobserwowałem, ale to były pierwsze testy porównawcze z SG90 (najtańszym) -> test nie był zbyt starannie przeprowadzony
nie sprawdzałem na sterowniku serw wykonanym przez Tomka.
W każdym razie mG90S i MG92 fajne są ;-)
aha, i maja metalowe przekładnie.
przetestowane na Arduino 3 serwa TowerPro
SG92 "cyfrowe" - szarpie przy włączaniu zasilania - w sumie nie różni się od zwykłego "analogowego" SG90
MG90S - nie szarpie przy włączeniu, lub bardzo mało, w zakresie ustawionego zakresu ruchu - wydaje mi się, że tylko wtedy gdy jest zostawione w skrajnym położeniu innym niż pozycja startowa.
MG91 - j.w. tzn nie szarpie, minimalnego ruchu przy starcie nie zaobserwowałem, ale to były pierwsze testy porównawcze z SG90 (najtańszym) -> test nie był zbyt starannie przeprowadzony
nie sprawdzałem na sterowniku serw wykonanym przez Tomka.
W każdym razie mG90S i MG92 fajne są ;-)
aha, i maja metalowe przekładnie.
- Niejeden
- Posty: 465
- Rejestracja: 18 sie 2009, 20:47
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Sterowanie sygnalizatorami
Zależy od serwa. Używałem dwóch modeli: Feetech FS90 i Redox SG90. Pierwszy przy włączeniu nie szarpie, drugi tak.
- Misiek
- Posty: 1653
- Rejestracja: 23 kwie 2007, 22:26
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Sterowanie sygnalizatorami
Hmmm... Po resecie nie szarpie, ale po załączeniu zasilania, jednak nadal.
Taka uroda
Wcześniej mi się coś innego wydawało
Taka uroda
Wcześniej mi się coś innego wydawało
- wicy
- Posty: 1710
- Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Sterowanie sygnalizatorami
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3155540.htmlMisiek pisze:Bardziej mi chodziło o to, że serwa w momencie włączenia dostają kociego rozumu i "szarpią" (podobno do środkowej pozycji). Można w ten sposób wyrwać <to co jest do nich podłączone>.
Albo można pozycję startową serwa ustalić właśnie w ten punkt "90" i od tego miejsca ustawiać potencjalny ruch. Nawet to działa ;-)
Widać taka uroda serwa za 9PLN
- Misiek
- Posty: 1653
- Rejestracja: 23 kwie 2007, 22:26
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Sterowanie sygnalizatorami
To też, ale mam pewną koncepcję (oprócz tego, że jest podobno funkcja w programie, która najpierw kończy zadany ruch a potem dopiero zaczyna nowy).
edit... eee, chyba to działa
https://www.youtube.com/watch?v=NNjm-13WmH8
ale to jeszcze nie to co chciałem - działa tylko przy dwóch wagonach?. Sam nie jestem pewien.
Bardziej mi chodziło o to, że serwa w momencie włączenia dostają kociego rozumu i "szarpią" (podobno do środkowej pozycji). Można w ten sposób wyrwać <to co jest do nich podłączone>.
Albo można pozycję startową serwa ustalić właśnie w ten punkt "90" i od tego miejsca ustawiać potencjalny ruch. Nawet to działa ;-)
edit... eee, chyba to działa
https://www.youtube.com/watch?v=NNjm-13WmH8
ale to jeszcze nie to co chciałem - działa tylko przy dwóch wagonach?. Sam nie jestem pewien.
Bardziej mi chodziło o to, że serwa w momencie włączenia dostają kociego rozumu i "szarpią" (podobno do środkowej pozycji). Można w ten sposób wyrwać <to co jest do nich podłączone>.
Albo można pozycję startową serwa ustalić właśnie w ten punkt "90" i od tego miejsca ustawiać potencjalny ruch. Nawet to działa ;-)
- wicy
- Posty: 1710
- Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Sterowanie sygnalizatorami
Pewnie dlatego, że w przerwie między wagonami szlaban się zacznie podnosić - a przynajmniej się zatrzyma na ułamek sek.
To jest właśnie ten efekt, o którym pisałem wcześniej - niemożność wykrycia końca składu i zakłócenia czujnika (w tym wypadku "zakłóceniem" będą przerwy między wagonami).
To jest właśnie ten efekt, o którym pisałem wcześniej - niemożność wykrycia końca składu i zakłócenia czujnika (w tym wypadku "zakłóceniem" będą przerwy między wagonami).
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: adikol i 1 gość