Nierówności w sposób wklęsły
Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie
- 
				Kilkujadek
 - Posty: 3295
 - Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
 - Lokalizacja: Ciechanów
 - Kontakt:
 
Re: Nierówności w sposób wklęsły
Liczy się efekt i jego trwałość. Ja nie wykluczam budowy ultralekkich i ultracienkich modułów z dodatkiem żywicy poliestrowej zbrojonej włóknem szklanym  
			
			
									
																
						- 
				bartowe
 - Posty: 240
 - Rejestracja: 07 lip 2007, 09:24
 - Lokalizacja: Słupsk
 - Kontakt:
 
Re: Nierówności w sposób wklęsły
Myśle że wystarczająco będzie zastosować solidne podparcie deski 10mm od dołu, Artur dobrze opisał konstrukcję które przygotowuje według wcześniejszych wskazówek zubero
			
			
													
					Ostatnio zmieniony 18 maja 2014, 20:28 przez bartowe, łącznie zmieniany 1 raz.
									
			
																
						- Kaczor
 - Posty: 682
 - Rejestracja: 26 wrz 2010, 15:36
 - Lokalizacja: Ciechanów
 - Kontakt:
 
Re: Nierówności w sposób wklęsły
Moduł z włókna węglowego byłby lekki i niezniszczalny 
			
			
									
																
						- 
				Kilkujadek
 - Posty: 3295
 - Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
 - Lokalizacja: Ciechanów
 - Kontakt:
 
Re: Nierówności w sposób wklęsły
Jak jeszcze dorzucimy kilka zetów, to taniej wyjdzie zamówić w stoczni jachtowej moduł kompozytowy 
			
			
									
																
						- 100bttb1985
 - Posty: 88
 - Rejestracja: 13 wrz 2009, 09:02
 - Lokalizacja: Wielkopolska
 - Kontakt:
 
Nierówności w sposób wklęsły
Witam!!!
To może brać pod uwagę sklejki wodoodporne
i stosować je tylko na elementy, które nie powinny się odkształcać.
!
Zaletą jej jest bardzo duża odporność na wodę i wilgoć,
ale znaną wadą tych sklejek jest ich wysoki ciężar,
bo są nasycane żywicami, polimerami...
"Czasem trzeba wybrać mniejsze zło."
Pozdrawiam
			
			
									
																
						To może brać pod uwagę sklejki wodoodporne
i stosować je tylko na elementy, które nie powinny się odkształcać.
Zaletą jej jest bardzo duża odporność na wodę i wilgoć,
ale znaną wadą tych sklejek jest ich wysoki ciężar,
bo są nasycane żywicami, polimerami...
"Czasem trzeba wybrać mniejsze zło."
Pozdrawiam
- ArturSchŁ
 - Administrator
 - Posty: 10976
 - Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
 - Lokalizacja: Rumia
 - Kontakt:
 
Re: Nierówności w sposób wklęsły
Wystarczy transport w deszczowy dzień, by drewno chwyciło wilgoci. A już zmiany temperatury w zimie ....Scio pisze:Wg mnie najważniejsze jest właściwe przechowywanie, tj w suchym pomieszczeniu. Wilgoć odkształci tak cienką jak i grubszą listwę.
- Scio
 - Posty: 753
 - Rejestracja: 11 mar 2009, 17:09
 - Lokalizacja: Kielce
 - Kontakt:
 
Re: Nierówności w sposób wklęsły
Zwiększanie grubości listwy podtorza, raczej nic nie da, poza zwiększeniem wagi modułu. Wg mnie najważniejsze jest właściwe przechowywanie, tj w suchym pomieszczeniu. Wilgoć odkształci tak cienką jak i grubszą listwę. Optowałbym też za ewentualnym zwiększeniem liczby wręg.
			
			
									
																
						- 
				Kilkujadek
 - Posty: 3295
 - Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
 - Lokalizacja: Ciechanów
 - Kontakt:
 
Re: Nierówności w sposób wklęsły
No wiem ale nikt po za mną nie chce stosować kanapki z XPS.  
 
Dałem kilka rozwiązań które można zastosować razem lub osobno i każdy może sobie coś wybrać. Możliwe jest wykonanie skrzynki z listwą podtorza regulowaną śrubami ale nie będę opisywał bo i tak nikt tego nie wykona.
			
			
									
																
						Dałem kilka rozwiązań które można zastosować razem lub osobno i każdy może sobie coś wybrać. Możliwe jest wykonanie skrzynki z listwą podtorza regulowaną śrubami ale nie będę opisywał bo i tak nikt tego nie wykona.
- ArturSchŁ
 - Administrator
 - Posty: 10976
 - Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
 - Lokalizacja: Rumia
 - Kontakt:
 
Re: Nierówności w sposób wklęsły
Hmmm, sam wiesz, że stosowanie coraz to pancerniejszej konstrukcji wpływa na wagę skrzynek (pkt. 3).
 
Stosowanie pkt. 2 -> profilu "T" pozwala na użycie cieńszej listwy podtorza, a jednocześnie utrzymanie żądanego profilu toru.
			
			
													Stosowanie pkt. 2 -> profilu "T" pozwala na użycie cieńszej listwy podtorza, a jednocześnie utrzymanie żądanego profilu toru.
					Ostatnio zmieniony 18 maja 2014, 10:58 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 4 razy.
									
			
																
						- 
				Kilkujadek
 - Posty: 3295
 - Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
 - Lokalizacja: Ciechanów
 - Kontakt:
 
Re: Nierówności w sposób wklęsły
Grubość listwy podtorza od niepamiętnych czasów określana była jako sklejka minimum 10mm.ArturSchŁ pisze:Wnioski z dyskusji:
- w konstrukcji skrzynki "szlakowej" należy dać wzmocnienie pod torem (podtorze) o grubości nawet 10 mm podparte pionowym wspornikiem - tworzy się w ten sposób kształtownik "T"
- skrzynki stacyjne, powinny mieć podtrzymujące wsporniki 15x15 do max 30x30 cm.
- przechowywać skrzynki w pozycji pionowej (tak by grawitacja nie wypaczała płyciny).
Dotychczasowe zalecenia mówiły o wręgach opartych na 10mm ścianach segmentu i podtrzymujących listwę podtorza co 30cm.
Ponieważ niewiele osób wypowiada się w tym temacie, trudno jest ustalić czy dotychczasowe zalecenia były stosowane i czy są wystarczające.
Słuszna jest uwaga o przechowywaniu segmentów.
Moje wnioski.
Jeżeli dotychczasowe zalecenia są niewystarczające można zastosować rozwiązania:
1) zmniejszyć odstępy między wręgami podtrzymującymi listwę podtorza
2) zastosować dodatkową listwę przymocowaną do listwy podtorza tworzącą z nim profil "T".
3) listwę podtorza wykonać ze sklejki 12-16mm.
					Ostatnio zmieniony 18 maja 2014, 10:54 przez Kilkujadek, łącznie zmieniany 4 razy.
									
			
																
						- ArturSchŁ
 - Administrator
 - Posty: 10976
 - Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
 - Lokalizacja: Rumia
 - Kontakt:
 
Re: Nierówności w sposób wklęsły
Bartowe jako jedyny stosuje na modułach STYROSTONE.
Na spotkaniach w dużych salach, a do takich celów są one budowane, i tak nie słychać różnicy.
W domowych warunkach, zwłaszcza nocą, słychać każdy stukot kół na łączeniach ....
Dzięki elastyczności torów i podkładów udało się w kilku przypadkach połączyć niepasujące do siebie moduły, ale także jest to potencjalna możliwość nierówności nawierzchni.
			
			
													Na spotkaniach w dużych salach, a do takich celów są one budowane, i tak nie słychać różnicy.
W domowych warunkach, zwłaszcza nocą, słychać każdy stukot kół na łączeniach ....
Dzięki elastyczności torów i podkładów udało się w kilku przypadkach połączyć niepasujące do siebie moduły, ale także jest to potencjalna możliwość nierówności nawierzchni.
					Ostatnio zmieniony 18 maja 2014, 08:34 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 1 raz.
									
			
																
						- Mariusz
 - Posty: 2544
 - Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
 - Lokalizacja: Łubowo
 - Kontakt:
 
Re: Nierówności w sposób wklęsły
Bartowe, namieszałeś nam że ho ho (nie mylić z H0), żonie spodobały się Twoje moduły bo...cichutko po nich jeździły pociągi. Już mi się oberwało za hałas u mnie. Mam stosować gąbkę pod tory 
			
			
									
																
						- ArturSchŁ
 - Administrator
 - Posty: 10976
 - Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
 - Lokalizacja: Rumia
 - Kontakt:
 
Re: Nierówności w sposób wklęsły
Wnioski z dyskusji:
- w konstrukcji skrzynki "szlakowej" należy dać wzmocnienie pod torem (podtorze) o grubości nawet 10 mm podparte pionowym wspornikiem - tworzy się w ten sposób kształtownik "T",
- skrzynki stacyjne, powinny mieć podtrzymujące wsporniki 15x15 do max 30x30 cm.
- przechowywać skrzynki w pozycji pionowej (tak by grawitacja nie wypaczała płyciny).
 
			
			
									
																
						- w konstrukcji skrzynki "szlakowej" należy dać wzmocnienie pod torem (podtorze) o grubości nawet 10 mm podparte pionowym wspornikiem - tworzy się w ten sposób kształtownik "T",
- skrzynki stacyjne, powinny mieć podtrzymujące wsporniki 15x15 do max 30x30 cm.
- przechowywać skrzynki w pozycji pionowej (tak by grawitacja nie wypaczała płyciny).
- 
				bartowe
 - Posty: 240
 - Rejestracja: 07 lip 2007, 09:24
 - Lokalizacja: Słupsk
 - Kontakt:
 
Re: Nierówności w sposób wklęsły
Dużą cześć zaznaczonych fragmentów na filmie nie wynika ze złej konstrukcji modułów tylko, z braku czasu na wypoziomowanie modułów, torowisko w moim wykonaniu jest ruchome łącznie z podkladami i spinane na złączkami tilliga W Sopocie na Ttweekendzie dopracuje połączenie(wypoziomuje moduły) jeśli oczywiście czas pozwoli 
Pozostałe pofałdowania to problem konstrukcyjny modułów który mam nadzieje wyeliminowałem w swoich modułach, wg mnie naleźy usztywnić deskę na której kelimy torowisko ~ najlepiej do solidnej podstawy modułu ewentualnie do solidnych ścian modułu,
Budowanie ultra lekkich modułów i wilgoć w pomiszczeniach może być powodem pofałdowań wewntrz modułu, i tego już nie da się naprawić
			
			
													Pozostałe pofałdowania to problem konstrukcyjny modułów który mam nadzieje wyeliminowałem w swoich modułach, wg mnie naleźy usztywnić deskę na której kelimy torowisko ~ najlepiej do solidnej podstawy modułu ewentualnie do solidnych ścian modułu,
Budowanie ultra lekkich modułów i wilgoć w pomiszczeniach może być powodem pofałdowań wewntrz modułu, i tego już nie da się naprawić
					Ostatnio zmieniony 17 maja 2014, 23:38 przez bartowe, łącznie zmieniany 1 raz.
									
			
																
						- 
				Kilkujadek
 - Posty: 3295
 - Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
 - Lokalizacja: Ciechanów
 - Kontakt:
 
Re: Nierówności w sposób wklęsły
Zakładam że wszystkie Twoje skrzynki zbliżone konstrukcją do tej:
http://img183.imageshack.us/img183/7706/dsc04030mk8.jpg i mają około 5 lat.
Wygląda na to że listwa 8 podtorza jest zbyt cienka i dawne zalecenie standardu o wręgach co 30 cm jest niewystarczające.
Po zebraniu większej ilości informacji i wykonaniu doświadczeń jeżeli będziesz chciał, postaram się pomóc w wyprostowaniu Twojego szlaku. Moim zdaniem jest to możliwe
P.S.
Ups...
http://img253.imageshack.us/img253/6476/dsc04055vo6.jpg
Wręga nie może być dzielona
  
			
			
													http://img183.imageshack.us/img183/7706/dsc04030mk8.jpg i mają około 5 lat.
Wygląda na to że listwa 8 podtorza jest zbyt cienka i dawne zalecenie standardu o wręgach co 30 cm jest niewystarczające.
Po zebraniu większej ilości informacji i wykonaniu doświadczeń jeżeli będziesz chciał, postaram się pomóc w wyprostowaniu Twojego szlaku. Moim zdaniem jest to możliwe
P.S.
Ups...
http://img253.imageshack.us/img253/6476/dsc04055vo6.jpg
Wręga nie może być dzielona
					Ostatnio zmieniony 15 maja 2014, 22:12 przez Kilkujadek, łącznie zmieniany 1 raz.
									
			
																
						Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość