Stacja Lipowa

sTTandard - Nasze makiety modułowe

Moderator: mod-Makieta Modułowa

whosho
Posty: 815
Rejestracja: 09 kwie 2006, 11:49
Kontakt:

Re: Stacja Lipowa

Post autor: whosho »

1) U mnie jest płyta ze sklejki na całej powierzchni. Dzięki temy łatwiej jest montować od spodu serwa, semafory, eletronikę, korytka na przewody itp.

2) W Grabiach St. tory był kładzione na korku. W Wiśle Gł. tory lezą bezpośrednio na sklejce. Wg mnie to się sprawdziło.

3) Podobnie jak Kamil. Tory kładłem przy skręconych skrzynkach. Najpierw jednak skręciłem skrzynki, ustawiłem je precyzyjnie i mocno dokręciłem. Gdy upewniłem się że powierzchnie terenu stacji są równe nawierciłem profile segmentów robiąc dwa otwory ø5mm i włożyłem w nie metalowe kołki (jak te do mocowania półek w szafkach). Dzięki temu segmenty się nie przemieszcają. Tory kładłem wyrównując je względem siebie przy pomocu sztywnego profilu aluminiowego o szerokości 12mm wkladanego pomiędzy szyny toru.
Ostatnio zmieniony 28 sie 2013, 16:05 przez whosho, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
aquirlan
Posty: 366
Rejestracja: 03 lis 2011, 13:44
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Stacja Lipowa

Post autor: aquirlan »

Terenu raczej nie będę za bardzo modelował, co najwyżej bardzo małe wzniesienia. Ostatecznie stację przeniosłem do Wielkopolski, bo znam lepiej tamtejszy krajobraz; poza tym są same pola i lasy, więc nie trzeba bawić się w modelowanie gór itd. Na pewno boki modułu będą podniesione w stosunku do profilu o ok. 1cm i z tego będę ewentualnie rzeźbił.
gemol
Posty: 1047
Rejestracja: 10 kwie 2006, 10:33
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: Stacja Lipowa

Post autor: gemol »

Kształt terenu lepiej zaplanować przed zmontowaniem skrzynek i wtedy odpowiednio przyciąć boczne ściany modułu. Późniejsze sztukowanie sklejki na pagórki może być podatne na uszkodzenia.
Z drugiej strony zazwyczaj równia stacyjna wypełnia całą powierzchnię modułów, więc może lepiej stację pozostawić płaską.
Pozdrawiam
Grzegorz Molenda
http://www.modart.radom.pl
Awatar użytkownika
KamilW
Posty: 1076
Rejestracja: 20 kwie 2006, 19:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Re: Stacja Lipowa

Post autor: KamilW »

1) Ja daję na wierzch zawsze płytę ze sklejki, nie lubię mieć pod skrzynką styropianu pianki czy styroduru.
2) Ja daję korek pod tory, jedynie pod rozjazdy sklejkę 4mm ale to ze względu na ich konstrukcję do tego przygotowaną. Tyle, że korek daję w postaci całych mat 0,5 x 0,25 m - pod wszystko od torów przez zabudowania, etc. Łatwiej mi wtedy w razie potrzeby zrobić jakiś płytki kanał drenażowy czy lekkie obniżenie terenu.
3) Ja przyklejam tory na każdej skrzynce oddzielnie przy skręconych ze sobą dwóch lub trzech skrzynkach żeby uzyskać poprawną geometrię.
Awatar użytkownika
aquirlan
Posty: 366
Rejestracja: 03 lis 2011, 13:44
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Stacja Lipowa

Post autor: aquirlan »

W związku z tym, że nieco mi się "zapomniało" o makiecie, wrzucam aktualny i (w zasadzie) ostateczny plan.

Obrazek

Jedyną kwestią, nad którą myślę, jest wymiana EW2 prowadzącego pod magazyn i dworzec (A+B) na EW3 - i na 99% tak też zrobię. W kwestii objaśnień - C - magazyn tartaku, D - tartak, E- szopa.

Budowę zaczynam na dobre po 5.09 - póki co są same skrzynki, nawet nie wykończone.

I teraz dwa pytania do kolegów już stacje posiadających - czy na wierzch skrzynki dajecie jednolitą płytę ze sklejki i na niej kształtujecie teren (styropian, pianki, następnie trawki), czy sklejkę tylko pod same tory, a pozostałą przestrzeń wypełniacie styropianem? Osobiście skłaniam się ku przykryciu całości płytą celem wzmocnienia konstrukcji.
Drugie pytanie - co w obrębie stacji kładziecie pod tory? Korek? Nic? Coś innego? Najprawdopodobniej jak już zacznę, to na całego, żeby zrobić ile się da przed początkiem roku akademickiego.
Pytanie trzecie - czy ktoś eksperymentował z kładzeniem całego układu torowego na skręconej stacji, wstępnym zafiksowaniem torów i dopiero po tych zabiegach cięciem ich na łączeniach segmentów? Zastanawiam się, czy nie da się dzięki temu uniknąć - chociaż w części - niedokładnego spasowania między segmentami.
skorpionek81
Posty: 75
Rejestracja: 05 maja 2010, 22:36
Lokalizacja: Warszawa/ Długosiodło
Kontakt:

Re: Stacja Lipowa

Post autor: skorpionek81 »

Ja tylko podsunę pomysł byś zwrócił uwagę na dwie stacje leżące na linii 29, tj stacja PRZETYCZ oraz DALEKIE TARTAK. Ta ostatnia stacja jest już teraz przystankiem ale kiedyś obsługiwała jeden z największych tartaków w Polsce. Obie stacje zawierają to czego szukasz, szlak jednotorowy, stacja osobowa z mijanką, bocznice do obsługi tartaku. Szopę umiejscowisz fikcyjną.
Ostatnio zmieniony 23 mar 2013, 13:31 przez skorpionek81, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
KamilW
Posty: 1076
Rejestracja: 20 kwie 2006, 19:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Re: Stacja Lipowa

Post autor: KamilW »

A rzuć okiem na to:
http://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php/%C5%81eba
Lepiej sięgnąć po sprawdzone i gotowe rozwiązanie zamiast tworzyć od zera jak to napisał jeden z kolegów.
gemol
Posty: 1047
Rejestracja: 10 kwie 2006, 10:33
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: Stacja Lipowa

Post autor: gemol »

Jeśli już chcesz taki układ, to zrób go przelotowym i potraktuj jako przystanek z ładownią. Na stacyjkę czołową niestety się nie nadaje, o czym napisano wcześniej. Stacje takie na liniach lokalnych miały przynajmniej 3 tory.
Pozdrawiam
Grzegorz Molenda
http://www.modart.radom.pl
Awatar użytkownika
Mariusz
Posty: 2560
Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
Lokalizacja: Łubowo
Kontakt:

Re: Stacja Lipowa

Post autor: Mariusz »

Robercie, z Twoim pomysłem jakoś kojarzy mi się stacja Leśna. Poszukaj jej planów i zdjęć i skopiuj to na czym Ci zależy.
Awatar użytkownika
Misiek
Posty: 1649
Rejestracja: 23 kwie 2007, 22:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Stacja Lipowa

Post autor: Misiek »

Jak to czytam to przypomina mi się od razu Wierchomla Wielka na kryniczance.
;-)
Ostatnio zmieniony 21 mar 2013, 08:15 przez Misiek, łącznie zmieniany 1 raz.
whosho
Posty: 815
Rejestracja: 09 kwie 2006, 11:49
Kontakt:

Re: Stacja Lipowa

Post autor: whosho »

Co mi przypomniało że pare lat temu pewien jegomość zaczał budowę przystanu Wisła Obłaziec. Pomysl o tyle fajny, że:
- przystanek znajduje się na lekkim łuku - nie widziałem jeszcze takiego rozwiązania na żadnym zlocie
- dawniej z przystankiem sasiadował tor do załadunki kamieni (o ile dobrze pamiętam kamienie byly zsypywane z wagoników dojeżdżających do toru ładunkowego po skarpie z murem oporowym
- w sąsiedztwie przystanku jest przejazd strzeżony z rogatkami i sygnalizacją (efektowne)
- w niedużej odległosci od przejazdu jest most kolejowy.

Słowem calkiem sporo elementów przy prostym układzie torów :idea:

No i na dodatek bedzie z się jak połączyć z powstająca właśnie stacją Wisła Głębce :)
Awatar użytkownika
Misiek
Posty: 1649
Rejestracja: 23 kwie 2007, 22:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Stacja Lipowa

Post autor: Misiek »

To jest mój pierwszy moduł po modyfikacjach ;-)
Obrazek
Wcześniej przed budynkiem była mijanka
(link do obrazka bo nie wiem czy się wklei zdjęcie http://www.pbase.com/misiek_m/image/71065806)
Obrazek
Może coś w ten dekiel?

Wydaje mnie się, tak ogólnie, że szopa na takim małym przystanku to przerost formy nad treścią.
Aczkolwiek - układ torowy Zwolakowa, tzn. Krokowej wskazuje co innego ;-) ( http://www.pbase.com/misiek_m/image/146557372 )
Obrazek
(widać tam szopę na końcu po lewej?)
Ostatnio zmieniony 21 mar 2013, 17:50 przez Misiek, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
aquirlan
Posty: 366
Rejestracja: 03 lis 2011, 13:44
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Stacja Lipowa

Post autor: aquirlan »

Tak się zastanawiałem, czy nie przenieść szopy na lewą stronę, na górę, ale to chyba nic nie zmieni.
Obrazek

Całkiem fajna jest koncepcja Karola, ze szlakiem i bocznicą do tartaku + możliwością oblotu.
Taki układ, jaki wyrysowałem na początku, zakładał, że jest to linia boczna i stosunkowo mało używana, która prowadzi do małego miasteczka i w nim się kończy. Oblot składu osobowego miał być po torze pod magazynami tartaku i vice versa, ale z tego co piszecie wynika, że przy takim założeniu o realiźmie nie może być mowy, a na nim mi dosyć zależy.
Stacja ma być od początku do końca fikcyjna, ale jeśli nie wymyślę czegoś, co będzie wiarygodne i w miarę "trzymające się kupy", to będę musiał sięgnąć po istniejące plany i najwyżej je lekko zmodyfikować. Ostatecznie może być też przy szlaku, nie jako jego koniec. Nie chcę się natomiast porywać na skomplikowane układy torowe i zwiększać liczby skrzynek, bo to drastycznie obniża prawdopodobieństwo dokończenia, a nawet zaczęcia projektu (wszystko robię 100 km od domu, jak się trafi wolny weekend albo wakacje).
Ostatnio zmieniony 21 mar 2013, 17:44 przez aquirlan, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
TittyTwister
Posty: 269
Rejestracja: 29 lis 2008, 20:24
Lokalizacja: Ostrava
Kontakt:

Re: Stacja Lipowa

Post autor: TittyTwister »

Hej Robert :)
ja się zgadzam z Grzesiem, bo chyba nie znasz się dobrze na budowaniu (w realu) stacji, to lepiej zrobić jakąś po realu, żeby nie zrobić błęd przeciw realicie czy logice. (jak ja :D)

W Polsce możno (było możliwe) mieć stacje 2torowe? U nas nie możno, i 2 torowe mogli być tylko mijanki (tam żadny ruch towarowy) i ładownie (na nich przystanek).
I bywało w Polsce tak, mieć ABW rozjazd na takiej malej stacji? To mi się wydaję, że napewno nie, bo po co ograniczać szybkosz do zakrętu, i chyba więcej by kosztował taki rozjazd.

Myśłę, że na internetu znajdzieś dużo rysunków czy zdjęć małych 3 torowych stacji, które istnieły, i zbudowany były do jakiegoś celu - więc potem układ torów miał sens. I też wielkość magazynu, placu ładunkowego itp.

Ja bym bardzo dużo poprzemyślał, co właściwie chcesz zrobić, Nie za szybko zbudować stacju, ale pozwoli poprzemyślać na co mi stać, ile miejsca mam (jak wielką mogę zbudować), czy mi zależy na realu czy na odpowiedzialności, czy po prostu na byłeczym jeździącym.
Awatar użytkownika
brovarek
Posty: 866
Rejestracja: 14 cze 2006, 14:06
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: Stacja Lipowa

Post autor: brovarek »

Na razie wygląda to na mijankę, lub na bocznicę, a nie na stację, M
ODPOWIEDZ

Wróć do „Makieta Modułowa”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości