Zapomniana trasa
Moderator: mod-Galeria
-
- Posty: 1442
- Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
- Lokalizacja: Białystok
- Kontakt:
Re: Zapomniana trasa
Upsss.... Dzięki kolego. Sądziłem, że ten wątek mało kogo interesuje ... A tu taka niespodzianka.
Ostatnio zmieniony 14 sty 2015, 14:42 przez JarUs, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 8
- Rejestracja: 12 sty 2015, 15:48
- Lokalizacja: Białystok
- Kontakt:
Re: Zapomniana trasa
Pierwsze zdjęcie jest błędnie podpisane. Ponieważ widniejący na nim budynek to nie jest Białystok Fabryczny (dawniej Poleski). Zdjęcie przedstawia budynek znajdujący się obecnie przy ul. Kolejowej 17. Budynek istnieje nadal i ma się bardzo dobrze. W budynku tym mieści się towarowa spedycja kolejowa "PKP Cargo" http://miasto.niemiswiadkowie.bialystok ... 0DD03.html
JarTTek pisze:Białystok Fabryczny (Towarowy) dawniej:
Obrazek
http://and110.ucoz.ru/USSR/15/sam02.html
i dziś:
Obrazek
http://www.starejuchy.pl/kolej/zubki/ruch_osobowy.htm
- miano
- Posty: 615
- Rejestracja: 04 maja 2006, 13:56
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
-
- Posty: 1442
- Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
- Lokalizacja: Białystok
- Kontakt:
Re: Zapomniana trasa
Źródło zdjęcia takie jak w poprzednim poście.
Mam poważne wątpliwości, co do miejsca zrobienia zdjęcia. Może ktoś wie, gdzie zostało zrobione zdjęcie?
Mam poważne wątpliwości, co do miejsca zrobienia zdjęcia. Może ktoś wie, gdzie zostało zrobione zdjęcie?
-
- Posty: 1442
- Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
- Lokalizacja: Białystok
- Kontakt:
Re: Zapomniana trasa
Źródło zdjęć takie jak w poprzednim poście.
Po roku 1944
Zdjęcie zrobione z peronu stacji. W głębi wieża ciśnień. Ilość podpór i brak w okolicy innej wieży sugeruje, że wieża była w ciągłym użyciu.
Zdjęcie zrobione na tle wieży ciśnień. Napis pod zdjęciem sugeruje, ze jest to rok 1955, kiedy PRK rozpoczęło budowę SRP w Zubkach Białostockich. Jednocześnie można wysnuć wniosek, ze wieża w Waliłach została rozebrana po oddaniu do użytku wieży ciśnień w Zubkach B. W związku z prowadzonymi pracami budowlanymi w Zubkach B. - między innymi, budową nowego murowanego budynku stacji w innym miejscu, istnieje również duże prawdopodobieństwo, ze stary drewniany budynek ze stacji Zubki B. został przeniesiony na stację Waliły i został postawiony (oddany do użytku) po rozbiórce wieży ciśnień.
Lata pięćdziesiąte - stacja paliw CPN.
Po roku 1944
Zdjęcie zrobione z peronu stacji. W głębi wieża ciśnień. Ilość podpór i brak w okolicy innej wieży sugeruje, że wieża była w ciągłym użyciu.
Zdjęcie zrobione na tle wieży ciśnień. Napis pod zdjęciem sugeruje, ze jest to rok 1955, kiedy PRK rozpoczęło budowę SRP w Zubkach Białostockich. Jednocześnie można wysnuć wniosek, ze wieża w Waliłach została rozebrana po oddaniu do użytku wieży ciśnień w Zubkach B. W związku z prowadzonymi pracami budowlanymi w Zubkach B. - między innymi, budową nowego murowanego budynku stacji w innym miejscu, istnieje również duże prawdopodobieństwo, ze stary drewniany budynek ze stacji Zubki B. został przeniesiony na stację Waliły i został postawiony (oddany do użytku) po rozbiórce wieży ciśnień.
Lata pięćdziesiąte - stacja paliw CPN.
-
- Posty: 1442
- Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
- Lokalizacja: Białystok
- Kontakt:
Re: Zapomniana trasa
Kilka zdjęć z albumu:
GRÓDEK W STAREJ FOTOGRAFII
Wydanej przez: Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Gródeckiej
grodecczyzna@yahoo.pl
Zdjęcia do roku 1944:
Fasada budynku dworca
Dworzec WALIŁY, w głębi wieża ciśnień, a na pierwszym planie po niżej dwa tory wąskotorówki rozstaw szyn 600 mm
Parowóz na "wąskich torach" dostarczający tarcicę do załadonku na wagony normalnotorowe z pobliskiego tartaku
... po ręcznym załadunku tarcicy na wagon
plac tartaczny
GRÓDEK W STAREJ FOTOGRAFII
Wydanej przez: Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Gródeckiej
grodecczyzna@yahoo.pl
Zdjęcia do roku 1944:
Fasada budynku dworca
Dworzec WALIŁY, w głębi wieża ciśnień, a na pierwszym planie po niżej dwa tory wąskotorówki rozstaw szyn 600 mm
Parowóz na "wąskich torach" dostarczający tarcicę do załadonku na wagony normalnotorowe z pobliskiego tartaku
... po ręcznym załadunku tarcicy na wagon
plac tartaczny
-
- Posty: 1442
- Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
- Lokalizacja: Białystok
- Kontakt:
Re: Zapomniana trasa
Białystok Fabryczny (Towarowy) dawniej:
http://and110.ucoz.ru/USSR/15/sam02.html
i dziś:
http://www.starejuchy.pl/kolej/zubki/ruch_osobowy.htm
http://and110.ucoz.ru/USSR/15/sam02.html
i dziś:
http://www.starejuchy.pl/kolej/zubki/ruch_osobowy.htm
-
- Posty: 1442
- Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
- Lokalizacja: Białystok
- Kontakt:
Re: Zapomniana trasa
128 lat linii kolejowej Białystok - Wołkowysk
Ze strony: http://www.radunin.hostit.pl/okolice.ph ... ice_kolej2
Dworzec na stacji Żednia zniszczony przez Niemców w tym samym okresie co dworzec w Waliłach
Poszukuję nadal zdjęć dworca w Waliłach z okresu z około 1955 - 2010 r
Ze strony: http://www.radunin.hostit.pl/okolice.ph ... ice_kolej2
Dworzec na stacji Żednia zniszczony przez Niemców w tym samym okresie co dworzec w Waliłach
Poszukuję nadal zdjęć dworca w Waliłach z okresu z około 1955 - 2010 r
-
- Posty: 745
- Rejestracja: 30 paź 2010, 02:05
- Lokalizacja: Lublin
- Kontakt:
Re: Zapomniana trasa
Teraz OK!
-
- Posty: 1442
- Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
- Lokalizacja: Białystok
- Kontakt:
Re: Zapomniana trasa
..... szybka instukcja
-
- Posty: 745
- Rejestracja: 30 paź 2010, 02:05
- Lokalizacja: Lublin
- Kontakt:
Re: Zapomniana trasa
Tu,Tu a tu nic czyli nie te zdjęcia
-
- Posty: 1442
- Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
- Lokalizacja: Białystok
- Kontakt:
Re: Zapomniana trasa
Tu (14 zdjęcie) znajdziecie, chyba jedyne przetrwałe zdjęcie dworca na stacji Waliły. Na drugim planie - wieża ciśnień. W 1944 roku Niemcy podczas odwrotu wsadzili dworzec, zaś wieża przetrwała wybuch i podparta drewnianym rusztowaniem przetrwała do około 1950-55 roku. Tu (8 zdjęcie) zbliżenie na fasadę budynku i nie tylko
Ostatnio zmieniony 07 sty 2015, 21:20 przez JarUs, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 1442
- Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
- Lokalizacja: Białystok
- Kontakt:
Re: Zapomniana trasa
Dodatkowe informacje do postu z 13.08.2014 r
Kolor czerwony - linia - krawędź peronu po północnej stronie torów, owal - miejsce po budynku stacji Krynki do roku 1955; budynek drewniany z dachem dwuspadowym; miejscowi określali go jednym słowem - barak.
Kolor czarny - prawdopodobne miejsce Strażnicy WOP lub SKO WOP; budynek drewniany (lub kilka) zbudowano po rozwiązaniu KBW w Bobrownikach w 1947; w tym miejscu WOP funkcjonował do 1955r
Kolor niebieski - od góry - wieża ciśnień, nastawnia, peron (obecnie), budynek dworca (na piętrze GPK WOP Zubki Białostockie), "bloki PKP"; wszystkie w/w budynki zostały wybudowane przez PRK.
Kolor czerwony - linia - krawędź peronu po północnej stronie torów, owal - miejsce po budynku stacji Krynki do roku 1955; budynek drewniany z dachem dwuspadowym; miejscowi określali go jednym słowem - barak.
Kolor czarny - prawdopodobne miejsce Strażnicy WOP lub SKO WOP; budynek drewniany (lub kilka) zbudowano po rozwiązaniu KBW w Bobrownikach w 1947; w tym miejscu WOP funkcjonował do 1955r
Kolor niebieski - od góry - wieża ciśnień, nastawnia, peron (obecnie), budynek dworca (na piętrze GPK WOP Zubki Białostockie), "bloki PKP"; wszystkie w/w budynki zostały wybudowane przez PRK.
Ostatnio zmieniony 27 wrz 2014, 14:52 przez JarUs, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 1442
- Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
- Lokalizacja: Białystok
- Kontakt:
Re: Zapomniana trasa
Właśnie minęły dwie rocznice: 1 września i 17 września 1939r. Wypadało by napisać co się działo w tym okresie. Z "zeznań" nieżyjących moich przodków i mieszkańców okolic Krynek wynika, że tak naprawdę we wrześniu 1939r w okolicy Krynek nic się nie działo. Można mówić tylko o incydentach. Mój dziadek, który nie został zmobilizowany z powodu wieku (był za młody), 31 sierpnia 1939r miał dostarczyć do WKU Grodno wóz z koniem (w ramach mobilizacji). WKU Grodno zmobilizowało tylko wóz, konia – nie – bo za stary. 1 września 1939r kiedy wracał do domu, jadąc na oklep na koniu, został ostrzelany przez niemiecki samolot w okolicach przystanku Krynki, kiedy przejeżdżał przez tory. Zapewne na tej linii kolejowej niemieckie lotnictwo poczyniło jakieś szkody – tego nie wiem. Nikt nie pamięta, aby przez Krynki we wrześniu przejechał jakiś pociąg.
Do 17 września Niemcy doszli do około 30 kilometra na wschód od Białegostoku i się wycofali. Po 17 września te tereny i Białystok zajęli sowieci. Więcej tu (str 42-43): http://serwer1348234.home.pl/arch/tekst ... _cz_II.pdf
Wiosną 1940r sowieci „zatrudnili” tutejszych i nie tylko ludzi tzw. „niepewnych klasowo” czyli ziemiaństwo, urzędników państwowych, kułaków (chłop, który posiadał więcej niż 10 ha) do prac torowych za „michę zupy”, a z powodu panującej wszawicy wśród żołnierzy sowieckich „pracownikom kolejowym” również golono głowy. Można uznać, że od tej daty rozpoczęła się rozbudowa przystanku Krynki. Prace trwały do czerwca 1941r do „przyjścia” Niemców. W związku z tym , że Niemcy nie prowadzili żadnych robót (a sowieci wycofując się niczego nie zniszczyli – po prostu uciekli), można przyjąć, że roboty zostały zakończone i można mówić już o Stacji Krynki. Dlaczego sowieci rozbudowali przystanek? Jaki był zakres robót? Ile osób było „zatrudnionych”? - tego nie wiem.
Niemcy w przeciwieństwie do sowietów całą linię kolejową obsadzili swoimi ludźmi. W obawie o możliwe ataki na transporty wojskowe, nawet najmniejszych wioskach, wzdłuż linii kolejowej w odległości do 5 km od torów stacjonowali Niemcy. Aby przejechać przez tory trzeba było posiadać specjalną przepustkę i można było przejechać tory tylko w wyznaczonych miejscach.
W lipcu 1944r Niemcy wycofali się ze stacji Krynki nie czyniąc większych szkód w torowisku stacji. Stacje zajęli sowieci. O szkodach na tej linii można znaleźć jeszcze tu: http://www.radunin.hostit.pl/okolice.ph ... ice_kolej2
Krynki pod koniec lat 50 XX w. zmieniono nazwę stacji PKP Krynki na Zubki Białostockie, ponieważ podróżni, którzy chcieli dojechać do miejscowości Krynki po zajechaniu na miejsce dowiadywali się, że Krynki leżą w znacznej odległości od stacji kolejowej Krynki.
http://sokole-tps.pl/index.php?aid=93[URL=http://www.radunin.hostit...=okolice_kolej2
Do 17 września Niemcy doszli do około 30 kilometra na wschód od Białegostoku i się wycofali. Po 17 września te tereny i Białystok zajęli sowieci. Więcej tu (str 42-43): http://serwer1348234.home.pl/arch/tekst ... _cz_II.pdf
Wiosną 1940r sowieci „zatrudnili” tutejszych i nie tylko ludzi tzw. „niepewnych klasowo” czyli ziemiaństwo, urzędników państwowych, kułaków (chłop, który posiadał więcej niż 10 ha) do prac torowych za „michę zupy”, a z powodu panującej wszawicy wśród żołnierzy sowieckich „pracownikom kolejowym” również golono głowy. Można uznać, że od tej daty rozpoczęła się rozbudowa przystanku Krynki. Prace trwały do czerwca 1941r do „przyjścia” Niemców. W związku z tym , że Niemcy nie prowadzili żadnych robót (a sowieci wycofując się niczego nie zniszczyli – po prostu uciekli), można przyjąć, że roboty zostały zakończone i można mówić już o Stacji Krynki. Dlaczego sowieci rozbudowali przystanek? Jaki był zakres robót? Ile osób było „zatrudnionych”? - tego nie wiem.
Niemcy w przeciwieństwie do sowietów całą linię kolejową obsadzili swoimi ludźmi. W obawie o możliwe ataki na transporty wojskowe, nawet najmniejszych wioskach, wzdłuż linii kolejowej w odległości do 5 km od torów stacjonowali Niemcy. Aby przejechać przez tory trzeba było posiadać specjalną przepustkę i można było przejechać tory tylko w wyznaczonych miejscach.
W lipcu 1944r Niemcy wycofali się ze stacji Krynki nie czyniąc większych szkód w torowisku stacji. Stacje zajęli sowieci. O szkodach na tej linii można znaleźć jeszcze tu: http://www.radunin.hostit.pl/okolice.ph ... ice_kolej2
Krynki pod koniec lat 50 XX w. zmieniono nazwę stacji PKP Krynki na Zubki Białostockie, ponieważ podróżni, którzy chcieli dojechać do miejscowości Krynki po zajechaniu na miejsce dowiadywali się, że Krynki leżą w znacznej odległości od stacji kolejowej Krynki.
http://sokole-tps.pl/index.php?aid=93[URL=http://www.radunin.hostit...=okolice_kolej2
-
- Posty: 1442
- Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
- Lokalizacja: Białystok
- Kontakt:
Re: Zapomniana trasa
Tu znalazłem kilka zdjęć kolejowego przejścia granicznego Zubki Białostockie - Bierestowica (zdjęcia 9-21)
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości