Zapomniana trasa
Moderator: mod-Galeria
-
- Posty: 1441
- Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
- Lokalizacja: Białystok
- Kontakt:
Re: Zapomniana trasa
Jakby ktoś wybierał się do Zubek B. to niech się nie zszokuje
Dla ludzi jest bezpiecznie.
Dla ludzi jest bezpiecznie.
-
- Posty: 1441
- Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
- Lokalizacja: Białystok
- Kontakt:
Re: Zapomniana trasa
…. z przekazów ustnych:
W latach 1945-1955 stacja KRYNKI Białostockie (obecnie Zubki Białostockie) obsługiwała pociągi pasażerskie. Była końcową stacją dla ruchu pasażerskiego. Ruchu towarowego przez granicę nie było (granica?). Jednak pociągi towarowe na tę stację przyjeżdżały z dwóch powodów.
Pierwszy to - kontrybucja. Władza ludowa przymusowo skupowała płody rolne. Taki punkt skupu znajdował się na stacji. Na początku obsługiwany przez żołnierzy z KBW z pobliskich Bobrownik, a gdy jednostkę(?) rozwiązano (około 1947r) – cywile.
Drugi to – żwir. Żwir dla odbudowującej się po wojnie stolicy. Kopano go (ręcznie) wzdłuż stacji (od strony północnej, tam gdzie później w 55 roku położono ruskie tory) wprost do wagonów. Praca ciężka, ale dobrze płatna. Na tyle, że chłopom bardziej się opłacało przywieść furmankę żwiru i wsypać do wagonu, niż sprzedać furmankę ziemniaków w ramach kontrybucji. Tak więc najbliższej okolicy stacji zaroiło się od wyrobisk. Około 1950-55 (dokładnej daty nikt nie pamięta, ale przed rozbudową stacji o ruskie tory), aby usprawnić załadunek wybudowano bocznicę, którą podstawiano wagony wprost do wyrobiska. Prawdopodobnie również w tym okresie powstał posterunek rozgałęźny Waliły Las z krótkimi bocznicami do wyrobisk ze żwirem.
Bocznica (tor 1435) około 2 m powyżej punktu trakcyjnego (tor 1520 mm).
Na pierwszym planie plac po punkcie trakcyjnym, powyżej bocznica, jeszcze wyżej (około 2 m) tor 1435 mm główny Zubki B. – Białystok.
Zarośnięte wyrobiska po lewej i prawej stronie bocznicy południowej około 50 m od toru głównego.
W latach 1945-1955 stacja KRYNKI Białostockie (obecnie Zubki Białostockie) obsługiwała pociągi pasażerskie. Była końcową stacją dla ruchu pasażerskiego. Ruchu towarowego przez granicę nie było (granica?). Jednak pociągi towarowe na tę stację przyjeżdżały z dwóch powodów.
Pierwszy to - kontrybucja. Władza ludowa przymusowo skupowała płody rolne. Taki punkt skupu znajdował się na stacji. Na początku obsługiwany przez żołnierzy z KBW z pobliskich Bobrownik, a gdy jednostkę(?) rozwiązano (około 1947r) – cywile.
Drugi to – żwir. Żwir dla odbudowującej się po wojnie stolicy. Kopano go (ręcznie) wzdłuż stacji (od strony północnej, tam gdzie później w 55 roku położono ruskie tory) wprost do wagonów. Praca ciężka, ale dobrze płatna. Na tyle, że chłopom bardziej się opłacało przywieść furmankę żwiru i wsypać do wagonu, niż sprzedać furmankę ziemniaków w ramach kontrybucji. Tak więc najbliższej okolicy stacji zaroiło się od wyrobisk. Około 1950-55 (dokładnej daty nikt nie pamięta, ale przed rozbudową stacji o ruskie tory), aby usprawnić załadunek wybudowano bocznicę, którą podstawiano wagony wprost do wyrobiska. Prawdopodobnie również w tym okresie powstał posterunek rozgałęźny Waliły Las z krótkimi bocznicami do wyrobisk ze żwirem.
Bocznica (tor 1435) około 2 m powyżej punktu trakcyjnego (tor 1520 mm).
Na pierwszym planie plac po punkcie trakcyjnym, powyżej bocznica, jeszcze wyżej (około 2 m) tor 1435 mm główny Zubki B. – Białystok.
Zarośnięte wyrobiska po lewej i prawej stronie bocznicy południowej około 50 m od toru głównego.
-
- Posty: 1441
- Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
- Lokalizacja: Białystok
- Kontakt:
Re: Zapomniana trasa
Jeszcze jeden link:
http://www.radunin.hostit.pl/okolice.ph ... lice_kolej
a tam zdjęcie z lat 60-tych.
Tak naprawdę to pan Antoni sfotografował ludzi dojeżdżających do pracy w SRP Zubki B.
http://www.radunin.hostit.pl/okolice.ph ... lice_kolej
a tam zdjęcie z lat 60-tych.
Tak naprawdę to pan Antoni sfotografował ludzi dojeżdżających do pracy w SRP Zubki B.
-
- Posty: 1441
- Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
- Lokalizacja: Białystok
- Kontakt:
Re: Zapomniana trasa
Kilka linków dotyczących linii kolejowej nr 37 (Białystok - Zubki B.)
http://sokole-tps.pl/index.php?aid=93
http://www.starejuchy.pl/kolej/zubki/stacja.htm
http://www.dariuszpiontkowski.pl/wsjm/2 ... laskim.pdf
http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosc ... yczne.html
http://www.fotokolej.pl/img-poci%B1g-os ... e-8844.htm
http://www.poranny.pl/apps/pbcs.dll/art ... N/40316001
http://www.plk-sa.pl/files/public/user_ ... .5_w.0.pdf
http://sokole-tps.pl/index.php?aid=93
http://www.starejuchy.pl/kolej/zubki/stacja.htm
http://www.dariuszpiontkowski.pl/wsjm/2 ... laskim.pdf
http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosc ... yczne.html
http://www.fotokolej.pl/img-poci%B1g-os ... e-8844.htm
http://www.poranny.pl/apps/pbcs.dll/art ... N/40316001
http://www.plk-sa.pl/files/public/user_ ... .5_w.0.pdf
Ostatnio zmieniony 09 sie 2014, 17:29 przez JarUs, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 1441
- Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
- Lokalizacja: Białystok
- Kontakt:
-
- Posty: 1441
- Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
- Lokalizacja: Białystok
- Kontakt:
Re: Zapomniana trasa
W połowie lat 70-siątych, latem, poszedłem na noc na służbę. Służbę zacząłem od przyjęcia składu pustych cystern. Dzwonię do ruskich czy przejmą – kazali czekać. Minęła godzina. Wysłałem osobowy do Białegostoku i na stację przyjąłem drugi skład cystern. Z Białegostoku jeszcze mają wysłać dwa składy z węglem i osobowy. Zaczyna brakować mi torów. Dzwonię jeszcze raz do ruskich, a oni mi mówią, że cysterny są brudne i ich nie przyjmą dopóki nie będą czyste. Nigdy czegoś takiego nie było, zwłaszcza, że cysterny jadą z Niemiec, więc co nam do nich? Co robić? Dzwonie do Białegostoku i przedstawiam sprawę. Po pół godzinie dzwoni dyrekcja PKP z Białegostoku i nakazuje te dwa składy cystern przetoczyć na północną bocznicę. Dobra. Najpierw przyjmę osobowy (przyj. 22.22), który i tak będzie nocował (odjazd 4.20), te dwa z węglem poczekają w Waliłach, bo muszę mieć wolny główny tor z którego cysterny wjadą na bocznicę. Przyjechał osobowy. Teraz pierwszy skład cystern, po przelocie lokomotywy jedzie z powrotem do Straszewa. W Straszewie – stop – i cofanie. Gdy pierwsza lokomotywa po wepchnięciu składu wróciła na stację pojechał tak samo drugi skład. Gdy wróciła druga lokomotywa, przyjąłem te dwa składy z węglem, które czekały w Waliłach. Odprawa przez celnika , WOP i pojechały na ruską stronę. Z ich strony przyjąłem dwa składy pustych węglarek. Odprawa i pojechały do Białegostoku. A co z cysternami? Z Białegostoku na bocznicę przyjechała Straż Pożarna i całą noc myli te cysterny. Ja skończyłem służbę. Mój następca do południa odprawił je na ruską stronę. Różniej okazało się, że te mycie cystern spowodowało, że uschło kilka hektarów lasu wokół bocznicy. PKP ponoć zapłaciło odszkodowanie dla "Lasów" za te zniszczenia.
Co to było?
Najprawdopodobniej niezapowiedziane ćwiczenia dezaktywacji taboru kolejowego w SRP Zubki B.
Co to było?
Najprawdopodobniej niezapowiedziane ćwiczenia dezaktywacji taboru kolejowego w SRP Zubki B.
-
- Posty: 1441
- Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
- Lokalizacja: Białystok
- Kontakt:
Re: Zapomniana trasa
Ostatnio miałem przyjemność poznać dyżurnego ruchu (1970-1990) ze stacji Zubki B. pana Arkadiusza D. (lat 86).
Około roku 2010 do Zubek przyjechał biznesmen z Poznania i oglądał bocznice. Szczególnie był zainteresowany bocznicą północna. Powód zainteresowania? Chciał na bocznicy rozładowywać pociągi z TIR-ów.... wozić pociągami z zachodu i tu rozładowywać i na kołach do przejścia w Bobrownikach ..... to raptem niecałe 10 km. Czasami dłuższe są kolejki do przejścia..... zaczynają się od Walił...... Nic z tego nie wyszło, bocznic już nie ma. Nie ma. PKP postawiło takie warunki, że chłop zrezygnował. Pewnie dla PKP zależało by rozebrać bocznice. Taka polityka....
Około roku 2010 do Zubek przyjechał biznesmen z Poznania i oglądał bocznice. Szczególnie był zainteresowany bocznicą północna. Powód zainteresowania? Chciał na bocznicy rozładowywać pociągi z TIR-ów.... wozić pociągami z zachodu i tu rozładowywać i na kołach do przejścia w Bobrownikach ..... to raptem niecałe 10 km. Czasami dłuższe są kolejki do przejścia..... zaczynają się od Walił...... Nic z tego nie wyszło, bocznic już nie ma. Nie ma. PKP postawiło takie warunki, że chłop zrezygnował. Pewnie dla PKP zależało by rozebrać bocznice. Taka polityka....
-
- Posty: 1441
- Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
- Lokalizacja: Białystok
- Kontakt:
Re: Zapomniana trasa
... przed granicą RP
Przedostatni przejazd kolejowy za Zubkami B. w kierunku granicy RP.
Obok przejazdu były "Gierkowski" magazyn/sklep GS pasz i nawozów.
Krzyż św Andrzeja na słupku z szyny (oryginał)
Posterunek dróżnika na ostatnim przejeździe w Gobiatach, odremontowany z nowym właścicielem.
Brama do obserwacji pociągów po stronie Białoruskiej, tuż za mostem na granicznej rzece Świsłocz.
Obok bramy carska koszarka
Przedostatni przejazd kolejowy za Zubkami B. w kierunku granicy RP.
Obok przejazdu były "Gierkowski" magazyn/sklep GS pasz i nawozów.
Krzyż św Andrzeja na słupku z szyny (oryginał)
Posterunek dróżnika na ostatnim przejeździe w Gobiatach, odremontowany z nowym właścicielem.
Brama do obserwacji pociągów po stronie Białoruskiej, tuż za mostem na granicznej rzece Świsłocz.
Obok bramy carska koszarka
-
- Posty: 1441
- Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
- Lokalizacja: Białystok
- Kontakt:
Re: Zapomniana trasa
Przystanek Straszewo
Widok - kierunek Zubki B. Po prawe stronie od toru do słupów oświetleniowych - peron, za linią słupów miejsce po budynku stacyjnym....
Więcej tu
Widok - kierunek Zubki B. Po prawe stronie od toru do słupów oświetleniowych - peron, za linią słupów miejsce po budynku stacyjnym....
Więcej tu
-
- Posty: 1441
- Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
- Lokalizacja: Białystok
- Kontakt:
Re: Zapomniana trasa
Kierunek - wschód:
Wjazd na stację Waliły od strony Białegostoku
Wyjazd w kierunku Zubek Białostockich
Kierunek - zachód:
Wjazd na stację Waliły od strony Zubek Białostockich
Wyjazd ze stacji Waliły w kierunku Białegostoku
W ubiegłym roku 2013 r. ze stacji Waliły zostały zdemontowane semafory kształtowe oraz został "usunięty" budyneczek posterunku rozjazdowego zachodniej głowicy stacji.
Więcej tu
Wjazd na stację Waliły od strony Białegostoku
Wyjazd w kierunku Zubek Białostockich
Kierunek - zachód:
Wjazd na stację Waliły od strony Zubek Białostockich
Wyjazd ze stacji Waliły w kierunku Białegostoku
W ubiegłym roku 2013 r. ze stacji Waliły zostały zdemontowane semafory kształtowe oraz został "usunięty" budyneczek posterunku rozjazdowego zachodniej głowicy stacji.
Więcej tu
-
- Posty: 1441
- Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
- Lokalizacja: Białystok
- Kontakt:
Re: Zapomniana trasa
Zapomniałem napisać, że likwidacja bocznic północnej i południowej z torami 1435 i 1520 to również robota krakowskiej firmy.
-
- Posty: 1441
- Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
- Lokalizacja: Białystok
- Kontakt:
Re: Zapomniana trasa
Dziś otrzymałem ciekawą informację, lecz nie mam możliwości jej zweryfikowania. Jeżeli posiadłby takową wiedzę proszę o podzielenie się informacjami.
Linię kolejową nr 58, rozstaw szyn 1524 mm, długość 7,605 km zdemontowała krakowska firma, która podkłady (znaczącą część) zmagazynowała na terenie prywatnego "kołchozu" (dawniej był państwowy) w m. Zubry, zaś szyny i część podkładów przewiozła samochodami (a nie koleją - złośliwość losu) na południe Polski, na granicę z Czechami, prawdopodobnie na budowę/odbudowę linii kolejowej nr 311.
Linię kolejową nr 58, rozstaw szyn 1524 mm, długość 7,605 km zdemontowała krakowska firma, która podkłady (znaczącą część) zmagazynowała na terenie prywatnego "kołchozu" (dawniej był państwowy) w m. Zubry, zaś szyny i część podkładów przewiozła samochodami (a nie koleją - złośliwość losu) na południe Polski, na granicę z Czechami, prawdopodobnie na budowę/odbudowę linii kolejowej nr 311.
-
- Posty: 1441
- Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
- Lokalizacja: Białystok
- Kontakt:
Re: Zapomniana trasa
Około kilometra za stacją Waliły w kierunku Zubek Białostockich znajduje się most kolejowy nad rzeką Supraśl.
Oto most widziany od rzeki.
Więcej tu
Oto most widziany od rzeki.
Więcej tu
-
- Posty: 1441
- Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
- Lokalizacja: Białystok
- Kontakt:
Re: Zapomniana trasa
Ostatnio zmieniony 29 cze 2014, 23:29 przez JarUs, łącznie zmieniany 1 raz.
- Scio
- Posty: 697
- Rejestracja: 11 mar 2009, 17:09
- Lokalizacja: Kielce
- Kontakt:
Re: Zapomniana trasa
Poszukaj w bibliotekach. Tak dotarłem do książki o OTL Zagnańsk, której nakład też był wyczerpany.JarTTek pisze:Niestety, książka jest już niedostępna w sprzedaży - szkoda.
Ostatnio zmieniony 23 cze 2014, 09:31 przez Scio, łącznie zmieniany 1 raz.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości