
Zwiedzanie tunelu srednicowego w Warszawie
Moderator: mod-Kolej w skali 1:1
- Przemek
- Posty: 170
- Rejestracja: 11 maja 2006, 01:44
- Lokalizacja: Szczecin
- Kontakt:
Re: Zwiedzanie tunelu srednicowego w Warszawie
Ładne fotki i jaka masa zwiedzających
widać że impreza się udała

- oelka
- Moderator
- Posty: 2215
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
Re: Zwiedzanie tunelu srednicowego w Warszawie
Przed wojna tunel tez mial sciany wylewane z betonu, tyle ze zostaly otynkowane. A tynk otrzymal strukture podobna do kamienia. Budowany po wojnie (przed 1949 rokiem) tunel polnocny (obecnie do ruchu dalekobieznego) ma gole sciany ze sladami szalunku.maciej_kolej pisze:Zawsze jak jestem w pociągu i ludzie się ślepią za stacją ja podziwiam (jak mogę) wygląd tych tuneli, ciekawi mnie struktura - wygląda jak skała- tunele centralnego to już inna techologia tam jest beton a średnicowy?
Krzysztof
Krzysztof Olszak
skalatt.info
skalatt.info
- Maciej
- Moderator
- Posty: 3239
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
- Lokalizacja: Grudziądz
- Kontakt:
Re: Zwiedzanie tunelu srednicowego w Warszawie
Zawsze jak jestem w pociągu i ludzie się ślepią za stacją ja podziwiam (jak mogę) wygląd tych tuneli, ciekawi mnie struktura - wygląda jak skała
- tunele centralnego to już inna techologia tam jest beton a średnicowy?

- oelka
- Moderator
- Posty: 2215
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
Re: Zwiedzanie tunelu srednicowego w Warszawie
Gdyby nawet to juz raczej po remoncie, za 4 miesiace, ale aktualnie nie ma zadnych wiazacych planow. Remont rusza 1 lipca.britie pisze:Czy ktoś się orientuje czy wycieczka będzie powtórzona?
Krzysztof
Krzysztof Olszak
skalatt.info
skalatt.info
-
- Posty: 53
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 18:06
- Lokalizacja: Warszawa - Mokotów
- Kontakt:
Re: Zwiedzanie tunelu srednicowego w Warszawie

-
- Posty: 1271
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:56
- Lokalizacja: Pruszków
- Kontakt:
Re: Zwiedzanie tunelu srednicowego w Warszawie
Raczej nie będzie bo lada dzień wstrzymują ruch i rozbebeszają wszystko
-
- Posty: 53
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 18:06
- Lokalizacja: Warszawa - Mokotów
- Kontakt:
Re: Zwiedzanie tunelu srednicowego w Warszawie
Echhh, gdybym wiedział wcześniej...
Niestety już od maja miałem na ten zabukowaną imprezę (grałem jako DJ) i nie dane mi było ruszyć się zza deków do 4 rano... Ciężko połączyć dwie miłości
Czy ktoś się orientuje czy wycieczka będzie powtórzona? Kolega Oelka?
Przy takim zainteresowaniu pewnie nie byłby to głupi pomysł...
Niestety już od maja miałem na ten zabukowaną imprezę (grałem jako DJ) i nie dane mi było ruszyć się zza deków do 4 rano... Ciężko połączyć dwie miłości

Czy ktoś się orientuje czy wycieczka będzie powtórzona? Kolega Oelka?

Przy takim zainteresowaniu pewnie nie byłby to głupi pomysł...
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10859
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Zwiedzanie tunelu srednicowego w Warszawie
Brawo ! Więcej TAKICH imprezArturSwider pisze:Ale frekfencja...![]()


Re: Zwiedzanie tunelu srednicowego w Warszawie
Hi,
Ale frekfencja...
To wyglądało pewnie jak przemarsz Hunów dla postronnych ludzi.
Ale frekfencja...

To wyglądało pewnie jak przemarsz Hunów dla postronnych ludzi.

- oelka
- Moderator
- Posty: 2215
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
Re: Zwiedzanie tunelu srednicowego w Warszawie
Krzysztof Olszak
skalatt.info
skalatt.info
- oelka
- Moderator
- Posty: 2215
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
Re: Zwiedzanie tunelu srednicowego w Warszawie
Obawiam, sie ze chetnych do pisania ksiazek o linii srednicowej moze poki co brakowac... Tematyka rozwoju trakcji elektrycznej i historii WWK nie pociaga specjalnie milosnikow kolei zapatrzonych w trakcje parowa na ziemiach poniemieckich. Nie w tym oczywiscie nic zlego, ale powoduje, ze wiekszosc publikacji dosc mocno eksploatuje jeden temat. Stad tez brak jest opracowan rowniez innych ciekawych spraw, chocby historii kolei na terenie dawnej konkresowki.
Tymczasem PLK, Odzial Regionalny w Warszawie, uruchomil strone internetowa poswiecona remontowi tunelu: http://www.remonttunelu.pl/.
Krzysztof
Tymczasem PLK, Odzial Regionalny w Warszawie, uruchomil strone internetowa poswiecona remontowi tunelu: http://www.remonttunelu.pl/.
Krzysztof
Krzysztof Olszak
skalatt.info
skalatt.info
- Maciej
- Moderator
- Posty: 3239
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
- Lokalizacja: Grudziądz
- Kontakt:
Re: Zwiedzanie tunelu srednicowego w Warszawie
Dzięki za relację. Ta ciekawa wycieczka może skłoni kogoś do opracowania książki (publikacji) nt samych tuneli i średnicowego i do D.Centralnego. 

- oelka
- Moderator
- Posty: 2215
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
Re: Zwiedzanie tunelu srednicowego w Warszawie
Sam tunel to niezly kawalek historii kolei w Polsce. O potrzebie zbudowania polaczenia kolejowego miedzy stacjami DZWW ( nieistniejacy dworzec Kolei Warszawsko-Wiedenskiej), a kolei moskiewskiej (obecna Warszawa Wschodnia) mowiono juz przed pierwsza wojna swiatowa. Jednak wowczas sprawa nie wysla poza plany, zreszta polaczenie takie bylo by dosc skomplikowane ze wzgledu na rozny rozstaw szyn DZWW posiadalo tor o szerkosci europejskiej, podczas gdy koleje na prawym brzegu Wisly byly szerokotorowe. Sprawa polaczenia poworocila po pierwszej wojnie swiatowej, jednak koszty i kryzys w kraju odsuwaly te inwestycje. Z drugiej strony byl tez spor miedzy ministerstwem kolei i PKP, a miastem w kwestii budowy badz to wiaduktu na calej trasie (strona kolejowa), badz tunelu w czesci srodmiejskiej i wiaduktu przez Powisle i przez Prage. Ostatecznie wygralo miasto. Tunel uruchomiono w 1933 roku dla trakcji parowej. Poniewaz byl projektowany na potrzeby trakcji elektrycznej nie zbudowano urzadzen do odddymiania tunelu. Z tego powodu przez tunel mogly kursowac tylko dwa pociagi na godzine. Sytuacja zmienila siew 1936 roku kiedy 15 grudnia uruchomiono ruch z wykorzystaniem taboru elektrycznego. Od tego momentu sklady wagonowe prowadzono za pomoca lokomotyw elektrycznych (serie EL100 i EL200, a w ruchu podmiejskim wykorzystano EZT serii 91000/92000 (pozniejsza seria EW51). W czasie drugiej wojny swiatowej Niemcy ze wzgledow ruchowych i niemoznosci prowadzenia pociagow z parowozami odbudowali siec trakcyjna i ponownie uruchomili ruch pojazdow elektrycznych w 1940 roku. W pozniejszym okresie czasu sprowadzili tez 6 lokomotyw z Wloch do prowadzenia pociagow, jednoczesnie przystosowano tez czesc wagonow silnikowcych z nieuruchomionych, uszkodzonych zespolow 91000/92000 do pracy w charakterze tymczasowych lokomotyw elektrycznych. Lokomotywy sprowadzone z Wloch zostaly ewakuowane w sierpniu 1944 roku do Lubania a potem do Czech. Po wojnie uszkodzony w kilku miejscach tunel odbudowano jednoczesnie budujac druga nitke dla ruchu dalekobieznego, uprzatnieto ruiny Warszawy Glownej i w 1949 roku pierwsze pociagi dojechaly do tymczasowego przystanku Warszawa Srodmiescie, mieszczacego sie u wylotu ul. Pankiewicza. Przystanek ten potem przeniesiono w miejsce Warszawy Centralnej. W 1963 roku uruchomiono druga pare torow i rozdzielono czesciowo ruch dalekobiezny od podmiejskiego, co ostatecznie zakonczono w 1967 roku.maciej_kolej pisze:Bardzo ciekawa wycieczka. Liczę że Oelka zamieścisz raport z tej wędrówki podparty fotkami
Wycieczka faktycznie byla ciekawa. Pierwsza rzecz, to bardzo duza grupa chetnych liczaca sobie chyba z kilkaset osob! Ale, ze wiekszosc osob byli to badz ludzie interesujacy sie koleja, badz tez specjalisci od zwiedzania roznych dziwnych miejsc, to obylo sie bez zadnych wypadkow. Trzeba przyznac, ze tlum ludzi idacy przez tunel z latarkami przypominal troche sceny z jakiegos amerykanskiego filmu katastroficznego.
W tunelu mozna bylo zobaczyc od srodka wyjscia ewakuacyjne w rejonie skrzyzowania Alej Jerozolimskich z Nowym Swiatem, oraz przy skrzyzowaniu Marszalkowskiej i Alej Jerozolimskich. Sa to betonowe schody z poreczami prowadzoce do klap w chodniku. Sa tez wyjscia w postaci studzienek kanalizacyjnych do ktorych mozna sie dostac po klamrach. Tu warto dodac, ze przedwojenni mieszkancy Warszawy (w tym i moi przodkowie) pamietajacy okres przed elektryfikacja (lata 1933-1936) wspominali o studzienkach w jezdni Alej Jerozolimskich, z ktorych podczas przejazdu pociagu wydobywal sie dym. W tunelu znajduja sie dwa odstepy blokady samoczynnej. Po obu stronach torow sa kanaly kablowe. Z tym ze czesc kabli srk zostala w ostanich latach, po zniszczeniu ich przez bezdomnych, poprowadzona w korytkach kablowych umieszczonych na wyskosci ok. 4m. Tory w tunelu polozone sa na podsypce. W czasie remontu w tunelu ma byc wylana betonowa podloga a tory beda polozone na betonie, w technologii zblizonej do tej zastosowanej w metrze. W tej chwli betonowa podbudowa znajduje tylko w komorze wschodniej przed wjazdem na p.o. Warszawa Srodmiescie. Jest to miejsce gdzie pod spodem znajduja sie tunele metra. Caly tunel posiada plaski zebrowany strop. Komora wschodnia przed wjazdem na Srodmiescie jest chyba najciekawszym miejscem: strop w tym miejscu jest wykonany z belek stalowych nitowanych opartych na stalowych kratownicowych slupach. Jest to pamiatka po komorze rozjazdowej przedwojennej stacji Warszawa Glowna. Dla osob stojacych na powierzchni jest to miejsce pod trawnikiem, za przystanakiem autobusowym na przeciwko Hotelu "Polonia". Wycieczka zakonczyla sie na p. Warszawa Srodmiescie. Tunel jest bardzo trudnym obiektem do fotografowania ze wzgledu na dosc slabe oswietlenie i ciemne, brudne sciany, ktore idealnie wprost pochlaniaja swiatlo. Na moje zdjecia, jesli wyszly przyjdzie poczekac, poniewaz sa wykonane w technice analogowej.
Krzysztof
Krzysztof Olszak
skalatt.info
skalatt.info
- Maciej
- Moderator
- Posty: 3239
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
- Lokalizacja: Grudziądz
- Kontakt:
Re: Zwiedzanie tunelu srednicowego w Warszawie
Bardzo ciekawa wycieczka. Liczę że Oelka zamieścisz raport z tej wędrówki podparty fotkami 

- oelka
- Moderator
- Posty: 2215
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
Zwiedzanie tunelu srednicowego w Warszawie
W nocy z 23 na 24 czerwca o godzinie 0.00 bedzie mozliwosc przejscia z przystanku Warszawa Powisle do Warszawy Srodmiescie tnelm srednicowym - po grupie torow podmiejskich. Wycieczka jest organizowana przez Polskie Linie Kolejowe SA, oraz Stowarzyszenie Sympatykow Komunikacji Szynowej.
Wejscie odbedzie z peronu przystanku W. Powisle w kierunku zachodnim po przejezdzie pociagu KM-8940 - W. Powisle o. 0.02
Ze wzgledow bezpieczenstwa uczestnicy zobowiązani są do posiadania dokumentu tożsamości oraz własnej latarki i odpowiedniego obuwia na grubej podeszwie. W wycieczce mogą brać udział wyłącznie osoby pełnoletnie. Istnieje możliwość fotografowania, jednak w sposób nie opóźniający przejścia. Osoby po spożyciu alkoholu i srodkow odurzajacych nie będą mogły uczestniczyć w przejściu ze względów BHP.
Krzysztof
Wejscie odbedzie z peronu przystanku W. Powisle w kierunku zachodnim po przejezdzie pociagu KM-8940 - W. Powisle o. 0.02
Ze wzgledow bezpieczenstwa uczestnicy zobowiązani są do posiadania dokumentu tożsamości oraz własnej latarki i odpowiedniego obuwia na grubej podeszwie. W wycieczce mogą brać udział wyłącznie osoby pełnoletnie. Istnieje możliwość fotografowania, jednak w sposób nie opóźniający przejścia. Osoby po spożyciu alkoholu i srodkow odurzajacych nie będą mogły uczestniczyć w przejściu ze względów BHP.
Krzysztof
Ostatnio zmieniony 20 cze 2006, 23:26 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
Krzysztof Olszak
skalatt.info
skalatt.info
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości