stacja rokkora

sTTandard - Nasze makiety modułowe

Moderator: mod-Makieta Modułowa

ODPOWIEDZ
gemol
Posty: 1047
Rejestracja: 10 kwie 2006, 10:33
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: stacja rokkora

Post autor: gemol »

jeśli Mnichów jest stacją czołową, to rozkład jazdy POWINIEN to uwzględniać i przeznaczyć więcej czasu na manewry oraz blokować wjazd towarowych. Opóźnienia to nie wina STACJI tylko nie uwzględnienia jej specyfiki - do tej pory praktycznie wszystkie mają układ przelotowy, więc wszyscy się uczymy
I tu jesteś Arturze w błędzie, ponieważ rozkład uwzględniał specyfikę stacji, gdzie specjalnie były dodatkowe lokomotywy, aby móc przypiąć się na końcu składu i o czasie odjechać - inaczej Mnichów byłby zakorkowany na amen. Problem polegał na czym innym, o czym Janusz wspomniał w swoim poście: awarii dwóch napędów i dość skomplikowanym sterowaniem; oraz tym, o czym nie wspomniał - kłopotami z kilkoma lokomotywami. Te czynniki wywaliły pierwszą sesję rozkładową. Kolejne przebiegały znacznie sprawniej.
Powiem więcej - układając rozkład, brałem pod uwagę także to, że była to praktycznie pierwsza impreza Janusza w roli zawiadowcy i siłą rzeczy nie do końca miał opanowane sterowanie stacją - doświadczenie przychodzi po kilku imprezach.
Może zanim coś zarzucisz, najpierw zapytaj u źródła - będzie milej.
Ostatnio zmieniony 31 mar 2012, 08:37 przez gemol, łącznie zmieniany 2 razy.
Pozdrawiam
Grzegorz Molenda
http://www.modart.radom.pl
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1897
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: stacja rokkora

Post autor: T_Domagalski »

rokkor pisze:...po kilku/nastu minutach rozkładu mieliśmy zator na Mnichowie, kompletnie dezorganizujący rozkład, a potem docierały składy opóźnione po godzinie...
Zator robił się z dwóch powodów:
1. Problemy techniczne - uszkodzony napęd, źle dociągane iglice rozjazdów, na których wykolejały sie składy,
2. Zbyt napięty rozkład, nie uwzględniający tego, że każdy manewr oblotu składu skutecznie blokował tory szlakowe. Prawidłowe obrócenie 2-3 składów powodowało, że pod semaforem gromadziło się następnych 5... :/ Dopiero wprowadzenie "ręki Boga" pozwoliło zapanować nad sytuacją.

P.S.
Za bardzo przejmujesz się tym, co ludzie gadają... :mrgreen: ;)
Awatar użytkownika
Kaczor
Posty: 682
Rejestracja: 26 wrz 2010, 15:36
Lokalizacja: Ciechanów
Kontakt:

Re: stacja rokkora

Post autor: Kaczor »

Moim zdaniem w Sosnowcu i tak Mnichów był przebojem wśród publiki właśnie z powodu efektownej trakcji :)
Awatar użytkownika
Niejeden
Posty: 465
Rejestracja: 18 sie 2009, 20:47
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: stacja rokkora

Post autor: Niejeden »

rokkor pisze:Andrzeju, dobrze by było, byś zaprezentował sterowanie Tarczyna na FTT.
Pozwolę sobie zrobić to za Niejednego+ ;)

Pulpit Tarczyna widać na tym zdjęciu z galerii Gbb:
KLIK!

Pulpit jest w 100% analogowy. Nie jest to wersja ostateczna, stąd dopiski markerem i puste dziurki (miały tam być diody pokazujące ustawiony przebieg). Wykorzystaliśmy dwukolorowe, czerwono-zielone diody do zobrazowania położenia rozjazdu i przełączniki trójpołożeniowe (tak jak pisałem w innym wątku położenie centralne jest "jałowe", przydaje się, gdy napęd zafiksuje i nie wyłączy się sam po przełożeniu rozjazdu). I to właściwie wszystko... Pulpit raczej nie będzie już rozwijany, gdyż przechodzimy w całości na Wajchownię, chociaż planujemy go zostawić jako sterowanie awaryjne. Rezygnacja z pulpitu przyszła nam trochę z ciężkim sercem bo sprawdzał się dobrze i w razie potrzeby mogły go obsługiwać dwie osoby na raz, jednak Wajchownia dale większe możliwości sterowania sygnalizacją, którą na Tarczynie chcemy jak najszybciej wprowadzić.
Z kolei jeden z mechaników (gdzieś w połowie zabawy) na pytanie gdzie jedzie odpowiedział: „Do Czarnej Dziury” kierując się do Mnichowa.
Januszu, nie przejmuj się :) Tarczyn dorobił się na tym zlocie miana Źródła Chaosu i Jądra Ciemności, chociaż z innych powodów :mrgreen:
Ostatnio zmieniony 30 mar 2012, 07:20 przez Niejeden, łącznie zmieniany 3 razy.
Kilkujadek
Posty: 3295
Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
Lokalizacja: Ciechanów
Kontakt:

Re: stacja rokkora

Post autor: Kilkujadek »

Obrotnica może siedzieć w segmencie "O" i zastąpić kilka rozjazdów ;)
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10306
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: stacja rokkora

Post autor: ArturSchŁ »

Nie powinieneś być tak krytyczny wobec siebie:

- jeśli Mnichów jest stacją czołową, to rozkład jazdy POWINIEN to uwzględniać i przeznaczyć więcej czasu na manewry oraz blokować wjazd towarowych. Opóźnienia to nie wina STACJI tylko nie uwzględnienia jej specyfiki - do tej pory praktycznie wszystkie mają układ przelotowy, więc wszyscy się uczymy,

- to, że obecnie większość prezentowanych na zloTTach lokomotyw to parowozy, w drugiej kolejności spalinówki, nie uzasadnia rezygnacji z trakcji elektrycznej, która już była obecna w II Ep, więc ma pełne prawo egzystować w ramach sTTandardu, a że komuś się NIE PODOBA - to jego problem. Ważne, że istnienie trakcji elektrycznej na makiecie nie zablokowało możliwości dostępu do taboru - zgoda, trochę utrudniło,

- stacje, tylko PRZEJEZDNE (nie w pełni gotowe), pojawiają się na Spotkaniach, właśnie po to by je w boju przetestować i poprawić problemy. Dobrym testerem wszelkich rozjazdów są loki krótkie tzw słabo jeżdżące (np BR80 Roco, T334/SM26 Tillig) gdyż właśnie one najszybciej wykryją problemy. Na kolejnych imprezach Mnichów będzie bardziej zaawansowany, ale zapewne nigdy nie będzie zakończony :)

- awarie rozjazdów, niestety, się zdarzają i stąd nauka by je zabezpieczyć konstrukcją skrzynki na czas transportu,

- jeśli chodzi o pulpit to też nie jest powiedziane, że istnieje jedynie słuszna linia. Na Technicznej czy Bartowo, mamy tylko w ręku Multimausa do obsługi rozjazdów i pulpitu jako takiego w ogóle nie ma !! co wcale nie uniemożliwia obsługi stacji - przyznają to koledzy, którzy praktycznie 'z marszu' obsługiwali obie stacje. Jest tyle rozwiązań ilu budujących.

Chciałbym pogratulować Tobie ogromu pracy - temu nikt nie zaprzeczy i życzyć wytrwałości w dalszych pracach. Oczekuję momentu gdy na którymś SpoTTkaniu nasze makiety zepną się sieciami trakcyjnymi i mam nadzieję, że będą to sieci tego samego systemu, by nie trzeba było stosować modeli wielosystemowych !!
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ostatnio zmieniony 29 mar 2012, 22:03 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 1 raz.
rokkor
Posty: 253
Rejestracja: 13 wrz 2009, 09:48
Lokalizacja: Tarnów
Kontakt:

Re: stacja rokkora

Post autor: rokkor »

Upływ roku od rozpoczęcia budowy stacji, a szczególnie debiut Mnichowa na zloTTcie w Sosnowcu, dają okazję do częściowego wyciągnięcia wniosków dotyczących tej stacji. Wskazanie błędów przeze mnie popełnionych pozwoli – mam nadzieję - innym Kolegom na ich uniknięcie.

1.Mnichów realizowany jest jako stacja czołowa. Z racji charakteru Mnichowa jako stacji czołowej każdy skład musi podlegać manewrom, co wyraźnie zmniejsza jej teoretyczną przepustowość w porównaniu do stacji przelotowej. Na dodatek Mnichów przywiozłem wykonany w 50%. Wiele osób to rozumie, ale nie wszyscy. Jedna z osób skrytykowała mnie mówiąc, że po kilku/nastu minutach rozkładu mieliśmy zator na Mnichowie, kompletnie dezorganizujący rozkład, a potem docierały składy opóźnione po godzinie, bo „oblot był” albo „korek był”. Z kolei jeden z mechaników (gdzieś w połowie zabawy) na pytanie gdzie jedzie odpowiedział: „Do Czarnej Dziury” kierując się do Mnichowa.
Wnioski:
A/Stację z częściowo tylko wykonanym układem torowym - a taką jest na dzień dzisiejszy Mnichów – nie należało przywozić do Sosnowca!!! Warunkiem koniecznym do gotowości przywiezienia Mnichowa na zloTT jest wykonanie torów odstawczych na czterech segmentach D2, E, F i G oraz dodatkowego segmentu O (na początku stacji, z rozjazdami) dla umożliwienia oblotów lokomotyw.
B/Należy ograniczyć strumień wjazdów do Mnichowa tylko do składów osobowych (bo w rzeczywistości stacje czołowe są tylko i wyłącznie dworcami osobowymi), zaś składy towarowe przed Mnichowem kierowane winny być na równolegle położoną stację towarową,
C/Jeśli te (i inne usprawnienia) nie udrożnią Mnichowa, to trzeba będzie dołożyć drugą głowicę i przekwalifikować Mnichów na stację przelotową.

2.Rozjazdy na Mnichowie przestawiane są napędami Conrada: dwa z nich zdefektowały się w drodze do Sosnowca, kolejny trzeci w drodze powrotnej.
Wniosek: Napędy Conrada są może i wystarczające, ale nie w transporcie. Wymiana Conradów na Tilligi (albo Serwa) jest konieczna. Za radą Niejednego+ będą to – przynajmniej na kluczowych rozjazdach – napędy Tilliga (już jadą).

3.Nierówna jazda tendrów lokomotyw i lekkich wagonów na głowicy Mnichowa. Do testowania przejazdów w domu użyłem mojej 6-osiowej BR103. Zaliczała wszystko. Ale jak na tory w Sosnowcu wjechały parowozy np.Ok1 (zasilany tylko kołami tendra) lub długi skład lekkich wagonów towarowych, to często zdarzały się wykolejenia, szczególnie na rozjeździe krzyżowym.
Wniosek: Do testowania przejazdów należy używać lokomotywy najbardziej wrażliwej na odbiór prądu i nierówności torów na rozjeździe. Gdybym wcześniej znał tę zasadę, byłoby lepiej dla Mnichowa. Teraz wiem, jaką lokomotywę kupię jako następną.

4.W Sosnowcu pokazano 2 pulpity sterowania stacją. Jedyną zaletą mojego pulpitu była możliwość oparcia się o tę dużą skrzynkę, gdy moje nogi odmawiały już posłuszeństwa. Brak podłączenia lampek (spowodowany pośpiechem na tegoroczny Sosnowiec) zmuszał do każdorazowego sprawdzania kilku rozjazdów bezpośrednio wśród torów. Zastosowanie 2 przycisków zamiast jednego przełącznika dla danego rozjazdu skutecznie gmatwało strukturę sterowania. Poza mną tylko AdamTT miał zdolność połapania się w obsłudze tego pulpitu. Natomiast pulpit sterowania na Tarczynie – jak zauważyłem – to jest zupełnie inna jakość. Andrzeju, dobrze by było, byś zaprezentował sterowanie Tarczyna na FTT.
Wniosek: Pulpit Mnichowa bez wykończenia nie ma prawa pojawić się na zloTTcie.

5.Po Sosnowcu nie mam złudzeń, że sieć trakcyjna na zloTTach nie będzie wykorzystana: jeden z organizatorów stwierdził nawet, że nie akceptuje sieci trakcyjnej. Trudno, nikt nie każe patrzeć w stronę Mnichowa. Sosnowiec uzmysłowił mi jednak, że do Mnichowa wjeżdżać będą głównie parowozy. Też je lubię i akceptuję. Problem w tym, że obecnie muszą one z Mnichowa wyjeżdżać tendrem do przodu. Na Mnichowie nie mają gdzie zawrócić przed wyjazdem na szlak (a przecież powinny być obrócone, w przeciwieństwie do elektrowozów i spalinówek),
Wniosek: Zdemontuję sieć trakcyjną na bocznych torach stacji – przyda się ona na następnych modułach szlakowych. Na głównych torach Mnichowa jednak ją zostawiam. Koegzystencja parowozów z siecią trakcyjną nie jest mi obca; młodość spędziłem w Dębicy, gdzie już w II połowie lat 60-tych jeździły elektrowozy ET21 (a więc sieć trakcyjna też już była), zaś 20 lat później jeszcze przyjeżdżał z Rozwadowa parowóz, robił oblot, wstępował na obrotnicę parowozowni, a następnie tendrem podczepiał się do swojego składu wagonów i wracał do Rozwadowa. Wszystkie te manewry wykonywał pod siecią trakcyjną! Skoro w Dębicy to było możliwe, to czemu nie na Mnichowie? Pod jednym wszakże warunkiem; brakuje na Mnichowie obrotnicy. W tym celu wykonam na segmencie E2 wyprowadzenie boczne dla obrotnicy właśnie (zakończone standardowym profilem jednotorowym). Obrotnicy już jednak nie jestem w stanie zbudować z przyczyn transportowych i konieczności późniejszej jej obsługi na zloTTcie.
Zwracam się zatem do Kolegów z prośbą/apelem: Może któryś z Kolegów przyłączy się do modularzy budując obrotnicę i przejmie zaszczytną funkcję jej obsługi ???? Deklaracje mile widziane !!!
Ostatnio zmieniony 29 mar 2012, 19:51 przez rokkor, łącznie zmieniany 1 raz.
rokkor
Posty: 253
Rejestracja: 13 wrz 2009, 09:48
Lokalizacja: Tarnów
Kontakt:

Re: stacja rokkora

Post autor: rokkor »

Żukow pisze:teraz na każdą imprezę zabieram po kilka sztuk śrubokrętów :D
Ja też do Sosnowca wezmę 2 "wyspecjalizowane" długie śrubokręty. Ale wezmę też coś lepszego; bardzo mocne magnesy, które z poziomu dachu wagony osobowego już podnoszę zawleczki sprzęgów.
Dzięki uprzejmości Artura (sam nie mogę poradzić sobie z wklejeniem zdjęcia) możecie, Koledzy, zobaczyć dwa posty wyżej segment D2 (wraz z D1) w takim stanie, w jakim pojawi się D2 za 2 tygodnie w Sosnowcu. Z bocznej strony segmentu D2 będzie wjazd z linii jednotorowej PiotraZ (i nie tylko), zaś wjazdu tego na moją stację będzie "bronił" widoczny na segmencie D2 semafor Viessmanna.
I na koniec; stacja zwać się będzie MNICHÓW.
Ostatnio zmieniony 02 mar 2012, 16:25 przez rokkor, łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
Misiek
Posty: 1649
Rejestracja: 23 kwie 2007, 22:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: stacja rokkora

Post autor: Misiek »

Heh. miałem tak śrubokręt, zgubiłem w Radomiu ;-)
Mikołaj
Posty: 226
Rejestracja: 07 paź 2008, 20:28
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: stacja rokkora

Post autor: Mikołaj »

Nie ma sprawy, teraz na każdą imprezę zabieram po kilka sztuk śrubokrętów :D
rokkor
Posty: 253
Rejestracja: 13 wrz 2009, 09:48
Lokalizacja: Tarnów
Kontakt:

Re: stacja rokkora

Post autor: rokkor »

Misiek pisze:Nie bardzo wyobrażam sobie reczne/fremowe rozsprzęganie "pod drutem".
Sprawdź, proszę, stan namagnesowania swoich śrubokrętów. Przez pierwszy dzień w Żilinie męczyłem się z ręcznym rozsprzęganiem, podszedł do mnie Żukow, pożyczył śrubokręt i odetchnąłem z ulgą. Wystarczyło zbliżyć końcówkę śrubokręta nad sprzęgi i same się rozłączały. Drut sieci trakcyjnej w niczym nie przeszkadza, bo śrubokręt dostawia się z boku.
Po powrocie do Tarnowa sprawdziłem w NOMI sprzedawane śrubkoręty - każdy ma takie właściwości. Jeszcze raz dziękuję Ci, Mikołaju, za tę pożyczkę.
Na prośbę załączam zdjęcie segmentów D1,D2 i E1 od strony wjazdu na stację.
Obrazek Obrazek
Ostatnio zmieniony 02 mar 2012, 11:55 przez rokkor, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Misiek
Posty: 1649
Rejestracja: 23 kwie 2007, 22:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: stacja rokkora

Post autor: Misiek »

Nie bardzo wyobrażam sobie ręczne/fremowe rozsprzęganie "pod drutem".
Ostatnio zmieniony 19 sty 2012, 16:29 przez Misiek, łącznie zmieniany 1 raz.
gemol
Posty: 1047
Rejestracja: 10 kwie 2006, 10:33
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: stacja rokkora

Post autor: gemol »

W kolejnej wersji Sttandardu pojawią się wpisy odnośnie trakcji elektrycznej, a właściwie samych słupów, bo zawieszanie sieci z przyczyn technicznych nie będzie unormowane.
Pozdrawiam
Grzegorz Molenda
http://www.modart.radom.pl
kolmod
Posty: 176
Rejestracja: 05 maja 2006, 08:05
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: stacja rokkora

Post autor: kolmod »

rokkor pisze:Viessmann produkuje druty sieci o długości m.in. 200mm z gotowymi zakończeniami, które można montować i demontować wielokrotnie,
heh, nie wiedziałem. Dzięki za informacje.
Ostatnio zmieniony 19 sty 2012, 08:38 przez kolmod, łącznie zmieniany 1 raz.
whosho
Posty: 815
Rejestracja: 09 kwie 2006, 11:49
Kontakt:

Re: stacja rokkora

Post autor: whosho »

Zapowiada się elektryzująco :mrgreen: Masa roboty! A to pewnie ułamek tego co zostało do zrobienia. Ale za to jest efekt :D
ODPOWIEDZ

Wróć do „Makieta Modułowa”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości