Sprzęgi skrzynkowe, standardowe, sztywne, nowe

Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Piotr Sekuła
Posty: 113
Rejestracja: 05 cze 2009, 18:39
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: Sprzęgi skrzynkowe, standardowe, sztywne, nowe

Post autor: Piotr Sekuła »

ArturSch pisze:(...)
Piotr Sekuła pisze:dzięki połączeniu nowych sprzęgów w kuble standardowym, możesz połączyć wagony ....
Co to znaczy KUBEŁ ?? ... i do tego standardowy ??
:lol:
(...)
Kubeł(ek): znormalizonowane w H0 (w TT już niestety, nie) określenie gniazda sprzęgu.
Standardowy: chodziło mi o sprzęgi, które, wkładając do gniazda (jak się dowiedzałem w tym "felernym" dla mnie poście) zablokowywują się na druciku.

Jeśli chodzi o mnie, to już wolałbym pisanie w Hyde Parku o sprzęgach H0...

Ach, PS: Jak ma pan administrator rozumieć, jeśli innym językiem posługujemy się my, Mazowszanie, a innym wy, Pomorzanie :lol:
ŁukaszTT
Posty: 201
Rejestracja: 16 sie 2009, 02:40
Lokalizacja: Zielona Góra
Kontakt:

Re: Sprzęgi skrzynkowe, standardowe, sztywne, nowe

Post autor: ŁukaszTT »

Ok, teraz jak ktoś czegoś nie rozumie to chyba coś z nim nie tak :P
Jeszcze kilka synonimów, które tu zauważyłem:
Kubeł standardowy = gniazdo na drucik (BTTB)
sprzęgi z drucikiem = sprzęgi sprężynkowe

Dzięki wszystkim za tak rozległe odpowiedzi ;)
Awatar użytkownika
Fantomas
Posty: 705
Rejestracja: 21 kwie 2006, 15:54
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: Sprzęgi skrzynkowe, standardowe, sztywne, nowe

Post autor: Fantomas »

No to, żeby jeszcze bardziej namieszać, warto wspomnieć o jeszcze jednym rodzaju gniazda na sprzęgi, nazwijmy je może 'późne BTTB'. Widać je np. na tym obrazku: http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalog.asp?id=03131 Stosowano w nim sprzęgi standardowe, ale dostępne są zamienne sprzęgi nowe: http://www.modelarski.pl/T08846++Sprzeg ... p2345.html
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10278
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Sprzęgi skrzynkowe, standardowe, sztywne, nowe

Post autor: ArturSchŁ »

Piotr Sekuła pisze:Chyba rozwiało wątpliwości.
Teraz pojechałeś po bandzie !! NIC kompletnie nie rozumiem z tego co napisałeś. Co masz na myśli mówiąc:
Piotr Sekuła pisze:dzięki połączeniu nowych sprzęgów w kuble standardowym, możesz połączyć wagony ....
Co to znaczy KUBEŁ ?? ... i do tego standardowy ??
:lol:

Usystematyzujmy:

:arrow: W starych wagonach mocowanie SPRZĘGÓW było na drucik.
ŁukaszTT pisze:na 1 drucie przez całą długość wagonu
Tu mówisz o rozwiązaniu jeszcze starszym (Zeuke) gdzie sprzęg jest na stałe zamocowany i nie da się go wymienić - pomińmy to.
Wracając do mocowania na drucik. W czole wagonu jest poziomy otwór, w który się wkłada sprzęg i jest on blokowany przez stalowy drucik w wycięciu sprzęgu - zobacz TU. To jest ...

:arrow: GNIAZDO SPRZĘGU (jak na fot powyżej otwór z drucikiem) albo jak w nowych konstrukcjach zgodne z NEM 358, umożliwia (gdy jest) na zamianę sprzęgów.

:idea: W przypadku gniazd "z drucikiem" (nazwijmy je BTTB) można stosować sprzęgi:
- skrzynkowe (jak fot powyżej, E94),
- standardowe (TU) lub
- nowe (Tilliga, TU).

:idea: W przypadku nowszych gniazd, zgodnych z normą NEM 358, można stosować więcej sprzęgów, pokazane wcześniej:
- standardowe (TU),
- nowe (TU lub
- sztywne nierozłączane (TU) czy umożliwiające spinanie/rozpinanie wagonów (TU)
oraz innych producentów tu nie pokazane.

:arrow: Aby połączyć stare wagony z nowszymi np: Zeuke posiadające sprzęgi skrzynkowe przylutowane do paska blaszki przebiegającego przez całą długość wagonu, niestety musimy postawić wagon, który też będzie posiadał sprzęg skrzynkowy (czyli albo Zeuke, albo BTTB ze sprzęgiem skrzynkowym zamocowanym w gnieździe BTTB - na sprężynkę).
Jeśli zastosujemy wagon z gniazdem BTTB, to z drugiej jego strony możemy już zastosować nowsze sprzęgi (standardowy lub nowy) co pozwoli nam podpiąć dalej współczesne wagony z gniazdem NEM i odpowiednim sprzęgiem.
merry pisze:osobiście wymieniam podwozie na nowsze
Myślę, że nie warto aż tak ingerować.
merry pisze:...wagonów o sprzęgach skrzynkowych na durch
PS: co to jest "durch" ??
Awatar użytkownika
merry
Posty: 303
Rejestracja: 09 kwie 2008, 13:07
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Sprzęgi skrzynkowe, standardowe, sztywne, nowe

Post autor: merry »

ŁukaszTT pisze:... w starym wagonie który obecnie posiadam....
Największy problem będziesz miał z E499, który (jak mi się wydaje z Twojego zdjęcia) ma na stałe zamontowany sprzęg skrzynkowy.
W przypadku wagonów o sprzęgach skrzynkowych na durch (dwuosiowe towarowe i osobowe) osobiście wymieniam podwozie na nowsze (BTTB) z gniazdami sprężynowymi.

Zawsze pozostaje rozwiązanie budowania składów o stałej kolejności wagonów. W środku składu masz wtedy wagony wyposażone w różne rodzaje sprzęgów po obu stronach (takie swoiste interfejsy).
Takie rozwiązanie jest wykonalne gdy lubisz jazdę "po szlaku". W przypadku jazd manewrowych jest trochę trudniejsze.
Ostatnio zmieniony 20 sie 2009, 11:43 przez merry, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Piotr Sekuła
Posty: 113
Rejestracja: 05 cze 2009, 18:39
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: Sprzęgi skrzynkowe, standardowe, sztywne, nowe

Post autor: Piotr Sekuła »

ŁukaszTT pisze:(...)
Dzięki za pomoc, rozumiem, że po prostu w starym wagonie który obecnie posiadam (koniecznie tym który NIE ma sprzęgu na 1 drucie przez całą długość wagonu) muszę zamienić sprzęg na nowy lub standardowy i wtedy będę mógł przyczepić do niego każdy nowy wagon nawet z gniazdem NEM, tak?
To takie pytanko, żeby rozwiać na zawsze wszelkie wątpliwości na temat kompatybilności starych wagonów z nowymi.
Odpowiem za kol. Artura. W TT namieszaliście (Zeuke, BTTB, Tillig) ze sprzęgami. A więc:
1. do kubełka standardowego podłączysz zarówno nowe sprzęgi (patrz pkt. 3), jak i stare;
2. do kubełka NEM podłączysz sprzęgi standardowe (patrz pkt. 4), nowe i sztywne;
3. dzięki połączeniu nowych sprzęgów w kuble standardowym, możesz połączyć wagony BTTB z lat 80. i wagony Tilliga z lat obecnych;
4. dzięki połączeniu starych sprzęgów w kuble NEM, możesz połączyć nowe wagony Tillig z wag. BTTB.
Krótko reasumując, pkt. 3 - wkładasz nowy sprzęg do standardowego kubła; pkt. 4 - wkładasz standardowy sprzęg do NEMa.

Chyba rozwiało wątpliwości.
ŁukaszTT
Posty: 201
Rejestracja: 16 sie 2009, 02:40
Lokalizacja: Zielona Góra
Kontakt:

Re: Sprzęgi skrzynkowe, standardowe, sztywne, nowe

Post autor: ŁukaszTT »

@FASLER
Niestety to nie to :P

@ArtuSch
Dzięki za pomoc, rozumiem, że po prostu w starym wagonie który obecnie posiadam (koniecznie tym który NIE ma sprzęgu na 1 drucie przez całą długość wagonu) muszę zamienić sprzęg na nowy lub standardowy i wtedy będę mógł przyczepić do niego każdy nowy wagon nawet z gniazdem NEM, tak?
To takie pytanko, żeby rozwiać na zawsze wszelkie wątpliwości na temat kompatybilności starych wagonów z nowymi.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10278
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Sprzęgi skrzynkowe, standardowe, sztywne, nowe

Post autor: ArturSchŁ »

ŁukaszTT pisze:P.S Jakbym kupił jakiś wagon ze sprzęgiem standardowym to dało by się podłączyć (nawet po jakiejś przeróbce) do wagonu ze sprzęgiem skrzynkowym?
Tabor ze sprzęgami skrzynkowymi ma mocowanie sprzęgu na drucik (albo BEZ możliwości wymiany). Na drucik dostępne są w sprzedaży sprzęgi standardowe lub nowe.

Czyli jeśli ustawisz wagony tak, że od strony nowego dasz sprzęg standardowy albo nowy, to się połączysz nawet z najnowszą produkcją Tilliga.

Do nowego wagonu nie zainstalujesz sprzęgu skrzynkowego, bo nowe mają gniazda NEM a do nich są standardowe, nowe oraz sztywne.

Sprzęgi na sprężynkę:
Obrazek Obrazek
standardowy i nowy.

Sprzęgi do gniazda NEM:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
standardowe, nowe i dwa rodzaje sztywnych
FASLER
Posty: 323
Rejestracja: 09 sie 2009, 21:38
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Re: Sprzęgi skrzynkowe, standardowe, sztywne, nowe

Post autor: FASLER »

Witam
Ok, to jedno postanowione - sprzęgów nie wymieniam, bo z częścią wagonów byłby duży kłopot, z resztą jak te najlepiej będą się sprawować... :) , szkoda tylko, że tych co ja mam nie można już dostać, bo bym chociaż dał tym wagonom co nie mają, a tak to będę musiał ustalić stałe składy, gdzie ostatni wagon będzie bez sprzęgu :P
Znalazłem takie sprzęgi tutaj http://makieciarz.pl/product_info.php?products_id=373

Pozdrawiam
Piotrek
Ostatnio zmieniony 19 sie 2009, 15:35 przez FASLER, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Fantomas
Posty: 705
Rejestracja: 21 kwie 2006, 15:54
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: Sprzęgi skrzynkowe, standardowe, sztywne, nowe

Post autor: Fantomas »

Co do sprzęgów (a torów też i taboru) warto zajrzeć tutaj: http://www.forumtt.fora.pl/tabor,24/no- ... j,117.html
Teskt dosyć stary - w międzyczasie doszły sprzęgi nowe, czyli generalnie są 4 rodzaje sprzęgów teraz: skrzynkowe, standardowe, sztywne i nowe. Czy to tak tragicznie dużo ??
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10278
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Sprzęgi skrzynkowe, standardowe, sztywne, nowe

Post autor: ArturSchŁ »

ŁukaszTT pisze:Masz na myśli to - klik - długi, czy krótki?
NIE.
Sprzęgi SKRZYNKOWE masz TU, TU, TU, TU i TU, A TO są sprzęgi STANDARDOWE.
Pozostań przy skrzynkowych, najlepiej się zachowują. :)
ŁukaszTT pisze:... pod spodem nie mieścił by się tunel
A myślałeś by tam dać wykop ?? 4 cm w górę na jednym torze, 4 cm w dół na drugim ....
ŁukaszTT
Posty: 201
Rejestracja: 16 sie 2009, 02:40
Lokalizacja: Zielona Góra
Kontakt:

Re: Sprzęgi skrzynkowe, standardowe, sztywne, nowe

Post autor: ŁukaszTT »

Ehh.. skoro wszystkie będą się rozpinać to zostanę przy swoich, mimo, że stare - po wyprostowaniu blaszek trzymają świetnie :)
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10278
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Sprzęgi skrzynkowe, standardowe, sztywne, nowe

Post autor: ArturSchŁ »

ŁukaszTT pisze:1. jakie sprzęgi polecacie, biorąc pod uwagę, że wzniesienie jest "duże"
Nie masz wielkiego wyboru: albo skrzynkowe, albo standardowe. Nie kupuj nowych Tilligowych.
Wszystkie będą się rozpinać.
ŁukaszTT pisze:... chciałbym wiedzieć ile ... są warte, jest ktoś w stanie to określić?
Tak, Allegro. Poobserwuj kilka aukcji, a wyrobisz sobie zdanie.
:)
ŁukaszTT
Posty: 201
Rejestracja: 16 sie 2009, 02:40
Lokalizacja: Zielona Góra
Kontakt:

Sprzęgi skrzynkowe, standardowe, sztywne, nowe

Post autor: ŁukaszTT »

Wiecie, ja nie dość, że makietę mam dość małą, to jeszcze leży na blaszkach, równie wiekowych jak lokomotywy ;)
Zdaję sobie z tego sprawę, więc jakoś specjalnie makieta nie będzie pod tym względem eksploatowana. Myślę raczej o tym, żeby nacieszyć oko z gotowej makiety - lampki, trawki, domki itd. :D Kolej jeździć będzie okazyjnie, więc wydaję mi się, że raz na jakiś czas te 8cm (zmiana nachylenia raczej niemożliwa) szczególnie nie zaszkodzi... tym bardziej, że u mnie wszystko będzie analogowe - zwrotnice na przyciski, jedno pokrętło na całą makietę... także zabawa będzie dość ograniczona :?



Jeszcze dwa pytanka -
1. jakie sprzęgi polecacie, biorąc pod uwagę, że wzniesienie jest "duże" :lol:
2. Wiem, że lokomotywy są wiekowe, staram się obchodzić z nimi jak najdelikatniej i nie mam zamiaru się ich pozbywać, ale orientacyjnie chciałbym wiedzieć ile (o ile coś) są warte, jest ktoś w stanie to określić?

Pozdrawiam,
Łukasz
Ostatnio zmieniony 19 sie 2009, 16:54 przez ŁukaszTT, łącznie zmieniany 3 razy.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Sprzęgi”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości