Wątek przeniesiony ze starego Forum. Zapraszam do dalszej dyskusji
Ostatnio myślałem nad wojskiem w TT. Otóż fajnie jest mieć transport 7 i więcej wagoników do przewozu Armii. Na razie nie myślałem nad doborem przewoźnika, ale epoka która mnie interesuje to IV. Przewoźnikiem dla nas bliskim do którego łatwo byłoby nam odwzorować rzeczywistość jest DR/DB lecz trzeba by szukać platform niemieckich, niemieckiej armii itp. Tymczasem nasi sąsiedzi (jaki i nasz rodzimy Modart) produkują już pojazdy wojskowe w TT. Skupiłbym się nad PKP. Poradźcie co na module zbudować żeby to było zgodne z prawdą, jakie pojazdy zastosować, jak to wszystko wyreżyserować
Na razie to są tylko pobożne życzenia ale czasem warto zrobić rozpoznanie na rynku
Ps. Też nurtuje mnie jedno jak rozładowuje się (czym) kontenery
---------
oelka
Najlepiej zbuduj rampę czołową. Czołg jest w stanie sam zjechać z wagonu, byle była zbudowana rampa, nawet tymczasowa czołową lub boczna. Zresztą sprawy transportów wojskowych są określone w odpowiednich instrukcjach, takich jak np. Pk-11 Instrukcja o organizacji i wykonywaniu przewozów wojskowych transportem kolejowym. Same instrukcje, te obowiązujące kiedyś w PRL, można czasami znaleźć w antykwariatach i innych miejscach gdzie się sprzedaje stare ksiązki.
A poza tym jakoś nie sadze, by taka rampa była przy ogólnodostępnej stacji. Raczej spodziewałbym się bocznicy prowadzącej od stacji do jednostki wojskowej, czy terenu poligonu.
Do transportu czołgów musza być platformy takie jak SSym np, z Peresveta - zreszta to jest wojenna niemiecka podczołgówka. Albo polskie typu 401Zb, czy 401Ze bo to tez są wagony przeznaczone do tego celu.
Do rozładunku kontenerów to wojsko wykorzysta raczej ciężkie wózki widłowe, zamiast suwnicy. Ciężki wózek widłowy do rozładunku kontenerów jest w ofercie Peresveta. To Container-Stapler KALMAR
Tu jest podane, ze sprzedaje go TT-Club, ale to niemiecki przedstawiciel Peresveta.
Od siebie mogę dorzucić jeszcze taki obrazek i link na TT-pics
http://www.tt-pics.de/details.php?image ... ode=search
Dorzuć tez sobie ZILy 130 w malowaniu wojskowym, produkowane przez Ukraińców.
---------
DBv
Co do pojazdów to wydaje mi się że nadawały by się również ciężarówki KRAZ, Zil131 i URAL produkcji RK- Modelle.
---------
WojTTek
Czy na platformach z Modartu pojazdu wojskowe nie jeżdżą, nie spadają, czy mają jakieś zamocowanie do platformy czy tylko tak luzem jadą
---------
maciej_kolej
Jeżeli chcesz podjąć temat budowy makiety z elementami załadunku eszelonu wojskowego musisz brać pod uwagę kilka ważnych faktów:
- co chcesz ładować na wagony, czołgi, samochody, zestawy rakietowe, komponenty modułowe itd. A może transport mieszany? To ważne.
- jaka armia ma się ładować - ZSRR, PRL czy NAL?
- ładowanie ma odbywać się w warunkach poligonowych, na terenie bazy czy na stacji?
- wreszcie ilość - kompania to najmniejsza siła do załadunku (minimum 6 pojazdów). Pluton czy sprzęt do naprawy stanowiły zdecydowaną rzadkość ładowaną na kolej.
Jak zastanowisz się Wojtku daj znać - załaduję ci to wojsko.
---------
WojTTek
Na wagony chce ładować czołgi kontenery i samochody wojskowe. Armia taki składak wszystko ruskie (a było za komuny w wojsku coś zagranicznego oprócz ZSRR). Załadunek na stacji jednostki wojsk, tyle ze do jednostki będzie prowadziła droga i nie planuje budowy jednostki na module. A stacja (jednostki wojsk.) będzie wydzielona od ogólnej stacji. Ilość jakieś 4-5 wagonów tym jeden kontenerowiec a reszta platformy dla czołgów i samochodów wojsk
---------
maciej_kolej
Podałeś dane trochę uogólnione a tak w przypadku każdej armii się nie da.
Ok mówisz o konwoju kolejowym armii czerwonej, gdzie stacjonuje w jakim kraju? Tu wybierz odpowiedni tabor.
Wojska radzieckie stosowały wagony zarządu kraju w którym stacjonowały tylko w wyjątkowych sytuacjach (dojazd sprzętu do portu, bądź sprzęt nie wymagający specjalnych zabezpieczeń). W innych przypadkach nie korzystano z taboru gospodarza za wyjątkiem lokomotywy. Rosjanie używali ciężkich sześcioosiowych platform dla ciężkiego sprzętu, czteroosiowych platform dla lekkiego np. czołgi T55 czy BWP1, 2, 3, BRDM1 i 2. Tabor oczywiście miał przestawiane wózki na przejściu granicznym.
Ciężarówki w zależności od wyposażenia (skrzyniaki lub specjalne) ładowano na czteroosiowe po dwa pojazdy. Możemy tu książkę napisać. Podaj konkretnie co załadujesz.
Kolejna sprawa - sprzęt musi być zdrutowany co w TT możesz zastosować jak zależy ci realizmie 100% - cienkie druciki grubości włosa.
Najmniejszy związek ładowany to kompania – ok. 20 maszyn - to wystarczy. Do tego dodaj z pięć sześć wagonów KL, cztery kryte i jedną stodołę dla oficerów.
Rampa przynajmniej musi mieć długość na 10 platform, musi być również czołowa na dwa tory. Dwie bocznice to minimum ogrodzone drutem (płot) kolczastym. Tory od nazwijmy to świata oddzielone muszą być brama z drutem kolczastym, obok grzybek wartowniczy. Rampa powinna mieć prymitywną szopę dla kolejarzy - rodzaj administracji. Droga i rampa musi być z kostki brukowanej - czołgi niszczą asfalt. To na razie tyle.
---------
oelka
maciej_kolej napisał:
Tabor oczywiście miał przestawiane wózki na przejściu granicznym.
Albo stosowano przeładunek taboru w specjalnych punktach przeładunkowych miedzy normalnym a szerokim torem. Takie miejsca były praktycznie we wszystkich rejonach przeładunkowych na naszej wschodniej granicy. Takie miejsce opisano w jednym z tegorocznych Światów Kolei - 3/2005 w artykule o linii Munina Hrebenne. Na tej linii taki punkt przeładunkowy znajdował się w samym środku lasu w Kapiszach (miedzy Basznia a Horyncem). Była tam rampa, budynek gospodarczy i nastawnia. Uzupełnieniem tego były obiekty na stacjach Basznia i Horyniec w postaci budynków: "pięciopokojowego" dla dowództwa jednostki i "kipiatok" - kuchnia wojskowa.
Cytat:
Ciężarówki w zależności od wyposażenia (skrzyniaki lub specjalne) ładowano na czteroosiowe po dwa pojazdy.
Samochody można tez było ładować gęściej: ustawiając tak, ze przednia osia następny samochód opierał się w skrzyni ładunkowej poprzedniego. W ten sposób na dwa dwuosiowe wagony ładowano po 5 samochodów.
Kolejna sprawa - sprzęt musi być zdrutowany co w TT możesz zastosować jak zależy ci realiźmie 100% - cienkie druciki grubości włosa.
Czołgi na platformie najczęściej blokowano przez podłożenie pod gąsienice klocków drewnianych i przywiązanie czołgu do platformy za pomocą lin, lub łańcuchów.
Zreszta o transportach wojskowych jest książką, choć po niemiecku i trudno dostępna w Polsce ale zawsze warto o niej wiedzieć:
http://www.gve-verlag.de/_gve_eisenbahn.php#russen
---------
Maciej_kolej
Nie zgodzę się z Oelką w zakresie ładowania mocowania czołgów linami - w grę wchodzą tylko łańcuchy i drut specjalnie przygotowany. Jeżeli chodzi o układanie pojazdów pierwsza osią na skrzynię to tak, ale tylko skrzyniaki, specjalistyczne pojazdy w zależności od przeznaczenia przewożone są po dwa lub pojedynczo
---------
WojTTek
Maćku ja miałem na myśli nie za duży modulik a konwój też nie wielki. Wiesz nie za bardzo zależy mi na realizmie bo jakbym chciał mieć takie składy jak opisujesz bo nie byłoby gdzie ich puszczać. Tak jak mówiłem 4-5 wagonów głównie platformy z ModArtu z czołgami plus mój kontenerowiec i nie wiem może jakiś wagonik dowódcy czy może do wojaków przewozu jest takie coś
Ale wszystko się może zmienić bo to są dalekie plany planów...