Też o tym myślę, chciałem jednak kleić sprzęg skrzynkowy (tu zastosowany) z połówką sztywnego.Marcin pisze:... czy (...) będą pasować sprzęgi sztywne...
E44/BR244, TILLIG
Moderator: mod-Tabor
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10338
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: E44/BR244, TILLIG
- Marcin
- Posty: 2022
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 05:36
- Lokalizacja: Toruń
- Kontakt:
Re: E44/BR244, TILLIG
Największą dla mnie tajemnicą jest czy do tego modelu będą pasować sprzęgi sztywne, on ma nieco inne mocowanie tak jak w ubotach. Zamówiłem sobie sprzęgi teoretycznie do ubota i zobaczę co będzie.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10338
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: E44/BR244, TILLIG
E44 007/019:
DOKŁADNA NAZWA MODELU
Elektrolok E44, grau, DRG, Ep. II / Elektrowóz E44 kolei DRG, Ep. II, szary
Elektrolok E44, blaugrau, DRG, Ep. II / Elektrowóz E44 kolei DRG, Ep. II, szaro-niebieski
NUMER KATALOGOWY MODELU
02422
02427
ZARZĄD KOLEJOWY
DRG
EPOKA
II
Oznaczenie modelu
E 44 007
E 44 019
STACJONOWANIE/DATA
Rdb München / 29.7.1933
Rdb Studgard / 19.5.1933
OŚWIETLENIE
Białe, zależne od kierunku jazdy, żarówkowe.
Żółte, zależne od kierunku jazdy, LED.
02422 - E 44 007:
Jak widać, mój egzemplarz ma błędne oznaczenie (numer) na ścianach czołowych.
02427 - E 44 019:
W uzupełnieniu informacji o napędzie, dodam, że napęd jest przekazywany na wszystkie 4 osie, z których na dwóch wewnętrznych jest po jednej opasce zwiększającej uciąg. Prąd jest zbierany ze wszystkich kół, ale jest bardzo dziwnym patentem przekazywany do silnika (trochę jak w Gagarinie - BR120) - więcej na ten temat przy okazji opisu dygitalizacji loka.
DOKŁADNA NAZWA MODELU
Elektrolok E44, grau, DRG, Ep. II / Elektrowóz E44 kolei DRG, Ep. II, szary
Elektrolok E44, blaugrau, DRG, Ep. II / Elektrowóz E44 kolei DRG, Ep. II, szaro-niebieski
NUMER KATALOGOWY MODELU
02422
02427
ZARZĄD KOLEJOWY
DRG
EPOKA
II
Oznaczenie modelu
E 44 007
E 44 019
STACJONOWANIE/DATA
Rdb München / 29.7.1933
Rdb Studgard / 19.5.1933
OŚWIETLENIE
Białe, zależne od kierunku jazdy, żarówkowe.
Żółte, zależne od kierunku jazdy, LED.
02422 - E 44 007:
Jak widać, mój egzemplarz ma błędne oznaczenie (numer) na ścianach czołowych.
02427 - E 44 019:
W uzupełnieniu informacji o napędzie, dodam, że napęd jest przekazywany na wszystkie 4 osie, z których na dwóch wewnętrznych jest po jednej opasce zwiększającej uciąg. Prąd jest zbierany ze wszystkich kół, ale jest bardzo dziwnym patentem przekazywany do silnika (trochę jak w Gagarinie - BR120) - więcej na ten temat przy okazji opisu dygitalizacji loka.
Ostatnio zmieniony 04 maja 2011, 12:37 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 7 razy.
-
- Posty: 533
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:26
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: E44/BR244, TILLIG
ModelarzeTT pisze: DOKŁADNA NAZWA MODELU
Czteroosiowy elektrowóz BR 144 kolei DB (blau/elfenbein)
NUMER KATALOGOWY MODELU
02425
ZARZĄD KOLEJOWY
DB
EPOKA
IV
STACJONOWANIE/DATA
BD Nurnberg pod spodem BW Wurzburg / MF 19.5.79
UWAGI
Model jest faktycznie bardzo ładny. Ładnie się prezentuje z "eilzugwagenami" a jeszcze piękniej z "talbotami". Niestety model miał (tak przynajmniej było w naszym przypadku) fatalnie zrobione zasilanie. Zatrzymywał się na starych torach w miejscach, w których występowały nierówności. Musieliśmy przerobić zasilanie i teraz jest ok. Mamy trochę Tilligów i różne były z nimi historie. Być może nasze problemy z zasilaniem elektrowozu wynikały z tego, że jakiś Helmut źle go poskładał. Model ma dość specyficznie rozwiazaną sprawę zasilania. Mieliśmy już taką historię z Gagarinem a tutaj sytuacja jest jeszcze berdziej skomplikowana. W Gagarinie dwie pionowe blaszki wychodzące z wózków ślizgały się po padach na płytce drukowanej i były to oba potencjały czyli (+) na jednej blaszce (-) na drugiej. W przypadku E44 pionowa blaszka z wózków przekazuje na płytkę obwodu drukowanego tylko jeden potencjał. Drugi jest przenoszony na poprzeczną oś w wózku, która jest umieszczona w specjalnych wycięciach po obu stronach ramy lokomotywy. I przez tą oś na ramę jest przenoszony drugi potencjał i potem dalej do silnika. Wystarczy, że pionowa blaszka jest źle założona, odgięta za bardzo lub coś tam jeszcze w czasie montażu się z nią działo, albo ośka jest zpaćkana smarem albo coś tam jeszcze zaśniedziało i jak lokomotywą zakołysze to jeden potencjał idzie w maliny. I tak prawdopodobnie było w naszym przypadku, podkreślam w naszym przypadku. I polutowaliśmy na sztywno przewodem blaszki w wózkach z płytką drukowaną tak jak w Gagarinie i lokomotywa naprawdę jeździ teraz idealnie. Zarówno na torach modelowych jak i na starych BTTB (nawet na starych rozjazdach jeździ idealnie)
Porobiliśmy z bracikiem testy prędkości modelu E44. Pomiary prędkości były dokonane na prostym poziomym odcinku toru o długości odpowiadającej w oryginale 384 m (był to tor główny naszej stacji; od pierwszego do ostatniego rozjazdu jest to dokładnie 3.2 m)
Przy znamionowym napięciu zasilania 12 V elektrowóz ze składem 6-ciu Y-wagenów (na czeskich plastikowo-metalowych kołach) przejeżdżał odcinek testowy w czasie ok. 6.4s (robiliśmy kilka pomiarów). Daje to średnią prędkość ok. 216 km/h
Luzem przy napięciu zasilania 12 V w/w odcinek przejeżdżał w czasie 5.7s co daje średnią prędkość ok. 243 km/h.
Prędkość 90 km/h (odpowiadającą maksymalnej prędkości oryginału) lokomotywa osiągała przy napięciu zasilania ok. 6 V.
Minimalną prędkość, przy której model poruszał się w sposób płynny (a nie skokami) uzyskaliśmy przy napięciu 2.5 V. Odcinek testowy był wówczas przejeżdżany w czasie 79.3s co daje średnią prędkość ok. 17.4 km/h.
Wniosek: Przekładnia lokomotywy w ogóle nie została dopasowana do prędkości oryginału.
Lokomotywa ma swój specyficzny urok. Polecamy wszystkim miłośnikom "staroci" (oryginał lokomotywy pochodzi z lat 30-tych ubiegłego wieku).
A na "żywo" prezentuje się tak:
Pozdrawiamy. ModelarzeTT - Krzysiek
Ostatnio zmieniony 17 gru 2007, 10:22 przez et22, łącznie zmieniany 5 razy.
-
- Posty: 533
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:26
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
E44/BR244, TILLIG
E44/BR244:
DOKŁADNA NAZWA MODELU
Czteroosiowy elektrowóz BR 244 kolei DR
ILOŚĆ OSI
4
DOKŁADNA NAZWA PRODUCENTA MODELU
Tillig Modellbahnen GmBH & Co. , Sebnitz – Niemcy
FORMA
Model gotowy
TECHNOLOGIA/MATERIAŁ
Tworzywo sztuczne formowane metodą wtrysku ciśnieniowego.
CHARAKTER PRODUKCJI
Model wielkoseryjny.
NUMER KATALOGOWY MODELU
02423
ZARZĄD KOLEJOWY
DR
EPOKA
IV [V??]
STACJONOWANIE/DATA
Halle P/
Letze Revision E6 Os 29 1 85
Letze Br Rew. 5 3 95
Letze Br Unit 5 6 95
(Co do tych dwóch dolnych dat to jestem prawie pewien że odczytałem je prawidłowo. Ep IV byłaby tu dość problematyczna w takim razie - to lok muzealny, może dlatego tak?)
ELEMENTY SPECYFICZNE
Brak
WERSJE MODELU
02420 - E 44 044, DR, Ep. III, wózki czerwone, pudło zielone,
02421 - E 44 071, DB, Ep. III, wózki czarne, pudło zielone,
02422 - E 44 007, DRG, Ep. II, wózki czarne, pudło szare,
02423 - BR 244 108-7, DB, Ep. IV, wózki czerwone, pudło zielone,
02424 - E 44 048, DR, Ep. III, wózki czarne, pudło zielone,
02425 - BR 144 021-3, DB, Ep. IV, wózki czarne, pudło granatowo-kremowe,
02426 - BR 144 091-6, DB, Ep. IV, wózki czarne, pudło zielone z białym pasem,
02427 - E 44 019, DRG, Ep. II, wózki czarne, pudło szare,
SPRZĘG
Model nie posiada Kulisy Krótkiego Sprzęgu.
NAPĘD
Silnik 3 biegunowy; 2-ie masy kinetyczne, cicha, płynna jazda. Napęd na wszystkie zestawy kołowe.
UWAGA! Wg katalogu NIE MA możliwości założenia dekodera!!
OŚWIETLENIE
Białe, zależne od kierunku jazdy, żarówkowe.
UWAGI
Dane techniczne orginału (za Charakterkiem):
Länge über Puffer: 15920 mm
Gesamt-Radsatzstand: 9800 mm
Drehgestell-Radsatzstand: 3500 mm
Dauerleistung: 1860 kW bei 86 km/h
Stundenleistung: 2200 kW bei 76 km/h
Anfahrzugkraft: 83 kN
Dauerzugkraft: 79,5 kN
Höchstgeschwindigkeit: 90 km/h
Fahrmotoren: 2 Doppelmotoren
Treibrad-Durchmesser: 1250 mm
Dienstmasse: 84,8 t
Baujahre: 1933-55
Hersteller: Siemens-Schuckert-Werke (SSW)
Lackierung: Grau (Ursprungsfarbgebung), Grün, Ozeanblau/Beige
Ausmusterung: Die Baureihe 144 wurde 1984 bei der Deutschen Bundesbahn aus dem Betrieb genommen, bei der Deutschen Reichsbahn (DR) in der ehemaligen DDR im Jahr 1992.
Museumsfahrzeuge: E44 002, 046, 119 und 1170 (alle derzeit nicht betriebsfähig)
Długość orginału w przeliczeniu 1:120 wynosi 132.66 mm, dł. modelu wg katalogu 127 mm, różnica 5 mm czyli 60 cm w orginale jest do zaakceptowania.
Moim zdaniem bardzo udany model. Odbiór prądu z szyn lub pantografów. Ładnie oddane nitowanie nadwozia, w wyposażeniu dodatkowym są piasecznice na wózki. Przechodzi bez problemów przez łuki R286. Sprzęg mocowany jest do skrętnych wózków, co jest zgodne z orginałem.
Polecane wagony osobowe: Reko 4-osiowe, wagony modernizowane, Eilzug wagony.
Polecane wagony towarowe: wszystkie, oprócz platform 4-osiowych długich i ich pochodnych, obecnie produkowanych cystern 4-osiowych (moim zdaniem mają zbyt nowoczesny wygląd). Lokomotywa ma niestety przeskalowaną prędkość o czym niżej.
Kilka zdjęć:
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalog.asp?id=02423
A tu są skany (miniaturki nie wyszły):
http://www.mFoto.pl/uploads/1041/dr-br244a_2778a.jpg
http://www.mFoto.pl/uploads/1041/dr-br244b_d68c4.jpg
http://www.mFoto.pl/uploads/1041/dr-br244c_3d15a.jpg
http://www.mFoto.pl/uploads/1041/dr-br244d_63aec.jpg
DOKŁADNA NAZWA MODELU
Czteroosiowy elektrowóz BR 244 kolei DR
ILOŚĆ OSI
4
DOKŁADNA NAZWA PRODUCENTA MODELU
Tillig Modellbahnen GmBH & Co. , Sebnitz – Niemcy
FORMA
Model gotowy
TECHNOLOGIA/MATERIAŁ
Tworzywo sztuczne formowane metodą wtrysku ciśnieniowego.
CHARAKTER PRODUKCJI
Model wielkoseryjny.
NUMER KATALOGOWY MODELU
02423
ZARZĄD KOLEJOWY
DR
EPOKA
IV [V??]
STACJONOWANIE/DATA
Halle P/
Letze Revision E6 Os 29 1 85
Letze Br Rew. 5 3 95
Letze Br Unit 5 6 95
(Co do tych dwóch dolnych dat to jestem prawie pewien że odczytałem je prawidłowo. Ep IV byłaby tu dość problematyczna w takim razie - to lok muzealny, może dlatego tak?)
ELEMENTY SPECYFICZNE
Brak
WERSJE MODELU
02420 - E 44 044, DR, Ep. III, wózki czerwone, pudło zielone,
02421 - E 44 071, DB, Ep. III, wózki czarne, pudło zielone,
02422 - E 44 007, DRG, Ep. II, wózki czarne, pudło szare,
02423 - BR 244 108-7, DB, Ep. IV, wózki czerwone, pudło zielone,
02424 - E 44 048, DR, Ep. III, wózki czarne, pudło zielone,
02425 - BR 144 021-3, DB, Ep. IV, wózki czarne, pudło granatowo-kremowe,
02426 - BR 144 091-6, DB, Ep. IV, wózki czarne, pudło zielone z białym pasem,
02427 - E 44 019, DRG, Ep. II, wózki czarne, pudło szare,
SPRZĘG
Model nie posiada Kulisy Krótkiego Sprzęgu.
NAPĘD
Silnik 3 biegunowy; 2-ie masy kinetyczne, cicha, płynna jazda. Napęd na wszystkie zestawy kołowe.
UWAGA! Wg katalogu NIE MA możliwości założenia dekodera!!
OŚWIETLENIE
Białe, zależne od kierunku jazdy, żarówkowe.
UWAGI
Dane techniczne orginału (za Charakterkiem):
Länge über Puffer: 15920 mm
Gesamt-Radsatzstand: 9800 mm
Drehgestell-Radsatzstand: 3500 mm
Dauerleistung: 1860 kW bei 86 km/h
Stundenleistung: 2200 kW bei 76 km/h
Anfahrzugkraft: 83 kN
Dauerzugkraft: 79,5 kN
Höchstgeschwindigkeit: 90 km/h
Fahrmotoren: 2 Doppelmotoren
Treibrad-Durchmesser: 1250 mm
Dienstmasse: 84,8 t
Baujahre: 1933-55
Hersteller: Siemens-Schuckert-Werke (SSW)
Lackierung: Grau (Ursprungsfarbgebung), Grün, Ozeanblau/Beige
Ausmusterung: Die Baureihe 144 wurde 1984 bei der Deutschen Bundesbahn aus dem Betrieb genommen, bei der Deutschen Reichsbahn (DR) in der ehemaligen DDR im Jahr 1992.
Museumsfahrzeuge: E44 002, 046, 119 und 1170 (alle derzeit nicht betriebsfähig)
Długość orginału w przeliczeniu 1:120 wynosi 132.66 mm, dł. modelu wg katalogu 127 mm, różnica 5 mm czyli 60 cm w orginale jest do zaakceptowania.
Moim zdaniem bardzo udany model. Odbiór prądu z szyn lub pantografów. Ładnie oddane nitowanie nadwozia, w wyposażeniu dodatkowym są piasecznice na wózki. Przechodzi bez problemów przez łuki R286. Sprzęg mocowany jest do skrętnych wózków, co jest zgodne z orginałem.
Polecane wagony osobowe: Reko 4-osiowe, wagony modernizowane, Eilzug wagony.
Polecane wagony towarowe: wszystkie, oprócz platform 4-osiowych długich i ich pochodnych, obecnie produkowanych cystern 4-osiowych (moim zdaniem mają zbyt nowoczesny wygląd). Lokomotywa ma niestety przeskalowaną prędkość o czym niżej.
Kilka zdjęć:
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalog.asp?id=02423
A tu są skany (miniaturki nie wyszły):
http://www.mFoto.pl/uploads/1041/dr-br244a_2778a.jpg
http://www.mFoto.pl/uploads/1041/dr-br244b_d68c4.jpg
http://www.mFoto.pl/uploads/1041/dr-br244c_3d15a.jpg
http://www.mFoto.pl/uploads/1041/dr-br244d_63aec.jpg
Ostatnio zmieniony 24 lip 2008, 16:01 przez et22, łącznie zmieniany 8 razy.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości