Most w Kwidzynie (którego nie było?)
Moderator: mod-Makieta
-
- Posty: 1
- Rejestracja: 11 sie 2009, 12:09
- Lokalizacja: rychnowo
- Kontakt:
Re: Most w Kwidzynie (którego nie było?)
Mówisz o linii kolejowej Kwidzyn-Kisielice ?
Ostatnio zmieniony 12 sie 2009, 08:33 przez arnidrut, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 2
- Rejestracja: 13 mar 2008, 23:05
- Lokalizacja: KWIDZYN
- Kontakt:
Re: Most w Kwidzynie (którego nie było?)
Kilka starych zdjęć mostu:
wszystkie pochodzą ze strony www.forum.e-kwidzyn.pl
na tym drugim zdjęciu widać doskonale nasyp, o którym napisałam w poprzednim poście.
Dość dobry opis tras wraz z zdjęciami znajduje się tutaj I nie trzeba się logować
Z czasem postaram się wrzucić informacje o innych mostach wspomnianych w temacie.
wszystkie pochodzą ze strony www.forum.e-kwidzyn.pl
na tym drugim zdjęciu widać doskonale nasyp, o którym napisałam w poprzednim poście.
Dość dobry opis tras wraz z zdjęciami znajduje się tutaj I nie trzeba się logować
Z czasem postaram się wrzucić informacje o innych mostach wspomnianych w temacie.
Ostatnio zmieniony 15 mar 2008, 08:16 przez Bombka, łącznie zmieniany 2 razy.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10324
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Most w Kwidzynie (którego nie było?)
Witaj Bombka na ForumTT
Niestety pod podanymi linkami : Wpisz nazwę użytkownika i hasło by się zalogować
Dziękujemy za cenne informacjeBombka pisze:Trafiłam na Wasze forum przez przypadek, ale myślę, że mogę zaspokoić waszą ciekawość.
Niestety pod podanymi linkami : Wpisz nazwę użytkownika i hasło by się zalogować
-
- Posty: 2
- Rejestracja: 13 mar 2008, 23:05
- Lokalizacja: KWIDZYN
- Kontakt:
Re: Most w Kwidzynie (którego nie było?)
Cześć!
Trafiłam na Wasze forum przez przypadek, ale myślę, że mogę zaspokoić waszą ciekawość.
Ten most o którym pisze Marcin to pozostałość z linii kolejowej Kwidzyn-Kisielice.
Cała linia została otwarta 1.01.1900. Miała 28,6 km długości. Od Kwidzyna znajdywały się kolejno następujące stacje:
1. Miłosna (Liebenthal) – na 3 km trasy,
2. Krzykosy (Kröxen) – 8,4 km,
3. Rozajny Wielkie (Gross Rosainen) – 13,6 km,
4. Wilkowo (Wilkau) – 20, 2 km,
5. Łodygowo (Ludwigsdorf) – 23,7 km.
Z dniem 1.01. 1945 linia została zamknięta dla ruchu pasażerskiego. Część zniszczyła Armia Czerwona, część została rozebrana, część zniszczona. Krócej sie nie dało.
Co się tyczy samego mostu...
Jeśli chodzi o ulicę, przejeżdzając którą widać most (Sportowa) nad nią znajdywał się stalowy wiadukt. Przebiegał on ukośnie do osi drogi i był prostą konstrukcją belkową nitowaną, opartą na ceglanych przyczółkach. Niektórzy kwidzynianie jeszcze go pamiętają. Wraz z rozbudową miasta w celu poprawienia widoczności rozebrano go w całości wraz z przyczółkami i fragmentami nasypu, prawdopodobnie w latach 1986-1989.
Szkoda, że nie można tutaj umieszczać zdjęć bezpośrednio w tekście, bo jest kilka wartych pokazania. Na pewno by Was zaciekawiły.
Więcej informacji odnośnie mostu i samej linii a także zdjęć znajduje się tutaj: (moje źródło informacji przy pisaniu tego posta).
W treści wątku przewija się także drugi most kolejowy pod Kwidzyniem - Munsterwalde - Opalenie. Tam też było kilka mostów zbudowanych
Zresztą nie będę marudzić dłużej, zajrzyjcie tutaj: (opis linii na ktorej znajdował się most) i tutaj (informacje i zdjęcia)
Pozdrawiam!
Trafiłam na Wasze forum przez przypadek, ale myślę, że mogę zaspokoić waszą ciekawość.
Ten most o którym pisze Marcin to pozostałość z linii kolejowej Kwidzyn-Kisielice.
Cała linia została otwarta 1.01.1900. Miała 28,6 km długości. Od Kwidzyna znajdywały się kolejno następujące stacje:
1. Miłosna (Liebenthal) – na 3 km trasy,
2. Krzykosy (Kröxen) – 8,4 km,
3. Rozajny Wielkie (Gross Rosainen) – 13,6 km,
4. Wilkowo (Wilkau) – 20, 2 km,
5. Łodygowo (Ludwigsdorf) – 23,7 km.
Z dniem 1.01. 1945 linia została zamknięta dla ruchu pasażerskiego. Część zniszczyła Armia Czerwona, część została rozebrana, część zniszczona. Krócej sie nie dało.
Co się tyczy samego mostu...
Most ma oryginalną, istniejącą dziś tylko miejscami balustradę. Znajduje się nad rzeką Liwą. Z bliska prezentuje się dość monumentalnie. Most ten, choć mogłoby się wydawać, nie został wysadzony ani „zarwany”. Po prostu część nasypu została rozebrana, a jedna z kwidzyńskich firm przebudowująca ulicę Słowackiego zagospodarowała część ziemi i żwir z nasypu jako darmowe źródło kruszywa, część została wykorzystana do budowy jednego z kwidzyńskich osiedli.Do najbliższej skarpy patrząc z mostu na wprost jest pewnie kilometr. Zagadka. Czyżby nigdy nie został ukończony? Po co w takim układzie położono tor, aby dowozić materiały?
Jeśli chodzi o ulicę, przejeżdzając którą widać most (Sportowa) nad nią znajdywał się stalowy wiadukt. Przebiegał on ukośnie do osi drogi i był prostą konstrukcją belkową nitowaną, opartą na ceglanych przyczółkach. Niektórzy kwidzynianie jeszcze go pamiętają. Wraz z rozbudową miasta w celu poprawienia widoczności rozebrano go w całości wraz z przyczółkami i fragmentami nasypu, prawdopodobnie w latach 1986-1989.
Szkoda, że nie można tutaj umieszczać zdjęć bezpośrednio w tekście, bo jest kilka wartych pokazania. Na pewno by Was zaciekawiły.
Więcej informacji odnośnie mostu i samej linii a także zdjęć znajduje się tutaj: (moje źródło informacji przy pisaniu tego posta).
W treści wątku przewija się także drugi most kolejowy pod Kwidzyniem - Munsterwalde - Opalenie. Tam też było kilka mostów zbudowanych
Zresztą nie będę marudzić dłużej, zajrzyjcie tutaj: (opis linii na ktorej znajdował się most) i tutaj (informacje i zdjęcia)
Pozdrawiam!
Ostatnio zmieniony 14 mar 2008, 17:55 przez Bombka, łącznie zmieniany 3 razy.
- Maciej
- Moderator
- Posty: 3209
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
- Lokalizacja: Grudziądz
- Kontakt:
Re: Most w Kwidzynie (którego nie było?)
Ten na Wiśle jest równie ciekawy jak ten "marcinowy". Obecnie służy jako drogowy w Toruniu. W swojej świetnosci odegrał dwa akty: z linią tramwajową oraz w serialu "Czterej pancerni i pies" w roli mostu kerbedzia. Taka mała ciekawostka
- krzysztof
- Posty: 1742
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
- Lokalizacja: Tczew
- Kontakt:
Re: Most w Kwidzynie (którego nie było?)
przepraszam, ja myślałem o moście na Wiśle:
http://www.chem.univ.gda.pl/~tomek/historia-kolei.htm
a Ty zapewne piszesz o tym:
http://www.murki.pl/ppm.wszystkie.kwidzyn.acs
http://www.chem.univ.gda.pl/~tomek/historia-kolei.htm
a Ty zapewne piszesz o tym:
http://www.murki.pl/ppm.wszystkie.kwidzyn.acs
- krzysztof
- Posty: 1742
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
- Lokalizacja: Tczew
- Kontakt:
Re: Most w Kwidzynie (którego nie było?)
o ile wiem, to jest to kwestia rozwiązań politycznych dwudziestolecia międzywojennego.
trzeba pamiętać, że Powiśle w zasadzie przypadło Niemcom, więc totalne zniszczenie mostu na Wiśle w okolicach Kwidzyna miało mznaczenie strategiczne. ale może lepiej szczegółów poszukać w sieci?
trzeba pamiętać, że Powiśle w zasadzie przypadło Niemcom, więc totalne zniszczenie mostu na Wiśle w okolicach Kwidzyna miało mznaczenie strategiczne. ale może lepiej szczegółów poszukać w sieci?
- Marcin
- Posty: 2022
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 05:36
- Lokalizacja: Toruń
- Kontakt:
Re: Most w Kwidzynie (którego nie było?)
Dzięki Mariusz.
Czyli podsumowując, linia była - do Kisielic. Prawie cały most w Kwidzynie wraz z całym nasypem od strony wschodniej rozebrano (możecie uwierzyc?). Żeby rozebrać nasyp wschodni musiano uzyc niewiarygodnych sił i sprzętu cięzkiego. Kawał ziemi do rozepchnięcia. Komu na tym zależało? Dzisiaj cięzko doszukać się tam śladów tego nasypu po drugiej stronie szosy.
Czyli podsumowując, linia była - do Kisielic. Prawie cały most w Kwidzynie wraz z całym nasypem od strony wschodniej rozebrano (możecie uwierzyc?). Żeby rozebrać nasyp wschodni musiano uzyc niewiarygodnych sił i sprzętu cięzkiego. Kawał ziemi do rozepchnięcia. Komu na tym zależało? Dzisiaj cięzko doszukać się tam śladów tego nasypu po drugiej stronie szosy.
- Mariusz
- Posty: 2560
- Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
- Lokalizacja: Łubowo
- Kontakt:
- Marcin
- Posty: 2022
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 05:36
- Lokalizacja: Toruń
- Kontakt:
Re: Most w Kwidzynie (którego nie było?)
To nie ta linia. Linia do Prabut idzie w przeciwnym kierunku. Ten most wskazuje kierunek jakby na Łasin-Kisielice. Ja podejrzewam że linia z tym niedoszłym mostem miała być kiedyś budowana.
- Mariusz
- Posty: 2560
- Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
- Lokalizacja: Łubowo
- Kontakt:
Re: Most w Kwidzynie (którego nie było?)
Możesz pokazac na mapie dokładnie gdzie
Domyślam się, że chodzi tu o linię Czersk-Szlachta-Skórcz-Smętowo-Kwidzyn-Prabuty-Myślice-Małdyty, czyli to:
http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial ... o=przebieg
Domyślam się, że chodzi tu o linię Czersk-Szlachta-Skórcz-Smętowo-Kwidzyn-Prabuty-Myślice-Małdyty, czyli to:
http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial ... o=przebieg
- Marcin
- Posty: 2022
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 05:36
- Lokalizacja: Toruń
- Kontakt:
Most w Kwidzynie (którego nie było?)
Dzisiaj jechałem przez Kwidzyn. Byłem tam tyle razy już, a dopiero dzisiaj wypatrzyłem most stojący w drzewach. Na wjeździe do Kwidzynia od strony Grudziądza.
Linia która szła na most była odgałęzieniem, tylko dokąd?
Most składa się z kilku przęseł i urywa się zaraz za rzeczką. Patrząc z mostu w kierunku w którym prowadził trudno wyczuc gdzie miał się skończyć. Do najbliższej skarpy patrząc z mostu na wprost jest pewnie kilometr. Zagadka. Czyżby nigdy nie został ukończony? Po co w takim układzie położono tor, aby dowozić materiały? Most jest ogólnie w stanie dobrym, sypie się co prawda ale i tak wygląda solidnie. Na dojeździe do mostu leżą jeszcze gnijące podkłady drewniane.
Moje pytanie jest takie. Jesli ktoś z Was wie coś o tej linii lub o planach jej budowy proszę o krótki opis.
Zdjęcia obrazują co nieco.
Linia która szła na most była odgałęzieniem, tylko dokąd?
Most składa się z kilku przęseł i urywa się zaraz za rzeczką. Patrząc z mostu w kierunku w którym prowadził trudno wyczuc gdzie miał się skończyć. Do najbliższej skarpy patrząc z mostu na wprost jest pewnie kilometr. Zagadka. Czyżby nigdy nie został ukończony? Po co w takim układzie położono tor, aby dowozić materiały? Most jest ogólnie w stanie dobrym, sypie się co prawda ale i tak wygląda solidnie. Na dojeździe do mostu leżą jeszcze gnijące podkłady drewniane.
Moje pytanie jest takie. Jesli ktoś z Was wie coś o tej linii lub o planach jej budowy proszę o krótki opis.
Zdjęcia obrazują co nieco.
Ostatnio zmieniony 09 lut 2008, 12:46 przez Marcin, łącznie zmieniany 1 raz.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości