Wytłumacz mi, proszę, o co tu chodzi z tą kompensacją tylko w jednym dekoderzeeuzeb pisze:...jeden dekoder z kompensacją i jeden bez...
E95, BRAWA
Moderator: mod-Tabor
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10307
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: E95, BRAWA
- euzeb
- Posty: 275
- Rejestracja: 23 wrz 2007, 09:42
- Lokalizacja: chorzów
- Kontakt:
Re: E95, BRAWA
Witam!
Kupiłem na giełdzie w Katowicach E95.
Mam kilka uwag.
1. Zdejmowanie obudowy - rzeczywiście po podważeniu się unosi, ale nieszczęsna wtyczka jest za długa zarówno w części V jak i H, co skończyło się urwaniem jednego z przewodów. Po skróceniu wtyczki cążkami i ponownym przylutowaniu przewodów problem zniknął.
Moim zdaniem rozwiązanie to jest kiepskie.
2. Odbiór prądu - nawet na zwrotnicach modelowych EW1, a szczególnie na DKW lokomotywa się zatrzymuje (nawet BR80 ROCO lepiej sobie radzi). Może to problem mojego egzemplarza, jeszcze nie zlokalizowałem przyczyny.
3. Digitalizacja - zamontowałem N025 - 2 szt. obydwa dekodery na jednym adresie. Wydaje mi się, że jest to najlepsze rozwiązanie (a przynajmniej najprostsze). Montowanie jednego dekodera wymagałoby poprowadzenia trzech dodatkowych przewodów do drugiego modułu (+/- silnik, oświetlenie), co skomplikuje bardzo montaż/demontaż obudowy. Zamontowanie dwóch dekoderów z kompensacją obciążenia na jednym adresie nie wchodzi w rachubę, bo w jednym trzeba ową kompensację wyłączyć czego nie da się zrobić bez rozłączania sekcji, pozostaje więc ustawić je na różnych adresach i jeździć w trakcji ukrotnionej. Można jeszcze wypróbować wariant jeden dekoder z kompensacją i jeden bez i ustawić na jeden adres.
A tak ogólnie lokomotywa jest piękna.
pozdrawiam euzeb
Kupiłem na giełdzie w Katowicach E95.
Mam kilka uwag.
1. Zdejmowanie obudowy - rzeczywiście po podważeniu się unosi, ale nieszczęsna wtyczka jest za długa zarówno w części V jak i H, co skończyło się urwaniem jednego z przewodów. Po skróceniu wtyczki cążkami i ponownym przylutowaniu przewodów problem zniknął.
Moim zdaniem rozwiązanie to jest kiepskie.
2. Odbiór prądu - nawet na zwrotnicach modelowych EW1, a szczególnie na DKW lokomotywa się zatrzymuje (nawet BR80 ROCO lepiej sobie radzi). Może to problem mojego egzemplarza, jeszcze nie zlokalizowałem przyczyny.
3. Digitalizacja - zamontowałem N025 - 2 szt. obydwa dekodery na jednym adresie. Wydaje mi się, że jest to najlepsze rozwiązanie (a przynajmniej najprostsze). Montowanie jednego dekodera wymagałoby poprowadzenia trzech dodatkowych przewodów do drugiego modułu (+/- silnik, oświetlenie), co skomplikuje bardzo montaż/demontaż obudowy. Zamontowanie dwóch dekoderów z kompensacją obciążenia na jednym adresie nie wchodzi w rachubę, bo w jednym trzeba ową kompensację wyłączyć czego nie da się zrobić bez rozłączania sekcji, pozostaje więc ustawić je na różnych adresach i jeździć w trakcji ukrotnionej. Można jeszcze wypróbować wariant jeden dekoder z kompensacją i jeden bez i ustawić na jeden adres.
A tak ogólnie lokomotywa jest piękna.
pozdrawiam euzeb
- brovarek
- Posty: 865
- Rejestracja: 14 cze 2006, 14:06
- Lokalizacja: Gliwice
- Kontakt:
Re: E95, BRAWA
Artur , co do zdjęcia obudowy:
rozłączyć sprzęg, wyjąc wałek z członu który chcesz rozebrać.
Teraz najtrudniejsze!
Obudowa powinna zejść bez problemu, robie to tak : pomiędzy budę a podwozie (od strony połączenia członów) wkładam patyczka szerokości około 2mm, musi być płaski (jest tam na niego miejsce) i podważam delikatnie - zaczyna schodzić, wtedy trzeba odczepić z jednej z maźnic plastikowy waż, jest on elementem obudowy. Jeśli nie schodzi dalej, lekko podważyć jeszcze z przodu lub z boku. Raczej plastikowym śrubokrętem - patyczkiem.
Obudowa musi wtedy schodzić, ale uwaga jest jeden moment krytyczny! Ze względu na to, że człony są połączone trzema przewodami, a na połączenie kabelka z wtyczką założono izolację, która zaczepia o wycięcie w budzie przy ściąganiu, trzeba w odpowiednim momencie docisnąć do środka tą izolacje, w przeciwnym razie gniazdo się połamie.
Misiek, raczej nie. Muszę to przemyśleć, co i jak podłączyć.
rozłączyć sprzęg, wyjąc wałek z członu który chcesz rozebrać.
Teraz najtrudniejsze!
Obudowa powinna zejść bez problemu, robie to tak : pomiędzy budę a podwozie (od strony połączenia członów) wkładam patyczka szerokości około 2mm, musi być płaski (jest tam na niego miejsce) i podważam delikatnie - zaczyna schodzić, wtedy trzeba odczepić z jednej z maźnic plastikowy waż, jest on elementem obudowy. Jeśli nie schodzi dalej, lekko podważyć jeszcze z przodu lub z boku. Raczej plastikowym śrubokrętem - patyczkiem.
Obudowa musi wtedy schodzić, ale uwaga jest jeden moment krytyczny! Ze względu na to, że człony są połączone trzema przewodami, a na połączenie kabelka z wtyczką założono izolację, która zaczepia o wycięcie w budzie przy ściąganiu, trzeba w odpowiednim momencie docisnąć do środka tą izolacje, w przeciwnym razie gniazdo się połamie.
Misiek, raczej nie. Muszę to przemyśleć, co i jak podłączyć.
Ostatnio zmieniony 10 lis 2008, 08:08 przez brovarek, łącznie zmieniany 2 razy.
- Misiek
- Posty: 1649
- Rejestracja: 23 kwie 2007, 22:26
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: E95, BRAWA
Pytanie1: Czy przy programowaniu na ten sam adres nie będzie jednoczesnego włączania oświetlenia przód/tył za pomocą jednego przycisku na manipulatorze? (można to rozwiązać ustawiając CV, ale to oczywiste)
Pytanie2: Czy z tych dwóch dekoderów jeden "przewód" do oświetlenia jest niewykorzystany? Czy może przewidziano mu jakieś dodatkowe zadanie?
Pytanie2: Czy z tych dwóch dekoderów jeden "przewód" do oświetlenia jest niewykorzystany? Czy może przewidziano mu jakieś dodatkowe zadanie?
-
- Posty: 488
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 23:19
- Lokalizacja: Wrocław / Warszawa
- Kontakt:
Re: E95, BRAWA
Mógłbym spytać na PW (np. Maćka albo Artura), ale może ktoś jeszcze skorzysta. Chodzi mi o zdjęcie "budy". W instrukcji, jeśli dobrze rozumiem, napisane jest, aby:
1) rozłączyć człony (sprzęg, wałek),
2) zdjąć "budę", unosząc do góry z tyłu członu.
To drugie jakoś mi się nie udało. Robiłem coś źle, czy użyłem za mało siły?
A odnośnie programowania, ja bym programował, jak dla jazdy wielokrotnej. Oba człony/dekodery niestety trzeba programować osobno, bo muszą być inaczej zaprogramowane (wyłączenie kompensacji obciążenia w jednym z dekoderów).
1) rozłączyć człony (sprzęg, wałek),
2) zdjąć "budę", unosząc do góry z tyłu członu.
To drugie jakoś mi się nie udało. Robiłem coś źle, czy użyłem za mało siły?
A odnośnie programowania, ja bym programował, jak dla jazdy wielokrotnej. Oba człony/dekodery niestety trzeba programować osobno, bo muszą być inaczej zaprogramowane (wyłączenie kompensacji obciążenia w jednym z dekoderów).
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10307
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: E95, BRAWA
WOW
Chłopaki z BRAWY całą płytkę przerobili. Koncepcja dwóch dekoderów nie jest taka zła. Alternatywą jest rozwiązanie z mocnym dekoderem (klasy SILVER/GOLD) oraz połączenie z np. 6 przewodami. To chyba lepiej dwa małe dekodery (ceny dekoderów maleją) i mniej przewodów pomiędzy członami.
A zaprogramować można oba dekodery osobno (na ten sam numer) - wystarczy na tor programowy postawić tylko jeden człon loki na raz, a drugi na niepołączony tor (mówię o Lenz'u).
PS: czy oświetlenie jest nadal mikro żarówką czy może LEDowe
Chłopaki z BRAWY całą płytkę przerobili. Koncepcja dwóch dekoderów nie jest taka zła. Alternatywą jest rozwiązanie z mocnym dekoderem (klasy SILVER/GOLD) oraz połączenie z np. 6 przewodami. To chyba lepiej dwa małe dekodery (ceny dekoderów maleją) i mniej przewodów pomiędzy członami.
A zaprogramować można oba dekodery osobno (na ten sam numer) - wystarczy na tor programowy postawić tylko jeden człon loki na raz, a drugi na niepołączony tor (mówię o Lenz'u).
PS: czy oświetlenie jest nadal mikro żarówką czy może LEDowe
- brovarek
- Posty: 865
- Rejestracja: 14 cze 2006, 14:06
- Lokalizacja: Gliwice
- Kontakt:
Re: E95, BRAWA
Ostatnio zmieniony 09 lis 2008, 18:50 przez brovarek, łącznie zmieniany 1 raz.
- brovarek
- Posty: 865
- Rejestracja: 14 cze 2006, 14:06
- Lokalizacja: Gliwice
- Kontakt:
Re: E95, BRAWA
No i mam w malowaniu DRG. jest Rbd Breslau i oczywiście lok Hirschberg. Tyle, że jest zonk. Przynajmniej dla mnie. Oba człony chcą "pożreć" dekodery... to jeszcze da się przeżyć, ale jak je zaprogramować, tak jak dwa loki w tandemie ? Ktoś ma może jakieś sugestie ? Myślałem o dekoderach Kuehna, ale też do końca nie wiem, czy to dobry pomysł !?
Maciek
Ps. fotkę płytek dam wieczorem.
Maciek
Ps. fotkę płytek dam wieczorem.
Ostatnio zmieniony 09 lis 2008, 19:03 przez brovarek, łącznie zmieniany 2 razy.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10307
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: E95, BRAWA
Miałem w ręku, ale nie otwierałem, bo nie moja była. Z oględzin loki i dokumentacji (która wygląda na 1:1 z poprzedniej edycji) wnioskuję, że nie ma gniazda DCC, a szkoda. Jak ktoś ją otworzy, to proszę o fotkę płytek PCB aby potwierdzić lub zaprzeczyć informacjom o istnieniu gniazda DCC.
-
- Posty: 3295
- Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
- Lokalizacja: Ciechanów
- Kontakt:
E95, BRAWA
E 95
Dokładna nazwa modelu
Ellok E 95 der DR / Elektrowóz E95 kolei DR
Liczba osi
1+3+3+1
Dokładna nazwa producenta modelu
BRAWA Artur Braun Modellspielwarenfabrik GmbH + Co., Niemcy
Forma
Model gotowy
Technologia/Materiał
Odlew ciśnieniowy/Tworzywo sztuczne
Charakter produkcji
Model wielkoseryjny
Numer katalogowy modelu
53000
Zarząd kolejowy
Deutsche Reichsbahn
Epoka
III
Oznaczenie modelu
E 95 03
Stacjonowanie/Data
BW Leipzig Wahren / 5.9.1959
Elementy specyficzne
Wersje modelu
11210 - E95 02, DR, Ep. V, eksponat muzealny
53000 - E95 03, DR, Ep. III
53001 - E95 05, DRG, Ep. II
Napęd
Dwa sprzężone silniki pięciopolowe z masami kinematycznymi, napęd na wszystkie osie napędowe, prąd pobieramy ze wszystkich kół napędowych, 4 gumki przyczepnościowe
Sprzęg
Model posiada KKS oraz gniazdo NEM 358
Oświetlenie
Białe żarówkowe, zgodne z kierunkiem jazdy
Uwagi
DCC:
Model fabrycznie nie jest przystosowany do instalacji dekodera.
Podsumowanie:
Bardzo ciekawy i unikalny model. Zachwycający napęd i wierne odtworzenie detali zapewnia bardzo atrakcyjną pozycję w kolekcji.
Więcej na : TT-Klub.PL.
Dokładna nazwa modelu
Ellok E 95 der DR / Elektrowóz E95 kolei DR
Liczba osi
1+3+3+1
Dokładna nazwa producenta modelu
BRAWA Artur Braun Modellspielwarenfabrik GmbH + Co., Niemcy
Forma
Model gotowy
Technologia/Materiał
Odlew ciśnieniowy/Tworzywo sztuczne
Charakter produkcji
Model wielkoseryjny
Numer katalogowy modelu
53000
Zarząd kolejowy
Deutsche Reichsbahn
Epoka
III
Oznaczenie modelu
E 95 03
Stacjonowanie/Data
BW Leipzig Wahren / 5.9.1959
Elementy specyficzne
Wersje modelu
11210 - E95 02, DR, Ep. V, eksponat muzealny
53000 - E95 03, DR, Ep. III
53001 - E95 05, DRG, Ep. II
Napęd
Dwa sprzężone silniki pięciopolowe z masami kinematycznymi, napęd na wszystkie osie napędowe, prąd pobieramy ze wszystkich kół napędowych, 4 gumki przyczepnościowe
Sprzęg
Model posiada KKS oraz gniazdo NEM 358
Oświetlenie
Białe żarówkowe, zgodne z kierunkiem jazdy
Uwagi
DCC:
Model fabrycznie nie jest przystosowany do instalacji dekodera.
Podsumowanie:
Bardzo ciekawy i unikalny model. Zachwycający napęd i wierne odtworzenie detali zapewnia bardzo atrakcyjną pozycję w kolekcji.
Więcej na : TT-Klub.PL.
Ostatnio zmieniony 09 lis 2008, 19:01 przez Kilkujadek, łącznie zmieniany 9 razy.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości